Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Dovi » sob 15 črc, 2023 6:17 am

Aleši, takto by měly vypadat názorné instruktážní filmy !
Je to paráda - jak to dodatečné otitulkování staršího videa s projížďkou Bardotky, tak i překonfigurování CéVéček k obrazu svému u Orchestrionu. Dal jsi si s tím práci a výsledek je inspirující pro další lidi. Palec nahoru.

P. S.
Souhlas i s těmi věrnými zvuky; Orchestrion je jak živý (včetně zpracování modelů vozů od Roco), a s nezatlumenou Barčou (ať opravdovou nebo modelovou) se jiné běžná stroje mohou jen těžko poměřovat.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f a N, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 610
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod horak » ned 16 črc, 2023 6:18 am

Ales píše:Dnes jsem si připravil zase další video.
...
Jak jsem si to tedy přenastavil, a hlavně co NEJDE vyřešit je v popiscích videa.
(to nejde je trochu s rezervou, jedna věc z těch dvou zmiňovaných by šla přepojením vývodů..., třeba to někdy zrealizuji, až budu muset otevřít motorák z jiného důvodu...už je po záruce)

Odkaz na video https://youtu.be/bVGRU3s6R6Y.
Mám radost, že jsem vše nastudoval, ověřil a nyní si mohu předělat komplet lokomotivní park ku obrazu svému. :D .. Vím už jak... 8)


Vo videu bolo spomínané, že NEJDE zhasnúť stanovište 2 stojvedúceho...
Ale lDE... :mrgreen: Iba treba urobiť triviálnu úpravu podľa Rudolfa:
viewtopic.php?f=15&t=12260&start=495#p290488
A k tomu upraviť mapovanie svetiel a efektov.
V ďalšom pokračovaní príspevkov je aj obrázok, že ako nato:
download/file.php?id=40052&mode=view
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 690
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » ned 16 črc, 2023 12:40 pm

horak píše:Vo videu bolo spomínané, že NEJDE zhasnúť stanovište 2 stojvedúceho...
Ale lDE...  Iba treba urobiť triviálnu úpravu podľa Rudolfa:

V zásadě je to správná připomínka. Ve videu už bylo tolik textu, že jsem to tam nechtěl více rozepisovat a pojal jsem to jako co lze nebo nelze udělat SOFTWAROVĚ (avšak moje chyba, neuvedl jsem to tam) Ale přesně to jsem měl na mysli, když jsem k tomu videu psal úvodní příspěvek v předchozím článku :
Ales píše:...(to nejde je trochu s rezervou, jedna věc z těch dvou zmiňovaných by šla přepojením vývodů..., třeba to někdy zrealizuji, až budu muset otevřít motorák z jiného důvodu...už je po záruce) ...

Ale díky za toto připomenutí, neboť řešení je ještě jednodušší, než jsem si myslel (myslel jsem, že budu muset to řešit na desce plošných spojů). Takže SUPER připomenutí. Díky za to.

Teď ještě, kdyby někdo vyřešil to svěšení/rozvěšení na 2 tlačítka :) ... tak to nemá chybu....

Dovi píše: Aleši, takto by měly vypadat názorné instruktážní filmy !

Díky za pochvalu !
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 131
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » čtv 05 říj, 2023 8:29 pm

Tak jsem si připravil další video o mém kolejišti. Je trochu delší, ale jak píši, připravil jsem si to pro sebe, abych se mohl trochu kochat, tak pokud by to někoho nudilo může samozřejmě přeskočit :-)
Podle dopručení Milana
milan ferdián píše:Hlavně proveď testování zátěže na spirále.I když jsem se snažil dát co nejpříznivější hodnoty,.....


jsem totiž opět udělal kontrolu ve stoupání - tentokrát trochu jinak, než v jednom z prvních videí. Použil jsem k tomu tento vlak, který má značně větší počet náprav, než bylo těch asi 10 osobních vozů,, takže předpokládám, že i jízdní odpor bude vyšší. Je to v závěru videa.

https://youtu.be/RW5wtgw5GPU
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 131
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » pát 29 pro, 2023 9:18 am

Zapeklitá závada na kolejišti
Abych zůstal věren zaměření tohoto fóra -stavbě modelové železnice, vrátím se zpět k jedné zapeklité závadě, kterou jsem nedávno řešil a projevila se mi teď znovu. Je možné, že třeba toto někomu pomůže.
Jak vyplývá z předchozích příspěvků, mám na kolejišti zapojenou zpětnou vazbu S88, která má aktuálně 14 desek po osmi vstupech a současně mám ovládací pult na část kolejiště, kde mám instalované obvody FBO a TCO od Fuldy (http://www.fucik.name/masinky/Xbus_FBO/).
Jednoho dne se stalo, že mi najednou začaly svítit úplně všechny diody FBO na pultu.
Tak co Vás napadne ? Že se FBO pokazilo a propálil se některý "řadič/ovladač". Jen díky tomu, že mohu využít osciloskop, jsem se mohl pustit do hledaní vadné součástky. Porovnáváním signálů jsem došel od výstupu až k hlavnímu IO, a vše se zdálo do jisté míry "v pořádku" - všude byl signál pro sepnutí všech diod... Pak tedy po dvou hodinách zkoumání se zdá, že to už musí lézt z centrály... ? Centrála jinak pracovala dobře, takže nejspíše problém je už na vstupu... ?
Pustil jsem se do řetězce S88 a postupně od konce rozpojoval (půlením intervalu=počtu desek). Až teprve odpojením úplně první S88 vše na FBO zhaslo. Takže problém bude v té desce. Nepřenáší signály od následujících. Ale není to studený spoj - to by generovala samé nuly (a nic by nesvítilo), naopak jdou samé "1" - tj. je spojeno něco, co nemá být.
Opět jsem tedy podezříval ten hlavní čip, že je propálený, protože na desce nic viditelného nebylo. Vyměnil jsem čip a nic.
Tak jsem si s tím ještě chvíli hrál, a při jednom z dalších testů najednou začalo fungovat, aniž bych věděl proč....
Vrátil jsem původní čip, a ono jelo dále. Tak jsem zabudoval zpět do kolejiště, ale s vědomím, že se asi někdy zase projeví.
Po pár měsících, právě den před "provozní" návštěvou se závada objevila zase. Tak to jsem už jen šáhl do rezervy náhradních dílů a vyměnil ji.
Nechal jsem ji nějakou dobu "odležet" a pak jsem vyzkoušel. Už zase jela... Nicméně jsem už chtěl tomu přijít na kloub. Vzal jsem si pořádnou lupu a hledal u dvou výstupních tranzistorů které generují 1 a 0 pro sběrnici. Nakonec jsem našel dva přesahy po pájení součástek, jeden přímo z báze na + pól, což by mohlo být důvodem, že tranzistory byly sepnuté a generovaly samé 1.
Toto samo by nebylo nic tak vyjímečného. Co mě však překvapuje je, že modul už je nainstalovaný asi 8 let a doposud pracoval bez problémů, přičemž jednoznačně ta závada tam je od začátku.
Takže jsem si vzal dvě poučení z toho:
První, že musím lépe kontrolovat desky po pájení - i vizuálně podrobně.
A další poučení z toho je, že chyba nemusí být tam, kde se projevuje... :-(
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 131
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Zlámalík » pát 29 pro, 2023 9:26 am

Jo, to jsou super závady a jak vidím, mají vždy i správné načasování (den před návštěvou). To se skvěle hledá, případně u zákazníka vysvětluje.
Nám kdysi plašil zabezpečovací systém ve spořitelně - zdánlivě bez důvodu. Nakonec se ukázalo, že stínění jednoho kabelu není dobře ukostřené a když na pobočku přijela na konci směny ochranka pro peníze, jejich vysílačka naindukovala v drátech v chodbě dost na to, aby to vyhlásilo :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2112
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » čtv 07 bře, 2024 2:55 pm

Krajina skrytého podlaží

Co to je za nesmysl ??? Skryté podlaží a KRAJINA ???
Vysvětlím....

Jak možná už víte, nemám zrovna expresní tempo výstavby mého kolejiště. Poslední rok (od Vánoc 2022) je už provozuschopné, tak si občas pouštím nějaké vláčky. No, a než budu pokračovat s dalším patrem, tak to evidentně pár let bude trvat. A aby dojem byl co nejlepší v daných možnostech, rozhodl jsme se udělat "nízkonákladovou" krajinku v některých částech. Proto jsem si k Vánocům přál plechovku zelené barvy. Ježíšek mě vyslyšel a tak jsem se pustil po Vánocích do vytváření formou "co dům dal".

Abych řekl pravdu, moc jsem se obecně na tuto fázi netěšil, protože jsem technik a ne krajinář.
Začal jsem "covidovým" kopcem (dělal potomek v době prvního covidu, když se už tak nudil, že vzal zavděk i tímto mým návrhem :D ), který byl od té doby ale stále zasněžený (rozuměj potřený jen sádrou), protože omezení skončila dříve, než na něm byla povrchová úprava :lol:

K mému velkému úžasu, s poměrně malým nasazením se mi povedlo vytvořit celkem ucházející zelená úbočí. Skály byly trochu pracnější, ale vyšly k mému obrovskému překvapení dost dobře... Tak mě to tak naladilo, že jsem se zelenou barvou zavítal i do dalších částí mého kolejiště.
Musím s velkým překvapením konstatovat, že mě to tak chytlo, že bych "maloval" i dále... :D

Vyhrál jsem si i s betonovou zdí, která se mi také moc líbí. Sice byla až na druhý pokus, ale papír snese spoustu vrstev barvy :lol:

Na všechna barvená místa jsem dal lepenku z krabic, (prohyby překryl trochou tmelu), abych mohl před montáží dalšího patra uvést vše do "původního stavu". Proto vlastně rybníček je tvořen jakousi "hrází" před kolejovým tělesem, i když původně byl v prohlubni pod úrovní kolejí ( okolního terénu). Jako provizorium je to snesitelné....

Na výsledek mého snažení se můžete podívat v mé nové galerii https://www.rajce.idnes.cz/samone/album/krajina-skryteho-patra

Na vyzkoušení několika málo výtvarných technik to bylo perfektní cvičení... !
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 131
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » pát 07 čer, 2024 7:12 pm

Zkušenosti za rok a půl provozu

Rok 2023 byl prvním rokem, kdy jsem mohl jezdit na svém kolejišti. Proto jsem si chtěl udělat takovou rekapitulaci toho prvního roku ( a půl) provozu.(původně jsem to chystal o Vànocích.... :D )
Musím říci, že jsem nadšen z hraní si s vláčky. Nicméně konstatuji, že mě více baví ta stavba než vlastní ježdění. Což je pro mě ne tak docela překvapující zjištění. Trochu jsem to tušil už dřív.... :D
Ale pokud bych chtěl shrnout mé zkušenosti ze stavby a následného ježdění, tak musím říci že s provedením své stavby jsem spokojen a nezaznamenal jsem žádné závažné závady. Kromě té jedné závady, popsané v příspěvku o něco výše , jsem řešil ještě jednu závadu a to s ovladačem Minimouse, kdy se mi občas po spuštění zapne ovládání poslední lokomotivy na rychlost 1. Po konzultaci s Jindrou, za což mu moc děkuji, jsem upravil některé součástky a myslel jsem si že je to v pořádku. Nicméně nedávno se mi to zobrazilo zase, takže to budu muset ještě doladit.
Jinak provoz vozidel je bez závad, nedochází k jejich rozpojování, přestože jsem spřáhla nijak neladil a jsou tak jak byla továrně dodána. Z pohledu vykolejování jsem také nezaznamenal žádné problémy, takže myslím že jsem spokojen.
Jediný větší problém, který jsem řešil, se týká ovládací centrály (domácí) Z21 - dle dccmm.cz, kde jsem zjistil že není aplikována zpětná vazba. Toto jsem se snažil doprogramovat do programu v Arduino. Věnoval jsem se tomu nějakou dobu, přesto nemůžu říci, že by byl problém uspokojivě vyřešen. Posílám signály obsazení na sběrnici Ethernet každé dvě vteřiny a stejně aplikace z21 Mobile nezobrazuje signály obsazení korektně. A to tak že, je úspěšnost je někde kolem 20%. Domnívám se však, že problém je spíše v aplikaci Z21 mobile (už je však v Google marketu nahrazena novější verzí Z21. Zatím jsem na ni nepřešel, neboť mi vyhovuje jako podkkad fotka kolejiště a nechce se mi ručně předělávat všechny loko. (Pokud by někdo věl, jak importovat do nové aplikace Z21 vozidla z původní Z21 mobile, uvítám odkaz).
V poslední době jsem se věnoval hlavně nastavování lokomotiv pro mé potřeby (centrála Nano-X má 1-12 spínače a 13-28 tlačítka) a snaze sesouladit některé lokkmotivy aby jezdily stejně, aby šly spřáhnout.
Na závěr bych poznamenal ještě jednu věc a to čištění kolejí. Dříve, když jsem měl jenom díl tohoto mého klejiště, tak jsem vždy před ježděním vzal liho-benzín a vyčistil všechny koleje.
V tom rozsahu, který mám teď, i když je sice stále krásně přístupný, tak už to nebylo tak úplně chvíle takže jsem se rozhodl, že zkusím jiný postup. Koleje jsem od zprovoznění, (což bylo o Vánocích 2022) jsem nečistil až do teď (18 měsíců). Čištění kolejí jsem nahradil tím, že koleiště vždy při odchodu (na noc) zakrývám mikrotenovou fólii a zatím za ten rok a půl jsem je nemusel čistit. A to odkrytí si vezme tak jednu minutu zakrytí dvě-tři...... časová úspora je významná. Současně musím říci, že jsem (zatím !) neidentifikoval žádné problémy spočívající ve vypadávání napájení. Samozřejmě není to jenom o tom čištění, ale ve všech lokomotivách kromě, snad jedné výjimky, mám instalováné kondenzátory s největší kapacitou, které se tam vešly, což je v naprosté většině 5000 mikrofarad. Takže tuto kombinaci považuji osobně za celkem dobrou. Samozřejmě nemíním tím zahajovat diskuzi, zda a jaké čištění, jakk často..... k tomu jsou stovky dalších diskuzí, do kterých se zde pouštět nehodlám. Zde pouze prezentují moji zkušenost.........
Z pohledu četnosti provozu musím říci, že je to nyní nebe a dudy ....... Dříve jsem se dostal ke kolejišti, když dobře, tak jednou za měsíc na jednu neděli. Teď bych to zhodnotil, že jsem tam za rok 2023 byl 50x to jest v průměru každou neděli.....takže z tohoto pohledu jsem nadšen :P a užívám si to podstatně více než dříve. Neznamená to sice, že každou neděli se tam dostanu, ale množstvím dnů kolem Vánoc jsem určitě ty vynechané neděle dohnal.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 131
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků