od Jarda H. » pon 07 dub, 2025 2:52 pm
Ahoj Milane, nějaké informace uvádí www . klub-draharu.cz (článek z 9/2012), vypadá to na 20.léta 20.století, díky sklárnám se "objevila" vlečka ?!
Zde část kopie článku :
A nyní už dopis Ústředního svazu čs. průmyslníků na Ředitelství státních drah v Hradci Králové z ledna 1926 (upraveno, ponechán zajímavý tvar názvu stanice):
„Naše členská firma Josef Riedl v Dolní Polubné sděluje nám, že ŘSD v Hr. Králové žádá, aby platila za přistavení vozů na kolej č. 5 ve stanici Dolní Polubná poplatek Kč 9,20 a se zřetelem pak na různé okolnosti a situaci, o níž se ještě zmíníme, snížilo tento požadavek na Kč 4,60.
Firma Josef Riedl uzavřela jednak se státními drahami, jednak s místní drahou Liberec – Jablonec – Tanvald úmluvu, dle níž firma přistavěla část 5. koleje a odevzdala ji do majetku dráhy a udržovala opěrnou zeď ve stanici a měla platit za vůz na této koleji poplatek 40 hal. za přistavení, za vozy pak, jež by se přistavily na slepou kolej z této koleje vybíhající, roční poplatek 60 Kč. Tento roční poplatek byl zvýšen na Kč 400.
K tomu si dovolujeme poznamenat, že kolej č. 5 je stejně situována jako ostatní dvě koleje a že přistavení vozu na tuto kolej nevyžaduje žádného většího výkonu a času, nežli přistavení vozu na koleje ostatní. Jediné, co zde přichází v úvahu, je snad okolnost, že je třeba někdy posunování, aby byly všechny vozy pro firmu Riedl přistaveny na jednu určitou kolej. K tomu však dovolujeme si poznamenat toto: Dolní Polubná je konečnou stanicí, v níž přes dvě třetiny zátěže je určeno pro firmu Riedl. Poněvadž se tu přistavuje téměř 3000 vozů uhelných, a to většinou v uzavřených vlacích, není třeba pravidelně vůbec žádného posunování, jež se snad provádí zcela výjimečně. Jednotlivě firmě Riedl vozy nejsou přistavovány téměř vůbec, průměrně pak najednou asi 5 vozů a to opět jsou vozy, přicházející z jednoho směru, obyčejně z jedné šachty. Z toho důvodu platila by firma za jedno přistavení vozu, pro něž se nekoná téměř vůbec žádný zvláštní výkon, 4,60 Kč. K tomu dlužno připomenout, že se stává velmi často, že z důvodů staničních a traťových poměrů přistavuje se firmě zátěž celými nákladními vlaky. Počítáme-li, že firma přistavuje asi 3000 vozů ročně, platí až dosud asi 1600 Kč přestavného, zatímco by dle nabídky ředitelství měla napříště platit 13 600 Kč. Toto zdražení nemůže být opodstatněno zvýšenými výkony státních drah…“
ŘSD hodlalo vyhradit pátou kolej pro sklárnu za roční paušál 9000 Kč. V říjnu 1926 psalo na ústředí, že firma přestavuje svoji vlečku a hodlá značné množství uhlí skládat na prodloužené vlečce (odbočující blíž k Tanvaldu?), kde staví centrální generátor. V roce 1927 byla uzavřena vlečková smlouva se zpětnou platností od 1. 1. 1926.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV