Využiju tohoto vlákna k doplnění informací o osudech čtyř kořistních lokomotiv, které po r. 1945 ani nebyly přeznačeny, ale byly v ČSR zrušeny a posléze sešrotovány do r. 1951. Jedná se o lokomotivy DR(G) řady 89.2 ex saské V T - to jsou ty tříspřežní tendrovky s rozvodem uvnitř rámu, jejichž modely vyrábělo v H0 PIKO už snad někdy v 60. letech a v TT PMT a (jiné provedení - limitka pro Elriwa na pojezdu PMT, ale s jinou nástavbou) MWU .
Cituji
informaci Zdeňka Hrdiny z K-reportu:
V 06/1945 byly ve výt.Most tři loko ř. 89 242 a 295 jako půjčené "staliňákům" a 284 jako neprovozní. Ve 12/1945 to bylo stejné, jen u 284 je doplněno "poškozena náletem". Jinak u všech je následně také uvedeno, že se jedná o kořistní stroje se znaky SSSR.
Ve stavu z 12/1946 je uváděná 92 242 nadále zapůjčena (nově úředně od 1.7.1946), 295 je výtopnou Most od 8.12.1946 přesunuta mezi neprovozní stroje. Lokomotiva 284 v evidenci chybí, ale naopak se v ní objevila 89 261 ve výtopně Bratislava, podsl. Komárno s označením kořistními značkami. To se zopakuje i ve 12/1947. 242 stále půjčena, 261 v Blavě, 284 pod Mostem deponována v Třebušicích a 295 pod Mostem v podsl. Louka jako neprovozní. No a stav z 12/1950 to zopakuje, ale už bez zápůjčky u loko 242.
242 a 284 měly být zrušena 1951, protože je 30.6.1951 převzal kovošrot Česká Lípa, 261 zrušena výnosem z 25.10.1950 a 15.12.1950 ji převzal kovošrot Polanka nad Odrou, 295 zrušena výnosem z 27.6.1951 a v říjnu 1951 prošla kovošrotem Česká Lípa.Model od MWU vypadá takhle
a odpovídá provedení z roku 1914, lok. 89 283 mohla vypadat stejně, zatímco původní model od PMT je toto

- 89_2_PMT.jpg (14.52 KiB) Zobrazeno 2179 krát
podle sérií z let 1899 a 1901, tj. odpovídá vzhledu lok. 242 a 261. Model odpovídající lok. 89 295 ze série z roku 1919
zřejmě nikdo nevyrábí.
Kdyby tedy někdo mermomocí chtěl model této pěkné saské mašinky provozovat na kolejišti s československým námětem, zřejmě by to mělo být na vlečce a bez přeznačení podle tuzemských zvyklostí.
K tomu je ovšem nutno ještě podotknout, že saská "
pět-téčka" se objevila na čs. území už v r. 1927. Tehdy s nimi totiž DRG zahájily peážní provoz na krušnohorské trati Schweinitztalbahn, která přecházela přes čs. území v okolí zastávky Brandov/Brandau.
Více o Schweinitztalbahn vizte zde.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.