M131.1 Hurvínek - popisky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod Jirka Dvorak » sob 19 úno, 2011 9:14 pm

Prosím o radu. Stavím Hurvínka H0 a nemám moc jasno v popisech. Existuje zdroj podrobně mapující vývoj značení - kdy bílé a kdy žluté písmo, kdy 2. a kdy 3. třída, kdy hvězda a kdy lvíček, je zde vazba na výrobní číslo atd? Jak moc se dá věřit autentičnosti zbarvení a popisu dnes provozovaných strojů? Vyšla někde monografie nebo podrobný článek? Fotek ze současnosti je dost, ale chybí mi vazby. Dík.
Uživatelský avatar
Jirka Dvorak
 
Příspěvky: 29
Registrován: čtv 01 led, 2009 8:22 pm
Bydliště: J. Hradec

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod hank » ned 20 úno, 2011 11:04 am

Tak já to tedy zkusím. Podotýkám, že jsem ročník 1955, takže úplné začátky provozu M 131.1 taky nepamatuju. Domnívám se, že nejlepší způsob, jak dodržet historickou věrohodnost, je vybrat si konkrétní datovanou provozní fotografii z konkrétní služebny a model stavět podle ní.

Všechny vozy byly z výroby vínově červené (prý se tomu odstínu někdy říkalo taky červeň JAWA, ale to nemám spolehlivě potvrzeno) a měly pod okny béžový (ne bílý) pruh - v provozu vypadal spíš jako umazaně bílý nebo zašedlý. Výnos z roku 1976 uvádí výslovně i pro M 131.1 višňovou červeň 8300 (ČSN 67 3067, podle modelářských škál RAL 3004, Humbrol 20 gloss, Agama C54). Rám, pojezd, hnací a pomocné agregáty pod rámem a táhlové a narážecí ústrojí byly černé, střecha - podle stavu péče o nátěr - v nejrůznějších odstínech šedé, často - zejména ke konci provozu - byla zašedlá až do černa a mohla být otřískaná až do rezava. V r. 1976 byla pro střechy předepsána šeď střední (1100, RAL 7005, Humbrol 79 matt, Agama C 52), v r. 1987 byla pro střechy upřesněna barva 2179 hnědošedá (RAL 7002, Humbrol 45 matt, Agama C60), což platilo až do rozpadu ČSD v r. 1993, ale to už hurvínci byli nanejvýš v muzejním provozu nebo u "dráteníků" (M 131.2). Černá byla vždy odstínu 1999 (RAL 9105, Humbrol 58 satin, Agama C50).

Vozy z Kopřivnice (001 - 340, 1948 - 51) měly na střeše větrací kanál, plastické odlévané tabulky s označením řady a ozdobné podvěsy pod skříní, které se za provozu odstraňovaly (takže spodní hrana čelníků je níž než spodní hrana skříně). Na čelech nebyla koncová světla, která se dosazovala nad reflektory až za provozu. Vozy ze Studénky (341 - 549, 1954 - 56) měly střechu rovnou a z ní vystupovaly 4 větrače. Tabulky byly smaltované s inverzním provedením písma - červeným na bílém podkladě. Koncová návěstní světla byla montována už ve výrobě. Podvěsy nebyly, hrany skříně a čelníků jsou po celém obvodu rovné.

Žluté písmo se zavedlo v roce 1950, 3. třída byla zrušena v r. 1956.

Státní znak ("lvíčka") dostaly z výroby všechny vozy. Odebírat se začaly až začátkem 60. let, kdy je nahradily nápisy ČSD. (Kdybys potřeboval, mohu vyhrabat příslušné výkresy.) Bohužel přesně nevím, zda to bylo po politicko-propagandistickém vyhlášení ČSSR v r. 1960 nebo až po změně organizace ČSD - vytvoření 4 správ drah - v r. 1963. Na přelomu 50. a 60. let se mohly objevit i vozy s nápisem ČSD nad logem Tatra - logo bylo na obou bočnicích při bočním pohledu vlevo - které ještě měly i lvíčka.

Stejně tak přesně nevím a nikde jsem nedohledal, odkdy přesně byla předepsána velká hvězda, která plnila i návěstní úlohu - do r. 1960 byly v návěstních předpisech návěsti pro posun vpřed a vzad (ano, až tak pozdě se zavedly návěsti vzdálit a přiblížit, i když, pravda, za protektorátu se podle německých vzorů dočasně také používaly - ale to už jsem OT) a hvězda označovala přední stranu vozu. Zásadně se umísťovala na stranu hnací nápravy. (U starších motorových vozů ČSD bylo P a Z na horních čelních svítilnách a/nebo na čelech. Mám fotku čela vozu M 131.152 z výroby - vyroben v prosinci 1948 - kde má P na čele pod oknem na straně strojvedoucího i průsvitku na střešní svítilně, lze tedy dovodit, že úplně první kopřivnické vozy hvězdy neměly. Studénské je naopak už určitě všechny měly.) Velké hvězdy byly nahrazovány malými od konce 60. let, přičemž na některých vozech byly po srpnu 1968 zatřeny červenou barvou, ale nejpozději od r. 1971 se znovu důsledně malovaly a už jen malé.

Do stejného období (první polovina 70. let) spadá i zatření mírně plastické poprsnice červenou barvou.

Na základě těchto údajů si např. můžeš sám odvodit, které muzejní vozy nejsou popsány správně.

Čerpal jsem - kromě vlastní dědkovské a tudíž nespolehlivé paměti - především z publikace autorů Reiser, Svoboda, Caska, Čížek: Motorové vozy M 131.1, vydala Lokálka Group Rokycany v r. 1995, a z článku Tomáše Rezka Motorový vůz M 131.1, který vyšel v časopise Modelář, č. 3/1988, str. 27-28 a 4/1988, str. 26-27.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod pekl024 » ned 20 úno, 2011 11:12 am

hank píše:.................Žluté písmo se zavedlo v roce 1950, 3. třída byla zrušena v r. 1956. ........................................zdraví
hank


Ahoj Hanku, jen dotaz , žluté písmo platilo pro všechny vozy (be,bi ,.....) od zavedení rokem 1950 ?
Uživatelský avatar
pekl024
 
Příspěvky: 900
Registrován: čtv 11 lis, 2010 2:40 pm
Bydliště: Plzeň

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod hank » ned 20 úno, 2011 11:29 am

Ahoj, Petře,
ano, samozřejmě, jeho realizace trvala nějakou dobu, většinou do příštích dílen, takže se u některých dlouhodobě odstavených vozů mohla výjimečně protáhnout i na několik let. Ale jako pravidlo bych to nebral.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod hank » ned 20 úno, 2011 11:46 am

Napadlo mě, že na to, jak krátce trvaly ČSD (1918-1938, 1945-1992), překvapivě nenajdeme z hlediska vzhledu vozidel období klidu a ustálenosti delší než 14 let - od vzniku 4 správ drah v r. 1963 do přemalování nátěrů po r. 1976. Jinak se vždy všechno měnilo postupně a prolínalo. Třeba rakouské značení lokomotiv a vozů bylo možno vidět ještě v r. 1926 po zestátnění většiny lokálek. Přímo kolotočově pestré byly soupravy starých motorů a přívěsů po r. 1945 - vagónově zelené, prvorepublikově polomáčené, poštovně oranžové, německy modrobéžové, protektorátně červené. Ani změny z r. 1976 se nezaváděly důsledně a záleželo na míře tvořivosti a tvrdohlavosti lidí ve služebnách - tehdy se říkalo výkonných jednotkách. Tím spíš je potřeba vycházet ze skutečných předloh.

A ono to trvá i u ČD - viz diskuse o najbrtu apod. Ale už jsem zase OT.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod Jirka Dvorak » ned 20 úno, 2011 2:28 pm

[quote="hank"]Tak já to tedy zkusím...

Děkuji za podrobnou odpověď. Našel jsem na http://www.mdc.sk/katalog-predmet/1932/ pěknou fotku M131.1487 cca z r. 1986, starší nemám, ale zatím uvažuji o tomto čísle. Mám střechu pozdějšího provedení.

Shrnu-li informace, měly by všechny popisky na fotografii být žluté a pruh pod okny krémově bílý. Pokud bych šel do historie před rok 1956, mohl by mít vůz i 3. třídu, ale v tom případě určitě ne znak ČSD, místo něj lvíčka a nejspíš ani hvězdu a pokud, tak spíš velkou. V tom případě by byl asi hodně nový a bez patiny. Je možné, aby vedle vzdálenějších dveří byl ještě znak Tatry nebo jde spíš o vadu fotografie - dostávaly znak i vozy ze Studénky?

Dle výrobního čísla i dle M. Kratochvíla (Motorové vozy N131.1 a M152.0) by měl mít smaltovanou tabulku, na fotografii má odlévanou. Je to důsledek nějaké výměny? Dala by se orientačně datovat? Nebo jsem mimo?

Bílá čísla a popisy se tudíž vyskytovaly pouze u kusů vyrobených před r. 1950 do první změny nátěru?
Dík Jirka
Uživatelský avatar
Jirka Dvorak
 
Příspěvky: 29
Registrován: čtv 01 led, 2009 8:22 pm
Bydliště: J. Hradec

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod vojtas » ned 20 úno, 2011 3:22 pm

Pozor!,po zavedení žlutého písma by měl být žlutý i pruh pod okny,u většiny vozů to tak nebylo,ale některé to tak měly.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod Jarda H. » ned 20 úno, 2011 4:07 pm

Jirka Dvorak píše: ..... Pokud bych šel do historie před rok 1956, mohl by mít vůz i 3. třídu, ale v tom případě určitě ne znak ČSD, místo něj lvíčka a nejspíš ani hvězdu a pokud, tak spíš velkou. .....


Asi jednoznačně to takhle tvrdit nelze, když se člověk podívá na fotku hurvínka z roku 1954 (/výstavní model) - viz příloha, je tam lvíček, na jedné straně i nápis ČSD, třetí vozová třída, na boku hvězdy nejsou, ........

Zdroj obrázku - web PSHŽD Pradubice :
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod Jirka Dvorak » ned 20 úno, 2011 4:07 pm

vojtas píše:Pozor!,po zavedení žlutého písma by měl být žlutý i pruh pod okny,u většiny vozů to tak nebylo,ale některé to tak měly.


To je zajímavé. Znamená to, že u strojů vyrobených po roce 50 by pruh měl být žlutý už z výroby?
Uživatelský avatar
Jirka Dvorak
 
Příspěvky: 29
Registrován: čtv 01 led, 2009 8:22 pm
Bydliště: J. Hradec

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod vojtas » ned 20 úno, 2011 4:09 pm

nevím,nicméně to takto podle dokumentace bylo.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod hank » ned 20 úno, 2011 5:44 pm

Jarda H.: Hvězda na veletržním exponátu není, aby nedráždila potenciální kupce z kapitalistické ciziny. Tehdy ještě výrobce zřejmě věřil, že s vozem někde prorazí na export.

Jirka Dvorak: Studénka byla celým jménem Vagónka Tatra Studénka, takže používala stejné logo jako Tatra Kopřivnice. Vozy ze Studénky dle mého mínění měly už velkou hvězdu všechny. Ano, bílé popisy do r. 1950, tj. jen z Kopřivnice a jen s 3. třídou.

S tou žlutou poprsnicí jste mě trochu zmátli. Logiku to má. Asi by to chtělo ještě spolehlivějšího nebo podklady lépe fundovaného pamětníka než jsem já. Vyloučit to nemohu, ale teď nemám po ruce žádný důkaz. Zkusím ještě něco pohledat. Nebo se zeptej v diskusi na k-reportu, tam jsou experti na všechno. (To nemyslím ironicky.)

Historicky skoro pravdivé muzejní provedení s bílou poprsnicí a žlutými nápisy, ale bez hvězdy (takhle mohl vůz vypadat nanejvýš po "vstupu vojsk" v srpnu 1968) mají v Lužné: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lu% ... 1.1238.jpg

Ale jak jsem psal minule, nelze vyloučit ani lidovou tvořivost, i když v 50. letech byla dráha organizovaná spíš jako armáda a nekázeň všeho druhu se dost tvrdě trestala. Dovedu si např. představit strojvedoucího, který si někde nechal i na "vysoký" vůz soukromě odlít plastickou tabulku.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne úte 22 úno, 2011 6:11 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod loscarlos » úte 22 úno, 2011 10:20 am

Jirka Dvorak píše:Prosím o radu. Stavím Hurvínka H0 a nemám moc jasno v popisech. Existuje zdroj podrobně mapující vývoj značení - kdy bílé a kdy žluté písmo, kdy 2. a kdy 3. třída, kdy hvězda a kdy lvíček, je zde vazba na výrobní číslo atd? Jak moc se dá věřit autentičnosti zbarvení a popisu dnes provozovaných strojů? Vyšla někde monografie nebo podrobný článek? Fotek ze současnosti je dost, ale chybí mi vazby. Dík.

Ahoj, mám publikaci Železniční modelářství 2. z roku 1961 a je tam docela ucelená část o M131 i přívěšácích Bdlm/Blm, i výkresy. Pokusím se to naskenovat . Pošli mi když tak SZ s emailema já ti to pošlu.
HO, už nemodelařím, jen si hraju ....
Uživatelský avatar
loscarlos
 
Příspěvky: 426
Registrován: úte 23 úno, 2010 8:50 am
Bydliště: okr. Benešov

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod vojtas » úte 22 úno, 2011 1:48 pm

Typický příklad,jak měly vozy vypadat po změně barvy písma je Pardubická M131.1133 Obrázek
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod Max » úte 22 úno, 2011 5:45 pm

Zrovna k M 131.1 si myslím že existuje hodně fotek, i těch dost starých, jen se trochu snažit v hledání. Též na burze.
Hank - s těma hvězdama, jsi ještě zapomněl na hliníkovou odlejvanou, stejnou, jako se dávala na mašiny kolem roku 1971.
Něco k těm nápisům je zde : / M131.1 z roku 1954/
http://img560.imageshack.us/g/m13111954.jpg/
smalt tabulky ze studénky, tuším od 340(bez záruky, koukněte na výrobu)
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: M131.1 Hurvínek - popisky

Příspěvekod hank » úte 22 úno, 2011 6:09 pm

Max: No vždyť to povídám, že paměť je zrádná mrcha. Ale díky za podklad, podle kterého skutečně poprsnice byla správně předpisově žlutá.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník