Sunuté vlaky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 kvě, 2024 9:32 pm

To není neověřené, to je fakt. Měly funkci jako lazaretní, před nimi tuto úlohu plnily "osmidveřáky". Viz třeba Wikipedie nebo Alan Butschek.

Z Alanova webu překopíruji:
Tyto dodnes hojně používané (a kvůli nedostatečnému místu na sezení neoblíbené) vozy mají kuriózní původ, resp. účel. Určitý počet čtyřnápravých vozů řady Bai z 50. let ("osmidveřáky") vyhovoval nasazení do lazaretních vlaků v případě válečného konfliktu. Tyto vozy v 80. letech byly již zastaralé, a tak došlo k objednávce osobních vozů, jejichž primárním účelem byla schopnost rychlé úpravy interiéru a nasazení coby nemocniční vozy do zdravotních vlaků. Uspořádání interiéru vozu, který měl být v mírové době provozovaný jako běžný vůz 2. třídy k sezení, je tak plně podřízeno rozměrům lůžek a dalším požadavkům kladeným na nemocniční vůz. Lůžka by se nacházela ve voze podél stěn, vždy tři nad sebou, celkem by bylo ve voze 48 lůžek. Na boku vozu je v každém ze tří oddílů vozu na obou stranách vždy jedno okno vcelku (nedělené), které by se rychle demontovalo a tudy by se transportovalo vybavení interiéru (sedáky, lůžka, atd.). Součástí výbavy byla např. i drátěná klec pro agresivní pacienty. Do konce roku 1989 byly s uvedenou výbavou dodány vozy 001 až 055. Změny po listopadu 1989 vedly k nezájmu odebrat další vozy. Jenže penále za neodebrání vozů by bylo tak vysoké, že se dodávky vozů uskutečnily. Vozy 001 až 240 dodány s plnou výbavou, až teprve vozy poř. čísel 241 až 320 mají provedenu jen konstrukční přípravu. Zájemce o bližší údaje odkazuji na časopis Železnice 1/1994 a na publikaci [Mahel, Ivo et al. Osobní vozy ČSD II. 1939–1992. Praha. 2019, 205–208].
Zdroj: https://www.alanbutschek.cz/rady/rada_b_pty_nov.htm
Naposledy upravil Zlámalík dne čtv 16 kvě, 2024 9:33 pm, celkově upraveno 1
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1919
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod hank » čtv 16 kvě, 2024 9:33 pm

Jirkátor píše:K těm Honeckrům jsem kdysi slyšel informaci, že byly konstruovány s tím, že je lze snadno předělat na nemocniční vlak pro přepravu raněných na nosítkách. Proto ty široké vstupní prostory, kde se lze snadno vytočit s nosítky, široké uličky (na úkor úzkých sedadel), rolety kvůli zatemnění, běžné dveře mezi vozy.
Mám to ale jen jako neověřenou informaci.


Není to neověřená informace. 8dveřové Bai pořízené kdysi pro stejný účel v 80. letech dožívaly a státní orgány nutně potřebovaly situaci řešit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6198
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod tomkanka » pát 17 kvě, 2024 7:23 am

Zlámalík píše:"Dráhou" nemyslím SŽ, ta nikoho nevozí, samozřejmě. Ale proč tam ještě ČD jezdí s Honeckery a ještě je musí sunout, se mi nějak příčí chápat (je fakt nutný to takhle vysvětlovat?)
A fíra předpokládám přejde v čase, kdy nastupují cestující, ne?

Omlouvám se za to "vysvětlování".
Ale je úplně jedno jestli se jedná o Honeckery nebo jiné vozy - je to prostě klasická souprava s lokomotivou, nějaké "kdyby tam jezdily jednotky" není na místě - prostě situace je taková jaká je. A jak zde bylo popsáno, ten vlak přijede do UH a jede zpět do Brna přes Kunovice. Tzn. že by musel v UH objet, fíra by dvakrát přecházel, musí se udělat brzda a totéž v znova v Kunovicích. Ale je to tak, že přijede, potom sune 2km (!) do Kunovic, úvratí pokračuje zase do Brna a to bez zásahu so složení soupravy. Tak co je jednodušší a rychlejší?

Svého času v Praze právě sunutím jezdily soupravy "Babiňáku" (854+2Btn) z vršovického depa na hlavní a zpět. Ty vlaky jezdily ze/do šturcu a řešení sunutím jsme jenom uvítali, protože před tím to objíždění trvalo běžně třeba půl hodiny - nebyla volná kolej na objetí, vjížděly/odjížděly vlaky, posunovač dělal jiný vlak, atd. - a nakonec se to ještě muselo do toho šturce přestavit. Takhle to najelo rovnou a bylo hotovo.

Nechápu, proč někteří máte s tím sunutím takový problém.
tomkanka
 
Příspěvky: 176
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Dovi » pát 17 kvě, 2024 7:35 am

Nechápu, proč někteří máte s tím sunutím takový problém.

Je to spíš v hlavě (zřejmě to souvisí i s pudem sebezáchovy), čili "problém" je to myslím hlavně psychologický.
Jako lidé jsme holt takto nastaveni - a přiznám se, že já to mám taky tak.

Tipnu si, že 8-9 osob z 10 by dalo přednost "normální jízdě dopředu"
(a to i kdyby bylo nutno si pár procent k ceně jízdenky připlatit)
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 555
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

OT Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod sidlo » pát 17 kvě, 2024 7:52 am

Asi jsem 10% menšina. Protože jsem několik let (v dobách ČSD) jezdil do Pardubic přes Rosice, tak mi sunutí nepřijde nijak zvláštní. První Regionovy přišly až v roce 2005 a do té doby zde byly všechny osobní vlaky a rychlíky sunuté.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3625
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod tomkanka » pát 17 kvě, 2024 9:40 am

Dovi píše: ... Tipnu si, že 8-9 osob z 10 by dalo přednost "normální jízdě dopředu" ...

Já si tipnu, že 8-9 osobám z 10 je to úplně jedno. :wink: :D
tomkanka
 
Příspěvky: 176
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Zlámalík » pát 17 kvě, 2024 10:21 am

Já s tím mám problém ten, že mi přijde naprosto šílený šibovat 4 vozy tam, kde bych líp užil vratnou soupravu nebo motorovou jednotku. A je jen tragédie, že ČD nic nenutí do nějakých inovací a vylepšování, že se tam prostě jezdí s 50 let starým šrotem, lidi tam lezou jak do kurníku, pak se sune třicítkou kamsi a ještě to někdo obhajuje. To je jako všem vážně jedno? Vždycky se to tak dělalo, tak to ještě 20 let vydrží, než se rozpadlou i ty brejláky? Tohle mi na tom přijde strašný, ať se na mě nikdo nezlobí.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1919
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod sidlo » pát 17 kvě, 2024 10:55 am

Dopravce přeci vybírají kraje. A kraj si stanoví, za jakou cenu chce jezdit.
Mimochodem už se stalo, že kraj nikoho nevybral, protože za ty peníze nechtěl nikdo jezdit.
Mimochodem už se stalo, že ČD po předchozích prohrách přestalo do nabídek dávat nadstandardní služby kvůli ceně. Následně pak soutěž vyhráli.
Současná praxe (kterou zavedl Babiš) - hlavním kritériem je cena.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3625
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Zlámalík » pát 17 kvě, 2024 11:26 am

No jo no, vždyť já vím. Jen mi to prostě přijde šílený, jak na Čukotce. Asi jsem už starej a nebo jsem moc doufal...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1919
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod hank » pát 17 kvě, 2024 11:50 am

Zlámalík píše:No jo no, vždyť já vím. Jen mi to prostě přijde šílený, jak na Čukotce. Asi jsem už starej a nebo jsem moc doufal...


