od Michal Šuhajda » čtv 13 úno, 2025 7:35 pm
Ahoj, jámy ( kanály) mohou být na popel, odkalovací, nebo prohlídkové/ montážní. Ve větších depech byla jednotlivá pracoviště samostatná, v menších depech byly popelové a odkalovací jámy spojovány, ale vždy bylo odkalení v jiné části jámy než popel, případně se jámě na odkalení zakrývala větvemi. Odkalovací jáma byla vybavena roštem, který při vyhazování popela z dýmnice nebo vysypávání popelníku spíš překážel Naopak při odkalovaní do popela se popel zbytečně vířil.
Prohlídkové jámy byly většinou v krytých stáních. O tom, že lézt na prohlídku do kanálu zaneseného svinčíkem ( popel/kal) natož tam něco opravovat, se nikomu nechtělo, se asi zmiňovat nemusím.
U navrženého depa bych udělal ještě jednu jámu (dnes rozdělena 1/2 na popel a 1/2 odkalování) na koleji vpravo od zauhlování ještě před „již prázdné skládky”.
Původně byl popel a odkalení rozděleno na dvě koleje, po zasypání a výstavbě zbrojení naftou jedna jáma zmizela.
Jako pozůstatek popelové jámy by místo jeřábu na popel možná lépe posloužil vodní jeřáb. Ty u popelových jam stávaly. Mezi ty dvě průjezdné koleje by se klidně hodily dva kusy. Ten vpravo (u vjezdu a přeživšího kanálu u horní koleje) je dosud funkční, u zbrojení je už jen torzo, ze kterého je vyvedená hadice pro “Pegasy” v motorových lokomotivách, případně chladící okruhy, nebo nádrže u WC v motorových vozech.
Kromě toho tam schází místo pro zbrojení olejem a pískem. Mohlo být v remíze, ale i tak by to chtělo nějaký sklad.
V depu se všechny lokomotivy setkaly opravdu jen výjimečně, takže stání v remíze nebyla na všechny obsluhované stroje, v depu s čtyrmístnou remízou mohlo být klidně 10-15 lokomotiv. I přes noc mohly zůstávat některé stroje pod širým nebem.
Edit: opraveny překlepy a „automatické” opravy
Naposledy upravil
Michal Šuhajda dne pát 14 úno, 2025 4:57 am, celkově upraveno 2
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat