Portálové jeřáby na dlouhé dříví byly tam, kde se to díky objemu nakládky vyplácelo, už dost dávno - např. Schwarzenbergové v Černé v Pošumaví jeden (poháněný elektřinou) měli už ve 20. letech minulého století. (Ten areál je od konce 50. let pod hladinou lipenské přehradní nádrže.) Známý byl i jeřáb v Hronci používaný při překládce z lesní železnice na vagóny normálního rozchodu snad už od 50. let. Takže kdybys měl na kolejišti u nakládkové koleje normálního rozchodu rampu s naznačeným třeba už nefunkčním pozůstatkem lesní železnice, klidně by tam ten jeřáb mohl být jako památka na ty doby, kdy ještě jezdila. Jinak, jak správně píše Jano HOe: Většinou se dlouhé dříví, několikametrové pilařské výřezy i "metrovica" na vagóny nakládaly ručně. Což platilo i pro dřevo přiblížené z lesa nákladními auty - už v 50. letech se kromě koní a tehdejších kolových i pásových traktorů obecného užití (Zetor 50, Stalinec) používaly na přibližování dlouhého dříví soupravy ve složení Praga V3S se zkráceným spodkem a klanicovým oplenem + jednonápravový přívěs s klanicemi. Ale taky se často vyskytovaly i specializované pásové traktory pro přibližování kmenů z lesa, už od 50. let se dovážel ze SSSR tzv. Oněžec. Takže pokud chceš na kolejišti znázornit nějakou lesáckou mechanizaci nesouvisející přímo s nakládkou vagónů, můžeš uvažovat tímto směrem.
Jinak metrová a dvoumetrová vláknina, důlní dříví, palivo a občas i delší výřezy menšího průměru se vozily v běžných 2- i 4nápravových vysokostěnných vozech, delší výřezy (hlavně ty většího průměru) a dlouhé dříví na vozech plošinových a oplenových, dlouhé dříví často i na dvojicích oplenů, ale způsob dopravy běžný ještě za 1. republiky, tj. na dvojicích oplenů krátkého rozvoru (2,5 - 4,5 m) spojených jen nákladem, postupně zanikal s rozšiřováním tlakové brzdy, takže já, který jsem bral rozum na přelomu 50. a 60. let
, už jsem to na vlastní oči neviděl - dvojice oplenů Otdr (rozvor 6 m) ano, ale spojené normálně šroubovkami. A ještě - po válce se první podvozkové nízkostěnné vozy určené přednostně k něčemu jinému než k dopravě tanků
začaly vyrábět až v roce 1957 a masové série vozů Res/Na, které se běžně používaly k přepravu dlouhého dříví i delších pilařských výřezů (a taky samozřejmě řeziva) za mého mládí, se objevily až na přelomu 60. a 70. let.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.