Žlutočerné pruhy

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Žlutočerné pruhy

Příspěvekod Zippich » pát 11 dub, 2025 12:19 pm

Žlutočerné výstražné pruhy - známe je ze skladištních hran, patek nádražních lamp, vodních jeřábů, a podobně. Otázka je, od kdy se začaly používat, připadně kdy bylo jejich použití nařízeno. Nemáte někdo fotky, nebo odkaz na například vodní jeřáby u ČSD bez výstražných pruhů, které by bylo možno alespoň přibližně datovat? Hledal jsem fotky Spitznera bez pruhů, ale zatím jsem nic nenašel...
Zippich
 
Příspěvky: 421
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Žlutočerné pruhy

Příspěvekod hank » pát 11 dub, 2025 2:44 pm

Vodní jeřáby Spitzner se u ČSD začaly používat už za I. republiky. Tehdy na 100% ty pruhy neměly. Ještě upřesnění: Často se věc řešila tak, že se nevyměňoval celý vodní jeřáb, ale svislá část (přítoková trubka fungující zároveň jako stojan) se ponechala a nově se dosadil jenom spitznerovský chobot. Ve starém Železničáři k tomu byl v 80. letech seriál i s výkresy znázorňujícími, jak vypadaly původní vodní jeřáby některých soukromých společností s novými choboty.

Ale ty pruhy by mě zajímaly taky. Zatím se mi to nepodařilo zjistit. (Přiznávám, že jsem nehledal nějak soustavně a intenzivně...)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Žlutočerné pruhy

Příspěvekod rawen » pát 11 dub, 2025 7:31 pm

Ale o pruzích (kolem přejezdů a závor) se tu už psalo,
že byly původně snad černo-bílé, protože prvorepublikovým Čechům nevoněly CK barvy.

Jen to najít... Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Žlutočerné pruhy

Příspěvekod radeksindy » sob 12 dub, 2025 7:15 am

Výstražné pruhy (černožluté šrafování) se objevuje až v polovině 50. let, systematicky až spíše v 60. letech. Ještě na fotografiích z 60. let nejsou pravidelným doplňkem nádraží.

Pruhy na závorách a přejezdech jsou jiná věc, to je dopravní značka. Tam černobílá do roku 1949 (nerozumím poznámkce o c.k., tam to bylo stejné) , pak teoreticky přebarvování do roku 1952 na červeno bílé, ale fakticky ještě déle. V knize "Zelená, nasedat" z roku 1958 jsou doprovodné obrázky s oběma kombinacemi.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Žlutočerné pruhy

Příspěvekod Zippich » sob 12 dub, 2025 8:39 am

Ok. díky za potvrzení. Vyplývá z toho, že černožluté šrafy byly zaváděny postupně až od zhruba poloviny, spíše konce, 3.modelové epochy a bez pochybností patří tedy vlastně až do epochy 4.
radeksindy píše:...(nerozumím poznámkce o c.k., tam to bylo stejné)...
Poznámku o c.k. myslel Rawen tak, že první republika cíleně potírala všechno, co přípomínalo monarchii, tedy i zdejší černožlutý prapor Rakouského společenství/Předlitavska, nikoli jen dopravní značení.
Zippich
 
Příspěvky: 421
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Žlutočerné pruhy

Příspěvekod rawen » sob 12 dub, 2025 9:10 am

Díky za vysvětlení / upřesnění.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Žlutočerné pruhy

Příspěvekod BohousP » sob 12 dub, 2025 11:40 am

Off topic: S tím potíráním barev předešlých let (nebo režimů) se nic nezměnilo. Červeno-bílá zábradlí na zastávkách se změnila u SŽ(DC) na modré a v městě Praze na černé. Jen se tomu nově říká estetika.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků