Kladení kolejí

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Kladení kolejí

Příspěvekod HonzaM » ned 09 srp, 2015 5:09 pm

Rozhodl jsem se zveřejnit pár mých zkušeností s kladením kolejí. Pokud mohu soudit, v lecčem se liší od způsobů, které jsem viděl u ostatních. Kolejiště musí mít vždy dostatečně pevnou kostru, aby se při manipulaci nekroutilo, což by mohlo vést až k destrukci kolejí. Základem podkladu pod kolejemi je vždy překližka. Sololit se neosvědčil, šroubky (o jejich použití viz dále v tomto příspěvku) se z něj snadno vytrhnou. Překližka samozřejmě nemusí pokrývat celý povrch kolejiště, jestliže je rám dostatečně pevný, stačí mít překližku tam kde povedou koleje a krajina mimo kolejové těleso může být tvořena třeba styrodurem. Nejlépe se mi osvědčil styrodur Bachl XPS - vyzkoušel jsem mnoho různých, ale tento je zdaleka nejlepší. Stojí za to si dát práci a najít si na internetu kde ho sehnat. Syn ho nedávno koupil například v Bauhausu na Pankráci.
Pod koleje používám materiál, který se prodává jako podklad pod plovoucí podlahy. Výborně se s ním pracuje, snadno se řeže. Na podkladovou překližku ho lepím lepidlem Pattex Wood. Používám tloušťku 3 mm nebo 5 mm (pětimilimetrový jsem použil na modulech FREMO, protože vyhovuje výšce normovaného čela). Výhodou proti obvyklému korku je možnost ho po položení kolejí snadno oříznout do tvaru náspu - výborně se řeže zalamovacím nožem. Určitou nevýhodou tohoto materiálu je, že se po stlačení nevrátí do původního stavu, pokud ale na položené koleje silně nezatlačíte, žádný problém nenastane. Koleje na toto podloží pokládám tak, že je nelepím, ale upevňuji šroubky se zapuštěnou hlavou umístěnými mezi pražci - to umožňuje mírnou stranovou korekci. Je třeba dát pozor a šroubky příliš nedotáhnout, aby nedošlo k destrukci podkladového materiálu. U N-ka se mi osvědčily mosazné šroubky o průměru 2,5 mm, které mezi pražce zapadnou tak, že je jejich vrchní plocha téměř v úrovni pražců, přitom ale kolej svými okraji dobře drží.
Upevnění kolejí šroubky.jpg
Takto zůstanou koleje upevněny až do dokončení celého kolejiště nebo jeho ucelené části a vyzkoušení projetím vozidly. Protože koleje nejsou přilepené, není problém udělat případně korekce. Poté koleje zaštěrkuji a po zaštěrkovaní šroubky vyšroubuji (v tunelech a jiných skrytých částech koleje samozřejmě zůstanou upevněné šroubky). Mám vyzkoušeno, že koleje takto upevněné perfektně drží, a to i na modulech, s nimiž se často manipuluje. Ke štěrkování používám jako smáčedlo směs vody s technickým lihem v poměru přibližně 1:1, aplikovanou rozprašovačem. Pracuje se s tím mnohem lépe než s obvykle používaným Jarem, nemá totiž snahu pěnit a tvořit bubliny. Nasypaný štěrk po aplikaci smáčedla zakapávám speciálním lepidlem pro tento účel, Schotterkleber firmy Noch (katalogové číslo 61134). Výhodou tohoto lepidla je, že je již od výrobce naředěné do optimální hustoty a je v dóze fungující jako kapátko. Ve štěrku prosyceném smáčedlem se perfektně rozlévá. Vyjde to sice o něco dráž než běžné lepidlo, které je nutné naředit, ale práci to usnadní a zpříjemní a do toho rád investuji.
Pokud jde o přívod proudu, je vhodné připájet napájecí vodiče ke každé kolejnici, jestliže je určitý úsek složen z více dílů, není vhodné spoléhat na vodivé spojky (předpokládám používání flexi kolejí, nepředpokládám že by někdo vážně míněné modelové kolejiště skládal z komerčně dostupných jednotlivých přímých a obloukových kolejí). Samozřejmě musí být samostatně napájena i každá výhybka. Již při kladení kolejí je vhodné počítat s budoucí detekcí obsazení a jednotlivé části kolejiště (například staniční koleje) oddělit izolačními spojkami.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1554
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník