Sunuté vlaky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Petr S. » stř 15 kvě, 2024 10:43 am

Blahé paměti ráno projel osobní vlak z Horažďovic předměstí až do Plzeň Jižní předměstí . Zpět do Plzně hl.n. jel jako sunutý . V Plzni ( Hlavní nádraží ) vlakvedoucí dostal dvě funkční koncovky E2 jen s bílým sklem a ty v Plzeň J.P. umístil na čelo prvního vagonu . Po výpravě vlaku dával vysílačkou pokyny strojvedoucímu . Vzpomínám si , že jedna dáma byla tak spokojená , že jede v čele vlaku , že skutečnost , že projíždí okolo návěstidla v poloze Stůj ji nějak nezajímala :lol: :lol: :lol: . Naštěstí výpravčí na Radbuze všechno poslouchal a zareagoval .
P.
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod cipisekmp » stř 15 kvě, 2024 6:02 pm

Jen pridam vlacek z meho okoli. Neveril jsem a musel jsem se sam podivat. Brejlovec sune SP 1760 ze stanice Uherske hradiste az do stanice Kunovice. Vzadu stal pruvodci a asi bud vysilackou nebo mobilem zrejme firovy hlasil jestli se neco deje nebo ne. Divim se, ze to vubec predpisy dovoli aby takhle vlak jezdil pravidelne... Asi je mozne vse.
Cipisekmp.
Přílohy
20240510_054053.jpg
20240510_054023.jpg
sp 1760.jpg
sp 1760.jpg (72.74 KiB) Zobrazeno 3004 krát
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod hank » stř 15 kvě, 2024 6:55 pm

cipisekmp píše:Divim se, ze to vubec predpisy dovoli aby takhle vlak jezdil pravidelne...

Bývaly časy, kdy to bylo běžné. Třeba všechny vlaky Pardubice - Havl. Brod a zpět v úseku Pardubice - Rosice nad Labem. Tenkrát ještě nebyly vysílačky, natož mobily, takže vlakvedoucí stál v představku prvního vozu, sledoval trať a v případě potřeby měl použít záchrannou brzdu. (Někteří cholerici si v narvaných dělnických vlacích preventivně vynucovali volný průchod k záchranné brzdě v oddílu pro cestující dost neurvalým způsobem.) Běžně se sunuly osobní a smíšené vlaky na některých lokálkách. Namátkou: Vraňany - Lužec, Kunčice - Vrchlabí. Os. vlaky se sunuly i v některých známých chaoticky uspořádaných uzlových stanicích, kde se vjíždělo/odjíždělo úvratí: Např. Turnov (tam byla - nebo pořád ještě je? - úvrať pro některé směry hned dvojitá), Ml. Boleslav.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod tomkanka » čtv 16 kvě, 2024 7:22 am

cipisekmp píše:... Divim se, ze to vubec predpisy dovoli aby takhle vlak jezdil pravidelne... Asi je mozne vse.

No jo, no. To vono dopředu to se to jezdí ale couvání - to už chce fištróna! :D

Od toho ty předpisy jsou, aby upravovaly podmínky toho sunutí. Vždy to dovolovali, dovolují a dovolovat budou. Nechápu čemu se divíš. Vlak jezdí po kolejích a není ho možné kdekoliv otočit. 8)

Po technické stánce je sunutý vlak i Ešus, RailJet, a pod. jedoucí řídícím vozem dopředu. Akorát s tím rozdílem, že podle předpisu za sunutý vlak považován není, protože je ovládán z čela vlaku, takže může jezdit maximální rychlostí.
Ale pokud je fíra vzadu, ten vlak jede 30 km/h a v čele je zaměstnanec, který tomu fírovi dělá "oči", předává pokyny k jízdě a v případě nebezpečí strhne záchranku, o co jde? Fíra se netrefí do tunelu, nebo co?
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 16 kvě, 2024 9:09 am

Pořád je lepší, když ten vlak jede první 2 km jako sunutý rychlostí do 30 km/h místo toho aby sice jel 50km/h (na víc by se stejně nerozjel) a pak strávil objížděním v Kunovicích 10 min. To by mu na atraktivitě pro cestující moc nepřidalo. Otázkou je, zda musí nutně do těch Kunovic zajíždět (přestupy, počty cestujících...), ale to nedokážu posoudit.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 kvě, 2024 9:33 am

Kdyby měla dráha k dispozici stroje na úrovni 21. století, tak by tam mohly jezdit motorové jednotky (dvě dvojdílné např.) a nemuselo by se tady šaškovat s Honeckery a sunutím.
Pokud chce dráha dostat lidi do vlaku, musí vylézt z té svojí časové konzervy a začít dělat věci trochu jinak.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod tomkanka » čtv 16 kvě, 2024 11:27 am

Ta časová konzerva je spíš názor, že moderní vozidla by měla mít dráha. Nikoliv, to je věc dopravců. :wink:
Nicméně ani přechod fíry z jednoho konce jednotky na druhý vč. všech potřebných ůkonů není záležitost minuty. Zde stačí přehodit směr a přepnout světla.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 kvě, 2024 11:52 am

"Dráhou" nemyslím SŽ, ta nikoho nevozí, samozřejmě. Ale proč tam ještě ČD jezdí s Honeckery a ještě je musí sunout, se mi nějak příčí chápat (je fakt nutný to takhle vysvětlovat?)
A fíra předpokládám přejde v čase, kdy nastupují cestující, ne?
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod hank » čtv 16 kvě, 2024 1:26 pm

Zlámalík píše:Ale proč tam ještě ČD jezdí s Honeckery...

Protože pro vratné klasické soupravy chybí řídicí vozy, vybavení osobních souprav komunikačními systémy a lokomotivy schopné s řídicími vozy komunikovat. Ony btw momentálně chybí i pro motorové soupravy, což je jedním z důvodů, proč se například v obvodu ředitelství Olomouc při aktuálním nedostatku nových motorových souprav t.č. spřahují motory 843 do dvojic... :roll: A proč je vlastně těch řídicích vozů a zároveň i nových motorových souprav nedostatek? Nebo: Jaký byl svého času humbuk kolem zkoušek vratných souprav se sysly vedených reko brejláky a kolik a kde jich jezdí ve skutečnosti?

Otázka by měla být položena jinak: Proč soudruzi z NDR měli u DR vratné soupravy (Wendezüge) už od 60. let a dokázali je vozit dokonce už v parní trakci? A schválně se neptám na poměry u DRG a DB, kde byly vratné soupravy taky běžné; ptám se, proč se v podobných společenských poměrech v NDR některé věci řešit daly, zatímco v ČS(S)R se tomu "dráha" (ať už se tím míní cokoli) zuby-nehty bránila? A proč v tuzemsku nechuť k některým způsobům řešení "u dráhy" (ať už to znamená cokoli) přetrvává dodnes, ještě i 35 let po změně těch poměrů?

Obávám se, že zasmušilé tváře pánů radů a sekčních šéfů z vídeňského ministerstva železnic v některých kancelářích dodnes přísně shlížejí shůry na dnešní drážní šéfíky na všech možných úrovních a že c. a k. způsoby řízení a rozhodování se "u dráhy" (ať už je pod tím pojmem myšleno cokoli) od dob kkStB zase tolik nezměnily.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod hank » čtv 16 kvě, 2024 1:41 pm

Michal Šuhajda píše:Otázkou je, zda musí nutně do těch Kunovic zajíždět (přestupy, počty cestujících...), ale to nedokážu posoudit.


Uherské Hradiště a Kunovice jsou ve Zlínském kraji, ale spádovost do Brna je srovnatelná s tou do Zlína. Asi bych hledal příčinu v jejich poloze na hranici krajů, v návaznostech směrem na Uherský Brod - Luhačovice - Bojkovice a v nezájmu Zlínského kraje o zlepšování poměrů na horní Vláře. K rozbití Jihomoravského kraje tímto nesmyslným způsobem nikdy nemělo dojít; živě si představuju, o co lépe by asi mohly vypadat poměry na Slovácku, Zálesí a Kopanicích, kdyby tyto regiony byly plně integrovány do IDS JMK. (Podobné to zřejmě bude ve východní části kraje Vysočina, ale tam poměry tak dobře neznám.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 kvě, 2024 4:22 pm

hank píše:K rozbití Jihomoravského kraje tímto nesmyslným způsobem nikdy nemělo dojít; živě si představuju, o co lépe by asi mohly vypadat poměry...

Coby dřívější Brňák a nynější Koškovák (velkoměsto na katastru Velké Bíteše) můžu potvrdit. Do Brna po dálnici 30 km/20 minut, ale Bíteš je už Vysočina, tedy okres Žďár nad Sázavou (50 km) a část úřadů je ve Velkém Meziříčí. Navíc, Vysočina kašle na spolupráci, takže busy IDS JMK co jedou ze Zastávky se o víkendu točí na hranici kraje a to, že Ibalginy jezdí z Brna jen do Křižanova a ne do Žďáru, se tady probíralo. Kocourkov normálně.
Sorry za offtopic.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod jipol57 » čtv 16 kvě, 2024 4:40 pm

K těm "honeckerům". Soudruzi z NDR je ve své době udělali nadčasové. Aspoň co se pojezdu a technického vybavení týká. Proto se jich tak lehce nechtějí ČD zbavit. Bohužel ale soudruzi z NDR, udělali chybu v šířce sedadel. Nějaké interierové přestavby už proběhly, ale šířka sedadel bohužel zůstala. Jsou zase širší chodbičky, což se pro příměstskou přepravu hodí.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 kvě, 2024 4:56 pm

Ty jsou fakt nadčasový, to jo. Byly příšerný tehdy i nyní.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod cipisekmp » čtv 16 kvě, 2024 5:42 pm

Michal Šuhajda píše:Pořád je lepší, když ten vlak jede první 2 km jako sunutý rychlostí do 30 km/h místo toho aby sice jel 50km/h (na víc by se stejně nerozjel) a pak strávil objížděním v Kunovicích 10 min. To by mu na atraktivitě pro cestující moc nepřidalo. Otázkou je, zda musí nutně do těch Kunovic zajíždět (přestupy, počty cestujících...), ale to nedokážu posoudit.

Zdravim panove.
Ja si osobne myslim ze do tech Kunovic jet vubec nemusel. Spesnak vyjizdi z Veseli nad Moravou a jede do Uh. Hradiste. Z tama sune do Kunovic, kde ceka na pripoj od Uh. Brodu ktery pokracuje do UH a Stareho mesta. Po odjezdu toho pripoje spesnak odjizdi do Brna.
Nejak nechapu proc teda kdyz dojede do UH, tak proc tam nemuze masina soupravu objet a vyckat toho pripoje od Brodu ktery do UH jede. Tam by prestoupili lidi a oba vlaky by jeli po svem. Spesnak uz masinou dopredu do Brna a nemusel do by Kunovic. V UH. na to ma podle me casu dost. Samozrejme nevim jake ma treba navaznosti ten spesnak v Brne nebo nekde po ceste (ve Veseli treba... jestli vubec nejake pripoje ma) a jestli by nevadilo ze by dojel rekneme o 5-10min pozdeji... Mohlo by to "rozhodit" jizdni rad treba...
No v kazdem pripade ja nejsem od zeleznice a predpisy neznam takze me ta situace proste pripadala "divna" i kdyz jsem se zde docetl, ze to neni zadny exces...
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Jirkátor » čtv 16 kvě, 2024 8:08 pm

K těm Honeckrům jsem kdysi slyšel informaci, že byly konstruovány s tím, že je lze snadno předělat na nemocniční vlak pro přepravu raněných na nosítkách. Proto ty široké vstupní prostory, kde se lze snadno vytočit s nosítky, široké uličky (na úkor úzkých sedadel), rolety kvůli zatemnění, běžné dveře mezi vozy.
Mám to ale jen jako neověřenou informaci.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků