skály a kopce

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: skály a kopce

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 11 bře, 2013 7:25 am

mnitka píše:Zkusil z vás někdo sádru? Je z toho sice víc nepořádku, výsledek však také stojí zato.


Sádru používám, odlévám si kousky skal do silikonových forem a pak nalepuju na základ z polystyrenu nebo kašírovaného papíru, "dotmeluju" sádrou a doškrabávám dlátkem... Velký skalní stěny jsem ale zatím nedělal, de facto jen části skal vyčnívající z terénu. Co je na sádře super, že saje a tím se perfektně dělají barevný efekty pomocí vodových barev a pigmentů. Problém je ale ve váze sádry a u větších celků mám tudíž strach co to udělá po čase. Moje výtvory jsou tak max 6 let staré... Zatím si ale žádný klient nestěžoval, tak snad dobrý!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: skály a kopce

Příspěvekod martanspeed » čtv 21 bře, 2013 10:17 pm

väcsinou som odlieval zo sadry ale rozhodol som sa urobit aj nieco ine len zatial je to vo faze farbenia . zlozenie skaly je styrodur, polystyren , sadra a sadrovy obvez
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.231829366963570.1073741825.148831685263339&type=3&l=091e3ae267
martanspeed
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 21 bře, 2013 5:54 pm
Bydliště: Nitra

Re: skály a kopce

Příspěvekod mnitka » pát 22 bře, 2013 8:51 am

greenery píše:Když jsem tohle uviděl, chvíli jsem dole v křoví hledal mnitku se skalpelem v ruce.....
http://media.novinky.cz/266/362663-original1-jnlt4.jpg
http://www.novinky.cz/cestovani/295522- ... -zeme.html


Bando... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Petr Zatrepalek píše:
mnitka píše:Zkusil z vás někdo sádru? Je z toho sice víc nepořádku, výsledek však také stojí zato.


Sádru používám, odlévám si kousky skal do silikonových forem a pak nalepuju na základ z polystyrenu nebo kašírovaného papíru, "dotmeluju" sádrou a doškrabávám dlátkem... Velký skalní stěny jsem ale zatím nedělal, de facto jen části skal vyčnívající z terénu. Co je na sádře super, že saje a tím se perfektně dělají barevný efekty pomocí vodových barev a pigmentů. Problém je ale ve váze sádry a u větších celků mám tudíž strach co to udělá po čase. Moje výtvory jsou tak max 6 let staré... Zatím si ale žádný klient nestěžoval, tak snad dobrý!


No, já spíš myslel techniku odsekávání dlátem. Oproti styroduru je to sice boj, nicméně obrázek v příloze dokazuje, že to stojí za to.
Odlévání do forem jsem si před lety vyzkoušel avšak výsledky se mi příliš nezdály. Barvení pouze napoštěním sádry "špinavou vodou" nebo ředidlem také nepoužívám. Povrch nejprve stabilizuji vodouředitelným lakem a poté barvím stejně jako styrodurovou skálu http://www.mnitka.com/barveni-styrodurove-skaly/ . V tomto případě jsem na závěr celý masiv nastříkal polomatným lakem, ten dá povrchu hloubku a do obrázku přináší ty pěkné odlesky světla.
Přílohy
P1170036uu800xX.jpg
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1225
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: skály a kopce

Příspěvekod martanspeed » sob 23 bře, 2013 2:39 pm

odsekavani sadry dlatem je dost pracna robota a moc sa prasi pri tom ked je sadra sucha jednoduchsie je asi sadru opracovavat este ked nieje sucha a mne sa osvedcila mala spachtlicka a cikokova cize dratena kefa :) len to farbenie skal mi moc nejde :D
martanspeed
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 21 bře, 2013 5:54 pm
Bydliště: Nitra

Re: skály a kopce

Příspěvekod mnitka » sob 23 bře, 2013 5:51 pm

Sádru opracovávám téměř ihned po ztuhnutí, s prašností teddy potíže nemám.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1225
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: skály a kopce

Příspěvekod Dan Buchtela » pon 25 bře, 2013 6:25 am

Souhlas s mnitkou, odlamovaná sádra je ttřeba rozhodně zpracovávat hned, jakmile trochu zatuhne, pak se rozhodně nepráší. Čistá práce to ovšem také tak úplně není :-)
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1179
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: skály a kopce

Příspěvekod Tomáš » pon 25 bře, 2013 5:14 pm

Mnitkova technika skal je vskutku dokonalá, ale dá se jí napodobit (asi jen) vetší skalní útvar z mladší doby. Ostřejší úlomky. V přírodě se ale vyskytují i oblé útvary starší doby. Někdy se v lese vyskytne i jeden "obří kámen" pro který se zřejmě technika odlamování nehodí.
http://www.vyletnik.cz/images/vylet/uzi ... aly_-1.jpg
Mám doma fotky z vysočiny, kde vlak kolem Žďáru nad Sázavou, projíždí právě kolem takových podobných útvarů. Žádné ostré hrany, spíš takové boule vyčnívající z kopce. Barva černá až hnědá, minimum erozního štěrku v okolí. V horninách se nevyznám, takže nevím co to je za kámen.
Pokoušel jsem se takový skalní útvar "naroubovat" na můj kousek krajiny. Použil jsem sádru a po mírném vytuhnuti ořezal. Nevím, ale jestli je tento typ skály vhodný pro modelování.
Tady můj pokus:
zima:
http://tauvec.rajce.idnes.cz/NOVY_PROJEKT#P3180028.jpg
jaro:
http://tauvec.rajce.idnes.cz/NOVY_PROJEKT#P3240067.jpg
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: skály a kopce

Příspěvekod Luděk » pon 25 bře, 2013 6:52 pm

Ten šutr je pískovec.
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 217
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

Re: skály a kopce

Příspěvekod radekkrupka » úte 26 bře, 2013 5:00 am

Já myslím, že ostrohranné skály se na svahy ke kolejím hodí daleko lépe - znázorňují totiž odhalenou, vylámanou vyvřelinu. Proto je ostrohranná - protože nebyla po tisíciletí vystavená erozním vlivům a jako vyvřelina eroduje velmi pomalu.

Tvůj pískovec znázorňuje spíš skalní útvar, který tam byl ve své podobě daleko dříve, než trať, což na mě působí, jako by inženýři vedli koleje "podél skal".

Také je potřeba si uvědomit, že pískovec jako silně erodující hornina by nebyl ponechán při stavbě těsně u trati v této podobě - stavitelé by neriskovali odpadávající kameny a balvany na trať!
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: skály a kopce

Příspěvekod mnitka » úte 26 bře, 2013 6:24 am

radekkrupka píše:Já myslím, že ostrohranné skály se na svahy ke kolejím hodí daleko lépe - znázorňují totiž odhalenou, vylámanou vyvřelinu. Proto je ostrohranná - protože nebyla po tisíciletí vystavená erozním vlivům a jako vyvřelina eroduje velmi pomalu.

Tvůj pískovec znázorňuje spíš skalní útvar, který tam byl ve své podobě daleko dříve, než trať, což na mě působí, jako by inženýři vedli koleje "podél skal".

Také je potřeba si uvědomit, že pískovec jako silně erodující hornina by nebyl ponechán při stavbě těsně u trati v této podobě - stavitelé by neriskovali odpadávající kameny a balvany na trať!


Čekal jsem jestli se někdo ozve. Tak jsi to vzal Radku na sebe :wink: . Se vším co píšeš nelze nic jiného než souhlasit.

Jen bych si už po několikáté dovolil doplnit, že vše by mělo působit dojmem železnice VESTAVĚNÉ, VPASOVANÉ do terénu. Proto by si měl modelář prve navrhnou terén bez železnice a tu do něj následně "stavět". Pokud je postupováno způsobem - tady v té zatáčce by se mi líbila skála, tady propustek a tady most většinou to dospěje v komický slepenec. Rozumný modelář by měl dokázat všechny své počiny zdůvodnit :!:
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1225
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: skály a kopce

Příspěvekod Dan Buchtela » úte 26 bře, 2013 6:38 am

Přesně tak. Já na seminářích učím modeláře, aby si z tohoto důvodu zkusili někde na hromadě písku (nebo pilin) udělat 3D model svého kolejiště, a to nejprve bez kolejí, čistou krajinu a pak teprve do ní třeba lopatkou vytrasovali železnici. Odhalí to spostu nelogičností a naopak spoustě nelogičností to pomůže zabránit. Přinejmenším těm, co mají menší představivost.

A když už jsme nakousli téma tvarování terénu, tak jako další, co by mělo nad tímto pískovým terénem následovat, je podle pouček pana profesora Zusky konev s vodou, která celé dílo zalije. Pokud někde zůstanou jezera vody nebo pokud voda odtéká po trati, opět se ukáže, že je někde něco špatně...
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1179
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: skály a kopce

Příspěvekod radekkrupka » úte 26 bře, 2013 6:45 am

Martine - taky jsem absolvoval 3 semestry železničních staveb :) A upřímně se divím, že i přes tuto krušnou zkušenost mám i nadále kladný vztah k železnici :D
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: skály a kopce

Příspěvekod Tomáš » úte 26 bře, 2013 8:16 am

Třeba by se to dalo ošéfovat nějakým "zábradlím, nebo zdí". Mimo jiné já si právě myslel, že pokud trati nemůže z nějakého důvodu něco uhnout, tak se to objede?Protože razit tunel nebo krájet skálu může být celkem nákladné. Kolem Brna směr Blansko, jak projíždí vlak kolem řeky, taky ty skály kopíruje. (občas). Takže,dle předchozího textu to zdůvodňuji tím, že vlak objíždí skalní masiv, do kterého se raději nevrtalo, třeba z důvodu sesuvu.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: skály a kopce

Příspěvekod radekkrupka » úte 26 bře, 2013 9:00 am

Tomáš píše:Třeba by se to dalo ošéfovat nějakým "zábradlím, nebo zdí". Mimo jiné já si právě myslel, že pokud trati nemůže z nějakého důvodu něco uhnout, tak se to objede?Protože razit tunel nebo krájet skálu může být celkem nákladné. Kolem Brna směr Blansko, jak projíždí vlak kolem řeky, taky ty skály kopíruje. (občas). Takže,dle předchozího textu to zdůvodňuji tím, že vlak objíždí skalní masiv, do kterého se raději nevrtalo, třeba z důvodu sesuvu.

Trasování kolejí je vždy vedeno s ohledem na dvě kritéria - požadované jízdní parametry (zejména návrhová rychlost) a pak investiční cenu... Nikdo nerazil tunely, pokud nebyly opodstatněné, ale také nikdo neobjížděl každou překážku, pokud by nezajistil požadované poloměry, spády, atd.

Rozhodně by se ale neobjížděl takový kamínek, zvlášť velmi snadno rozpojitelný pískovec... i za císaře pána se lámaly skály.

Zářez ve snadno zvětrávající hornině se řeší různě

- vytvořením lavic (aby uvolněný kámen nespadl na koleje ale zůstal na jedné z teras/lavic)
- obkladem - kamennou zdí z trvanlivější horniny
- většími příkopy, kam kameny padají a neodrážejí se na trať
- v epoše V/VI ještě kotvenými sítěmi

Samozřejmě pokud se ti to líbí, tak ti to asi nebude nikdo rozmlouvat, ale působí to nepřirozeně...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: skály a kopce

Příspěvekod Tomáš » úte 26 bře, 2013 4:20 pm

radekkrupka píše:
Tomáš píše:Třeba by se to dalo ošéfovat nějakým "zábradlím, nebo zdí". Mimo jiné já si právě myslel, že pokud trati nemůže z nějakého důvodu něco uhnout, tak se to objede?Protože razit tunel nebo krájet skálu může být celkem nákladné. Kolem Brna směr Blansko, jak projíždí vlak kolem řeky, taky ty skály kopíruje. (občas). Takže,dle předchozího textu to zdůvodňuji tím, že vlak objíždí skalní masiv, do kterého se raději nevrtalo, třeba z důvodu sesuvu.



Samozřejmě pokud se ti to líbí, tak ti to asi nebude nikdo rozmlouvat, ale působí to nepřirozeně...


Chápu, to je už můj osud :lol: :lol: :lol: :lol:
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

PředchozíDalší

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník