Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » úte 12 úno, 2013 4:39 pm

Na začátku to byl dětský sen. Jako dítě rodiny, která žila v bytě jsem vždy chtěl mít velké stabilní kolejiště, kde bych si mohl jezdit s mými vláčky. Bohužel v bytě, kde dětský pokoj pro dva kluky měří necelých 10 m2 nebyl ani prostor na to, abych měl jakékoliv stabilní kolejiště. A konec konců ani peníze. Takže občas se těch pár kolejí rozložilo po zemi a týden se přes ně překračovalo a mezi domácími úkoly jezdilo s dvěmi mašinkami a pár vagonky. Postupně, s dospíváním se tato záliba postupně vytratila a nahradil ji počítač (programování, nikoliv hraní her).
Přesto ten sen někde vzadu zůstal. Nyní, když už jsem ve zralém věku, se ten sen probudil. Sice stále prosotorové podmínky bytu neumožňují tuto realizaci, nicméně otevřely se některé jiné možností. Proto, před nějakou dobou, odhadem asi 5-ti let nastal okamžik, kdy jsem se rozhodl si vyzkoušet, zda by mě to stále bavilo. Na tehdejší výsledek se můžete podívat na jiném místě.

viewtopic.php?f=1&t=3918

Vzhledem k tomu, že jsem si ověřil, že mě to fakt ještě baví, a že bych měl chuť jít i do velkého projektu, tak jsem se rozhodl že přistoupím k plnění mého dětského snu. Takže jsem na tom v polovině roku 2010 začal pracovat. Nějakou dobu zabralo utřídění toho, co by to mělo být. Zde mi byl obrovskou inspirací plánek Milana Ferdiána na stavbu velkého kolejiště pro Abe Simpsona (H0 5,2x2,7 m - viz odkaz dále), který se mě fakt líbil a z pročítání Vaší diskuse k němu jsem si zapamatoval zejména jeden příspěvek - jak někdo popisuje, že si ty plánky tiskne a po večerech jezdí prstem po kolejích na papíře a sní. Také jsem tento plánek prstem mnohokrát projel, až jsem si došel k přesvědčení že to je ono. Samozřejmě moje podmínky (zejm. veilkost místnosti a umístění dveří) se trochu lišily, takže bylo jasné, že budou muset být velké úpravy ( v podstatě udělání nového řešení). Co jsem ale chtěl zachovat byla většina prvků, které se v návrhu vyskytovaly. Ale ne samozřejmě na úkor toho, aby se plán stal přeplácaným. Výsledek je ten, že budu realizovat kolejiště do tvaru U (byť jsem původně plánoval obdelník uprostřed místnosti) na kratším ale širším prostoru (4,2 x 3,4 m). Ten návrh bude zrcadlově otočený. Jako kolejivo jsem zvolil PECO. Vzhledem k současnému prorůstání digitálního světa do modelové železnice očekávám i propojení s druhou zálibou - s programováním. Což je ovšem ještě daleko.
Epocha bude V. U vozidel asi nebude úplně přesně ohraničena protože z pohledu vozidel a českých možností je to slabší v porovnání se světem (i když i to se nyní zlepšuje), ale třeba v porovnání s nabídkou německých modelů se nikdy nebudeme moci srovnat. Takže proto předpokládám, že by se u mě mohla potkat vozidla od konce IV do začátku VI etapy.

Pár obrázků z přípravné fáze je umísteno zde (jsou tam i popisy).
http://samone.rajce.idnes.cz/01-Kolejis ... vne_prace/
Pozn - fota jsou doplněna popisy, které ovšem v celoobrazovkovém režimu nejsou vidět...

Zhruba před rokem a půl jsem se pustil do realizační fáze. Vyšel jsem z již dříve připraveného řešení pro obdelníkové kolejiště (viz první odkaz), které jsem rozdělal na jednotlivé díly (3) a uspořádal do U. Je doplněn čtvrtý díl (dle mého číslování je to Rám 1) a rozšíření pro druhou vratnou smyčku na Rámu 4, čímž celková plocha kolejiště vzrostla na cca 10,4 m2. V současné době mám připravenu polovinu skrytého patra na osazení kolejí. Fotky z postupu výroby jsou zde

http://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejis ... yte_patro/
Sem budou doplňovány další fotky.

Ještě na úvod tohoto vlákna bych se rád vypořádal s několika základními připomínkami, které očekávám. Předně je to velikost projektu. Ano, uvědomuji si, že je to hodně velké sousto. Ano, mnoho takovýchto projektů není dokončeno. Vím, že to jsou rizika, která doprovází i můj projekt. Nemohu zaručit, že to dokončím. Vycházím však z několika předpokladů -
- nedávám si žádné termíny, to znamená že nebudu zklamán jejich neplněním a nebude mě to demotivovat.
- mám slušné řemeslné základy, takže neočekávám problémy typu -něco nejde vyrobit
- i po stránce IT a elektro mám slušné základy, což by zase mělo pomoci řešit zdánlivě neřešitelné problémy v této oblasti.
- většinou věci dotahuji, i když to trvá dlouho...
No uvidíme.
Další věc, kterou chci zmínit je detail. Chci jít cestou rozumného detailu a rozumné kvality. Nebudu se snažit dotáhnout vše k naprosté dokonalosti, protože to spotřebovává obrovské množství času. Stavím to pro sebe a pro svoji radost a ne pro soutěže, vystavování a ostrému porovnávání se skutečností. Rozhodně se nehodlám vyrovnávat špičkovým modelářům, kteří řeší vše do posledního detailu. To, kde však rozhodně jdu na maximální hranici přesnosti je vlastní řešení pokládky kolejí (tj. včetně kolejového spodku), protože to je podle mého názoru nejdůležitější prvek. Pokud by byl problém s jízdou vlaků, tak to naprosto zkazí dojem z třebas jinak vynikajícího zpracování krajiny, staveb apod. (a to se dá opravit, při nespokojenosti s provedením nebo detaily).
Sám jsem zvědav, jak se bude kolejiště vyvíjet. Můžete být u toho sledováním mých stránek. Nebráním se diskusi o použitých technologiích a postupech apod. Ocením však , pokud mě nebudete zrazovat od této velké realizace. Už jsem se rozhodl a začal. (To Vám nebrání si říci za pár desítek let, že jste měli pravdu a taky jsem to nedotáhl :-).
Naposledy upravil Ales dne pon 05 zář, 2016 6:56 pm, celkově upraveno 2
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod milan ferdián » úte 12 úno, 2013 4:57 pm

Aleši,já tě zde vítám,ale teď jsem sám tak trochu zmaten,protože projekt viditelné části kolejiště je o něčem jiném než zde ty představuješ.Alešovo kolejiště je uvedeno v publikaci.To víš,že všichni budou pozorně sledovat stavbu tvého kolejiště.Tak ať se dílo zdaří.
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9495
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » úte 12 úno, 2013 7:39 pm

Milane, trochu nerozumím tvé poznámce, že prezentuji něco jiného. Nemyslím si. Uvedl jsem, že ten planek pro Abe Simpsona byl moje inspirace a že je přepracován. Nepíši nikde že ho stavím. Nebo v čem je to o něčem jiném ? Můžeš to upřesnit ?
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod milan ferdián » úte 12 úno, 2013 7:49 pm

Ales píše:Milane, trochu nerozumím tvé poznámce, že prezentuji něco jiného. Nemyslím si. Uvedl jsem, že ten planek pro Abe Simpsona byl moje inspirace a že je přepracován. Nepíši nikde že ho stavím. Nebo v čem je to o něčem jiném ? Můžeš to upřesnit ?

Vše v pořádku.Jen jsem špatně přečetl text. :wink:
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9495
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Martin Justiz » stř 13 úno, 2013 12:28 pm

tak na tuto stavbu se moc tesim u budu peclive sledovat
JHMD H0e DCC z21
Uživatelský avatar
Martin Justiz
 
Příspěvky: 354
Registrován: pon 07 zář, 2009 11:19 am
Bydliště: praha slivenec

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » stř 13 bře, 2013 10:21 pm

Tak jsem před nějakými dvěma týdny konečně, po dlouhé době, dostal koleje. Je vloženo pár foto ze začátku instalace prvních kolejí - resp. vyhýbek. Začínám z nejsložitějšího místa skrytého patra - toho co nazývám "hlavním křížením". Na druhou stranu je to myslím věc, která se Milanovi mimořádně povedla, protože s pár vyhýbkami se zde realizují dvě vratné smyčky, dva sjezdy z horního patra včetně přímého průjezdu. V jednoduchosti je síla. Jinak musím říci že dlouhé PECO vyhýbky vypadají velmi realisticky z pohledu geometrie. Bohužel však ve finále nebudou vidět. Zde však umožní (doufám) použít i vyšší rychlosti průjezdu.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » ned 21 dub, 2013 9:51 pm

TAk jsem se kousek posunul. Před definitivním pokládáním kolejí jsem potřeboval vyřešit opětovné přesné spojení rámů. Jak to dopadlo je vidět na rajčeti
(http://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejis ... yte_patro/).
Dál před montáží vyhýbek chci mít jasno o jejich pohonu. První zkouška byla pomocí relé. Ale musím to nazvat konstruktérskou slepou uličkou
(http://samone.rajce.idnes.cz/99-Takhle_tedy_ne/). Doufám, že takových foto bude přibývat co nejméně.
Po radě od Tomáše C. jsem se vydal cestou serva. Takže se nyní budu bavit elektronikou. Uvidíme, co z toho vyleze. Zatím to vypadá nadějně.
Nicméně nyní mé kolejiště nejspíš čeká letní přestávka.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod chameleon » pon 22 dub, 2013 7:41 am

Pěkná, čistá práce, jen tak dál. Jen mám připomínku k tomu přesnému spoji. Nic by se nestalo, kdybys v tom protikuse, kde je díra, měl vůli několik mm (díru větší). U staršího kolejiště jsem dělal spoje stejným postupem jako ty, ale u současného jsem již okoukal spojování "s vůlí" z modulovky. Jde o to, že časem může každý segment jinak "pracovat" a když nebudeš mít možnost pohnout s modulem, budeš muset pohnout s kolejema...
Jirka
stavím TT Nová_Naděje
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 822
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » stř 01 kvě, 2013 7:58 pm

Pokud bych tam nechával vůli, tak bych se s tím nemusel tak drbat a mohl jsem nechat to původní řešení. Původně byly jen ty hranolky svrtané vrtákem prům. 8mm a normální šroub s maticí.
Tyto centrovací šrouby jsou jen pod kolejemi (na dvou místech asi 30 cm od sebe), kde chci maximální přesnost. Pokud se to pohne jinde, tak to nebude už takový problém.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod sco_27 » úte 11 čer, 2013 8:43 pm

Ahoj,
Je nejaký pokrok? Tvojtu stavbu sledujem a moc ti fandím, tento projekt sa mi páčil už u Abe-ho a je dobré že znova ožil :)
Veľa zdaru,
Ľ.
Uživatelský avatar
sco_27
 
Příspěvky: 534
Registrován: ned 06 kvě, 2007 12:24 pm
Bydliště: Partizánske, Slovensko

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » stř 12 čer, 2013 9:26 pm

Díky moc za zájem a takto vyjádřenou podporu. Člověka taková slova potěší. Tak abych vás nezklamal, popíši další postup. Prozatím bez foto, k tomu bych se mohl dostat tak za 2 týdny.
Léto ještě nepřišlo tak ani má letní přestávka nepřišla. Jak jsem psal minule pustil jsem do přestavníků se servy. Vyšel jsem z konstrukce Tomáše Hory z Modulů Brno http://www.modulybrno.cz/servo-jako-prestavnik
Tato konstrukce se mi zdá velmi zdařilá. Pro ovládání jsem se nejprve pustil do stavby generátoru impulsů na bázi časovače 555, kterou jsem si upravil na ovládání jedním vypínačem. Postavit to na nepájivém poli, otestovat, navrhnout si zapojení na univerzální desce, proletovat kontakty, osadit, najít tři nepropájená místa, opravit a otestovat nějaký čas zabere. Chodilo to docela pěkně, ale rychle (přestavení ca za 0.4 sec).
Na ovládání vhhýbky PECO s pružinou je konstrukce OK. Narazil jsem však na problém bez pružiny - je problém přesně nastavit a přítlak v krajních polohách už chybí. Proto jsem dlouho experimentoval což vedlo k sestavení druhého prototypu, kde je pohyb na výhybku převeden přímo z pátky serva přes další páku realizovanou strunou. Toto už je docela spolehlivé a není to tak háklivé na přesné nastavení.
Když už jsem byl s mechanikou hotov pustil jsem se zase do elektroniky a mým cílem bylo zajistit aby se vyhýbka přestavovala pomalu. Zde už obvod NE 555 nepomůže, resp. jsem řešení nevymyslel. Ale vzhledem tomu že mým dalším snem bylo programovat mikroprocesory, nakoupil jsem si literaturu o programování procesorů PIC16Fxx. Problém zůstávál ještě vhodný programátor pro nahrátí do čipu, tak jsem ho hledal.Pak jsem ale na internetu našel stránku o procesorech Picaxe. A to byla ta trefa do černého. Na jejich stránkách je super vše popsáno jak se má udělat. Programátor se postaví za 3 koruny. Software do počítače je zdarma. Detailní učebnice a manuály všechny k dispozici na jejich webu. Jejich čipy lze koupit v sítí GME za ceny jen o pár korun vyšší než procesory PIC. Tak jsem koupil procesor Picaxe 20 M2 s 2x8 programovatelnými vstupy/výstupy a dal se do programování.
Dnes mám k procesoru zkušebně připojeny 2 přestavníky. Už bez problémů představují pomalu za dobu dvě až tři sekundy.
Ovládání je zatím vypínači. U jednoho je i připojen odrušovací člen od http://www.pojezdy.eu. Přesto se objeví nějaká rušení a servo občas zabručí. To bude potřeba dořešit a vypadá to docela na pěkný oříšek. Dělá to jak na běžný spínaný zdroj i na laboratorní zdroj 5V. Takže to je teď přede mnou.
Co se týká kolejiště tak tam zatím osazuji vyhýbky ve velkém křížení a první kousky přímých kolejí. Znamená to vyřešit vhodnou metodu upevňování kolejí stejně tak jako systém značení přívodů abych se v tom budoucnu vyznal. Koleje jsem nejprve lepil Herkulesem na korek, ale byl jsem překvapen jak velmi hlučné to je. Takže jsem vyzkoušel ještě tavné lepidlo a zdá se to jako nadějnější cesta. Budu si však muset pořídit pistoli na malé patrony.
Naposledy upravil Ales dne pon 05 zář, 2016 7:04 pm, celkově upraveno 3
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod sco_27 » pát 14 čer, 2013 8:56 pm

Ahoj,
Osobne som sa čudoval že pri takomto projekte je tak málo reakcií. Niektorí majú zaplnené 10tky strán a ešte ani nezačali. No možno na tvoju stavbu netreba ani slová :)

Prvý krát som pozeral že si hneď plánovanie posunul o level vyššie - využitie ACadu, a tento krát vlastné programovanie.. ešte raz paráda, "smekám".
Ľ.
Uživatelský avatar
sco_27
 
Příspěvky: 534
Registrován: ned 06 kvě, 2007 12:24 pm
Bydliště: Partizánske, Slovensko

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » pát 28 čer, 2013 9:30 pm

Díky za ocenění. Snažím se spíše místo mluvení konat, tak stavím.
Co se týká toho programování, tak je to taky určitá ekonomická nutnost. Jestliže celá železnice bude mít kolem 100 vyhýbek, tak se musím dívat i na náklady - koupit dekodéry po řekněme 200 Kč za vyhýbku -by mě přišlo na 20 tis. jen na nich. Tak se pokusím do toho investovat něco času a něco ušetřit.
Do části věnované kolejišti jsem vložil pár foto dle předchozího textu.

Založil jsem nové album věnované elektronice
http://samone.rajce.idnes.cz/21-Elektronika-vyhybky/
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod sco_27 » úte 30 črc, 2013 8:08 pm

Ahoj,
Potešíš nás nejakou letnou aktualizáciou? Čo nové na koľajisku? :)
Ľ.
Uživatelský avatar
sco_27
 
Příspěvky: 534
Registrován: ned 06 kvě, 2007 12:24 pm
Bydliště: Partizánske, Slovensko

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » úte 30 črc, 2013 9:12 pm

Bohužel přímo na kolejišti se neděje nic co by stálo za zveřejnění. Neznamená to však že bych na vláčcích nic nedělal. Věnuji se teď mikroprocesoru Picaxe a mé myšlence vlastní stavby dekodéru pro servopřestavník. Založil jsem pro tento účel diskusi v části Elektronika - odkaz je zde

viewtopic.php?f=7&t=7740

Snaží se mě tam přesvědčit že jsem se pustil do boje s větrnými mlýny a že plýtvám časem. Že kvalitní řešení nejsem schopen dát v krátké době dohromady. Je možné že jím po nějaké době za pravdu. Zatím bych si však přece jen chtěl tuto problematiku osahat a udělat alespoň nějaké hodně amatérské řešení. Pak jej srovnám s poloprofesionálními popisovanými řešeními.
Vzhledem k tomu že toto letní počasí využívám spíš pro letní zájmy, tak teď bude můj další postup pomalý.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků