Kolejiště "Kajinek11" / segmenty TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště "Kajinek11" / segmenty TT

Příspěvekod Kajinek11 » ned 30 pro, 2012 11:17 pm

Ahoj všem,
rád bych se poradil s vámi zkušenými o tom jak postavit své 1. kolejiště. Bohužel mám šanci jen jednu, protože zastavím prostor pod postelí (která ještě nyní nestojí a mohu ji přizpůsobit kolejišti). Jak tedy na to?

Inspiroval jsem se chytrým návrhem zde:

http://tt-modely.blog.cz/1208/osmicka

Mám více prostoru a chtěl bych to trošku rozšířit, určitě tam musím mít výtopnu a 2 tratě. Přesto nejede vlak :) Bonus, který jsem si vždy přál ale není podmínkou, je most či viadukt. Mé 2 návrhy jsou zde, co si o tom myslíte? Stoupání dle Win tracku je max 4%. U odbočné trati je poloměr 267° u hlavní trati 310°. Samozřejmě jsem si vědom trošku nelogičnosti pravé přední čáasti krajiny, ale mám pro ni vysvětlení, klidně na vyžádání poskytnu. Budu rád za každou připomínku, či korekturu.. Díky!!!

Návrh 1:
ScreenHunter_01 Dec. 30 23.34.jpg
Návrh1- 2D

ScreenHunter_02 Dec. 30 23.39.jpg
Návrh1- 3D

Návrh 2:
ScreenHunter_03 Dec. 31 00.05.jpg
Návrh2- 3D
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 623
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Jarda H. » úte 01 led, 2013 3:43 pm

Kajinek11 píše: ..... protože zastavím prostor pod postelí (která ještě nyní nestojí a mohu ji přizpůsobit kolejišti). ...


Co se týká prostoru, pokud to tedy bude postel v 1.patře (myšleno patro palandy), tak ano ! Problematika potřebné respektive reálné výšky kolejiště s více úrovněmi, se tady už řešila ve více vláknech ....
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Kajinek11 » ned 06 led, 2013 10:15 pm

Tomu nerozumim, jakou tedy odhadujes reanou vysku kolejiste od spodni hrany (ram) do nevyzsiho bodu (dejme vrchol mostniho oblouku)? Ja jsem to odhadoval tak 60cm, coz mi na beznou postel, kterou si necham udelat na zakazku bohate staci. Myslis, ze je to nesmysl? Samozrejme mel bych to vysupovaci se skladacimi nozkami.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 623
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Jiri Dvoracek » ned 06 led, 2013 10:49 pm

Spise to ber tak, ze nejvyssim bodem na kolejisti budou patrne stromy a nebo budovy ve viditelne casti kolejiste. Pokud mas k dispozici na vysku 60 cm, tak muzes byt v klidu a vysmaty. Tady se spise resilo, jak vmestnat kolejiste do vysky 20 cm se vsim vsudy. :D Jinak, co se tyce planku, tak to Ti neporadim, na to nejsu odbornik. Ale urcite bych zrusil tu dvojkolejnou vyhybnu v pravem hornim rohu. Tam se Ti nic poradneho nevleze a nebo ji natahni po cele delce zadni steny, at tam muzes aspon stridat soupravy. :wink:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod D » ned 06 led, 2013 10:57 pm

Kajinek11:
Jaké vlaky hodláš provozovat? Protože nejdelší kolej v nádraží máš mezi námezníky dlouhou asi 55 cm, což je délka, do které se sotva vejde lokomotiva a dva rychlíkové vagóny. Do skrytého nádraží v rohu se vejde jen ta lokomotiva.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod czhunter » pon 07 led, 2013 12:11 am

Kajinek11 píše:Stoupání dle Win tracku je max 4%.
To je hodně
Kajinek11 píše:U odbočné trati je poloměr 267° u hlavní trati 310°.
To je docela málo na tak relativně velké kolejiště. Jo aha, oni museli stavitelé použít malé poloměry aby dokázali dvakrát překřížit tytéž tratě. Vsadím se, že hned potom, co to vymysleli, si plácli a šli na pivo :)
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Kajinek11 » pon 07 led, 2013 1:41 pm

Ona myšlenka byla taková, že ta hlavní trať v horském udolí tam byla dříve a pak až později se k ní připojila odbočka (trať vedleší) na druhou stranu hřebene a proto se musela 2x překřížit protože jinudy než vede ten tunel se ten hřeben nedal prorazit...

Co se týče toho krátkého SN v pravém rohu to bylo myšleno na motoráček. Vlakové soupravy bych měl krátké, cca 2. dekáda, to je krátká mašina a max 4 až 5 vozů, to by se tam mělo vejít.

Díky teda za připomíky, zkusím to ještě přepracovat..
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 623
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Kajinek11 » úte 15 led, 2013 10:49 pm

Takze s polomerem bohuzel nic udelat nelze :( , aby se mi tam vse veslo, ale to stoupani jsem nakonec spiralami srazil na 3..

ScreenHunter_16 Jan. 15 23.38.jpg



Pokud je o dvoji krizeni takovy hrich, napadlo me jeste toto reseni, ale moc se mi to nelibi.

ScreenHunter_16 Jan. 15 23.46.jpg


Co si o tom tedy myslite? Pokud byste mi nekdo dakazali vymyslet pro tento rozmer kolejiste velke, budu moc rad. Vyska omezena neni.

Diky moc...
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 623
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Dusan » stř 16 led, 2013 11:47 am

Ahoj,
sám snažím vymyslet pro sebe nějaký rozumný návrh kolejiště a není to žádná pr...el. Zkus se zamyslet nad svým posledním návrhem hlavně skryté části. Co budeš dělat když ti uprostřed té změti kolejí vypadne na veksli SN loko ???
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1336
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Kajinek11 » stř 16 led, 2013 12:30 pm

To je prave to, nedokazu si to moc predstavit jak to bude v praxi pristupne. Ale do SN se bude dat dostat vsemi stranami, kolejiste bude vynadavaci z podpostele a na nohach, takze ze spod a ze vsech stran. No snad si to nepredstavuji jak Hurvinek... :)

ScreenHunter_16 Jan. 16 13.30.jpg
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 623
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod airwar » stř 16 led, 2013 6:48 pm

Nechcu toto kolejiště autorovy rozmlouvat, ale tohle je dost masakr
edit moderátor

Ale vážně, co bych tomu návrhu vytnul:

1) funkčnost, stoupání kolem 4 % a ostré oblouky jsou věc které nemají rády ani motorové lokomotivy s bandážemi, pro kratší páry bez bandáží či dvouosé motorové vozy to bude drsná zkouška.
2) nevadí že je to vlakodrom, ale k čemu je kolejiště určeno, pokud dětem na hraní tak je zbytečně složité (děti skryťák neocení, pokud to má být kolejiště pro dospělého, dal bych tomu trochu méně hračkovitou formu (proč například kolej vycházející ze zhlaví vpravo dělá oblouk o 270 stupňů a přetíná pravé zhlaví, nebo co ta manipulaxní kolej s angličanem, o té podivné vlečce vlevo nahoře ani nepíšu)

Ono se říká že méně je více a v tomto to platí dvojnásob, to že tam nasekáš několik možných okruhů pro jízdu vlaku ti provozní možnosti nijak nezvýší, právě naopak a ještě to vypadá divně (o plýtvání penězi nemluvě)

3) proč má hlavní stanice pět kolejí, je to podle všeho malá stanička a tam by dvě dopravní plus jedna manipulační kolej s výtažnou bohatě stačily, zkrátilo by se zhlaví a prodloužila užitná délka kolejí, ta je nyní od 40 do 55 cm, tam se vleze maximálně krátká pára plus dva osobní vozy, či na tu nejdelší kolej brejlovec s dvěma ypsilonkama, o možnosti zastavit ve stanici trochu větším manipulákem si můžeš nechat zdát.

4) Jak budeš řešit dostupnost souprav ve skrytém nádraží, vagónek se může odpojit či vykolejit a pak je potřeba se tam dostat a mít dostatek prostoru na jeho odstranění, nebo nakolejení. Další věc je že to skryté nádraží je takový propletenec že ti celkem zamotá hlavu, o lektrickém zapojení ani nemluvě.

Pokud budete chtít něco smysluplnějšího, koukněte zde po diskusích, řešení už je zde mnoho, já doma našel jedno hodně staré ale v podobném prostoru jak máte (šlo by nepochybně přizpůsobit): http://www.tomashora.cz/soubory/Kolejiste_200x135.jpg

Druhá věc je že pokud disponuješ úložným prostorem 115 x 205 cm není v zásadě žádný důvod aby kolejiště melo tento rozměr, může mít i jiný, může mít i neobdélníkový tvar, vše dle prostorových možností místnosti.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod fruafru » stř 16 led, 2013 7:45 pm

Zdar.
Koukám Kájo že to zde, je marná snaha, ... měl jsi zůstat na mojem blogu, sice ho trochu zanedbávám, ale.. :lol: Tady pokud nemáš k dispozici tělocvičnu a nejsi fanda digitálu nemáš prakticky šanci na užitečnou radu, natož aby ( krom Milana někdo nahodil návrh kolejiště) . Zdejší obecenstvo má o kolejištích jinou představu (hlavně teoretickou a to ještě vyčtenou).
D píše:Jaké vlaky hodláš provozovat? Protože nejdelší kolej v nádraží máš mezi námezníky dlouhou asi 55 cm, což je délka, do které se sotva vejde lokomotiva a dva rychlíkové vagóny.

airwar píše:3) proč má hlavní stanice pět kolejí, je to podle všeho malá stanička a tam by dvě dopravní plus jedna manipulační kolej s výtažnou bohatě stačily, zkrátilo by se zhlaví a prodloužila užitná délka kolejí, ta je nyní od 40 do 55 cm, tam se vleze maximálně krátká pára plus dva osobní vozy, či na tu nejdelší kolej brejlovec s dvěma ypsilonkama, o možnosti zastavit ve stanici trochu větším manipulákem si můžeš nechat zdát.

V úvodním článku je odkaz na můj blog, proč si ho nepřečtete, alespoň tu stránku s odkazem kde je odkaz na stažení plánku, ze kterého ve WT velice snadno zjistíte délku kolejí? Tak tedy pro ty v zadu co neslyšeli, v pořadí z vnitřní strany kolejiště 58, 45, 82, 82, 66 cm je délka staničních kolejí v původním (mojem plánku.)
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod fruafru » stř 16 led, 2013 8:01 pm

czhunter píše:To je docela málo na tak relativně velké kolejiště. Jo aha, oni museli stavitelé použít malé poloměry aby dokázali dvakrát překřížit tytéž tratě. Vsadím se, že hned potom, co to vymysleli, si plácli a šli na pivo :)

Milanovi poloměry oblouků nepřipomeneš co? Na to seš moc měkej ...Pokud se nudím vymýšlím plánky kolejišť, né všechny jsou úpně super, ale zrovna tenhle se povedl (ten původní) tenhle má trošku muchy ale ty se dají vychytat... :lol: , daly by se kdyby se zdejší obecenstvo ráčilo obtěžovat a tvořit, kritizovat je snažší, max. :evil: něco zkopírovat..
airwar píše:Nechcu toto kolejiště autorovy rozmlouvat, ale tohle je dost masakr edit moderátor.

"Nám vládné král má jméno Heroin...." S vláčkama si hraju už víc než třicet let a nemůžu za to že DCC stroje nezvládnou to co ZEUKEHO lokomotivy před čtyřiceti lety..................Kdysi se nadjíždělo v poloměru 286 :o a šlo to dneska to nejde :roll:
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Jiri Dvoracek » stř 16 led, 2013 10:38 pm

Ahoj, ja jsem se nudil u televize a tak jsem zkusil neco dat dohromady. Mozna Te to trosku nakopne. Polomery jsou 353 skoro vsude, vyjimecne se objevuje 310 (max 2 koleje). Klesani a stoupani max 3,5%. Neni to sice buh vi co, ale snad Te to nekam posune. Pokud je to blbost a neodpovida to Tvym predstavam, tak to smaz :mrgreen: :mrgreen: Delky stanicnich koleji od vyhybky k vyhybce 1 - 708 mm, 2 - 725 mm, 3 - 1056 mm, 4- 979 mm, 5 - 824 mm. Dolu k tem kusym kolejim bych doporucil pivovar, automobilku, sypku, cokoliv. :D
Přílohy
Varianta A.jpg
Varianta B.jpg
Naposledy upravil Jiri Dvoracek dne stř 16 led, 2013 10:46 pm, celkově upraveno 1
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: 1. kolejiště TT 115x205

Příspěvekod Kajinek11 » stř 16 led, 2013 10:41 pm

Zdravim panove,

nejak se nam to rozvasnilo. :) . Pohybuji se tak nekde mezi. Neechci ani vlakodrom, ani super real. Chci aby me to po 14 dnech neprestalo bavit a tak mi rizeni kolejiste musi byt trosku vyzvou. Nebude to digital a tak prave proto chci ten skrytak takto udelat, abych mohl kouzlit: otacet vlaky, prepinat, chvatat s prehozenim vyhybek, aby to proste byla vyzva, kterou jsem zazil kdyz jsem pred 20 lety ridil analogove klubove kolejiste, kde jsme na sebe pokrikovali: "Jede Ti tam na dvojce rychlik apod." Ze to i v klubu byl tenkrat hrozny amaterismus o tom nemluvim, to je jasne. Vlaky nestavily ve stanicich, nebo se zastavovali bez spomaleni, jezdli nerealnou rychlosti... A tech nesmyslu a nelogickych veci, co tam tenkrat v kolejisti bylo :D

Ale zpet k navrhu. Mam z dob minulych 7 lokomotiv a nespocet vagonu od Berlinen Bahnen rad bych je zde provozoval. Tenkrat vysplhali mnohem vice nez 4cm/m a tocili bez problemu jine polomery, tak snad ten horejsi okruh nebude zas takovy problem pro motoracek, nebo paru o 3 vagoncich, nebo nakladacek do mistni vlecky. Jak jsem psal, stoupani jsem zredukoval na 3, kdyz jsem sklesal so SN pomoci spiral. Delka koleji v nadrazi byla okomentovana vyse a s tim problem nemam. Anglican ve vlecce mi take nevadi. Holt kdyz je malo mista co se da delat. Jedine s cim mam problem je slozitost SN, nevim zda-li se tam dostanu, sice to bude pristupne ze vsech strana i ze spodu (kde nebudou koleje), ale nikdy jsem ve skrytaku nic nenahazoval, tak nevim. A co se tyce el. zapojeni, s tim problem nemam, neprijde mi to slozite, mam to vymyslene na 3 useky: leva cast, prava cast a vrsek, tedy 3 trafa.

Ano, jsem si vedom urcitych blbosti zde, ale nedokazi si pomoct, kdyz proste chci neco mit a mam omezeny prostor... Jedine co bych dokazal vypustit je jedna dolni vratna smycka, tedy za predpokladu, ze se mi vsechny vlaky dokazi otocit na te horni, kde je polomet 263, to je ale to co nevim :-( A pak bych mohl jeste vypustit tu vlecku nahore vlevo, neo ji alespon udelat jednokolejnou. Rikal jsem si , ze by to mohl byt stary lom z dob kdy se tam stavel ten viadukt a nebo pila. To by se uvidelo az podle krajiny a budov.

Prosim vas tedy, zkuste nejak pochopit me prani a pomoci vyvarovat se hrubych chyb, ktere me pak budou mrzet. Pokud nekdo mate naprosto odlisny nazor, jak v tomto prostoru udelat poradne kolejiste, sem s tim. Ale bohuzel predem rikam, ze jeden okruh a jedno koncove nasrazi mi prijde hrozne malo...

TO: fruafru:

Moc diky za komentar a dekuji nacelniku ze si se me zastal :D Jake konkretni mouchy mas na mysli a jak by se dali odstranit. Mohu poslat soubor WT?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 623
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron