Jak jsem se díval, je to teď 5 let od založení tohoto mého vlákna. Při tomto výročí jsem si chtěl udělat malou rekapitulaci, abych získal představu, co jak dlouho trvalo. Možná to bude zajímavé i pro někoho jiného.
Prvně musím zmínit, že se fakt tomuto koníčku mohu věnovat velmi málo. V průměru bych to odhadl tak na jednu neděli měsíčně přímo na kolejišti. Přípravné práce (zejm. elektronika) navíc ještě pár večerů v měsíci, možná ještě nějaké to odpoledne. Podle toho taky můj postup vypadá, a nemohu se rovnat s jinými borci zde, kteří zvládnou nemožné na počkání a zázraky do tří dnů. Možná toto bude odstrašující příklad pro jiné
, aby věděli, do čeho se pouští.
Takže :
------- 5/2010--------------- po dohodě s Milanem F., že mi nakreslí návrh, jsem sepsal zadání
-------12/2010-------------- Dostal jsem kompletní návrh
rok 2011---------------------- následovalo rozkreslení poloviny skryteho patra v AutoCAD do detailů
----- 04/12 --------------------rozebráni "testovacího" kolejiště a reálný začátek stavby
rok 2012---------------------První rám R1 - dřevopráce (tj. 1/4 skrytého patra)
----- 01/13--------------------Druhý rám R2 - dřevopráce
rok 2013 -------------------Koleje R1+R2
roky 2014-15-jaro 16---Elektro+elektronika pro R1+R2
léto 2016 --------------------R3 - dřevopráce
podzim 2016-léto 17---R4 - dřevopráce (tj. celé skryté patro dokončena "hrubá" stavba)
2. pol. 2017 ----------------Koleje R3
jaro 2018 - ??? ------------Koleje R4
Takže mám za sebou 7 let stavby (od rozhodnutí jít do toho). Asi ještě nemohu ani říci, že se začíná rýsovat konec první velké etapy, což by mohlo být celé skryté patro. Zbývá mi tu položit koleje cca 1/4 patra, ovládáni 20ti výhybek, udělat větší polovinu elektroniky DCC, udělat větší polovinu zpětné vazby S88, udělat ovládací panel na 1/2 skrytého patra. Teď bych mohl něco plánovat, což ale zásadně zde nedělám, proto jen vyslovím odhad, že při 10ti letém výročí by skryté patro mohlo být hotovo..... Uvidíme.
Co je však nejdůležitější - je asi následující.
Pokud zhodnotím uplynulé roky, je pro mě důležitý ten fakt, že mě to stále, i přes ten pomalý postup baví. Stále mě těší dělat veškeré práce s maximální přesností a co nejlépe, abych to nemusel opravovat ještě před dokončením stavby. Těším se na to, až budu mít konečně aspoň ovál, na kterém bude moci jezdit vlak aspoň nějakou chvíli bez zastavení (nyní může ujet max asi 14 m).
Dál kvituji s povděkem, že jsem se při té stavbě leccos naučil - v oblasti elektroniky. Nevím, jestli bych se pustil jinak do mikrokontrolerové elektroniky. Přičichl jsem si k Picaxe, potom k PIC a nakonec jsem zkusil i Arduino, které se mi tak líbí, že jsem si postavil druhý převodník "z21" (Xbus-Ethernet) a ten jsem si upravil jako převodník sběrnice RS485 - Ethernet. Tímto jsem si vytvořil domácí web server (s Wifi připojenim - prostřednictvím domácího routeru), který mi zobrazuje do mobilů stav domácího topného systému (kromě pevné obrazovky řídícího notebooku). Bez zkušeností se stavbou elektroniky k vláčkům bych to nedal. Na tomto místě musím jestě poděkovat Jindrovi Fučíkovi, který mi hodně pomohl s pronikánim do těchto tajů...
Skutečně stavba mod. železnice je docela komplexní zábava (aspoň v mém pojetí). Skoro bych řekl, že je potřeba znát, nebo se naučit devatero řemesel ( doufám že desáté nebude bída jak v tom pořekadlu..
). Co jsem už využil :
- projektant (AutoCAD)
- malíř/natěrač (výmalba místnosti)
- stolař (rámy)
- elektrikář (napajení)
- slaboproudý elektrikář (elektronika)
- mechanik (pohony vyhýbek, úprava loko)
- HW designer (vlastní návrh zpětné smyčky, nedotaženo)
- programátor
- malíř ("umělec" - zatím jen cvičné malování oblohy)
- a v neposlední řadě investor
(ale o tom blíže možná někdy jindy).
A to jsem ještě nezačal vlastní modelařinu (krajina), podle které se celý koníček jmenuje, že ?
Je toho asi ještě víc, co by se dalo zde zmínit, ale nejdůležitějši je, že stále mám chuť do další stavby a těšim se, až se zase k tomu, aspoň na chvíli dostanu.
Toto může být i určitě zpráva těm, kteří před lety pochybovali, jak se bude moje stavba vyvijet. Nicméně vím, že i teď ještě nejsem zdaleka ani v polovině....