Šoupaliště 3 v 1

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 04 bře, 2019 10:23 am

Dostal jsem zajímavé zadání. Kolejiště do rohu, velikost H0 a max. rozměry 180 x 180 cm. Hloubka do 75 cm.
Zkrátka, pro hánulu, žádný velký rozlet do prostoru. Požadavky pokračovaly:
+ může to být i polodioráma
- musí být nějaká vlečka pro možnost posunu
+ nemusí být moc širé trati, ani celá stanice.
- zakomponovat do návrhu i H0e a remízu pro dva rozchody, nejlépe i s točnou!
- doplnit i průmyslovou železnici s rozchodem 600 mm
Když jsem si to sumíroval v hlavě, znělo to skoro neskutečně. Nejprve jsem uvažoval o tom, že na „šoupališti“ nebude žádné SN, a výsledný návrh bude ve stylu pidikolejišt, resp. modulů. Hlavní motiv bude vlečka a depo s tím, že navazující stanice bude pouze naznačena. Pak s jsem to rozšířil o zhlaví, ale nakonce to dopadlo úplně jinak. Při návrhu bylo nutno přistoupit k některým kompromisům, což byla cena za „funkční“ provoz n normálním rozchodu.
Těmu kompromisy jsou :
- zmenšení poloměrů ve skrytém stoupání na 340 mm
- stoupání až 33 promile, pro ty co raději poměr je to 1:30
Tyto dvě omezení jdou celkem snadno odstranit rozšířením pravého křídla
Další omezaní už zůstávají:
- krátké koleje v šuplíkovém SN
- výhybky Tillig /Pilz 15°
- omezená funkčnost H0e – není zde SN, pouze odjezdová trať
- podobně je na tom i průmyslová (zde lomová) drážka, ale u ní jsem od začátku počítal s "poloprovozem"
- nejmenší viditelný poloměr je 366 mm (kolej na vlečku)

Teď už ale k návrhu níže.
Šoupálkov je koncová stanička v podhorském městečku. Ze samotného městečka vidíme pouze okraj – předměstí u nádraží, kde je též soustředěn místní průmysl. Koneckonců, právě průmysl byl příčinou, že sem byla zavededena železniční trať poměrně brzy. Ovšem při další stavbě železnice zvítězily ekonomické zájmy a míto pokračování trati s normálním rozchodem byla zvolena úzkorozchodná varianta. Ta odtud původně pokračovala dvěma směry, ovšem její jižní část byla již zrušena a dnešních dnů se dožila pouze severní větev.
Ve stanici není a nebyla podvalníková jíáma, veškeré zboží se tedy překládá z vozu do vozu. Buď přes rampu (kde kdysi stávalo i malé skladiště) nebo přímo. Jedinou mechanizací byl otočý jeřáb na konci rampy.
V úzkorozchodné části stanice dnes najdeme pouze dvě dopravní koleje, které původně sloužili ke křižování vlaků. Dnes druhá kolej slouží jako objízdná. Dále je zde kusá kolej s vlastním skladištěm, které ovšem již nemá využití. Na koleji se občas odstaví posilový osobní vůz. Do depa je možno vjet buď ze splítkové koleje společně s normálním rozchodem, nebo samostatnou kolejí se severního zhlaví.

Normálně rozchodná část stanice má dnes dvě dopravní koleje s nástupišti. Původně kolej blíž k výpravní budově, kde bylo i skladiště, byla manipulační, ovšem v rámci úpravy stabice bylo skladiště přesunuto na kusou kolej (kdysi vlečku) a kolej je nyní vedena jako dopravní.
Ve stanici jsou dále dvě kusé koleje pro překládku na /zkou trať. Z jedné se poměrně složitě vjíždí do malé výtopny, která slouží pro oba rozchody. Ve výtopně jnjdeme krátkou točnua dvoumístnou remízu.Neschází zde základní vybavení pro zbrojení parních lokomotiv.
Na vjezdovém zhlaví ještě odbočuje kolej stoupající do vlečkového areálu. Zde se dělí na dvě vlečky. Jedna patří místní továrně na výrobu šicích strojů. Kromě návozu uhlí do kotelny, slouží především k návozu materiálu a vývozu hotových výrobků. Druhá vlečka slouží místnímu kamenolomu. Ten je mimo kolejiště a materiál z něj do násypky přiváží vláčky průmyslové drážky.

Na závěr rovnou napíšu, že po dohodě bude návrh upraven:
- kolejiště zrcadlově obráceno
- křídlo se stoupací tratí rozšířeno na 900 mm, což bude mít pozitivní vliv zejména na poloměr „tobogánu“
- u SN nahrazen šuplík smyčkou
Upravený návrh je už skoro hotov, bude-li zájem, po dokončení ho též zveřejním.

PS: Pro rýpaly - geometrie kolejí byla ověřena, vychází to a do daného prostoru se to vejde
Přílohy
3v1.jpg
Naposledy upravil Michal Šuhajda dne pon 04 bře, 2019 10:30 am, celkově upraveno 1
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1690
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod milan ferdián » pon 04 bře, 2019 10:29 am

Parádní Michale,palec nahoru.A to je dost,že jsi už tu něco vložil.Já a lajblt,zde všechno nevytrhnem :mrgreen: :wink: .
Točnu tipuji od PECA.
Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10655
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 04 bře, 2019 10:41 am

Ahoj,
tu a tam něco stvořím. Ale normálně nemám moc času a místo psaní příspěvků, se raději snažím modelovat. Bačovu aspoň přibyly dvě nástupiště a na pevné části přibyl příhradový most. Zbyl mi jeden stavěný angličan, vážně uvažuju o zástavbě do Prefy pro doplnění odvratu.
Teď jsem pár dnů doma. Po nehodě mám pravou ruku nehybnou, modelování mi moc nejde, tak aspoň datluju levačkou.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1690
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod milan ferdián » pon 04 bře, 2019 11:05 am

Hlavně se uzdrav,ale ten tvůj plánek mne velmi nadchl :P .Je to jak svěží jarní vítr,který zavanul do mých stojatých vod :wink: .
Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10655
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod hank61 » pon 04 bře, 2019 6:30 pm

Michale. Tak to je hodně pěkný. Ať se dilo daří. Budu sledovat. :wink:
Lokálka v H0 ČSD III. a IV. epocha
http://hankovystranky.cz/
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 1478
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice a Louny

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 05 bře, 2019 9:06 am

Aby nevznikl omyl. Kolejiště nestavím, pouze navrhuji. Mám dost práce se svým.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1690
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Jarda H. » úte 05 bře, 2019 10:49 am

Michal Šuhajda píše: ....
Teď jsem pár dnů doma. Po nehodě mám pravou ruku nehybnou, modelování mi moc nejde, tak aspoň datluju levačkou.


Zdraví je to nejcennější, co máme !! Přeji brzké uzdravení ... Jinak zajímavé řešení, na relativně malém prostoru velké možnosti pro "šoupání" :lol:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2596
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Ivan » úte 05 bře, 2019 11:05 am

Moc pěkný námět. V TT by byl ještě zajímavější při zachování rámu.
Tady je vidět, že nic není nemožné.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DCC Lenz) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 199
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Sandy » úte 05 bře, 2019 1:17 pm

Je to O.T.. ale stejně to sem dám. V jednom z prvních ročníků MŽ bylo zajímavé kolejiště H0/H0e "trojúhelník" do rohu. Zhruba 180x180 cm.
Sandy
 
Příspěvky: 1027
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Michal Vaniš » úte 05 bře, 2019 8:24 pm

to SANDY: zkus jsem ten plánek nascenovat, dík :wink:
to Michal:Teda smekám, v HO to vše tam nacpat... :shock:
Tak nějak plánek fakt moc dobrý, ale co třeba ještě domalovat ještě tu "prvorepublikovou verzi" o které tak hezky píšeš. :idea:
Jako základ pro větší kolejiště či inspiraci fantastický... :wink:
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 406
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Honza TT » stř 13 bře, 2019 10:27 am

Super nápad a moc pěkný plán.
Jen jedna věc mi vrtá hlavou (a nemyslím to rýpavě) a sice ta společná výtopna, točna dvou rozchodů... Bylo někdy něco takového a jak by to mělo vypadat? (Jestli by ta úzká měla být na prostředku, nebo s jednou kolejí zdílenou s normálním rozchodem?)
Honza TT
 
Příspěvky: 13
Registrován: čtv 22 lis, 2012 7:28 pm

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Michal Vaniš » stř 13 bře, 2019 11:06 am

Frydlant točna.jpg
Výtopna Frýdlant v Čechách, než zrušili ouzkou Frýdlant v Čechách – Heřmanice, na točně byl standartní a do něj vložen samostatně ouzký.
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 406
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod milan ferdián » stř 13 bře, 2019 12:40 pm

Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10655
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod Michal Vaniš » stř 13 bře, 2019 7:56 pm

Frydlant točna2.jpg
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 406
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Šoupaliště 3 v 1

Příspěvekod milan ferdián » stř 13 bře, 2019 8:03 pm

Tady je problém s udáním průměru točny.Zdroj Frýdlant v Čechách - Jindřichovice p./Smrkem (SAXI/2002) uvádí průměr 8,0 m.Tak který údaj je pravdivý :?:
Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10655
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot], tujano a 1 návštěvník