K evropským reáliím I. a II. (leckde i III.) epochy nepochybně patří koňské povozy a silnice, ulice a cesty poznačené biologickým odpadem jejich trakčních prostředků.
Tady
https://www.rmweb.co.uk/community/index ... se-manure/
je obrazový návod, jak si s jejich znázorněním poradil jeden britský modelář, který znázorňuje provoz u společnosti GWR na začátku 20. století ve velikosti 00, tj. v britské obdobě naší hánulky. Kolega šel až tak daleko, že dokonce upozorňuje na rozdíly v barvě a konzistenci koňských koblížků v závislosti na jejich stáří a složení krmiva pro koně.
Všimněte si také toho koně hned na prvním obrázku: Je to zřejmě shireský kůň, největší, nejtěžší a nejsilnější evropské tažné plemeno vzniklé šlechtěním z potomků středověkých anglických válečných koní. Některé jeho exempláře dorůstaly v kohoutku i přes 200 cm a vážily až 1,5 tuny. Pár koní tohoto plemene dosáhl při soutěži v r. 1924 rekordní tažné síly na dynamometru nejméně 50 t; skutečná hodnota byla pravděpodobně větší, ale nemohla být přesně změřena, protože dynamometr se při měření v maximální poloze zasekl... V dobách, které znázorňuje kolejiště na obrázcích, se tito mohutní koně běžně používali jako pivovarští, pro práci v lese, k orbě apod.
A když už na těch stránkách budete, za přečtení stojí i další příspěvky do toho blogu okořeněné typicky anglickým humorem. Pěkný je už sám název blogu: Farthing layouts, tj. Kolejiště za pár halířů.
Enjoy!