Zkušenosti za rok a půl provozu Rok 2023 byl prvním rokem, kdy jsem mohl jezdit na svém kolejišti. Proto jsem si chtěl udělat takovou rekapitulaci toho prvního roku ( a půl) provozu.(původně jsem to chystal o Vànocích....
)
Musím říci, že jsem nadšen z hraní si s vláčky. Nicméně konstatuji, že mě více baví ta stavba než vlastní ježdění. Což je pro mě ne tak docela překvapující zjištění. Trochu jsem to tušil už dřív....
Ale pokud bych chtěl shrnout mé zkušenosti ze stavby a následného ježdění, tak musím říci že s provedením své stavby jsem spokojen a nezaznamenal jsem žádné závažné závady. Kromě té jedné závady, popsané v příspěvku o něco výše , jsem řešil ještě jednu závadu a to s ovladačem Minimouse, kdy se mi občas po spuštění zapne ovládání poslední lokomotivy na rychlost 1. Po konzultaci s Jindrou, za což mu moc děkuji, jsem upravil některé součástky a myslel jsem si že je to v pořádku. Nicméně nedávno se mi to zobrazilo zase, takže to budu muset ještě doladit.
Jinak provoz vozidel je bez závad, nedochází k jejich rozpojování, přestože jsem spřáhla nijak neladil a jsou tak jak byla továrně dodána. Z pohledu vykolejování jsem také nezaznamenal žádné problémy, takže myslím že jsem spokojen.
Jediný větší problém, který jsem řešil, se týká ovládací centrály (domácí) Z21 - dle dccmm.cz, kde jsem zjistil že není aplikována zpětná vazba. Toto jsem se snažil doprogramovat do programu v Arduino. Věnoval jsem se tomu nějakou dobu, přesto nemůžu říci, že by byl problém uspokojivě vyřešen. Posílám signály obsazení na sběrnici Ethernet každé dvě vteřiny a stejně aplikace z21 Mobile nezobrazuje signály obsazení korektně. A to tak že, je úspěšnost je někde kolem 20%. Domnívám se však, že problém je spíše v aplikaci Z21 mobile (už je však v Google marketu nahrazena novější verzí Z21. Zatím jsem na ni nepřešel, neboť mi vyhovuje jako podkkad fotka kolejiště a nechce se mi ručně předělávat všechny loko. (Pokud by někdo věl, jak importovat do nové aplikace Z21 vozidla z původní Z21 mobile, uvítám odkaz).
V poslední době jsem se věnoval hlavně nastavování lokomotiv pro mé potřeby (centrála Nano-X má 1-12 spínače a 13-28 tlačítka) a snaze sesouladit některé lokkmotivy aby jezdily stejně, aby šly spřáhnout.
Na závěr bych poznamenal ještě jednu věc a to čištění kolejí. Dříve, když jsem měl jenom díl tohoto mého klejiště, tak jsem vždy před ježděním vzal liho-benzín a vyčistil všechny koleje.
V tom rozsahu, který mám teď, i když je sice stále krásně přístupný, tak už to nebylo tak úplně chvíle takže jsem se rozhodl, že zkusím jiný postup. Koleje jsem od zprovoznění, (což bylo o Vánocích 2022) jsem nečistil až do teď (18 měsíců). Čištění kolejí jsem nahradil tím, že koleiště vždy při odchodu (na noc) zakrývám mikrotenovou fólii a zatím za ten rok a půl jsem je nemusel čistit. A to odkrytí si vezme tak jednu minutu zakrytí dvě-tři...... časová úspora je významná. Současně musím říci, že jsem (zatím !) neidentifikoval žádné problémy spočívající ve vypadávání napájení. Samozřejmě není to jenom o tom čištění, ale ve všech lokomotivách kromě, snad jedné výjimky, mám instalováné kondenzátory s největší kapacitou, které se tam vešly, což je v naprosté většině 5000 mikrofarad. Takže tuto kombinaci považuji osobně za celkem dobrou. Samozřejmě nemíním tím zahajovat diskuzi, zda a jaké čištění, jakk často..... k tomu jsou stovky dalších diskuzí, do kterých se zde pouštět nehodlám. Zde pouze prezentují moji zkušenost.........
Z pohledu četnosti provozu musím říci, že je to nyní nebe a dudy ....... Dříve jsem se dostal ke kolejišti, když dobře, tak jednou za měsíc na jednu neděli. Teď bych to zhodnotil, že jsem tam za rok 2023 byl 50x to jest v průměru každou neděli.....takže z tohoto pohledu jsem nadšen
a užívám si to podstatně více než dříve. Neznamená to sice, že každou neděli se tam dostanu, ale množstvím dnů kolem Vánoc jsem určitě ty vynechané neděle dohnal.