Kolejiště N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » stř 28 kvě, 2014 8:41 pm

Zdravím,
po nějaké době jsem se rozhodl začít plánovat stavbu kolejiště. Nejsem moc na krajinky a proto jsem se rozhodl, že velkou část kolejiště zaujme město. Jelikož dost často jezdím z Brna směrem na Českou Třebovou, chtěl bych zakomponovat údolí s několika tunely a mosty za sebou, jak je tomu na trati hned za Brnem.

Centrální osobní nádraží, pár malých zastávek a jednoduché odstavné nádraží.
Mám v plánu kolejiště o rozměrech 3,5x2m ve velikosti N, epocha V.

Na odkazu dole je můj první návrh a chtěl bych poradit.
Na koridoru dole začínají dva sjezdy. Moje představa je, že ty jsou pro osobní dopravu a ta vodorovná spojka je pro nákladní dopravu z odstavného nádraží. Myslíte že je to vhodné řešení?

http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/koleje#koleje.jpg
(zelená=most;hnědá=tunel)

Budu rád za každý názor.
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Jiri Dvoracek » stř 28 kvě, 2014 9:26 pm

Tohle Te prestane bavit za hodinu. Vlaky jezdi porad dokola. Zadna vlecka, nic na zpestreni provozu. Skryta cast obsahuje jednu smycku o 3 kolejich. Neni to trosku malo? :wink: Nejdrive bych si prosel zdejsi forum, nastudoval vsechny publikovane planky a kdyz si jeste chvili pockas, tak bude v prodeji III. dil planku od M.F. urceny pro Tvoji modelovou velikost. :wink: (Ale na mne nedej, ja su laik :lol: )
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 29 kvě, 2014 8:41 am

Ahoj je to dost zběsilé, hlavně to hlavní nádraží.
nejen že při zachování rozumných stoupání ti to nikdy nemůže vyjít, ale co má ten nesmysl s nadjížděním a spojkami všemi směry vůbec znamenat?
předpokládám, že to má být něco jako stanice v České Třebové, jenže tam ten propletenec má smysl a logiku a vede k největšímu ranžíru (seřaďovací nádraží) v ČR. Na Tvém návrhu naprosto pozbývá smysl. Z nádraží vychází čtyři tratě aby se vzápětí zase spojily?
Zbytek není o mnoho lepší. Píšeš, že se ti líbí trať Brno -ČT s mosty a tunely, ale ty jsou tam kvůli tomu, že se trať vlní údolím Svitavy, která se kroutí mnohem víc než trať, tak ji koleje překračují, resp. si zkracují cestu skrz ostrohy. A ty vedeš trať po obvodu kolejiště víceméně rovnoběžně s okrajem (navíc zřejmě u zadní části. A rozhodně ne poslední věcí je přístup do vzdálených částí kolejiště. Včera jsem doma instaloval přestavník v SN ve vzdálenosti cca 70 cm od okraje a musel jsem si k němu vlézt, protože dostat se tam s kleštěmi, pájkou atd. prostě nešlo. Vzhledem k tomu, že mám přístup do SN odspodu, šlo to, ale přes krajinku nevím, nevím.
A údržba je nutná, např. jen "pitomé" čištění kolejí...
Píšeš, že jde o první návrh. Zkus to znovu a lépe, počti si tady ve fóru, podobné záležitosti už se tu řešili mnohokrát.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » čtv 29 kvě, 2014 9:58 am

No mně to tam přijde taky jako divočina :D
Na druhou stranu tady je pro porovnání Brno-Židenice/Maloměřice a moje část na kolejišti
http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/koleje#schema.jpg

Ještě popřemýšlím jak by to tam šlo. Jinak kolejiště bude rozdělené na několik částí, kvůli spoustě věcí.
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod milan ferdián » čtv 29 kvě, 2014 10:06 am

TheSarpe009 píše:No mně to tam přijde taky jako divočina :D
Na druhou stranu tady je pro porovnání Brno-Židenice/Maloměřice a moje část na kolejišti
http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/koleje#schema.jpg


Máš málo prostoru,jak pro první verze Česká Třebová,tak o Brně nemluvě...
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 29 kvě, 2014 1:00 pm

Myslím, že skončíš jako já :) Nejdřív budeš chtít úplně všechno na nedostačujícím prostoru, budeš prohlašovat, že je ti jedno, že je to nemodelové, pak začneš sbírat rozumy a pochopíš, že je lepší udělat jednu věc pořádně, než čtyři na 25%. Taky jsem chtěl na prostoru 120x75cm hlavní jednokolejku, depo s točnou, vlečku a odbočnou trať do koncové stanice. Rozhodně žádný skryťák. Dneska je můj návrh ve fázi koncové stanice, do které ústí jednokolejka ze skryťáku (výhybna) s vratnou smyčkou. Navíc je do stanice zaústěna vlečka, tak se nebojím o to, že bych se nudil. Prostě jsem jenom sledoval projekty ostatních, projížděl rajčata, plánky MF, hrál si se scarmem...
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Kolejiště N

Příspěvekod milan ferdián » čtv 29 kvě, 2014 4:34 pm

Rozměry 3,5x2,0 m,to je dost pro N-ko.Chtělo by to jen jiné řešení projektu z důvodu snadného přístupu ke kolejišti do těch nejvzdálenějších míst nebo servisní otvory.A jaké kolejivo jsi použil?PECO/STREAMLINE/CODE055 nebo ARNOLD?
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » čtv 29 kvě, 2014 6:26 pm

Kolejivo plánuju PECO CODE55.

Já jsem tu šmejdil docela dost a na podobný plán kolejiště jsem nenarazil. Drtivá většina plánků tu je: ovál (i nějak zakřivený) + vlečka do středu kolejiště nebo někam nad hlavní trat, která je schovaná v tunelu. Potom tu jsou plánky kdy vede 2 i 3 tratě souběžně a pak se někam schovají. Hledal jsem plán kolejiště v "městském" prostředí, to jsem nějak nenašel, leda tak na fotkách už hotové a to jsou už ta německá megaobří kolejiště.( a to v Praze... tam teda pro mě moc plodných věcí není co se týče kolejí).

Velká evropská města mají hustou síť železnic ve své oblasti Frankfurt, Berlin, Dresden, Wien... no i Praha. Tak nějak se tomuto přiblížit :D - proto to velké zhlaví, moc velké pro jedno nádraží, pro dvě už je to lepší. nechci zaplácnou kolejiště jedním obřím nádražím co bude mít 15 kolejí - co s nimi :D .

Kouknu na to přes víkend a snad něco vyplodím.

Jinak kdyby někdo věděl o plánku kolejiště co by mi mohlo pomoci, budu rád když mi napíšete.
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod milan ferdián » čtv 29 kvě, 2014 6:52 pm

TheSarpe009 píše:Já jsem tu šmejdil docela dost a na podobný plán kolejiště jsem nenarazil. Drtivá většina plánků tu je: ovál (i nějak zakřivený) + vlečka do středu kolejiště nebo někam nad hlavní trat, která je schovaná v tunelu. Potom tu jsou plánky kdy vede 2 i 3 tratě souběžně a pak se někam schovají. Hledal jsem plán kolejiště v "městském" prostředí, to jsem nějak nenašel, leda tak na fotkách už hotové a to jsou už ta německá megaobří kolejiště.( a to v Praze... tam teda pro mě moc plodných věcí není co se týče kolejí).

Netušil jsem,že navrhuji jen ovály a občas je zakřivím :D .

TheSarpe009 píše:Velká evropská města mají hustou síť železnic ve své oblasti Frankfurt, Berlin, Dresden, Wien... no i Praha. Tak nějak se tomuto přiblížit :D - proto to velké zhlaví, moc velké pro jedno nádraží, pro dvě už je to lepší. nechci zaplácnou kolejiště jedním obřím nádražím co bude mít 15 kolejí - co s nimi :D .

Ty se nějak cítíš na to kolik máš plochy k dispozici :mrgreen: .No tak ať se daří při hledání námětu :wink: .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » čtv 29 kvě, 2014 7:28 pm

Tak tady jsou desítky plánků... na netu stovky fotek... a já si z toho moc teda nevybral
ty víš o nějakém podobném kolejišti?
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod milan ferdián » čtv 29 kvě, 2014 7:48 pm

TheSarpe009 píše:Tak tady jsou desítky plánků... na netu stovky fotek... a já si z toho moc teda nevybral
ty víš o nějakém podobném kolejišti?

Ne,nevím....
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Barbucha » čtv 29 kvě, 2014 8:11 pm

Na takové ploše bych dělal něco do tvaru "C", případně bych uzavřel "O", aby se k tomu dalo nějak dostat. Je lepší dělat nějakou úzkou nudli, než velkou plochu. Rozpočet kolejiště pak jde do statisíců.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště N

Příspěvekod chameleon » čtv 29 kvě, 2014 10:21 pm

A hlavně na hlavní trať potřebuješ pořádný skryťák, bez něj to bude vypadat blbě. Stačil by i skryťák + nádraží typu Masaryčka, nedávno zde prezentoval Michal Šuhajda, jestli si dobře pamatuji... Na tvůj prostor akorát a provozně velice zajímavé :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 30 kvě, 2014 11:17 am

Ahoj,
chceš město, chceš hodně tratí, jenže ty tratě musí mít nějaký smysl. Ty dnešní propletence nějak vznikaly a dnes je spíš snaha je trochu rozplést nebo zjednodušit.
Podle mě je zajímavé téma například setkání dvou tratí, které původně stavěly dvě různé společnosti (ani nemusí jít o hlavní tratě) a nedomluvily se na společné stanici. V takových místech vznikaly zajímavé železniční situace v podobě dvou stanic blízko sebe, Tyto stanice byly navíc spojeny jen nějakou spojovací tratí.
jako příklad uvedu z ČR: Děčín (východ), Nymburk, Pardubice, Chrudim, Žalhostice/Žernoseky, Liberec, Trutnov, Č. Lípa, Žatec...
Ovšem tyhle trati by měly vycházet ze stanice každá "někam jinam" ve skryté části se mohou potkat a vést do společného skryťáku, ale na viditelné části by se znovu spojovat neměly.
Další věc je prostor, pro hlavní trať bych bral minimální délku kolejí ve stanici okolo 1,5 m (8 - vozový rychlík s malou rezervou) + zhlaví, to vychází přes 2 m na stanici s několika kolejemi.
Nedalo mi to, něco jsem zkusil. Asi je to o hodně skromnější než Tvé původní představy ale můžeš tam klidně prohánět dlouhé náklady a rychlíky po hlavní trati. vedlejší trať bych asi raději omezil na MR nebo jen MOs + krátké Mn vlaky.
Ber to jen jako rychlou skicu, neřešil jsem SN, nicméně klesání stoupání by měla vycházet. Dále by to asi chtělo odkrýt větší kus lokálky, ale to je na podrobnější projekt.
Přílohy
N-2kol.jpg
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » pát 30 kvě, 2014 9:15 pm

Tak jsem zhlédl nějaká nádraží a okolí. Pokusil jsem se to nějak nakreslit
http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/navrhy#verze_2.jpg

taky jsem pozměnil trochu návrh původního plánu
http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/navrhy#verze_1.jpg

Tak mě zajímá co vy na to?

V mých návrzích vycházím z osobních 4 vozových souprav a 5-ti vozových jednotek, nákladní vlaky +- délky osobních vlaků. Beru to tak, že na kolejišti o mých rozměrech aby se kroutil vlak o délce skoro 1,3 metru je fakt hodně. Když jsem si doma zkoušel délku na svém ICE 3 tak tech 5 vozů u něj je optimum (ne krátký, ne dlouhý).
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron