Odbočka na dirigované trati?

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » pon 06 kvě, 2024 7:13 am

Postupnou redukcí nepoužívaných kolejí a v důsledku zániku pravidelné dopravy se dopravna D3 Lampertice v úseku Královec - Žacléř (od r. 2008 bez dopravy, do r. 2022 Správa železnic, dnes soukromý subjekt) stala de facto odbočkou vlečky (taky už nepoužívané - důl Jan Šverma byl uzavřen v r. 1992, poslední pravidelná obsluha vlečky Mn vlakem pravděpodobně 2001). Viz schéma.

lampertice.jpg

Zajímalo mě, zda podobné situace na tratích D3, tzn. odbočky ze širé trati kryté ze dvou nebo ze všech stran jenom lichoběžníkovými tabulkami, existují a jsou provozovány i jinde v síti SprŽel, a zeptal jsem se na to na K-reportu, jenže tam příslušná diskuse uhnula OT; zatím jsem se dozvěděl jenom to, že takto byla uspořádána odbočka vlečky Jitka na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice, a to až od r. 1997, tj. pod správou JHMD.

Proto se ptám i tady, jestli někdo víte o podobných případech. (A pro jistotu: Neptám se na dopravny D3 bez kolejového rozvětvení, o těch mám přehled.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6176
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod fíha » pon 06 kvě, 2024 8:52 am

Nevím jak na jinou trať,ale vlečka třeba Kovošrot Vysoké Mýto.Pokud vím je funkční.
fíha
 
Příspěvky: 41
Registrován: pát 02 pro, 2011 6:18 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » pon 06 kvě, 2024 9:13 am

fíha píše:Nevím jak na jinou trať,ale vlečka třeba Kovošrot Vysoké Mýto.Pokud vím je funkční.


A funguje jako dopravna D3? Tzn.: Je osazena lichoběžníkovými tabulkami?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6176
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod sidlo » pon 06 kvě, 2024 9:18 am

Ne, nemá lichoběžníkové tabulky.
https://www.youtube.com/watch?v=3b8NuEkU-Zg
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3624
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » pon 06 kvě, 2024 1:10 pm

hank píše:...Proto se ptám i tady, jestli někdo víte o podobných případech.

Nejsem si zcela jist, ale mám za to, že lichoběžníkové tabulky byly na vlečce Jitka dosazeny až po jejím zrušení, kdy byl ponechán pouze šturc, který se stal součástí nově vzniklé dopravny Jindříš.
Jinak vím pouze o jediném případu neobsazené klasické odbočky na trati D3, a to byly Tasovice, a LT tam byly.
tomkanka
 
Příspěvky: 175
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » pon 06 kvě, 2024 1:19 pm

tomkanka: Děkuji.

Mezitím jsem se prohrábl tou hromádkou starých PND3 z mého archlívu a fakt jsem takovou situaci nikde nenašel.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6176
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod hank » pon 06 kvě, 2024 2:38 pm

K Tasovicím proběhla na K-reportu v červenci 2012 tato informace:

Co se týká zabezpečení odbočky do Podola - tak aspoň na konci provozu (provoz ukončen 1978, pozn. moje) se pouze používal zámek (výměnový) pro cestu do Prachovic a do Podola. Klíč byl dle ústního sdělení vydáván v Kostelci. Ale jen pro cestu do Podola. Vlaky jedoucí do Prachovic klíč nepotřebovaly. Nicméně mi pamětník vyprávěl, že se v Tasovicích i sloužilo.

Já k tomu jenom dodám, že takhle jednoduše na tratích D3 zřejmě dodnes funguje zabezpečení vlečkových odboček ze širé trati.

Podle stejného zdroje se ale kdysi sloužilo i ve Vápenném Podole a dokonce byl nějakou dobu osazen i vjezdovým návěstidlem vzor SSSR. :? Tyto kusé informace se nicméně pravděpodobně týkají různých období.

Edit: Ten klacek na vjezdu do Vápenného Podola je fotograficky doložen zde.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6176
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » pon 06 kvě, 2024 3:13 pm

tomkanka
 
Příspěvky: 175
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod medwa » pon 06 kvě, 2024 4:11 pm

V SJŘ 517 z roku 1967 je v tabelárech v řádcích Vápenný Podol a Tasovice odb. ve sloupci 2 uvedena hvězdička s vysvětlením "Viz tabulku 11". V tabulce 11 se praví: "Funkce výpravčího ve stanici Vápenný Podol a na odbočce Tasovice zrušena a dopravní služba prováděna podle rozkazu SD č.j. 6072/66-11 z 11. května 1966."
Z tabelárů ale dále vyplývá, že se nejednalo o službu podle předpisu D3, tabeláry nemají sloupce 2a a služba podle D3 by musela být zmíněna v tabulce 11, což není.
V Prachovicích a v Kostelci byl výpravčí. Uvedený rozkaz patrně řešil odemykání výhybky a podmínky jízdy z a do Vápenného Podola. Na trati mezi Kostelcem, Vápenným Podolem a Prachovicemi byl vždy jen jeden vlak.
medwa
 
Příspěvky: 27
Registrován: stř 28 kvě, 2014 6:37 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod jafobe » pon 06 kvě, 2024 7:23 pm

hank píše:Postupnou redukcí nepoužívaných kolejí a v důsledku zániku pravidelné dopravy se dopravna D3 Lampertice v úseku Královec - Žacléř (od r. 2008 bez dopravy, do r. 2022 Správa železnic, dnes soukromý subjekt) stala de facto odbočkou vlečky (taky už nepoužívané - důl Jan Šverma byl uzavřen v r. 1992, poslední pravidelná obsluha vlečky Mn vlakem pravděpodobně 2001)

Vědit to o pár dní dřív mohl jsem se k situaci a podrobnostem kolem Lampertic poptat u zdroje, když už jsme tam 1 května jezdili... něco tam sice taky padlo mezi vším co se cestou probíralo s místním strojvedoucím, který nás tam většinou doprovází, ale má děravá hlava si to nepamatuje... :oops: Jinak něco k vlečce by ses asi mohl dozvědět i přímo v dole J. Švermy od průvodce který byl dříve zaměstnancem téhož dolu...
Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 699
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » úte 07 kvě, 2024 6:11 am

medwa píše:...Z tabelárů ale dále vyplývá, že se nejednalo o službu podle předpisu D3 ...

A Vápenný Podol je uváděn jako stanice nebo jako nz?
tomkanka
 
Příspěvky: 175
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod medwa » úte 07 kvě, 2024 7:18 am

Ahoj Tome, Vápenný Podol je uváděn jako stanice. Je to celé neobyčejně specifické :)
medwa
 
Příspěvky: 27
Registrován: stř 28 kvě, 2014 6:37 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod milan ferdián » pát 10 kvě, 2024 3:18 pm

medwa píše:Ahoj Tome, Vápenný Podol je uváděn jako stanice. Je to celé neobyčejně specifické :)

Souhlas, někde tady koluje staniční plánek kolejiště, když bude zájem, klidně jej zde vložím. Je zvláštní tím, že měla vedle staničních kolejí, samostatný svazek dvou vlečkových kolejí a ty se opět rozdvojily na dvě kusé koleje k rampám a složišti vápenky.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11871
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod tomkanka » pát 10 kvě, 2024 4:24 pm

milan ferdián píše:Souhlas, ...

O rozsah kolejiště nejde, ale jak byl tedy řešen odjezd vlaku z Podola? Kdo ten vlak vypravil, když to byla stanice a výpravčí tam nebyl?
tomkanka
 
Příspěvky: 175
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Odbočka na dirigované trati?

Příspěvekod medwa » pát 10 kvě, 2024 6:11 pm

tomkanka píše:
milan ferdián píše:Souhlas, ...

O rozsah kolejiště nejde, ale jak byl tedy řešen odjezd vlaku z Podola? Kdo ten vlak vypravil, když to byla stanice a výpravčí tam nebyl?


To by nám vyjevil jen onen "rozkaz SD č.j. 6072/66-11 z 11. května 1966". Já ho k dispozici nemám.
medwa
 
Příspěvky: 27
Registrován: stř 28 kvě, 2014 6:37 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků