od t6791225 » čtv 13 srp, 2020 7:35 pm
K tomu St bych si dovolil pár poznámek...
Častým nedostatkem, který většina modelářů dělá nebo spíše neděla, bývá patina kol, přitom se jedná kolikrát o pěkně provedenou patinu modelu, ale dvojkolí jsou buď v barvě kovu nebo jsou rezavé, obojí je špatně a výsledek práce to samozřejmě degraduje.
Zde je to něco mezi, tak proč to nedotáhnout do zdárného konce... Ten vůz je stará "šunka" výběhové řady s popisem ze 60. let, který u ČSD zůstal po válce, tak proč se na něm trochu nevyřádit!?
Pokud jde o základní patinu dvojkolí vozidla, které je v provozu, mělo by mít odstín spíše černo-hnědý (já pro tento účel používám směs barev Tamyia XF-10, XF-64 a XF-69) to platí převážně o disku kola.
Obruče dvojkolí a brzdové špalíky jsou v provozu během brzdění tepelně namáhané, otěrem brzdových špalíků, které jsou odlévané ze šedé litiny vzniká velmi jemný tmavě rezavý prach, který během jízdy vozidla prouděním vzduchu začne po čase ulpívat na různých částech vozu, prvně na pojezdu vozidla a posléze i na vodorovných a mírně sešikmených plochách (podélníky rámu, viditelné výztuhy rámu, vrchní části zábradlí, vrchní části stříšek apod.
Zkrátka do míst, kde sedne tento rezavý prach a může se na něj dostat dešťová voda.
Vše co tady popíši jsou detaily, které ale já řeším, protože nemám rád, když je povrch modelu jednolitě patinovaný. V reálu to tak taky není.
Obruče dvojkolí u provozních vozidel by měly mít odstín tmavě rezavý až černý, něco mezi. Samozřejmě za normálních okolností, pokud jel vůz např. přibržděn a došlo k vyhřátí obručí bývají špalíky i obruče po ochladnutí s nádechem světlé rzi, protože se ta stará vypálila.
Obecně platí, že čím temnější odstín rzi tím je koroze kovu starší, naopak světlá rez je stopa po nedávném otěru na kov a tomu by měl odpovídat i způsoby patinace modelu, takže bych na tu obruč použil tmavě rezavý efekt.
Já používám Streamking rust effect A-Mig 1204, stačí jedna vrstva na jednu obruč, výsledný efekt je, že již celé kolo nevypadá jednolitě a má jemný nádech tmavé rzi.
Nejen na samotném modelu (skříni), ale i na dvojkolí se dá hezky vyřídit. Záleží i na tom, co se v daném voze vozí.
St je určen ke štěrkování tratí, takže bude vystaven působením prachu při nakládání a vysypávání kameniva. Zde se nabízí použití pigmentu Dust od A-Mig případně ještě smíchaný s malým poměrem bílého pigmentu.
Dále je dvojkolí i pojezd vozu vystaven neduhům trati. Častým jevem bývají tzv. "blaťáky" nebo-li podmáčené části tratě v mezipražcovém prostoru. Usazuje se zde voda s prachem a blatem a při jízdě vozidel přes toto místo dojde při mírném propadu koleje k vyprsknutí "maglajzu" na pojezd vozidla.
To lze samozřejmě taktéž naznačit pomocí plochého štětce a blátivých pigmentů a přípravků od A.Mig např. Europe earth, kursk soil...
Ještě bych se trochu pověnoval pojezdu, nejen, že by u takové "staré šunky" měl mít spíše černo-hnědo-rezavý odstín, nikoli černý, ale občas bylo potřeba i mazat ložiska, pohyblivé části pojezdu (vedení nápravových ložisek v rosoše, styčné plochy nárazníků, vřetena ruční brzdy, brzdové pákový apod.), funkční části vozu (stavěcí páky klapek) S těma klapkama by v tomto stavu asi nikdo nepohnul, protože vypadají jako by je nikdo nikdy nemazal, taktéž jsou zase jen černé a nikde neochytané.
Tohle platí i pro všechna madla, kde sahají posunovači či u stavěcích klapek dělníci. Je to kov a pokud se na něj sahá, jeho uchopovací část, by měla být vylešněná.
Dá se jednoduše pomoci, gumový štětec se špičkou a pigment A.mig 3009 (gun metal) a jednoduše uchopovací části tím přejet.
Co se týká ještě toho mazání, né vždy to s tím bylo tak horké, i když mi jeden dobrý známí a pamětník z éry provozu ČSD říkal, že v Břeclavi chodili na přednádraží tetky s plechovkou vazelíny a mazaly nárazníky. Odpoledne jich tam už však nebylo, takže si to asi dokážeme představit... Ale součásti, které mají být mazány by rozhodně matné být i tak neměly. Nárazníky vidím, že lehce jsou... ale určitě i to vedení ložisek a objímky pro stavěcí klapky bych namazal.
Za sebe mohu říci, že i na to mám svůj postup. Černá olejovka 3500, černý pigment 3001 a engine oil 1408 (vše A-MIG) vše smíchám do takové konzistence, aby to vypadalo jako špinavá vazelína a neroztékalo se to po povrchu.
Pokud chceme dosáhnout pouze toho, aby byl efekt staršího data (dlouho to nikdo nemazal) dáme minimum engine oil. Pokud je směs moc řídká, přidáme černého pigmentu 3001.
Této směsy se dá využít u všech kolejových vozidel ať jde o znázornění maziva na pojezdech, funkčních částech vozidla a kromě jiného se tím dají také dobře vytvářet hezké stečeniny oleje a usazeniny od ropných produktů na kotlových vozech.
Poslední věc, kterou bych vytknul je ta hezky rezavá výsypka. Je hezky patinovaná, to ano, ale když uvážím, že je vůz ložený kamenivem, nejedná se teda o žádný odstavený vrak, byl teda nejspíš někde na výluce.
Vysypáváním kameniva dochází k otěru barvy výsypky a k leštění povrchu až na kov, čili ještě to nestačilo zreznout, zooxdovat. Podívejte se např. na provozní vozy Faccs, jak ty výsypky vypadají. Světlá rez se tam občas objevuje, ale u vozu, který se používá k vysypávánání štěrku je dno té výsypky vyleštěno na kov.
Zde se může hezky uplatnit oilbrusher A.MIG 3535.
No dalo to přes hodinu vypisování, tak doufám, že aspoň poslouží svému účelu. Kolego, Mnitko neberte to jako kritiku Vaší práce, spíš jako prostor pro zlepšení do budoucna, protože vždycky je co zlepšovat. Vaši práci již chvíli pozoruji, je pěkná, ale je potřeba to dotáhnout taky do finále. Samozřejmě své postupy nikomu nevnucuji, každý je zvyklý na to svoje co používá a s čím se mu nejlépe pracuje.
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)