od zdenek » úte 21 zář, 2021 5:58 am
CHPHOTO - není to tak jednoduché, základ je sice vpravo, ale pro případné umístění vlevo platí přísná pravidla. Pro dvoukolejnou trať platí bod 4.4.2.a, tj. návěstidla vně kolejí (ono by to ani mezi koleje nešlo, na trati je osová vzdálenost kolejí jen 4 metry a do té se návěstidlo nevejde). Pro jistotu jsem vykopíroval celou část normy, kde je umístění vpravo a vlevo popsané.
4.4 Umístění návěstidel
4.4.1 Všechna návěstidla musí být situována pro každou kolej tak, aby nebyla možná jejich záměna
s návěstidly pro jiné koleje a aby byla zajištěna jejich požadovaná viditelnost.
4.4.2 Návěstidla se umísťují vpravo vedle koleje, pro kterou platí, s následujícími odchylkami:
a) všechna návěstidla na širé trati a na hranici mezi širou tratí a dopravnou, platná pro levou krajní
kolej dvoukolejné trati, vícekolejné trati a souběhů tratí při osové vzdálenosti k pravé sousední koleji menší než 10 m, se umísťují vlevo vedle koleje, pro kterou platí;
b) návěstidla, platná pro levou krajní kolej souběhů kolejí mezi vjezdovým návěstidlem a krajní výhybkou dopravny, kromě seřaďovacích návěstidel umístěných bezprostředně před krajní výhybkou
dopravny, se umísťují přednostně vlevo vedle koleje, pro kterou platí;
c) návěstidla výhybek se samovratným přestavníkem se umísťují vpravo i vlevo vedle kolejí, pro které
platí;
d) krakorcová návěstidla se umísťují:
– do vzdálenosti 0,7 m od osy koleje, pokud platí pro vnitřní koleje souběhů více než dvou traťových kolejí tam, kde při umístění návěstidla vedle koleje by mohlo dojít k záměně koleje, pro
kterou návěstidlo platí;
– vlevo od osy koleje nebo do vzdálenosti 0,7 m vpravo od osy koleje, pro kterou platí, pokud mají být podle bodu a) nebo b) umístěna vlevo od koleje, pro kterou platí;
– vpravo od osy koleje nebo do vzdálenosti 0,7 m vlevo od osy koleje, pro kterou platí v ostatních
případech.
4.4.3 Na opačné straně než stanoví 4.4.2 se smějí se souhlasem provozovatele dráhy umístit:
– všechna návěstidla, jejichž umístění na opačné straně je vhodnější z hlediska sledování návěstí
(od místa požadované viditelnosti až po návěstidlo) a do vzdálenosti 10 m od osy koleje, pro
kterou návěstidlo platí, se nenachází na straně návěstidla jiná kolej,
– seřaďovací, opakovací seřaďovací, spádovištní a opakovací spádovištní návěstidla, jestliže se
tím zlepší podmínky pro sledování návěstí a řízení posunu, a jestliže současně nemůže dojít
k záměně s návěstidlem platným pro sousední kolej; opakovací seřaďovací a opakovací spádovištní návěstidla se zřizují zásadně na stejné straně jako návěstidlo, jehož návěst opakují;
– skupinová návěstidla tam, kde z konfigurace kolejiště je zřejmé vymezení skupiny kolejí, pro
kterou návěstidlo platí;
– vjezdová, oddílová a krycí návěstidla a jejich předvěsti na jednokolejných tratích, pokud není
v souběhu jiná trať a umístěním vlevo se zlepší podmínky pro sledování návěstidla.
Na umístění takových návěstidel musí být upozorněno způsobem, který stanoví předpisy provozovatele
dráhy.
4.4.4 Návěstidla nesmí zasahovat do průjezdného průřezu.