Při přehrabování v archlívu mi po létech znovu přišla ruky tato tabulka, kterou jistě neuškodí připomenout i veřejně. Modely kořistních motorových vozů M 140.3 jsou v komunitě (zvlášť mezi tétéčkáři) oblíbené díky kvalitní konstrukci výrobku fy Kres i povedené konverzi do barev ČSD zásluhou fy Kolmar; zároveň (jako obvykle u kořistních vozidel) pořád mezi lidmi běhají různé misinformace týkající se historie jejich provozního nasazení u ČSD, které tabulka může pomoci uvést na pravou míru.
Komentář:
1. Pod čísly M 140.301 až 7 se schovávají vzhledově jiné motorové vozy než znázorňuje model; všechny měly zúžené nástupní prostory se stanovišti strojvedoucího a vozy čísel 5 - 7 měly navíc jako jediné na střeše dvojici chladičů (podobně jako například naše vozy M 130.1). Model od Krese/Kolmara tedy představuje provedení od čísla 8 nahoru.
2. Z tabulky také vyplývá, kde a dokdy se s nimi bylo možno setkávat v provozu. Ponejvíce jezdily v obvodech výtopen Děčín a Veselí nad Moravou; dva veselské (včetně modelového M 140.313!) byly ještě po vyřazení od ČSD odprodány na vlečku ratíškovických dolů. O jejich následném vlečkovém provozu sice bohužel nemám žádné informace, ale proč by nemohly na modelové vlečce vozit zaměstnanecké vlaky? V Ratíškovicích v letech 1941 - 1955 nějaká forma vlečkové osobní dopravy existovala. (Za války, kdy důl patřil Baťovým závodům, ji údajně zajišťoval motorový vůz OZVD.)
Snad tato informace bude užitečná zájemcům o provoz v epoše IIIa. Když někdo chce věrohodně modelovat provoz v této epoše například na Slovácku, vystačí si přinejmenším do zrušení 3. vozové třídy (1953) jenom s modely kořistních hnacích vozidel; výtopna Veselí nad Moravou v tomto období provozovala kromě motorových vozů M 140.3 také lokomotivy 413.0 a 455.2, takže tétéčkáři mají vystaráno.
Edit: Více o ratíškovické železnici vizte zde. Odkazované stránky uvádějí, že výtopna Veselí nad Moravou zapůjčovala na vlečku vozy ze svého stavu včetně M 140.3 ještě před jejich zrušením; to se jistě mohlo týkat i předlohy modelového vozu M 140.313.
(Zdroj tabulky: Vložená příloha časopisu Svět železnice 2/2006. Tabulku sestavili Jaroslav Wagner a Josef Motyčka.)