Divné pražce

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Divné pražce

Příspěvekod fulda » úte 11 bře, 2025 7:11 pm

Ahoj vespolek,

dnes v událostech (zhruba od padesáté minuty) ukazovali trať z Jablonce do Liberce, na které jsou divné pražce. Máte k nim někdo detaily? Co je to? k čemu je to?
Odkaz na události: https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... 000100311/
Screenshot 2025-03-11 200630.jpg

Screenshot 2025-03-11 201759.jpg
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5149
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Divné pražce

Příspěvekod Milan.D. » úte 11 bře, 2025 7:25 pm

Už jsem se s tím taky setkal na zastávce v Ratajích nad Sázavou. podrobnosti např. zde https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi/ ... konstrukce :D
Přílohy
DSCN2981.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 336
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Divné pražce

Příspěvekod Zlámalík » úte 11 bře, 2025 7:59 pm

TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Divné pražce

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 11 bře, 2025 8:23 pm

Takže docela moderna - tedy nic pro staromilce ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Divné pražce

Příspěvekod Radek Strnad » úte 11 bře, 2025 8:25 pm

Pražce typu Y není nic nového a to ani u nás. Snad poprvé byly tyto pražce ve větší míře použity při rekonstrukci tratě Veselí n. L. - Jihlava tuším na konci 90-tých let. Dnes už tam nikde nejsou, ale zase jsou jinde. Výhodné jsou na obloukovitých tratích a zároveň šetří i celkový počet klasických pražců. U severních sousedů jsou např. hned za mostem přes Labe za Bad Schandau v Rathmansdorfu(pouze na manipulačních kolejích).
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Divné pražce

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 11 bře, 2025 8:28 pm

Radek Strnad píše:Pražce typu Y není nic nového a to ani u nás. Snad poprvé byly tyto pražce ve větší míře použity při rekonstrukci tratě Veselí n. L. - Jihlava tuším na konci 90-tých let. Dnes už tam nikde nejsou, ale zase jsou jinde. Výhodné jsou na obloukovitých tratích a zároveň šetří i celkový počet klasických pražců. U severních sousedů jsou např. hned za mostem přes Labe za Bad Schandau v Rathmansdorfu(pouze na manipulačních kolejích).

No my co jsme zamrzli ve čtvrté epoše budem stále říkat moderna ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Divné pražce

Příspěvekod Davca » stř 12 bře, 2025 6:51 pm

Zdravím,
jestli se nepletu, prvně se kovové Y-pražce "položily" roku 2003 v traťovém úseku mezi žst. Popelín - Počátky-Žirovnice a fungují tam dodnes. O prázdninách 2004 jsem to tam jel kolmo skouknout z letního tábora v Počátkách ...

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalen ... 44960&z=14

David
Davca
 
Příspěvky: 328
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Divné pražce

Příspěvekod Ivan » čtv 13 bře, 2025 7:06 pm

Y pražce se dávají na tratě s ostrým oblouky, prý lépe drží geometrie koleje.

Ovšem asi se to bude hůře udržovat.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Divné pražce

Příspěvekod jipol57 » čtv 13 bře, 2025 8:16 pm

Napadlo mně, jak se asi podbíjejí, a jestli to potřebují. Ano, vygoooglil jsem si to.
Kdyby to někoho zajímalo https://www.gjw-praha.cz/wp-content/upl ... SP-400.pdf

A článek o Y-pražcích https://www.inprovia.cz/imgs/files/Y_pr ... zelmag.pdf
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Divné pražce

Příspěvekod vojtas » ned 06 dub, 2025 11:27 pm

Ahoj,
Jsou to Y pražce. Používají se hlavně na tratích s prudkými oblouky, protože dobře odolávají posunu do stran - lépe, než klasické betonové s kotvami - a umožňují tak stavět bezstykovou kolej i v poloměrech 150 m. Typicky všude jsou hlavně ve Švýcarsku. Oproti běžným pražcům jsou dražší, ale používá se jich méně, což jejich cenu kompenzuje. Navíc je kolej s Y pražci užší, takže lze na stejném tělese dělat větší směrové posuny za účelem "rovnání" oblouků - prodlužování přechodnic a vzestupnic, atd., což umožňuje na lokálkách někdy i značná zvýšení traťové rychlosti.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků