Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 16 říj, 2020 2:54 pm

Morris Zapp: Díky.

Přepravy služebních zásilek ČSD byly v epochách III a IV taky kapitola sama pro sebe. Klíčový pojem: Hospodářská ústředna železnic. Dráha měla tvrdě centralizovaný nákup a zásobování a některá velká skladiště sloužila právě HÚŽ. Viz např. Brno, Malá Amerika. tj. bývalé sklady KFNB u 6. nástupiště. Brněnský zásobovací závod HÚŽ sloužil celému provoznímu oddílu Brno a traťové vozy (někdy pro jednu žst, jindy pro několik) řazené do Mn vlaků se z něj vypravovaly prakticky denně, někdy i víc než jeden. Kryté vozy (zetky různého druhu, ve IV. epoše hlavně Ztr) byly většinou ze skupiny vozů určených pro služební účely dráhy, byly natřené zeleně, měly označení SV a 5místné číslo, ale při jejich nedostatku si ZZ HÚŽ objednával i vozy z volného oběhu. Takový vůz se mohl u skladiště v malé nácestné žst objevit tak 1x - 2x do roka, podle toho, jakou potřebu tzv. dotace (tzn. dodávky ze ZZ HÚŽ) si žst nárokovala. Posílalo se všechno, co mělo charakter spotřebního a režijního materiálu, od nábytku přes venkovní mobiliář, žárovky, petrolej a tiskopisy až po OOP a tzv. měřenky, tj. na míru šité uniformy podle tabulkového nároku jednotlivých zaměstnanců žst.

Kromě toho měly jednotlivé ZZ specializaci na různé druhy materiálu pro celou síť. Jednak šlo o hromadné komodity - např. v Brně celá síť objednávala svrškový materiál, který se pak expedoval z míst původu jako traťové dodávky přímo na místa určení, ale výrobci/dodavatelé fakturovali do Brna. Byly to tuny a tuny štěrku, pražců, kolejiva, výhybek atd. Podobně třeba ZZ Louny/Lenešice dodával do celé sítě ČSD řezivo. Jiné ZZ se specializovaly na ND pro lokomotivy a vozy. Šlo především o ZZ v místech ŽOS, které vznikly organizačním oddělením z bývalých dílen: Namátkou ZZ Nymburk, Vrútky, Plzeň... Tyto ZZ často sídlily ve stejných objektech jako ŽOS. Nicméně formou traťových dodávek šly ND i do velkých lokomotivních dep. No a nesmíme zapomenout ani na traťové dodávky paliva pro lokomotivy, ty ale nebyly specializované a chodily přes všechny ZZ, v epoše IV už ubývalo uhlí a přibývalo nafty, ale ještě i koncem 80. let běhalo po síti ČSD překvapivě velké množství dodávek uhlí pro vytápění budov a režijního uhlí pro vlastní spotřebu zaměstnanců, kteří ještě v r. 1989 měli nárok na 20 q uhlí ročně zdarma.

Tak to bylo zase jenom tak stručně a nesouvisle, co mě napadlo spatra. Třeba to někdo doplní nebo opraví.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4080
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 17 říj, 2020 10:09 pm

Sandy tu připomněl živé spěšniny. K tomu jenom dodám, že svaz chovatelů drobného zvířectva vytěžoval přepravu spěšnin ČSD více než bohatě. Tchán byl holubář a svoje výměnné kšefty s jinými holubáři řešili zásadně formou spěšnin. Podobně tomu bylo s králíky, drůbeží a exotickým ptactvem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4080
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 18 říj, 2020 9:37 am

Jinde v diskusi jsme narazili na zastávkovou čekárnu podle normálie 11/H, tak jenom po připomenutí. Loni v prosinci jsem na K-report dal seznam těch, které tou dobou ještě existovaly, a dopracoval jsem se k tomuto:

Objekty, které se zachovaly v původní podobě:
Běleč
Dolní Křečany
Chrastice
Semošice
Soumarský Most
Vonšov

Více či méně přestavěné objekty:
Bechov
Ivančice město
Lhota u Trutnova
Myslechovice

Potichu nám tady před očima mizí další kus drážní historie, tak jestli to tam někdo máte blízko, foťte a dokumentujte, dokud je co... :(

Ještě obrázek:
11H.jpg

Velice pěkný laserovaný model dodává ve všech třech nejčastějších velikostech JM detail.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4080
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků