Mechanická návěstidla

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Příspěvekod JBr » stř 22 črc, 2009 6:56 am

Yarda: To co myslis ty nejsou vojenska navestidla. O vojenskych navestidlech byl zajimavy clanek v Draha Revue 1/2008 a jsou zminovana myslim i v knizce pana Zusky o navestidlech na kolejisti. To co myslis ty jsou prenosne navesti Stuj a Vystraha. Ty se bezne pouzivaji i dnes a vetsinou byvaji k videni nekde povesene nebo oprene o baracek hlasky, zavorarskeho stanoviste, stavedla atp.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Yarda » stř 22 črc, 2009 7:32 am

JBr: jo, ty přenosné návěsti byly dříve běžně k vidění, dnes už je to spíš asi rarita. Měl jsem za to, že Hank mluví právě o tomhle...
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod JBr » stř 22 črc, 2009 8:04 am

Tohle je z knizky pana Zusky. Myslel jsem, ze najdu na netu nejakou fotku, ale prekvapive nic.

Obrázek
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod hank » stř 22 črc, 2009 3:26 pm

To, co sem poslal JBr včetně odkazu na článek v Dráha Revue je přesně ono, o čem jsem psal.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Příspěvekod hank » stř 22 črc, 2009 3:48 pm

alf: zřejmě už k stáru blbnu... ač rodák ze Žamberka a kdysi častý cestující na trati dnešního čísla 021 (předtím 020, ještě předtím 2), na Potštejn jsem si ani nevzdechl... :-(

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Příspěvekod maayaa » stř 22 črc, 2009 4:10 pm

Yarda píše:JBr: jo, ty přenosné návěsti byly dříve běžně k vidění, dnes už je to spíš asi rarita. Měl jsem za to, že Hank mluví právě o tomhle...

Ty přenosný návěsti jsou na obsazených nádražích pořád,když nesvítí červená(porucha např.)je potřeba jí nahradit(krýt návěstidlo).Akorát dneska jsou většinou někde zamčený,aby je nikdo neukrad.
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod kecu.p » ned 01 lis, 2009 8:38 am

radeksindy píše:Ani bych jednoznačnou odpověď nehledal, protože není. Uvedu příklad z mé "rodné" buštěhradky, uvedeny jsou jen stanice s mechanikou buď dodnes existující nebo zrušenou v poslední době.

Praha Dejvice - mechanické skupinové návěstidlo (dnes už jen na jedné straně, ale to je jedno)
Praha Ruzyně - mechanické skupinové návěstidlo
Jeneč - každá dopravní kolej má mechaniku
Kladno - byly vždy skupinové, dnes skupinová světla
Krupá - každá dopravní kolej má mechaniku
Sádek - mechanické skupinové návěstidlo

I umístění je různé, skupinovka někdy stojí na úrovni poslední výhybky (Dejvice), někdy už před první výhybkou (Krupá). A klidně může mít nádraží dvě skupinová návěstidla, pro lichou a sudou skupinu zvlášť. To je prostě výsledek historického vývoje, místních podmínek, dostatku peněz atd. Pravidlo bych v tom nehledal.



Asi to sem nepatří, ale zapomněl si uvést že ve stanici Kladno jsou sice skupinová odjezdová návěstidla, ale hlavně jsou tam světelné vložené odjezdové návěstidla u každé koleje. Dnes by se vložáky dali považovat za dnešní cestová návěstidla. Takové vložené návěstidla měla i stanice Sokolov, kde na karlovarské straně dokonce byli mechanické uzávěry kolejí (poslední v síti SŽDC), ale i toto odval čas, dnes je v Sokolově ESA a tak na uzávěry se budeme chodit dívat do muzeii. To jak je předvěst veliká je také otázka rozhledových poměrů.
Naposledy upravil kecu.p dne ned 01 lis, 2009 8:49 am, celkově upraveno 1
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » ned 01 lis, 2009 8:48 am

Tak co se týče terčů (přenosné návěsti) tak jsou 3 druhy, stůj - červený střed, výstraha - žlutý terč a potom ruční přivolávací návěst - bílý střed a černé orámování. Tyto návěstidla jsou v invertáři stanic. Používají se ke krytí nesjízdných míst, vyloučených kolejí, ale také ke krytí návěstidla v poruše (mechanické návěstidla) nebo v případech že by návěstidlo bylo odstraněno - například po vykolejení vozidel a následného sundání návěstidla. Ja sloužím na trati Plzeň - Cheb, kde za velké slávy DOZ vzoru SSSR od roku 1968 :!: (tedy dříve než vznikla DOZ od AŽD) a tady funguje zvláštní předpis D46 (nástavba D2) kde byla zakázána návěst ruční přivolávací návěst. A mnohé jiné.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Čouda » stř 04 lis, 2009 8:13 pm

hank píše:Nejjednodušší zabezpečení mezilehlých stanic ČSD s provozem podle předpisu D-2

- jednoramenné vjezdové návěstidlo s dvouznakovou předvěstí
- žádné odjezdové návěstidlo nebo jedno jednoramenné skupinové odjezdové návěstidlo pro všechny koleje - vždy umístěné až za poslední výhybkou směrem ven ze stanice (možná byla i kombinace obojího - na každém zhlaví jinak)
- ručně stavěné výhybky (a u zhlaví jednoduché dřevěné výhybkářské boudičky s telefonem, židlí, stolkem a kamny)
- žádná závislost návěstních znaků hlavních návěstidel na poloze výměn
- takže drátovody vedly z dopravní kanceláře nebo dokonce od stojanů s příslušnými pákami umístěných venku na peróně jen k návěstidlům, ne k výhybkám
- maximální rychlost na zhlavích 40 km/h bez ohledu na to, zda jde o směr přímý nebo do odbočky - proto je před vjezdovým návěstidlem vždy rychlostník snižující rychlost na 40 km/h

hank

TO samé je Třeba v Trutnově hl.n, takže nejenom mezilehlých a nejenom čsd.
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 233
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Příspěvekod alexander » stř 24 bře, 2010 3:35 pm

Inštalujem mechanické odjazdové návestidlo a riešim problém.
Kedy návestidlo svieti? Trvale, alebo len za tmy, či zníženej viditeľnosti?
alexander
 
Příspěvky: 408
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Příspěvekod JBr » stř 24 bře, 2010 3:48 pm

Navestidlo sviti kdyz je na nem rozsvicene lampa - bud petrolejka nebo dneska uz klasicka elektricka. Pres den tedy obvykle nesviti. Pokud bys modeloval soucasnost, tak se da sviceni obejit pomoci reflexnich pasu na rameni (takhle to bylo treba ke konci v Jablonnem nad Orlici), pak nemusis svitit vubec.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod kecu.p » stř 24 bře, 2010 4:14 pm

Svícení mechanických návěstidel se považuje za noční návěst. Použití noční návěsti je dáno D1. Platí samozřejmě noc a také snížená viditelnost. Přes den maximálně jen když se provádí údržba návěstidla.
Samozřejmě že dnes se osvětlení někde nahradilo reflexní folii či pomocí odrazek na rameni, terči ... Ale na to se tazatel neptal ... ;-)
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod alexander » stř 24 bře, 2010 5:31 pm

Vďaka, už mi to je jasné.
alexander
 
Příspěvky: 408
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Příspěvekod Max » ned 11 dub, 2010 1:39 pm

Ještě k těm výškám stožárů -
předvěst do Semil od Ž. Brodu má stožár dvojnásobné výšky než je "v kraji" zvykem. Takže normy se upravují dle místních poměrů.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod kecu.p » ned 11 dub, 2010 2:17 pm

Max píše:Ještě k těm výškám stožárů -
předvěst do Semil od Ž. Brodu má stožár dvojnásobné výšky než je "v kraji" zvykem. Takže normy se upravují dle místních poměrů.


Kdyby si četl příspěvky výše napsané, tak by jsi u mě našel i moji poznámku
kecu.p píše: ...To jak je předvěst veliká je také otázka rozhledových poměrů.


Ani ne normy, ale podle místních poměrů. Stejně tak se určuje zda nové světelné návěstidlo bude mít menší stožár, vyšší stožár nebo bude na krakorci či lávce ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník