kolejiště TT v začátcích

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

kolejiště TT v začátcích

Příspěvekod j-novis » čtv 01 dub, 2010 3:59 pm

Zdravím všechny vášnivé modeláře.Vybojoval jsem doma kousek prostoru a jsem ve fázi plánování svého kolejiště.Nemám v úmyslu dělat přehnaně velký provoz,plánuji jen dieslové a parní lokomotivy,nejdelší vlak bude asi hydra a dva vozy Y.Moje představa by byla asi jeden větší okruh se skryťákem,jeden menší s napojením do depa a jedna lokálka s nějakou koncouvou stanicí a vlečkou třeba na pilu.Kdybych toho na tento prostor chtěl moc,tak mě prosím usměrněte.Rozměr kolejiště může být maximálně 200x100 + 80x75 do tvaru L.Zatím jsem navrhl případné skryté a hlavní nádraží bez depa.
http://img7.imageshack.us/i/ndra.png/
http://img63.imageshack.us/i/skryk.png/
Budu velmi vděčný,když mi zasvědcení modeláři poradí,co dělám špatně,nebo jakou cestou bych se měl dát.
Předem všem děkuji za poznatky a rady.Jirka

Pokud by se zde našel někdo,kdo by byl ochotný udělat nějaký pěkný plán,může mě kontaktovat přes e-mail a určitě se nějak dohodnem.
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod pavel » čtv 01 dub, 2010 4:29 pm

Kreslit ti hned asi nikdo plán nebude už se to tady probíralo, nech hlavní trať a odbočnou lokálku bohatě to stačí pokud nechceš vlakodrom. Pokus se někde sehnat na půjčení (nebo jestli je někde na netu) publikaci Modely A-4. Je to pravda starší publikace ale stále platná např co se týká uspořádání nádraží atd.
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod pavel » čtv 01 dub, 2010 8:20 pm

Aby ten název upřesnil Malá železnice A-4 , vydavatelství Modela
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod Jarda H. » pát 02 dub, 2010 6:02 am

Ono těch publikací je více, ne jen A-4 ?! Inspiraci hledej v dalších podkladech (některé jdou stáhnout i z netu), třeba vyšly samostatně plánky jako příloha Železničního magazínu, můžeš se inspirovat i v realitě, v pláncích zde ve fóru, ... je toho dost !
K rozsahu tvého domácího kolejiště - s ohledem na rozměry je méně někdy více. Zůstaň u jedné stanice a k tomu tu lokálku a někde vlečku. Nevypadá hezky, když vlak sice jezdí po panelu dlouho, ale stále se motá mezi kolejemi zprava doleva a zase zpět :wink: a jízda (aspoň) kouskem krajiny žádná.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2796
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod kubulak » pát 02 dub, 2010 10:13 am

Jen muj dojem: kolejiste trochu pripomina "standardni planek" - ve smyslu "vlevo tunel az skoro do bodu, kde se trat narovnava z oblouku do prime, prvni vyhybka zhlavi 2 cm od tuneloveho portalu a hned nadrazi (se superkratkymi stanicnimi kolejemi, protoze obe zhlavi z te nadrazni roviny seberou znacny kus).

Pritom kdyby ten tunel skoncil uz nekde v zadni casti kolejiste, mezi nim a nadrazim by byl kus volne trati v oblouku, zhlavi by zacalo taky jeste v oblouku, stanicni koleje by byly delsi, masina a dva rychlikace by nebyly od vyhybky k vyhybce, posun by nezmizel cely v tunelu, vlak by byl videt i jinde nez na nadrazi,...
HO, CSD epocha IV, DCC
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod Max » pát 02 dub, 2010 11:20 am

Ale ono to s tím tunelem na zhlaví bývá často i ve skutečnosti, takže pak v modelu to žádná chyba není.
Pak opravdu 2 cm za výhybkou vychází ten portál tunelu.
Taky to tak plánuji.

http://img16.imageshack.us/img16/383/tunelastanice.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod j-novis » pát 02 dub, 2010 1:00 pm

Všem děkuji za odpověď,nějaké publikace s plány kolejišť vlastním.Jediný plán,který mě trochu zaujel je tento,který rozměrově trochu připomíná moje možnosti,co se místa na kolejiště týče: http://img132.imageshack.us/i/12upraven.png/
Ale nelíbí se mi místa na plánu označená červeně,první je most,který vede přes koleje na konci nádraží a druhý je umístění koncové stanic.Je to nejvyšší bod na kolejišti a ten bych chtěl situovat do místa označeného zeleně,a to z důvodu umístění kolejiště v místnosti,vzhledem k okolnímu nábytku.Dále skryté nádraží je jen jakási výhybna dvou vlaků a jinou funkci neplní.
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod el_salamo » pát 02 dub, 2010 2:26 pm

j-novis píše:Všem děkuji za odpověď,nějaké publikace s plány kolejišť vlastním.Jediný plán,který mě trochu zaujel je tento,který rozměrově trochu připomíná moje možnosti,co se místa na kolejiště týče: http://img132.imageshack.us/i/12upraven.png/
Ale nelíbí se mi místa na plánu označená červeně,první je most,který vede přes koleje na konci nádraží a druhý je umístění koncové stanic.Je to nejvyšší bod na kolejišti a ten bych chtěl situovat do místa označeného zeleně,a to z důvodu umístění kolejiště v místnosti,vzhledem k okolnímu nábytku.Dále skryté nádraží je jen jakási výhybna dvou vlaků a jinou funkci neplní.


Já bych z tohohle plánku moc nečerpal - přecijen jízda v kruhu není nic moc zábavného; lokálka to sice oživí, ale i tak...

Co zkusit na ten větší panel vložit něco jako http://magazin.modely.biz/image/img_red ... -H0e_1.jpg jen v TT; myslím hlavně tu normálněrozchodnou trať. V levé části bys mohl mít velký kus tratě vedený viditelně mezi kopci i s odbočující lokálkou, třeba i jednou zastávkou nebo vlečkou na cestě a konečnou někde v kopcích, jak máš vyznačeno zeleně. Dal by se tam simulovat i celkem smysluplný provoz; třeba nahoře naložíš hrubé kmeny z nákladiště státních lesů, v hlavní stanici bude vlečka do pily a odtut už posviští Mn někam do skryťáku... zatím jsem v práci, tak to nemám jak nakreslit, ale zkus o tom třeba popřemýšlet (doma to prubnu, něco mám něco málo v hlavě). Mohlo by to být mnohem zajímavější než jen ovál...
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 207
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Příspěvekod pavel » pát 02 dub, 2010 9:18 pm

to jarda h Jasně že A-4 není jediná ale jsou v ní přehledně znázorněny stanice jak by měly být provozně. Co jsem jinak viděl buď kopírovaly A-4 nebo stanice byly v německém stylu tedy provozně na české poměry nevhodné :wink:
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

plán

Příspěvekod j-novis » sob 03 dub, 2010 11:54 am

Vytvořil jsem nový plán,ale myslím,že to ještě není ono.Staniční koleje mi přijdou asi krátké a to depo se mi tam nevešlo,asi zruším točnu s remízou a zkusím vymyslet depo bez točny.Jinak lokálka si myslím,že by i takto mohla zůstat,včetně koncové stanice a vlečky,která by možná mohla být jednokolejná.Jakékoliv připomínky rád přivítám.
http://img405.imageshack.us/i/nvrh2.png/
a v 3D
http://img192.imageshack.us/i/nvrh23d.png/
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod Jarda H. » sob 03 dub, 2010 12:15 pm

Jen dvě věci, co mne uhodily do očí na první pohled :
a) depo s rotundou, které jsi tam navrhnul, je jako pěst na oko vzhledem k velikosti a významu stanice ?! Zkus udělat daleko menší depo, bez točny a rotundy, jen základní vybavení a zbyde ti místo posunout pravé zhlaví a zvětšit délku staničních kolejí !
Tam, kde je teď točna se snaž "rozbít" terén (terénní nerovnosti, les ?!) a opticky oddělit trať do koncové stanice od nádraží.
b) přístupnost k panelu - máš přístup ze všech stran ? Pokud ne, jak plánuješ dosáhnout rukou do koncové stanice ?

Poslední poznámka - možná bych místo té dvoukolejky v popředí (jako výhybna ?) udělal jednoduchou zastávku na jednokolejné trati
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2796
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

to Jarda H

Příspěvekod j-novis » sob 03 dub, 2010 2:33 pm

Díky za postřehy.Věděl jsem,že je točna zbytečná,zkusím to přepracovat.Přístup k panelu bude ze tří stran a ke koncové stanici dosáhnu z rohu panelu,docela jsem narost,mám to vyzkoušené.Možná ji ještě otočím a zkusím vymyslet příjezd z levé,užsí strany panelu.Jsem opravdu na začátku a nejdříve chci mít hotový pořádný plán,takže si rád nechám od zkušenějších poradit.
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod Max » sob 03 dub, 2010 4:10 pm

Pokud by ta dvoukolejná výhybna v popředí byla skrytá, velice by to obohatilo provoz na lokálce, kde by pak mohly být i 3 vlaky na trati (2 ve výhybně, třetí právě jede). Tedy délka trati nějakých 30 km, zatímco ty krátké frncálky představují tratě typu Kunčice-Vrchlabí = 4 km.
Tam ani M131.1 neobjížděla valník, ale sunula ho do kopce. Stejně tak 423.0 s vozy od R z Prahy.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod alexander » sob 03 dub, 2010 5:13 pm

Depo skús premiestniť na ľavú stranu a potom môžeš stanicu urobiť do oblúku, čím sa podstatne predĺžia staničné koľaje.
Tú výhybňu, či čo to je, by som úplne zrušil, na takom krátkom úseku trate pôsobí skôr rušivo.
V koncovej stanici zrušiť vlečku(?) a priestor využiť na povedzme les, pre optické oddelenie od hlavnej stanice.
A napojenie lokálky na hlavnú trať by bolo vhodné doplniť ešte jednou výhybkou so záchytnou koľajou.
alexander
 
Příspěvky: 397
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Příspěvekod j-novis » sob 03 dub, 2010 6:46 pm

Tak jsem to opět přepracoval a už se to trochu blíží mým představám.Staniční koleje už jsou dostatečně dlouhé,hlavní kolej má 1162mm,objízdná je ještě o kousek delší a depo jsem celé přepracoval,vynechal točnu s remízou a udělal depo menší.Možná tam ještě něco chybí,ale to se dopracuje.V místě,kde končí vlečka,je v plánu nějaká pila a zastávka na lokálce,kde by mohli vystupovat zaměstnanci pily.Pod mostem vlevo povede nějaká silnice,která bude končit někde u nádraží a možná nějaký malý potůček.Prostor v místě oblouku na užší straně panelu se taky dé zalesnit,možná vlečku s pilou a zastávku přesunout tam,by bylo asi lepší.
Koleje co končí teď v tunelech samozdřejmě povedou do skryťáku,který vypracuji až budu mít povrchu hotový,aby bylo jasně dáno,jak napojit skryťák ke zbytku kolejiště.Už ho mám přiblizně v hlavě,inspiroval mě Martin Pinta a jeho skryté nádraží,které má v sobě dvě vratné smyčky.
Ještě jsem zapoměl napsat,že vše bude DCC.
http://img651.imageshack.us/i/nvrh3of.png/
http://img444.imageshack.us/i/nvrh33d.png/
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků