Výroba leptů

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Výroba leptů

Příspěvekod fulda » pát 10 čer, 2011 3:20 pm

Ahoj,

trochu jsem se koukal, jak se dá v domácích podmínkách vyrobit lept. A protože mi celá řada věcí nebyla jasná, hledal jsem odpovědi. Našel jsem obrázkovej seriál od Pierre Greuterta, kterej se mi docela líbil. S dovolením sem dám stručnej překlad.
(Připomínám, že jsem zatím nezkoušel)
Pochopitelně podle návodů ne výrobu plošných spojů lze jednotlivé kroky modifikovat třeba na použití techniky toner transfer.


Návrh uděláme v Corelu nebo v nějakém kreslícím programu, který zajistí přesnost vytištěného obrázku vůči kreslenému originálu. Vyrobit musíme vždy líc i rub leptu pro osvit.
Obrázek

Jednoduchý návrh, lícová strana. Při vytváření návrhu platí, že to co je černé zůstane a to co je bílé bude odleptáno. pokud něco nakreslíme bílé z obou stran pak vznikne otvor, pokud jenom z jedné strany (druhá zůstane černá) pak vznikne reliéf (popiska). (Existuje pozitivní i negativní fotorezist, takže to lze i otočit)
Obrázek

Hotové návrhy vytiskneme na transparentní folii (podle druhu tiskárny... někdo používá i pauzák)
Obrázek

Podsvícením zkontrolujeme, zda při tisku nedošlo k chybě a někde nám neprosvítá světlo, chyby opravíme černým fixem
Obrázek

Nakonec se obě folie po obvodu slepí (pevně) tak aby přesně lícovaly a utvořily kapsu do které se vloží kovová destička pro osvit.
Obrázek

Kovovou destičku musíme pečlivě odmastit a očistit
Obrázek

Na očištěnou destičku naneseme fotocitlivý materiál - osvědčilo se vykoupat v roztoku, nechat okapat a pak dát na sušení (ve škole jsme používali odstředivku, to byl mazec)
Obrázek

Destičku po lázni ve fotocitlivém materiálu umístíme do "bezprašného prostoru" zde šálek s podšálkem a necháme uschnout (pokud možno s minimem světla)
Obrázek

Hotovou (suchou) destičku s fotocitlivou vrstvou vložíme do připravené kapsy z folie a fixujeme páskou proti pohybu.
Obrázek

Osvítíme UV světlem. Pan Grauert používá speciální UV lampu pro osvit leptů, lze použít i horské slunce, nebo dát na slunce normální, ale to se pak špatně hlídá čas.
Obrázek

Po osvitu vykoupeme lept (už bez foliových negativů) ve vývojce, která odstraní fotocitlivou vrstvu tam, kde byla osvícena
Obrázek

Pokud jsme na to nemysleli už při návrhu leptů odstřihneme přebytečný plech vně leptu (zbytečněby zatěžoval leptací lázeň)
Obrázek

Připravený lept upevníme do držáku a ponoříme do leptací lázně (tohle je oproti plošňákům podstatná změna - plech se dává tak, aby jej kapalina obtékala z obou stran a je důležité aby se kapalina dostatečně pohybovala/proudila)
Obrázek

Po několika sekundách po ponoření leptu do lázně zkontrolujem, zda proces leptání zdárně začal, pak vrátíme do lázně a leptáme cca 7 - 10 minut, v závislosti na tloušťce plechu, teplotě a stáří leptací lázně...)
Obrázek

Koupel v isopropyl alkoholu odstaní zbytky fotocitlivého materiálu (stejnou funkcí může plnit i koupený neutralizační prostředek)
Obrázek

Koupel v octu a soli vrátí leptu jeho vzhled
Obrázek

Hotový lept připravený k použití
Obrázek
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4091
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Výroba leptů

Příspěvekod hektor732 » stř 22 čer, 2011 12:58 pm

Zdravím, jen bych chtěl říct, že na netu jsem objevil další způsob jak vyrábět lepty je to výroba plošného spoje. Já tomu vůbec nerozumím ani nevím co to ten lept je :D ale tahle vyroba se mi zda jednodussi http://dcckoleje.kx.cz/jaknapcb.html.
Uživatelský avatar
hektor732
 
Příspěvky: 52
Registrován: pát 08 kvě, 2009 7:01 pm
Bydliště: Světlá nad Sázavou

Re: Výroba leptů

Příspěvekod MirekTT » stř 22 čer, 2011 1:28 pm

I kdeže jednodušší. U plošáku to tak moc nešupí, pokud nejde o vícevrstvý esemdé. Ale u leptů je na prvním místě přísná technologická kázeň.
PS: lept je výtvor, zpravidla stavebnice modelu vyleptaná z plechu.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2226
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Výroba leptů

Příspěvekod carodej » stř 22 čer, 2011 3:32 pm

hektor732 píše:Zdravím, jen bych chtěl říct, že na netu jsem objevil další způsob jak vyrábět lepty je to výroba plošného spoje. Já tomu vůbec nerozumím ani nevím co to ten lept je :D ale tahle vyroba se mi zda jednodussi ... .


Taky s tímhle spusobem neuděláš lept ... jenom jeho parodii ... použití přetisku toneru z laseru teplem na Cu folii jde dělat ale hrany jsou nanic a těžko přesně zesynchronizuješ protilehlé strany bez provrtání. U leptu leptáš mosazný nebo jiný plech s obou stran a musíš mít přesně definovanou lázeň a čas, protože některé části se leptají naskrz a některé jenom do poloviny.

Principiálně je to podobný postup jako u plošného spoje ... prakticky jak už psal MirekTT je to technologicky o hodně složitější a náročnější ... :)
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Výroba leptů

Příspěvekod fulda » stř 22 čer, 2011 5:39 pm

jo jo, mezi leptem a leptáním plošného spoje je trochu rozdíl. Hlavně to spojování horní a dolní vrstvy.

BTW - ta metoda s laserovkou se jmenuje "toner transfer" a existuje na ní několik variant. Jeji hlavni nedostatek je v tom, že v jednom směru je dost nepřesná +-10%
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4091
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Výroba leptů

Příspěvekod carodej » stř 22 čer, 2011 5:56 pm

fulda píše: ... Jeji hlavni nedostatek je v tom, že v jednom směru je dost nepřesná +-10%

:lol: ... ona je nepřesná ve všech směrech ... pro jednoduchý plošný spoj to tolik nevadí protože ta nepřesnost není kumulativní, ale pro lepty v načich rozměrech (TT+N) by to bylo k ničemu. Ješte snad tak pro zahradní železnici ...
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Výroba leptů

Příspěvekod fulda » pon 04 črc, 2011 4:09 pm

Jelikož se občas někdo ptá na drobnosti, které považuju za samozřejmost, tak trochu doplním tohle téma.

Pokusím se popsat prostředky tak jak je používám.

Tisk předloh
Zcela zbaběle chodím do reklamek, kde mají osvitovou tiskárnu. Dělal jsem několik pokusů s laserovkou a transparentní fólií a nic z toho nedopadlo tak jak jsem očekával, v reklamce dostanu za pár korun zaručenou kvalitu.
Pokud někdo má nějakou osvědčenou metodu, která by byla dost přesná i na mosazné lepty, klidně se podělte

Očištění plechu
Tady používám zubní pastu nebo písek na nádobí. V každém případě levné verze, které nevytvářejí žádné ochranné filmy nebo cokoli zlepšují. Setkal jsem se i s tím, že kluci používali jen houbičku na nádobí (tu zelenou hrubou stranu) a mejdlo. Funguje to skoro stejně dobře, jen se musí víc tlačit.
Pokud mám dobrou náladu, pak ještě "opláchnu" měď v lihu (mám docela slušnou zásobu normálního čistého denaturáku)

Fotorezist
Existuje verze pozitivní i negativní. Já umím koupit jen pozitivní. To znamená, že co je černé, to zůstane, co je bílé (průhledné), to se později odleptá.
Je celkem důležité udělat rovnoměrnou, ale tenkou vrstvu (takže sprejovat z dálky a několikrát).

Osvícení
Fotorezist reaguje jen na UV světlo, takže není nutné se nějak zabejvat černou komorou při práci s ním, stačí místnost bez přímého slunečního světla. Pokud si můžete dovolit sušení ve tmě, je to o mnoho lepší. Pochopitelně fén dělá kouzla, ale opatrně.
Já pro osvícení používám letní slunce. To je celkem v pohodě, ale funguje jen ve dne a jen za slunečného dne a navíc se špatně sleduje čas. Asi si časem udělám nějakou osvitu za použití UV LED diod. Kamarád má takovou s jednou tou drahou a docela mu funguje. Taky se dají koupit i hotové osvitové jednotky. Pokud si jí děláte doma, tak pozor - použité sklo musí propouštět UV.

Vyvolání
Zcela zbaběle používám vývojku kterou mi prodávají s fotorezistem, tak jak je napsáno v návodu.

Leptání
Já mám rád chlorid železitý (FeCl3), někdy jsem používal i kyselinu solnou, ale to jen na hrubé práce, je o mnoho rychlejší a o mnoho hůř se kontroluje.
Při leptání je potřeba sledovat několik věcí:
  1. rychlost se mění podle teploty roztoku
  2. rychlost se mění podle "vypotřebovanosti" roztoku
  3. je nutné, aby se roztok hejbal (to se dá zařídit několika způsoby - docela se mi líbí metoda kdy je miska pověšená na "houpačce" a motůrek z videa s ní houpe. já používám ruku a plastové míchátko, ale je to celkem dost nuda a bolí z toho ruka

Teď několik otázek a odpovědí:

Q: Jak zajistit, aby se lept odleptával z obou stran
A: Pokud nemáte takové hezké profi držadlo, tak lze použít naříznutou bužírku. To funguje asi takhle: vezmu drát přiměřeného průměru (čím větší, tím lepší) a rozříznu na něm podélně bužírku. Tím dostanu něco co má v tvar písmene "C" pak jí po dvou stranách navleču na plech (nebo jen v rozích, pevnost se moc nečeká) a dostanu něco takového: C==== (neumím napsat obrácené C, takže pravou stranu si musíte představit). Je to použitelné na sušení fotorezistu i na leptání, ale při osvitu to dost překáží. Při leptání je potřeba kontrolovat, aby roztok proudil i spodem, není tam moc prostoru.

Q: Jak se zajistí aby někde byl jen reliéf a někde se proleptalo skrz
A: To je dáno samotnou podstatou. Plech se odleptává z obou stran a pokaždé jen do poloviny. Takže v pžípadě, že máme bílé místo je na jedné straně, tak je naleptáno jen do poloviny, pokud máme bílé místo z obou stran, tak vznikne díra. pokusím se to namalovat - řekněme, že mám obrazec kdy "nahoře" je bílá část v první čtvrtině do poloviny a "dole" je od poloviny a ve druhé čtvrtině. Potom se odleptá zhruba něco takovéhoto: -██▄▄██▄▄▄▄▄▀▀▀▀▀▀██▀▀▀██-
Proto je mimořádně důležité, aby na sebe pasoval vršek a spodek

Q: dá se udělat jednostrannej lept?
A: ne touto technologií, teda musela by se spodní strana celá zalakovat a vrchní vyvolat, ale pak by se nedal udělat reliéf a navíc by docházelo k velkému "podleptávání"
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4091
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Výroba leptů

Příspěvekod carodej » úte 05 črc, 2011 5:57 am

fulda píše:Jelikož se občas někdo ptá na drobnosti, které považuju za samozřejmost, tak trochu doplním tohle téma.
.................
Q: dá se udělat jednostrannej lept?
A: ne touto technologií, teda musela by se spodní strana celá zalakovat a vrchní vyvolat, ale pak by se nedal udělat reliéf a navíc by docházelo k velkému "podleptávání"


Jenom k doplnění předešlého:

Ad. Osvícení: ... při práci s emulzí se nemusí dělat ve tmě, je možné použít žlutou LED žárovku na tu emulze nereaguje
... Osvit UV se dá udělat i horským sluncem. Překrýt film je možno místo UV propustného
skla plexisklem ... většina (kromě speciálních reklamních) propouští UV

Ad. Leptání: ... pro odleptávání je lepší když plech visí kolmo v roztoku leptadla ... teda úzká vysoká nádoba
... míchání je jednoduché - do vrtulky ze starého PC ventilátoru zaleješ epoxidem nebo tavnou
pistolí magnet a kuličku místo osky (aby to neleželo na dně). Pak stačí pod nádobu dát motorek
s kolečkem kde je přilepen další magnet a máš vyřešeno míchání v leptací lázni ... :)

Ad. Jednostrannej lept:
.... dá se udělat ... je to ale trochu náročnější na přípravu a časování leptání (meziooplachy a míchání lázně)
V tomto případě je vhodnější umístění leptané desky naplocho, leptanou stranou dolu ... :)
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Výroba leptů

Příspěvekod MirekTT » úte 05 črc, 2011 6:39 am

Já jsem zase z článku v Železničním Magazínu vyčetl, že na míchání leptacího roztoku je dobrý vzduchovací motorek do akvárka a také je dobré lázeň přitápět topným akvaristickým tělesem, které drží stabilní teplotu. http://mirektt.rajce.idnes.cz/Leptani/
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2226
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Výroba leptů

Příspěvekod semza » úte 05 črc, 2011 7:46 am

Přispěji také se svou troškou:

pro výrobu předlohy je opravdu nejlepší osvit od DTP studia, který nepropouští světlo při osvícení, osvicuji pomocí horského sluníčka - pozor, nekoukat přímo do něj, již dvakrát jsem se omylem podíval a pak jsem měl problémy s očima (páleli, slzeli, no nikomu bych to nepřál) :-(

leptám v Chloridu železném, udělal jsem si takové menší akvárko, se vzduchováním z kompresoru a topením pro rybičky. Držák pro lept mám z plastu a pomocí gumiček svírám dva držáky, mezi nimiž je leptaná část

Na závěr takový postřeh. Ve své naivitě jsem se rozhodl, že si vyrobím leptané stavebnice. Po zkušenostech s leptáním plošných spojů mě to přišlo jako logický posun ve výrobě. Zhotovil jsem si tedy výše uvedené akvárko, technologii výroby jsem také teoreticky znal. Vytvořil jsem první předlohy, nechal vysvítit na film, naformátoval plech, nastříkal Positivem (sprej pro výrobu plošných spojů), osvítil a vyvolal. Zjistil jsem, že vyvolaný motiv je v pořádku - bohužel nejde poznat, zda oboustranný motiv sedí (na osvitkách ano, ale tloušťka materiálu plechu také může malinko rozhodit "soutisk"), vložil jsem plech do držáku a začal leptat. První leptání nedopadlo dobře, téměř vše se odleptalo pryč. Udělal jsem několik pokusů a výsledkem bylo, že jsem byl téměř spokojený (někde zůstvala "blanka" při proleptání skrz, ale ta se dala odstranit pilníčkem). Byl jsem nadšen, že si dovedu vyleptat svůj vlastní plech. Měl velikost cca 5x3 cm se spoustou malých dílů. Vlasně se jedná o lept návěstidla AŽD, fotky mám na stánkách. Pak jsem si chtěl ale vyleptat něco většího. Chtěl jsem vyrobit trolejovou bránu pro kolejiště, lept cca 17x4 cm, motiv se spoustou obdélníkových děr a zjistil jsem, že to nedokážu. Po 5 pokusech jsem to vzdal - vždy byla část již podleptána, část ještě nevyleptána - ale bez nějakého řádu, abych to mohl ovlivnit, prostě jednou to bylo vpravo, jednou vlevo. Když jsem začal připravoval lept pro vagon Es, již jsem počítal s tím, že ho bude leptat profesionál.

Takže taková rada pro ostatní - leptat v domácích podmínkách sice lze, ale i za použití docela "vyspělého" vybavení jen malé části a nebo prototypy a velmi pravděpodobně se spoustou zmetků.

Tím samozřejmě nechci nikoho odrazovat od výroby leptů, možná, že nakonec jsem něco děla blbě já, ale od té doby si nechávám leptat vše. Cenově to vyjde podobně - možná od profíka trošku levněji (moje zmetky platím já - kdežto pokud se něco nepovede profesionálovi, je to jeho věc).

Všem leptačům v domácích podmínkách přeji úspěch a také štěstí při výrobě a byl bych rád, pokud se pochlubí s něčím, co já sám nedokázal.

Petr
Stavba prvních modulů HO - trať 160
semza
 
Příspěvky: 229
Registrován: čtv 19 lis, 2009 5:19 am
Bydliště: Plzeň - město

Re: Výroba leptů

Příspěvekod carodej » úte 05 črc, 2011 11:26 am

MirekTT píše:Já jsem zase z článku v Železničním Magazínu vyčetl, že na míchání leptacího roztoku je dobrý vzduchovací motorek do akvárka a také je dobré lázeň přitápět topným akvaristickým tělesem, které drží stabilní teplotu. http://mirektt.rajce.idnes.cz/Leptani/


To taky není špatné řešení s tím vzduchovým motorkem ... když bublinky narážejí do leptaného materiálu tak se lépe uvolňuje odleptaný kal ... ale u některých lázní to muže spusobovat zbytečnou oxidaci leptacího roztoku. Ta stabilizace teploty cos uváděl je taky dost podstatná.
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Výroba leptů

Příspěvekod carodej » úte 05 črc, 2011 11:36 am

semza píše:Přispěji také se svou troškou: .....Tím samozřejmě nechci nikoho odrazovat od výroby leptů, možná, že nakonec jsem něco děla blbě já, ale od té doby si nechávám leptat vše. Cenově to vyjde podobně - možná od profíka trošku levněji (moje zmetky platím já - kdežto pokud se něco nepovede profesionálovi, je to jeho věc). ............ Všem leptačům v domácích podmínkách přeji úspěch a také štěstí při výrobě a byl bych rád, pokud se pochlubí s něčím, co já sám nedokázal.
Petr


No ono je to dost náročné na čistotu roztoku a rovnoměrnost proudění, je lepší menší koncentrace a delší doba leptu. Pak ale nastává po nějaké době odchlipování fotorezistu ... takže vyvážení koncentrce leptadla a času je dost podstatné. Taky dost záleží na struktuře leptu , tenké spáry se odleptávají dřív než velké plochy, takže pokud není rovnoměrná strktura bílých a černých ploch na filmu, je to u větších formátu tak trochu problem.
Stejný efekt je i v tom, že na okrajích se to leptá dřív než ve středu ... :D ... prostě chce to grif a skušenost.

PS: Já taky radši leptám u profi firmy ... hlavně u větších dílu ... vyjde to nakonec vcelku levněji než domácí systém pokus/omyl ... :lol:
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Výroba leptů

Příspěvekod romino » úte 05 črc, 2011 5:37 pm

Myslíte, že by bolo možné na osvit použiť aj UV lampu na gelové nechty? Sú tam obyčajne 4 lampy po 9W, spolu teda 36W (dve z hora a po jednej z bokov) a časovač tak na 120 sekúnd.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 200
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: Výroba leptů

Příspěvekod fulda » stř 06 črc, 2011 7:49 am

dokud tu lampu nevyzkoušíš, tak to nezjistíš :D ale 9/36W je až dost trochu bych se bál toho "z boku", aby to nemělo tendenci se podsvítit.

A k velikosti leptů - ano 5x5 cm je co se dá doma bezpečně zvládnout.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4091
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Výroba leptů

Příspěvekod romino » stř 06 črc, 2011 8:06 am

včera večer som ešte hľadal na nete a tieto lampy používajú pri výrobe DPS fotocestou. Ako písal Fulda je trebaju upraviť: zmeniť nastavenie časovača (555) a zmeniť polohu bočných lámp (umiestniť ich všetky do jednej rady) aby rovnomerne osvecovali predlohu. Podrobnejšie na http://www.elweb.cz/clanky.php?clanek=101 . Takže pokiaľ sa mi podarí jednu vydražiť na e-bay za lacný peniaz, tak upravím, vyskúšam a podám hlásenie :D
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 200
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Další

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků