Pár informací o zde použitých typech kolejiva - určeno pro lepší představu a snazší orientaci začínajících kolegů..
(pokročilí mohou přeskočit)U každé velikosti se to hodně liší. Přesto ale jedna věc je tady společná -
nestydaté využívání setového kolejiva. I když u každého z těch rozchodů je to v jiném rozsahu a z jiného důvodu. Někde je to jen jako jedna z možností a někde prakticky nutnost (např. u polní drážky v
H0f).
Ve velikosti
H0 bylo pro viditelnou i skrytou část zvoleno kolejivo
TRIX "C" z důvodů jak subjektivních, tak i racionálních:
Kdysi jsem se jako malý kluk setkal s AC vozidly na kolejivu
märklín "M" - a jeho zatím posledním aktuálním pokračováním je (už přes 20 let) vymakané kolejivo MATRIXu (spolupracujících firem
märklín a
TRIX). Vyrábí se na jedné lince, kdy
märklín ho pro svůj proprietární AC systém osazuje evolučně už poměrně nenápadnými vodivými bobky uprostřed pražců (původně tam v dřevních dobách byla třetí-prostřední kolejnice), zatímco
TRIX si drží "náš" standardní, "všemi ostatními" používaný DC/DCC dvoukolejnicový systém, vzhledově se nejvíce blížící skutečné železnici.
Podstatnější důvod byl však ten, že toto kolejivo je asi nejlépe uzpůsobeno pro časté a opravdu snadné (zcela blbuvzdorné) spojování a rozpojování kolejí. Ať už třeba dětmi tvořícími si svá improvizovaná kolejiště na koberci anebo dospělými při ověřování si využitelných délek kolejí dopravních, manipulačních a odstavných, nejrůznějších kolejových variant, zhlaví apod.
Absolutně zde nehrozí pracné /na oči a pečlivost náročné/ a stejně pak nakonec výškově nesprávné propojení (a potom i méně spolehlivé kontakty často rozdělávaných spojek), jak tomu bývá u kolejiva s nasunovacími vodivými propojkami typu objímka paty kolejnice. Kdo měl někdy kolejivo "MATRIX C" v rukou, mohl se přesvědčit, že ani při častých manipulacích nijak netrpí, protože je (z tohoto pohledu) geniálně vymyšleno a svým provedením a použitými materiály je na to stavěno.
Co se profilových kolejnic týče, výškově je to pro moje účely (a obecně i pro nejčastěji používané skladby vozidel a jejich okolky) asi optimální
Code 83(*) kompromis - modelová výška kolejnic
2,1 mm /v reálu přijatelná výška kolejnice 180-185 mm/ s kvalitním, trvanlivým, nekřehnoucím a přiměřeně (= jen trochu) pružným podložím, NE gumovým.
V neposlední řadě vychází pak toto kolejivo zakoupitelné v různých šikovně poskládaných kolejově-výhybkových setech (nebo i v kompletních vlakových setech) cenově dosti slušně - na to, že se jedná o kvalitní kusové kolejivo (obecně u všech výrobců drahé), s přesně danou geometrií, s na desetinu milimetru přesnými rozměry, úhly a poloměry.
https://www.trix.de/en/products/details/article/62900https://www.trix.de/en/products/details/article/62902https://www.trix.de/en/products/details/article/21530https://www.trix.de/en/products/details/article/21532Stav nyní na začátku podzimu 2021:
- ceny tří "velkých" setů pod 100 EUR
- cena malého výhybkového setu pod 50 EURRozteče pražců TRIX a Roco pro normální rozchod (~ 1435 mm) se jeví okometricky jako prakticky stejné.
Aby člověk mezi nimi postřehnul rozdíl, musí dát výrobky obou firem blízko k sobě; pak na
22 pražců u
TRIX vychází
23 pražců u
Roco.
- kolejivo_TRIX_''C''_a_Roco_Line.jpg (39.76 KiB) Zobrazeno 11108 krát
Pro porovnání kolejiva
TRIX "C" na podloží a standardního kusového kolejiva
Roco Line bez podloží (z DC setu) jsou zde načrtnuty rozteče mezi 1. a 11. pražcem.
Čili ty zakótované rozměry představují 10násobek osových vzdáleností mezi dvěma sousedními pražci.
- kolejivo_TRIX_''C''_versus_Roco_Line.png (15.75 KiB) Zobrazeno 11108 krát
Standardní výměny TRIX "C"
Všechny tři velikosti /H0, H0e, H0f/ dám pro přehlednost raději samostatně.
Na závěr bych pak shrnul elektrické vlastnosti použitých výměn v provozně nejrůznějších variantách - s diametrálně odlišným přístupem u různých typů různých výrobců a velikostí.
---
(*)
Code 83, Code 100, Code 80, Code 75, Code 55 atd. je způsob definice modelové výšky kolejnice používaný mnoha výrobci modelového kolejiva.
Číselná hodnota specifikuje výšku modelové kolejnice v tisícinách palce (1" = 25,4 mm).
Jedná se tedy o absolutní rozměr /udávaný nezávisle na modelové velikosti i na modelovém měřítku/.
Při přepočtu na metrickou míru se - s dostatečnou přesností - uvádí zaokrouhleně na desetiny milimetru.
Tedy např. u zde popisovaného H0 kolejiva Code 83 (TRIX C a Roco Line) jsou kolejnice vysoké cca 2,1 mm (83 x 25,4 / 1000 = 2,1082).
A podobně v dalším příspěvku - úzkorozchodné H0e kolejivo firem PECO a Roco s Code 80 má kolejnice vysoké cca 2,0 mm (80 x 25,4 / 1000 = 2,032) - pokračování -