VHD zdaleka není jediná veřejná služba, která se ve zdejším státě pomalu a jistě rozkládá. Ony se bohužel rozkládají nejen veřejné služby, ale i další atributy zdůvodňující samotnou existenci moderních států, a ani zdaleka se to netýká jenom zdejšího státu. Další level bude nějaký feudalismus 2.0 podporovaný digitálními technologiemi. Pak ještě budou přeživší vzpomínat na začátek 21. století jako na zlatý věk...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6198
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod jipol57 » pát 17 kvě, 2024 1:00 pm

Zlámalík píše:... Asi jsem už starej a nebo jsem moc doufal...

Tak to si myslím, že je názor -náctiletého. Hlavně musí být WIFI, obsluha...
Já osobně jsem míval ve středním věku nejraději kupátka s červenou koženkou. Nesmělo být ale moc plno. Nejlépe kupé pro sebe. To byla pro mě nejpohodlnější jízda. Dnešní "letadlové" velkoprostory. Úchvatné jsou sedačky u meziokenního sloupku. :mrgreen:
jipol57
 
Příspěvky: 1216
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod Zlámalík » úte 21 kvě, 2024 11:12 am

Náct + 40, tak nějak bych se viděl. Co tam máš dál?
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1919
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod jipol57 » úte 21 kvě, 2024 2:31 pm

Promiň, nechtěl jsem se Tě nějak dotknout. Jen mně to v tu chvíli tak nějak napadlo, že když je někdo starší, tak by měl obhajovat zaběhnuté postupy. Když něco fungovalo X let, proč by to nemělo tak být i nadále. Změny náleží mládí.
Na cestování vlakem jsem se dříve vyloženě těšil. S dnešním komfortem je to pro mě už nuda.
jipol57
 
Příspěvky: 1216
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod michal_d » úte 21 kvě, 2024 5:23 pm

Zlamalík má pravdu. Z hlediska člověka železnicí ovlivněného se mi líbí souprava sunutá brejlovcem a ano i jsem se rád vozil v béčku v prázdném kupé, ale takhle to nejde. Má-li železnice přežít i do budoucna, tak kromě vyslovené dálkovky jsou ucelené jednotky s možností rychlého obratu, volného průchodu, do kterých se neleze jak po žebříku jediná možnost... Možná pár skalních bláznů, mezi které se počítám, nostalgicky vzpomíná na cesty v prázdém kupé u otevřeného okna a na vítr ve vlasech, ale mít 40t vůz pro deset lidí, které by odvezl mikrobus není cesta. Brejlovce s ypsilonkama budu provozovat na kolejišti a vzpomínat na dobu, kdy mi bylo 20. S rodinou na výlet, ale radši pojedu Sharkem nebo Panterem...
michal_d
 
Příspěvky: 256
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Sunuté vlaky

Příspěvekod jipol57 » úte 21 kvě, 2024 6:55 pm

Ale jo. Pokrok se nedá zastavit. Já jsem jen reagoval na jeho poznámku, "Asi jsem už starej". Právě že staří by to nechali po staru, jak to vždycky fungovalo.
Ale nechtěl jsem ho nijak urazit.
K těm Honekerům. Nějaký rok jsem se zabýval jejich údržbou, když ucelené jednotky se Syslama převedli pod depa. A pořád tvrdím, že to Němci měli dost vychytané, po technické stránce. Rychlost 160, kotoučové brzdy, antiblok systém, centrálně zavírané dveře, s automatickým zavíráním nad 5km/h, blokování zavřených dveří, větrací systém, velké nástupní prostory. Ze všeho koukala německá preciznost. A to bylo z konce 80 let. Tvrdím že nadčasové, po technické stránce. Proto dodnes splňují bezpečnostní parametry, tak se jich ČD nechce zbavovat. Naše vagony, u tu dobu, byly už z výroby zastaralé.
Ještě k poznámce, že se do nich "leze jak do kurníku". Nejsem odborník na slepice, ale mám dojem, že po žebříku lézt neumí. :D
Naposledy upravil jipol57 dne úte 21 kvě, 2024 11:44 pm, celkově upraveno 1
jipol57
 
Příspěvky: 1216
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků