
Strážní domek, dříve také hlídačský domek, lidově vechtr, vechtrovna, německy das Wächterhaus nebo Streckenwärterhaus, býval kdysi nejen provozně nutným zařízením na všech železničních tratích, ale i daleko nejčastější pozemní stavbou našich drah - na našem území jich stávaly tisíce. Na hlavních tratích jejich obyvatelé původně plnili úlohu obsluhy zabezpečovacího zařízení, především však byly budovány všude tam, kde bylo nutno ubytovat železničáře, tj. v dopravnách všeho druhu, na zastávkách i na širé trati - kdysi se stavěly strážní domky pro hlídače přejezdů, tunelů a mostů. Jejich obyvatelé obsluhovali návěstidla, výhybky a závory, hlídali přidělená zařízení a úseky tratí, někde zabezpečovali i prodej jízdenek a další komerční práce, později s postupnou ztrátou jejich provozních funkcí bývali v domcích ubytováni pochůzkáři, drážní důchodci apod. A nakonec, to už se pomalu dostáváme do dnešní doby, si je železničáři stávající i bývalí začali odkupovat do svého vlastnictví jako rekreační objekty. Postupná modernizace železnice a koridorizace hlavních tahů k nim byla nemilosrdná, takže dnes už jich přežívá jen zlomek původního počtu, často přestavěných k nepoznání, a někde přežily i zrušené a snesené trati, takže nezasvěcený pozorovatel leckdy ani nepozná, že se dívá na bývalý strážní domek.
Strážní domky se stavěly podle normálií jednotlivých soukromých i státních drah, takže na našich tratích jich je možno potkat řadu typů. Z dnešního hlediska byly strážní domky velice skromným bydlením - dnes bychom řekli 1+1, ze začátku neměly ani oddělené služební prostory, takže se sloužilo doslova v kuchyni. Zato se k nim hned od začátku stavěly nutné vedlejší objekty, zahrnující většinou pod jednu střechu suchý záchod, chlívek s kurníkem a dřevník. Původně byly velice skromné i prostorově, později však některé soukromé společnosti přece jen začaly více dbát na pohodlí svých zaměstnanců a tak se jejich rozměry mírně zvětšovaly, někde dokonce přibývaly i další obytné místnosti nebo se využívalo polohy v náspu pro zřizování sklepů a hospodářských podlaží. A když i dráha byla nucena začít dodržovat omezení pracovní doby a pro střídající pracovníky ani pro obyvatele domků nebylo příjemné sloužit u někoho doma ve světnici, k domkům se začaly přistavovat i služební prostory. Nicméně pořád se strážní domky stavěly tam, kde se muselo a/nebo chtělo šetřit, jako nejlevnější varianta provozních budov, a to až do začátku 20. století. Na to dopláceli zejména čeští venkovští furianti z období boomu lokálek po roce 1893 - v archívech se dochovala spousta projektů s honosnými drážními objekty, které schvalující úředníci nemilosrdně škrtali a nahrazovali v lepším případě jednoduchými strážními domky, v horším případě ponechávali bez náhrady, a to především tam, kde místní interesenti automaticky předpokládali, že dráhu budou jen vlastnit a pobírat z ní tučné dividendy, zatímco provoz, údržbu a ostatní všední starosti velkoryse svěřovali eráru... Nakonec většina soukromých lokálek zdaleka nepřinesla takový „vejvar“, jaký si jejich vlastníci ve svých představách malovali (často, jak bychom řekli dnes, i za použití metod „kreativního účetnictví“...), a tak byly do roku 1925 nemilosrdně zestátněny.
Předkládaný model zobrazuje jeden z nejčastějších typů strážních domků v bývalém Království českém. Normálie LXXXV/H Železničního oddělení Zemského výboru Království českého vznikla v době platnosti „lokálkového zákona“ a stavělo se podle ní zhruba v letech 1893 - 1911. Protože provoz na lokálkách se řídil zjednodušeným předpisy a pro stanice byly určeny větší objekty, můžeme je vidět téměř výhradně v zastávkách, nákladištích, na odbočkách - nikoli na širé trati ani ve stanicích. Později bývaly v případě potřeby rozšiřovány o služební místnost nebo i o čekárnu (viz normálie LXXXVII/H). Na zastávkách k nim neodmyslitelně patří dřevěné čekárny podle normálií 11/H nebo 531/H. Nesmíme zapomenout ani na vedlejší budovy pro obyvatele domků a na frekventovanějších zastávkách na dřevěné záchody pro cestující (většinou normálie 19a/H). Patří k českým lokálkám (na Moravě a v Rakouském Slezsku se používalo jiných normálií). Dodnes se jich dochovalo už jen málo a často přestavěné - příkladem je třeba nákladiště se zastávkou Neumětely na lokálce Lochovice - Zadní Třebaň nebo bývalé nákladiště Mělnická Vrutice v úseku Mělník - Mšeno.
A pro pořádek přikládám i kopii předmětné normálie.