Ivan píše:Mimochodem, k čemu je ve stanici strážní domek? To jsem snad ještě neviděl.
Místo stavědla. Třeba trať Plzeň - Žatec otevřená v r. 1873 to tak měla u původních stanic. Až s nárůstem dopravy, když vykořisťování strážníků trati už překročilo únosnou mez - byli by v práci třeba 20 hodin a nechtěli tolerovat v kuchyni cizí návštěvy, kuchyň byla zároveň i služební místností, tak to vyústilo ve stavbu oddělených služebních místností. Buď zvětšení strážního domku, nebo stavba samotné budky (Zv, stanoviště), nebo rovnou stavědla. Další proměnná je prodlužování stanic - třeba ve Třemošné je díky tomu wechtr uprostřed stanice a v Kaznějově u přejezdu s I/27 - naproti stálo stavědlo. Spousta wechtrů je už samozřejmě zbouraná.
Dále je dobré si uvědomit, že se skoro žádná ("hlavní") trať nepostavila před těmi 150 a více lety s elektromechanikou v plné palbě a se stavědly. Nebylo skoro nic, ani základní výměnové zámky, nebyl telefon, nebyla průběžná brzda, skoro nebylo vlakové topení. Horkou novinkou byl zvonkový telegraf ("Číňan") a distanční návěstidlo... Hic sunt leones - asi tak nám to připadá, při pohledu z 21. století.

>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)