Kolejiště TT 266 x 115

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod jirkan » čtv 19 zář, 2019 11:35 am

O možných sklonových poměrech vyšlo před lety dost článků v různé literatuře, samozřejmě konkrétní čísla jsou poplatná tehdy vyráběným vozům a lokomotivám, nicméně v zásadě jsem si zobecnil jeden poznatek, a to že odpor soupravy projíždějící obloukem o poloměru cca 400 mm (H0) zhruba odpovídá stoupání 30 promile. Takže osobně se to snažím řešit tak, že v obloucích volím výrazně menší stoupání než v rovině, obvykle 10, max. 20 promile (u větších poloměrů). Na přímé trati pak stoupání může být výrazně větší, je to taky záležitost estetická. Kdysi jsem dělal pokusy a vycházelo mi, že v přímé trati např. BR01.5 od starého PIKA, tedy jen se dvěma poháněnými nápravami v tendru, utáhla spolehlivě pětivozový rychlík do stoupání kolem 70 promile. A to byla lokomotiva, na kterou právě kvůli mizerné tažné síle všichni nadávali. Ovšem pohled na vlak v takovém stoupáku byl děsivý...
jirkan
 
Příspěvky: 780
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 19 zář, 2019 12:52 pm

Mě osobně přijde stoupání 3,6% a 4,0% poměrně hodně.
Sám mám skryté nádraží na úrovni -170mm a jsou to 2,5 otáčky spirály.
Spíše bych se držel stoupání v rozmezí 2-3%
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 205
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod jirkan » čtv 19 zář, 2019 3:17 pm

Z mého předchozího příspěvku ale vyplývá, že právě ta spirála je to nejhorší, co může být, zejména při použití menších poloměrů.
jirkan
 
Příspěvky: 780
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » pát 27 zář, 2019 6:29 pm

Ahoj chlapi, měl bych dotaz. Rozhodl jsem se použít na viditelných částech kolejiště výhybky Tillig kvůli geometrii (15°) plus pruty Kuehn. Rozdíl výšky kolejnice je jasný (Tillig 2,07 vs Kuehn 1,8 mm). Rozdíl 0,27 mm je ale tím pádem i v celkové výšce kolejového pole (pražcový pás + kolejnice). Řešil jste prosím někdo, jaké použít pod kolejové pásy podloží? Jednoduše - existují dva vhodné typy podloží, mezi nimiž je výškový rozdíl cca 0,27 mm? Případně jakým materiálem výškový rozdíl podloží kompenzovat?

Jinak přikládám foto - již finišuji, jen doplnit pěknou foliáž a jedeme 8)

IMG_20190927_175509.jpg
Ferys
 
Příspěvky: 117
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » ned 20 říj, 2019 2:39 pm

Zdravím po delší odmlce všechny kolegy. Trochu jsem pohnul se stavbou rámu. Zvolil jsem klasickou cestu - masiv dřevo, základní deska je překližka buk 8 mm. Deska pro SN bude stejný materiál, jen o tloušťce 5 mm. Jsou prořezány servisní otvory a nahrubo výškově nastavené kolejové trasy (klesání do SN, stoupání do koncové stanice). Byl to již při truhlařině boj o milimetry, ale vše rozměrově vychází dobře dle plánu. Je to od mé stavby kolejiště za dob BTTB první počin, tak prosím berte provedení s rezervou.

DSCN0944.JPG


DSCN0945.JPG
Ferys
 
Příspěvky: 117
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Trixt » ned 20 říj, 2019 4:46 pm

Zatím to vypadá pěkně. Rám se jeví jako bytelný, překližka 8 mm pro základovou desku je v pohodě. Jen si nejsem jist, jestli je úplně správná volba těch 5 mm pro desku SN. Jde o to, že při montáži přestavníků a dalších komponent je těch 8 mm ideální pro přišroubování čehokoliv. Těch 5 mm se mi zdá již málo. Jinak držím palce, aby se dařilo i nadále. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail
Trixt
 
Příspěvky: 718
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků