Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod buddha.ms » sob 14 bře, 2015 3:47 pm

Po předchozím nezdaru, poučen z chyb a přesvědčen o tom, že původní návrh je naprostá blbost jsem se pustil do jiného návrhu kolejiště, tentokrát jde o úvraťovou stanici v té jediné správné velikosti - jak jinak než H0. Stanice bude zabezpečená mechanickými návěstidly, epocha IV. ČSD. Vlečka, úvrať, skryté nádraží o dvou kolejích. Děkuji za případné návrhy, připomínky, atd.

PS: původní téma „Mini moduly na doma“ již bylo smazáno.
Přílohy
Zhlavíjpg.jpg
kolejiště pudorysjpg.jpg
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod hank » sob 14 bře, 2015 7:41 pm

No vida. Liteň nebo Žleby. Viditelná stanice je OK. Návěstidla raději žádná, jen lichoběžníkové tabulky a provoz podle D3. Místa máš dost, zbytečně si omezuješ repertoár provozu. Skrytá stanice ve smyčce se dvěma kolejemi ti nebude stačit na realistické znázornění provozu ani na lokálce. Dal bych tam nejméně ještě jednu dopravní kolej navíc. Takhle se ti tam vejde jeden osobák a jeden nákladní vlak. Nebo dva osobáky a žádný náklad. Nebo když dva osobáky a náklad, tak ty osobáky budou nanejvýš sólo motory a pak musíš jednu z těch dvou skrytých kolejí rozdělit na dva úseky. A lokomotiva nákladního vlaku bude moci objíždět, jen když oba osobáky budou na viditelné části. Dále ve skrytém nádraží potřebuješ navíc objízdnou kolej, aby se ti stejná souprava nevracela z opačné strany, a nějaké odstavné koleje na obměnu zátěže. A na viditelnou část bych dal třeba malou vlečku - klidně jen jeden šturc k nějakému skladišti nebo malé fabrice - abych odůvodnil nákladní dopravu. Nebo může ta hlavní kolej na slepém zhlaví pokračovat jako vlečka.

Ani vozidel moc nepotřebuješ, v reálu 2x M131.1/M 152.0 a 1x 423.0/T 435.0/T 466.2, 2 odpovídající přívěsy, 8 nebo 10 nákladních vozů a můžeš jezdit. 6 - 8 párů motorových vlaků, 2 páry manipuláků, případně manipuláky mohou jezdit jako smíšené, a máš zcela dostačující grafikon 70. let.

Pokud jde o terén, oba zmíněné skutečné příklady dávají návod, jak to udělat, abys tu úvrať zdůvodnil, přestože obě lokálky leží prakticky v rovinaté krajině. Doporučuju udělat si tam výlet.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6668
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod Radek Strnad » sob 14 bře, 2015 8:47 pm

Já to tedy moc nechápu. Je to koncový modul nebo kolejiště? Proč to vlevo vede nikam? Trochu to popiš, jak to celé myslíš. Přijde mi to provozně hrozně chudé. Ony ty Žleby nejsou zrovna moc v rovině. Okolní krajina ano, ale zrovna do té stanice to moc rovinka není - proto ta úvrať.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod czhunter » sob 14 bře, 2015 10:03 pm

Podle mě je poněkud nesmyslné cpát SN tam, kde zrovna nemáš místo (v té smyčce)
Naopak tam kde máš místo - díky hloubce 1,5m, tam nemáš nic.

Já bych celé kolejiště koncipoval do "U" se SN vzadu paralelně se stanicí ... za kulisou nebo optickým oddělením, nebo jak bude potřeba.

Má to dva možné problémy:
a) přístupnost SN
b) jak do něj zaústit dvě tratě, které mají vypadat jako úvrať. Ale to je řešitelné - Milan Ferdián to na několika kolejištích vyřešil.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod buddha.ms » ned 15 bře, 2015 6:31 am

Hank přesně pospal mou představu o tomto kolejišti. Jako vlečka je navržena právě ta kolej na levém zhlaví, na kterou se bude vytahovat, případně nějáký posun vozu ke skladišti a dále za bránou uhelných skladů pokračuje vlečka, kde bude odstavené vlečkové prasátko či nějáké Vte. Od minula mi zbyly 3 mechaniky a chtěl bych je nějak využít, protože když je prodám, tak už taková neseženu (všichni prodávají německý vzor). Samozřejmě LT představují jednodušší řešení zapojení. Skryté nádraží má dvě koleje, protože ve WT to nešlo naplánovat jinak. Původně měly být 4. A skryté nádraží nebude potřeba pro domácí provoz - celé kolejiště by mělo být po rozložení na díly 1,5 x 1,5 m převozuschopné a SN bude potřeba při modelářských výstavách, jinak bude kolejiště pro M240/M262 a na fotografování.
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod Radek Strnad » ned 15 bře, 2015 8:39 am

No jo, já jsem si myslel, že kolejiště je na to, aby si na něm člověk zamodelařil a posléze i zajezdil. Takového prostoru, jako máš ty, je jenom na focení trochu škoda. Dala by se tam vymyslet spousta provozních zajímavostí.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod buddha.ms » ned 15 bře, 2015 9:21 am

Původní idea byla taková, že stanice bude dlouhá jako stěna - 4m, jenže pak někdo napsal, že je to blbost a minimálně by to mělo být 6,5 m. Já si myslím, že na 4m bez vlečky by se to vešlo v pohodě, znám stanice H0 s rozměry 2m x 45cm. Je pravda, že na prostor je to trochu škoda, ale já nic lepšího zatím nevymyslel a moje schopnosti plánování jsou... ...jsou... hmmmm, takové, že se k tomu nebudu vyjadřovat. Plánky od M. Ferdiána, jsou sice moc hezké, ale já chci něco svého a originálního :roll: :oops: :? :( :cry:
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod hank » ned 15 bře, 2015 10:30 am

buddha.ms píše:... a moje schopnosti plánování jsou... ...jsou... hmmmm, takové, že se k tomu nebudu vyjadřovat. Plánky od M. Ferdiána, jsou sice moc hezké, ale já chci něco svého a originálního :roll: :oops: :? :( :cry:


:roll: A když je ta originalita v rozporu se skutečností, tím hůř pro skutečnost... :?: :evil: BTW, v čem jako ta originalita měla konkrétně spočívat, kromě toho, že se pokoušíš vymýšlet něco jiného než staří zkušení borci? Každý nemůže umět plánovat, ale dá se to naučit. Tím spíš by ses měl nechat poučit a aspoň mírně poučenýma očima se dívat kolem sebe. Všichni jsme nějak začínali a všichni jsme ze začátku koukali, jak to dělají staří borci, a více či méně zdařile jsme od nich opisovali. (Já většinou opisuju dodnes. :mrgreen: ) Až zvládneš standard, můžeš si dovolit myslet na něco originálního.

Mě původně vůbec nenapadlo, že ta smyčka nebude celá skrytá... Důrazně doporučuju, aby byla. Stačí schovat za kulisu, jestli se bojíš, že k ní nebude přístup, nemusí být seshora zadeklovaná, stačí ji kulisou pohledově oddělit. Jinak jo, 4 skryté koleje pro naznačený provoz asi stačí, ještě bych tam přidal nějaké šturcy.

V Litni byly po válce na vjezdech mechaniky až do začátku IV. epochy, ale jen na vjezdech, chraň tě ruka páně dávat tam odjezdové návěstidlo ... :evil: Předvěsti nemusí být, ale když nejsou, musí je nahradit 6úhelníkové tabulky s křížem. A u vjezdů by měly být rychlostníky 40 naznačující ovládání výměn nezávislé na návěstidlech.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6668
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod milan ferdián » ned 15 bře, 2015 12:12 pm

buddha.ms píše: ale já chci něco svého a originálního :roll: :oops: :? :( :cry:

Výmluva,že je zde dvojitá kolejová spojka se nebere.Dokázal to Tomáš v modelové velikosti TT/1:120,tak v HO je to už brnkačka.
Přílohy
tachovII.png
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod buddha.ms » ned 15 bře, 2015 12:21 pm

Za poslední výměnou na pravém zhlaví pokračují tratě: směr vlevo R9, 239, 239 (Piko) a vpravo R9, 239, 239, 239. Za 1. 239 vlevo a 2. 239 vpravo bude silniční nadjezd, který by ukončoval viditelnou část. Vjezdy budou pravděpodobně hned za ukončením skryté části a rychlost bude 40 a méně - jakou rychlostí by se jinak mělo vjíždět do takové stanice? Mě by zajímalo, proč nemůže být odjezdová mechanika- má to být 2. polovina 70. let a žádný konkrétní vzor nemám, čili nebude to věrná kopie něčeho.
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod hank » ned 15 bře, 2015 1:34 pm

buddha.ms píše: Mě by zajímalo, proč nemůže být odjezdová mechanika- má to být 2. polovina 70. let a žádný konkrétní vzor nemám, čili nebude to věrná kopie něčeho.


A to je možná právě ta zásadní chyba, že nemáš konkrétní vzor. Nemyslím tím, že se vzory mají slepě kopírovat, ale měly by se dodržovat zásady na nich odpozorované. Odjezdová mechanika tam samozřejmě být může, ale s ohledem na charakter provozu je nadbytečná. Třeba v té Litni byly v r. 1985 spolu se službou výpravčích zrušeny i vjezdové mechaniky postavené v r. 1943, zneplatněny bílými kříži a nahrazeny lichoběžníkovými tabulkami, zatímco odjezdová návěstidla tam nikdy nebyla.

Tachov ani Zásmuky jako další příklady úvratí jsem schválně neuváděl, protože jsou složitější než tvůj plánek a sám jsem zastáncem názoru, že méně je více, ale jestli se chceš vyřádit na složitějším kolejovém schématu a přitom mít provoz jako na lokálce, máš možnost. V tom Tachově bývalo kompletní osazení světelnými návěstidly s prvky rychlostní soustavy, dnešní stav neznám.

S přivřením oka by se mohl za úvraťovou stanici s kolejovým schématem použitelným pro tvůj případ považovat i Černý Kříž na Šumavě pro hlavní směr Č. Budějovice - Volary. Ten byl osazen mechanickými návěstidly (i odjezdovými) podle německých předpisů za války, po válce se tam opět vrátila zjednodušená doprava a návěstidla byla zrušena. Ovšem za války tam byl hlavní dopravní směr Volary - Pasov. BTW, Černý Kříž by byl mým kandidátem na stavbu lokálky, kdybych modeloval epochy V. - VI., protože je tam zajímavý systém samovratných výhybek, který komplikuje technologii provozu natolik, že tam kvůli němu došlo i k nehodě, než si na něj vlakvedoucí zvykli... :mrgreen:

Zásmuky tady někde vyvěsil Milan pod jiným názvem a někdo je nakreslil i v perspektivě, ale teď se mi to nechce hledat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6668
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod Michal Vaniš » ned 15 bře, 2015 11:10 pm

Ahoj. Jenom pro inspiraci zkus si prohlídnout co kdysi vytvořil jeden "nejmenovaný" člen této komunity.
A vlastně mi uniklo jak to vlastně s tím kolejištěm MŠ dopadlo...

http://modelyh0.com/koleje/mis/kmis.htm

P.S: především myslím celkovou inspiraci krajinného provedení, ale pozor - sám majitel ho nazval testovacím :wink:
TT+TTe,III-IV ep,ČSD-DR,autor manuálu pro EN Wintrack
Každé vylepšení generuje nové nedostatky :P
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 16 bře, 2015 7:58 am

Michal Vaniš píše:.
A vlastně mi uniklo jak to vlastně s tím kolejištěm MŠ dopadlo...

Protože už stavím naostro, tohle testovací kolejiště dopadlo neslavně.
Smyčka (díl D) , která byla bez krajiny je rozebrána. Stanice (A) slouží dětem jako autodrom pro angličáky a k ručnímu posunu vyřazenými vozy (staré Piko apod.), úvahy o jejím vzkříšení zatím odsouvám. Díly B a C jsou doposud spojeny zabaleny a společně se stanicí to začíná překážet. Bohužel se mi je nejspíš nepodaří předělat na moduly, takže je čeká likvidace. I když možná je zkusím poslat do světa, kdyby měl někdo zájem... Na aukru se vidí i horší věci. Ještě uvidím.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod breiter » pon 16 bře, 2015 8:30 am

Podle dochované dokumentace v Černém Kříži nikdy odjezdová návěstidla nebyla. Vjezdové mechaniky sem osadily Říšské dráhy po záboru pohraničí v roce 1938. A současně výhybky ležící v hlavních kolejích dostaly závorníky. Ale žádné odjezdy. Vjezdy byly demontovány krátce po roce 1945. Stav stanice na konci války je detailně popsán v přebíracím protokolu z května 1945, který je součástí staniční kroniky, uložené v Národním archivu ve fondu staničních kronik.
Pokud někdo vlastní dokument dokazující existenci odjezdových návěstidel v kterémkoliv období existence této stanice, tak bych uvítal jeho zveřejnění nebo alespoň citování.
breiter
 
Příspěvky: 7
Registrován: čtv 08 zář, 2011 12:37 pm

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

Příspěvekod Michal Vaniš » pon 16 bře, 2015 12:19 pm

Michal Šuhajda píše:
Michal Vaniš píše:.
A vlastně mi uniklo jak to vlastně s tím kolejištěm MŠ dopadlo...

Protože už stavím naostro, tohle testovací kolejiště dopadlo neslavně.
.....

Děkuji za informaci. Moc se mi líbilo a na tak malém prostoru tolik možností provozu... 8)
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků