Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Ivan » čtv 29 pro, 2022 7:55 am

Ještě tip k flexi, možná to ale víš. Dají se koupit samostatné pražce a pruty (šíny). Má to dvě výhody. Jednak jsou pruty 1 m dlouhé (mne to vyšlo dokonce tak, že mám spoje jen u vyhýbek, ale mám malé kolejiště) a navíc to vychází ve výsledku levněji.

Pajenim určitě nic nezkazíš.
Nevím jaké máš zkušenosti, tak jen pro jistotu varuji s pajecimi kapalinami chodit na koleje. Oplach na položených kolejí je problém a kapalina to za pár měsíců vyžere. Takže kalafunu, nebo mne se osvědčil pajeci tuk weller. Je to na bázi kalafunu s malou příměsí nějakého oxidu. Údajně bezoplachove, já to ještě čistím lihem a vše zatím stále ok. Koleje lze pajet i kalfunou, ale trochu to trvá.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1707
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Mirec » čtv 29 pro, 2022 7:29 pm

Koľajivo už mám nakúpené spred troch rokov, všetko je od Tilligu vrátane flexi koľají.
Mám to všetko z môjho prvého projektu koľajiska, ktoré som musel z priestorových dôvodov
zmeniť na toto úzke koľajisko.
Všetky vodivé spojky budem samozrejme pájkovať, (originál Tillig vodivým spojkám len nasunutým na koľaje moc neverím) :)
Na pájkovanie som vyskúšal pájkovaciu pastu, aj kalafunu, viem že pájkovacie kvapaliny sú agresívne.

Mirec
Mirec
 
Příspěvky: 102
Registrován: stř 17 úno, 2021 5:32 pm

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Mirec » pon 02 led, 2023 7:06 pm

Nakreslil som si schému koľajiva s napojením a oddelenými úsekmi ľavého segmentu koľajiska.
Podľa naštudovaných info z netu som rozkreslil napájanie koľají, výhybiek aj s prerušenými
úsekmi. Prikladám to na Vaše posúdenie, prípadne pripomienky čo je dobre a čo zle....
Poprosím tiež ako správne napojiť ľavú smyčku a križovatkovú výhybku Baeseller???
Preštudoval som toho dosť na weboch, ale z toho zapojenia a elektriky som akosi stále mimo.... :)

Len pripomínam, koľaje sú flexi, výhybky EW2,križovatka Baeseller a trojcestná výhybka v pravom zhlaví, všetko Tillig.
Ovládanie bude centrálou DR5000 + MM + Tablet, postupne aj cez PC- program TC gold 7.
Všetky DCC komponenty riešim cez DCCdoma od p.Krála.

ďakujem Mirec
Přílohy
P1020739.JPG
schema zapojenia ľavý segment
Mirec
 
Příspěvky: 102
Registrován: stř 17 úno, 2021 5:32 pm

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 05 led, 2023 8:37 am

Doporučuji si prostudovat články k detekci
zejména pro Train Conntroller(TC) stránky lokopina http://lokopin.wz.cz/digital/indikace.htm
případně pro RocRail https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=sensors_and_blocks-en

Poněkud se totiž liší ideální rozdělení na úseky v závislosti na využívaném programu.

Z vlastní zkušenosti mi přijde v tomto Traincontroller jednodušší a lépe uživatelsky řešený než RocRail.
Správná detekce obsazení úseků/bloků je nutnou podmínkou automatického provozu přes PC.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Mirec » sob 21 led, 2023 4:54 pm

Tak ,,nahrubo,, som položil v stanici výhybky aj koľaje.
Aby mi vyšiel oblúk v ľavom zhlaví, vyhodil som zo stanice jednu koľaj oproti pôvodnému návrhu.
Max. dĺžka staničných koľají ostáva 75cm a 85 cm.
Už asi nič lepšie nevymyslím. Čo poviete?

Mirec
Přílohy
P1210741.JPG
P1210745.JPG
P1210740.JPG
Mirec
 
Příspěvky: 102
Registrován: stř 17 úno, 2021 5:32 pm

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Mirec » sob 21 led, 2023 4:58 pm

Ešte druhé foto.
Přílohy
P1210742.JPG
P1210743.JPG
Mirec
 
Příspěvky: 102
Registrován: stř 17 úno, 2021 5:32 pm

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Jirkátor » sob 21 led, 2023 7:21 pm

Pěkné, čisté a nenásilně poskládané koleje. Mně se to tak líbí, jen je potřeba se smířit s tím, že 6 vozový rychlík se ti tam nevejde.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1068
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Ivan » ned 22 led, 2023 4:30 pm

Když jsi vyhodil jednu kolej (a myslím, že je to dobré řešení), zkusil jsem překreslit levé zhlaví, aby se kolej z tratě "vpravo" nenapojovala tak blízko VB. Třeba by se povedlo celé zhlaví ještě trochu posunout nahoru (viz šipka). Ovšem nevím, zda to vyjde s geometrií, aby se nezkrátily délky staničních kolejí ve stanici.

úzké_upr.JPG
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1707
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Jirkátor » ned 22 led, 2023 6:01 pm

Jako že by na tu vnější trať odjížděl jen ze dvou staničních koleji a ještě k tomu z těch vzdálenějších od budovy?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1068
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod vojtas » ned 22 led, 2023 11:18 pm

Jirkátor:
A proč ne. Já jsem teda takhle malou stanici o třech dopravních kolejích se zhlavím, které by umožňovalo odjezd na všechny tratě nikdy neviděl. Navíc ten angličan tam reálně znamená, že se přes něj bude odjíždět z obou tratí a bude to úzké místo zhlaví. Kolej před budovou, pokud se nejedná o nějakou rekonstrukci musí být manipulační, to, že by nebyla je extrémně nepravděpodobná výjímka.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Jirkátor » pon 23 led, 2023 10:16 am

Zde se nabízí otázka, zda chce modelovat reálnou stanici, nebo si jen chce "jezdit s vláčky ".
Například Soběslav měla před budovou dopravní kolej i s nástupištěm už před přestavbou.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1068
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Zlámalík » pon 23 led, 2023 1:42 pm

vojtas píše:Kolej před budovou, pokud se nejedná o nějakou rekonstrukci musí být manipulační, to, že by nebyla je extrémně nepravděpodobná výjímka.

Střelice, Studenec... jen z toho co mám kousek od sebe. Střelice dříve i nyní pro rekonstrukci.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1895
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod vojtas » pon 23 led, 2023 4:04 pm

Dobře, asi jsem to napsal blbě. Je důležité, jaká budova u toho kolejiště stojí. Zrovna úsek Okříšky - Zastávka u Brna není ani lokálka, ani stavěná podle ZvKČ zvyklostí, ale výrazně starší hlavní trať StEG, kde zase pro stanice platí určité typické vlastnosti, ze kterých by se nemělo na kolejišti je znázorňujícím, vybočovat. Střelice jsou pak Stanice původní BRE, později rekonstruovaná a přestavěná StEG.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Ivan » pon 23 led, 2023 4:44 pm

Klucííí, je hezké, že jsem rozpoutal debatu, ale nechtěl jsem zas tak moc rozvířit vody :mrgreen: . Ono na skoro vše, co si modelář vymyslí se najde někde reálný příklad.
Ano, dopravní koleje hned u budovy také jsou, ale já bych se jim ideálně vyhnul. To raději oželím možnost vyjet ze všech kolejí všude. Ono to ani v reálu, ani na kolejišti není třeba. Navíc mi přišlo, že i Mirec plánuje nástupiště spíše u druhé a třetí koleje od budovy, nežli hned od první (počítáno obyčejně, po jedné od budovy, nikoli dle drážních pravidel). Proto v situaci, kdy by mu stál třeba na 2. osobák a na 3. rychlík, nemůže pak postavit oběma volno na odjezd, ale Os musí počkat ař R odjede. Mne se však líbí, když se vlaky rozjedouskoro současně, vypadá to hezky. Proto bych nechal kolej č.1 u budovy čistě manipulační.
Ovšem, chce-li Mirec stát s motorákem hned u budovy a kolej mít jako dopravní, proti gustu žádný dišputát ;). I v tomto případě by jistě vzniklo zajímavé kolejiště.
A jak správně podotkl Jirkátor, třeba si chce autor více hrát a tolik to neřešit. Ve výsledku si myslím, že je důležité se prostě rozhodnout pocitově, "co se mi líbí více" a tak to prostě postavit. Jen jsem chtěl ukázat i jinou možnost.

například i moje mini je v zásadě na hraní a stanička, která má jen dvě koleje, je bude mít nejspíše obě jako dopravní.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1707
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

Příspěvekod Mirec » pon 23 led, 2023 7:50 pm

Ďakujem kolegovia za Vaše postrehy.
Nejdem stavať reálnu stanicu, ani celé koľajisko vyslovene podľa presných železničných predpisov,
aj keď by som sa k nim čo najviac chcel priblížiť. :)
Bude to hlavne na ,,hranie,, no chcem, aby to ale malo aspoň nejakú ,,hlavu a pätu,,
Pri VB by mala byť hlavne manipulačná koľaj, ale občas tam ,,možno,, bude pristavený motorák M152+Baafx miestnej lokálky.
Druhá a tretia koľaj od VB by mali byť dopravné s panelovým nástupišťom.
Ľavé zhlavie už žiaľ nemám kde posunúť. Ľavá oblúková koľaj z toho zhlavia bude stúpať smer do koncovej stanice, pravá oblúková koľaj bude zase klesať smer skryté nástupište plánované na druhom segmente koľajiska.
Tak asi ostanem pri tom mojom prvom návrhu stanice.....

Mirec
Mirec
 
Příspěvky: 102
Registrován: stř 17 úno, 2021 5:32 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků