Odbočka na dirigované trati?

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » pát 10 kvě, 2024 7:03 pm

tomkanka píše:
milan ferdián píše:Souhlas, ...

O rozsah kolejiště nejde, ale jak byl tedy řešen odjezd vlaku z Podola? Kdo ten vlak vypravil, když to byla stanice a výpravčí tam nebyl?

Našel jsem dvě fotografie. Někdo tam musel být, protože stanice měla vjezdové návěstidlo, ikdyž mělo jen jednu hlavní kolej č.1. Na dalším snímku, hypoteticky se může jednat o železničního zřízence (opřený ve dveřích) a výpravčího stanice..?
-m-
Přílohy
Vápenný Podol 1.jpg
Vápenný Podol vjezdové návěstidlo.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » pát 10 kvě, 2024 7:31 pm

milan ferdián píše:.... Někdo tam musel být, protože stanice měla vjezdové návěstidlo, .

Viz diskuse výše. :wink:
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » ned 12 kvě, 2024 7:44 am

tomkanka píše:
milan ferdián píše:.... Někdo tam musel být, protože stanice měla vjezdové návěstidlo, .

Viz diskuse výše. :wink:

To jsem přehlédl, díky za upozornění.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod Morris Zapp » stř 17 črc, 2024 7:31 pm

Pánové, neplést odbočky, což jsou dopravny*), kde je do jedné traťové koleje zaústěna jiná traťová kolej, s odbočnými výhybkami vleček, což nejsou dopravny a to, co je tam zaústěno do traťové koleje, je kolej manipulační.

*) Až někdy kolem roku 2000 se ztratilo dělení na "malé" a "velké" odbočky: "malé" byly obsazeny jen výhybkářem a nebyly dopravnami pro jízdu následných vlaků stejného směru...

Obsluhovací řád Tasovic příležitostně vyštrachám v archívu - ale odbočka Tasovice byla děsivé místo, ta se neřídila žádnými známými obsluhovacími postupy :twisted:

Jedinou mě známou odbočkou na trati D3 byla odbočka Kylešovice - ale ta byla obsazena přímo dirigujícím dispečerem, takže se chovala jako dirigující stanice. Podle předpisu D3 nemůže dirigovaná odbočka existovat, protože aby mohla být dopravnou, musí mít staniční koleje, resp. obráceně: pokud byste hypoteticky stvořili dopravnu D3 bez staničních kolejí, přestanou v tom místě fungovat ustanovení předpisu D3. Takže minimální uspořádání takové dopravny by byla ta jedna odbočná výhybka, ale mezi lichoběžníkovou tabulkou ve směru proti hrotu a vlastním hrotem odbočné výhybky by musela být vytvořena staniční kolej, na které by všechny vlaky zastavovaly a vykonávaly ohlašovací povinnost.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » stř 17 črc, 2024 7:40 pm

Morris Zapp: Ten obsluhovací řád Tasovic by mě fakt zajímal, kdyby byla šance získat kopii jeho plného znění, byl bych ti velmi vděčen...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » čtv 18 črc, 2024 7:31 am

Není třeba nic hypoteticky vytvářet. Dopravny D3 bez kolejového rozvětvení, tedy i bez jediné výhybky existovaly - např. dopravna Čertova Stěna na Lipence.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » čtv 18 črc, 2024 7:47 am

tomkanka píše:Není třeba nic hypoteticky vytvářet. Dopravny D3 bez kolejového rozvětvení, tedy i bez jediné výhybky existovaly - např. dopravna Čertova Stěna na Lipence.


Existují dodnes: Žacléř, Horní Slavkov - Kounice, Prachatice lázně, Vysoké Mýto město...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 18 črc, 2024 5:47 pm

Žacléř a Prachatice lázně dnes už neleží na tratích D3, nejsou tedy už dopravnami D3.
tomkanka píše:Není třeba nic hypoteticky vytvářet. Dopravny D3 bez kolejového rozvětvení, tedy i bez jediné výhybky existovaly - např. dopravna Čertova Stěna na Lipence.
Jenomže my se nebavíme o kolejovém rozvětvení (to odbočky mají jaksi povinně, jinak by nebyly odbočkami); bavíme se o existenci staniční koleje, na které se bude vykonávat ohlašovací povinnost (a tu jaksi odbočky z principu nemají).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » pát 19 črc, 2024 8:14 am

Mám pocit, že už jsme tento případ tady probírali, nz.Havlovice s odbočkou z Domažlic do Poběžovic. Tento případ patří kam :?: Pro představu máte i aktuální obrázky a položím otázku. Kde tedy stála lichoběžníková tabulka směrem od Domažlic :?:
-m-
Přílohy
Odbočka +dopravna.jpg
Odbočka dopravna obrázky - kopie.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » pát 19 črc, 2024 8:41 am

Tam se jednalo o dvě samostatné dopravny, a to Odb. Pasečnice a Havlovice. Odbočka (dnes obvod stanice Domažlice) byla kryta ze všech stran návěstidly, LT dopravny Havlovice od Domažlic byla de facto v obvodu odbočky. Zrovna tak v obvodu dopravny Havlovice bylo zase vjezdové návěstidlo odbočky. Na těch pláncích je to nepřesné, ten šturc od výhybky 2 je ten odvrat z levého plánku.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » pát 19 črc, 2024 8:59 am

Co píšeš, je mi jasné, ale kde tedy stála lichoběžníková tabulka ? To mě mate, protože odvratná kolej je součástí odbočky, ale i zn. Havlovice. Místo na umístění lichoběžníkové tabulky je jen mezi výhybkami 1 a 2 . Teď si představ, že se někdo z modulářů rozhodne postavit tento zajímavý námět z odbobí, kdy zn. Havlovice byla samostatná dopravna. Jak má tedy správně osadit návěstidly/respektive lichoběžníkovými tabulkami dopravnu :?: Ze strany od Klenčí, je to jasné.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » pát 19 črc, 2024 9:06 am

Morris Zapp píše:...Jenomže my se nebavíme o kolejovém rozvětvení ...

My se bavíme o odbočce na dirigované trati. Pokud na ni zřídím ohlašovací povinnost, tzn. že tam bude muset vlak zastavit, bude se jednat o dopravnu D3 a ztrácí to status a smysl odbočky, tzn. přechod z jedné trati na druhou bez zastavení a je zbytečné řešit nějaké staniční koleje. Proto všechny takové odbočky byly obsazeny výpravčím, který většinou plnil i funkci dirigenta a kryty normálně návěstidly.

Mimochodem, nevím kde se vzalo dělení malá/velká odbočka. Rozdíl byl v tom, jestli sloužily nebo nesloužily i k řízení sledu vlaků. To, jestli byla obsazena výpravčím záviselo na použitém zab zař., ale zrovna tak odbočka obsazená pouze vyhybkářem (signalistou) mohla plnit zároveň funkci hlásky.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » pát 19 črc, 2024 9:19 am

milan ferdián píše:Co píšeš, je mi jasné, ale kde tedy stála lichoběžníková tabulka ? To mě mate, protože odvratná kolej je součástí odbočky, ale i zn. Havlovice. Místo na umístění lichoběžníkové tabulky je jen mezi výhybkami 1 a 2 .
-m-

Ta odvratná kolej byla součástí pouze odbočky, proto i výh. č. 2 byla obsluhovaná z odbočky. Ta LT byla jak píšeš. Někde mám i fotku, jenže teď jsem na dovolené.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 19 črc, 2024 9:48 am

pravda, že se odkláníme se od tématu, protože Pasečnice určitě není odbočka na D3.
Bohužel jsem o svoje fotky přišel společně s HD, ale na fotkách z Mapy.cz (klíčové slovo akvadukt, který vede přímo přes odbočnou výhybku) LT do Havlovic od Domažlic mezi výh.č. 1 a 2 není.,
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » pát 19 črc, 2024 10:55 am

Michal Šuhajda píše:pravda, že se odkláníme se od tématu, protože Pasečnice určitě není odbočka na D3.

Aha, moje chyba, špatně jsem si přečetl úvodní příspěvek od hanka. Ale jestli jsem dobře pochopil historii žacléřské trati, tak odbočka na důl nemohla být klasická odbočka s LT, protože to bylo odbočení na železniční vlečku. Né, na další lokálku na D3. Nebo zde se bavíme i odbočkách na D3 na vlečky ?
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků