Odbočka na dirigované trati?

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » sob 20 črc, 2024 10:50 am

hank píše:A byla ta trať Kopidlno - Bakov nad Jizerou dirigovaná? Původní téma se týkalo tratí D3.

edit:
Zdroj 1 - Karel Breiter "Budovatelský počin Českých obchodních drahy severovýchodních Čechách", Svět velké a malé železnice čísla 42,43,44
Zdroj 2 - Místní dráha Dobrovice město Dětenice (Pohled do dějin zrušených tratí - 1)

Mrknul jsem do seriálu pana Karla Breitera a hanku máš pravdu. Provoz zde byl řízen podle předpisu D2 Kopidlno - Dolní Bousov,
takže tato odbočka zde do tohoto tématu nepatří :!:

Odbočka Rokytňany byla osazena nejdříve dvěma vzdálenostnímu terčovými návěstidly od Domousnic a od Hejkovic/Ujkovice (ze směru od Dětenic nebylo žádné návěstidlo, stav setrval až do roku 1941) až za období ČSD ze všech tří směrů osazeno mechanickými ramenovými návěstidly.
Zdroj 2 píše jen o zjednodušení provozu podle zmiňovaného předpisu číslo 765.

Drobná poznámka - ve stanici Dolní Bousov na zhlaví byla použitá tzv.Bäselerová výhybka směr Kopidlno a Libuň
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » sob 20 črc, 2024 11:01 am

milan ferdián píše:Odbočka Rokytňany byla osazena nejdříve dvěma vzdálenostnímu terčovými návěstidly od Domousnic a od Hejkovic/Ujkovice (ze směru od Dětenic nebylo žádné návěstidlo, stav setrval až do roku 1941) až za období ČSD ze všech tří směrů osazeno mechanickými ramenovými návěstidly. ...

Takže ta původní zpráva pouze s jedním návěstidlem neplatí?
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » sob 20 črc, 2024 11:05 am

Jinak asi lze konstatovat, že žádná odbočka D3 krytá LT neexistovala a jedinou odbočkou na takové trati byla Odb. Moravice, kde bylo sídlo dirigenta.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » sob 20 črc, 2024 11:06 am

tomkanka píše:
milan ferdián píše:Odbočka Rokytňany byla osazena nejdříve dvěma vzdálenostnímu terčovými návěstidly od Domousnic a od Hejkovic/Ujkovice (ze směru od Dětenic nebylo žádné návěstidlo, stav setrval až do roku 1941) až za období ČSD ze všech tří směrů osazeno mechanickými ramenovými návěstidly. ...

Takže ta původní zpráva pouze s jedním návěstidlem neplatí?

Neplatí. Zmátl mě jiný zdroj http://www.pshzd.cz/dobrovice.html, kde se píše (obrazově) jen o jednom mechanickém návěstidlu ze směru Dobrovice.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » sob 20 črc, 2024 11:10 am

tomkanka píše:Jinak asi lze konstatovat, že žádná odbočka D3 krytá LT neexistovala a jedinou odbočkou na takové trati byla Odb. Moravice, kde bylo sídlo dirigenta.

Asi máš pravdu, protože na seznamu odboček nemám žádnou odbočku krytou LT. Viz.příloha na tvoji odpověď.
-m-
Přílohy
2024-07-20 13_12_32-Window.png
2024-07-20 13_12_32-Window.png (31.44 KiB) Zobrazeno 3308 krát
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » sob 20 črc, 2024 12:05 pm

OK. Takže tu máme tři případy, z nichž jeden - Lampertice - je pozůstatek dopravny D3 s odbočující vlečkou, který jako odbočka jenom vypadá, druhý - odb. Oslavice - ve skutečnosti není odbočkou, ale výhybkou mezi dvěma staničními obvody, a třetí - Tasovice - se vymyká všem obvyklým předpisovým definicím.

Teď už by to chtělo jenom nějaké místní předpisy - nejspíš obsluhovací řád Tasovic z dob, kdy byly Tasovice a Vápenný Podol obsazenými služebnami a/nebo PND3 z dob, kdy trať do Vápenného Podola byla dirigovaná. A ta Oslavice by taky určitě byla zajímavá.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » sob 20 črc, 2024 12:23 pm

hank píše:...nebo PND3 z dob, kdy trať do Vápenného Podola byla dirigovaná. ....

Jestli vůbec někdy byla? :-)
hank píše:...A ta Oslavice by taky určitě byla zajímavá.

Ta Oslavice měla provozně blíž k vlečce. Jenže to oficiálně vlečka nebyla (mimo jiné tam zajížděli stroje do depa), tak to bylo označeno jako odbočka.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod Morris Zapp » sob 20 črc, 2024 2:28 pm

Ty obsluhovací řády Tasovic a Rokytňan se někde dobře schovaly, zatím jsem našel jenom 1. opravu obsluhovacího řádu Rokytňan, platí ihned, datum neuvedeno, podle čj. z roku 1969. Na jejích nálepkách se výslovně hovoří o vjezdových návěstidlech I, II a III.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod Morris Zapp » sob 20 črc, 2024 2:32 pm

tomkanka píše:Jinak asi lze konstatovat, že žádná odbočka D3 krytá LT neexistovala
Jak už jsem psal, takové uspořádání by nedávalo smysl: jakmile je někde lichoběžníková tabulka, musí tam být staniční kolej, na které bude vykonávána ohlašovací povinnost. A jakmile je tam staniční kolej, už to není odbočka, ale normální dopravna D3.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » sob 20 črc, 2024 3:49 pm

tomkanka píše:
hank píše:...nebo PND3 z dob, kdy trať do Vápenného Podola byla dirigovaná. ....

Jestli vůbec někdy byla?

Existuje fotka z roku cca 1956, na které je před odbočnou výhybkou v Tasovicích ve směru od Prachovic LT. Ten odkaz už v tomto vlákně byl.
https://muzeum.mineral.cz/foto.php?img= ... e-1956.jpg
Ale jak už bylo taky řečeno, LT nemusela nutně znamenat dirigovanou trať, zvlášť v letech 1952 - 63, kdy se důsledně pracovalo podle sovětských vzorů, které absenci výpravčích neznaly... :mrgreen: Nicméně předpis D3 už tehdy existoval.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » sob 20 črc, 2024 4:07 pm

Návěstní předpis D1 z roku 1954 uvádí v § 152: Lichoběžníková tabulka označuje místo, kde mají určité vlaky zastavit před dopravnami bez vjezdových návěstidel dříve, než se jim dovolí vjezd. V podstatě stejné znění je i v předpisu z r. 1946. Čili LT v těch dobách označovala dopravnu, ale nikoli nutně dirigovanou. Což koresponduje například s obsazenými dopravnami bez vjezdových návěstidel osazenými LT na lipence ještě v r. 1962.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod Morris Zapp » sob 20 črc, 2024 4:28 pm

Po válce ještě existovalo několik stanic, které byly z dopravního hlediska skutečně stanicemi s výpravčím a výhybkáři, ale ještě neměly vjezdová návěstidla. Právě jejich hranice byly označovány lichoběžníkovými tabulkami.
Pokud v nich vlak plánovaně křižoval jako druhý (nebo dostihl jiný vlak), pak měl v TJŘ uveden symbol LT. Po zastavení u LT pak čekal na pokyn výhybkáře ke vjezdu do stanice. Při operativním křižování se vlaky zpravovaly o zastavení u LT v sousedních stanicích.

MD každoročně prodlužovalo výjimku pro takové stanice a urgentně žádalo jejich dovybavení vjezdovými návěstidly.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: MkTT a 3 návštevníků