Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod vojtas » stř 30 pro, 2020 6:03 pm

To zbrojení stacionárním drapákem má nějakou skutečnou předlohu? Ptám se, nikdy jsem to neviděl.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Krolboys » stř 30 pro, 2020 6:06 pm

Zdravím, super vyřešená vrata výtopny. Prosím Tě, lampu a další osvětlení máš napájenou samostatným zdrojem s DR4018?
Krolboys
 
Příspěvky: 39
Registrován: úte 26 říj, 2010 8:53 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 30 pro, 2020 6:19 pm

vojtas píše:To zbrojení stacionárním drapákem má nějakou skutečnou předlohu? Ptám se, nikdy jsem to neviděl.

Ne nemá, neb na netu toho člověk moc nenajde. Nechal jsem se trochu inspirovat jiným kolejištěm zde na fóru. Uvažuji nad tím, že bych to ještě změnil na bagr, ale nejsem si jist, zda by to bylo vhodnější.
Jinak co se týká umístění vodního jeřábu a zauhlování, jak by to bylo tedy nejvhodnější? Tak jak jsem to znázornil na obrázku na předcházející straně?

Krolboys píše:Zdravím, super vyřešená vrata výtopny. Prosím Tě, lampu a další osvětlení máš napájenou samostatným zdrojem s DR4018?

DR4018 je napájena zdrojem 12 V DC a ta lampa je napojena přímo na její výstupy. DR4018 mám překonfigurovánu tak, že ji mohu využít pro spínání 16 světel.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Polabský » stř 30 pro, 2020 6:33 pm

To zbrojení lokomotivy má více stupňů.
V prvním se jede pouze pro vodu a zároveň se musí odkalit, to je zpravidla první část jámy, často se sítem kde se vypouštějí kaly. To se nedá dělat do popele, protože by ho to nafoukalo všude, kde je to nežádoucí (parní stroj, ložiska vypružení.
Na vodu a kanál si jezdí i "cizí" mašiny.
Popel ale nesmí být moc blízko uhlí z požárních důvodů.
Když se mašina vrací do depa, tak absolvuje tuto první etapu a pak se dobere uhlí a mašina se předá k případným provozním ošetřením a opravám. Po dobu odstavení se udržuje klidný oheň.

P.F. 2021 !!!
Polabský
 
Příspěvky: 856
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 30 pro, 2020 7:07 pm

Polabský píše:To zbrojení lokomotivy má více stupňů.

Prosím tě, nemohl bys mi zkusit zakreslit do daného prostoru, jak by bylo tedy nejlepší rozmístit jeřáb a ohradu s uhlím, tak aby to bylo alespoň trochu reálné? Přikládám nepočmáraný obrázek. Přední část jámy zakryji rošty.

zauhlovani00.jpg
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Krolboys » stř 30 pro, 2020 9:13 pm

Prosím Tě, stejným zdrojem napájíš i DR4018 k přestavníkům? nebo máš samostatný zdroj pouze pro led osvětlení. Ptám se kvůli dostatečnému výkonu zdroje.
Díky moc za info
Krolboys
 
Příspěvky: 39
Registrován: úte 26 říj, 2010 8:53 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 30 pro, 2020 9:57 pm

Pro přestavníky, rozpojovače i osvětlení používám zatím jeden zdroj 4 A 12 V DC. Výhybky se nikdy nepřestavují všechny najednou, rozpojovače se používají jen výjimečně, takže zbývá osvětlení. Řekněme 20 mA na jednu ledku, takže bych se i se 100 ledkami měl vejít do 2 A.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 30 pro, 2020 11:54 pm

Polabský píše:To zbrojení lokomotivy má více stupňů. V prvním se jede pouze pro vodu a zároveň se musí odkalit, to je zpravidla první část jámy, často se sítem kde se vypouštějí kaly. To se nedá dělat do popele, protože by ho to nafoukalo všude, kde je to nežádoucí (parní stroj, ložiska vypružení. Na vodu a kanál si jezdí i "cizí" mašiny. Popel ale nesmí být moc blízko uhlí z požárních důvodů. Když se mašina vrací do depa, tak absolvuje tuto první etapu a pak se dobere uhlí a mašina se předá k případným provozním ošetřením a opravám. Po dobu odstavení se udržuje klidný oheň.

Tak mi to nedalo a celý večer jsem se snažil najít a pochopit jak by mohlo vypadat uspořádání prostoru pro zbrojení parní lokomotivy. Moc informací na netu ale člověk nenajde. Snažil jsem se také dohledat informaci, kde vlastně lokomotivy mají odkalovací ventil. Našel jsem info, že u větších lokomotiv je zhruba ve středu kotle. Nevím, zda to platí pro všechny lokomotivy, ale třeba to platí pro tu moji BR 55. Dalším předpokladem, kterým si nejsem jist, zda napouštěcí otvor pro doplnění vody na tendru je ten kryt úplně vzadu. Snad ano. Z toho co mi napsal kolega Polabský by pak vyplývalo následující:

1) lokomotiva zajede do 1. pozice nad rošt, zde doplňuje vodu a současně proplachuje a vypouští kaly
2) poté se posune do 2. pozice, kde dojde k odpopelení
3) a na závěr zbrojení, před odstavením ve výtopně, se posune do 3. polohy, kde se doplní uhlí
4) Pak se lokomotiva odstaví ve výtopně, kde čeká na další zařazení do provozu

Z toho mně pak vyplynulo následující rozmístění zařízení v prostoru pro zbrojení lokomotivy:

zauhlovani03.jpg


Pochopil jsem to správně?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod pekl024 » čtv 31 pro, 2020 12:57 am

Uživatelský avatar
pekl024
 
Příspěvky: 900
Registrován: čtv 11 lis, 2010 2:40 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » čtv 31 pro, 2020 9:22 am

Tak jsem se do těch stránek díval. Jestli jsem si dobře všiml, vodní jeřáb se umísťuje na začátek popelové jámy. Zauhlování mám na správném, místě. Ještě zvažuji zda tam ponechat ten jeřáb s vozíkem nebo jej nahradit nakladačem. Jde o to, že se jedná o období na konci devadesátých let a pára je zde provozována jen občasně jako historický vlak.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Jirkátor » čtv 31 pro, 2020 9:36 am

Ten jeřáb tam kvůli občasnému zbrojení nejspíš nově nestavěli a zbrojili by uhlím třeba automobilovým nakladačem nebo putnou. Jestli tam tedy v devadesátých letech je, tak tam zůstal z dob minulých a bude podle dobových pravidel. Spíš bych ale řekl, že ho ještě za "komunistů" zbourali, jako nepotřebnou věc. Co to vyřešit pásovým dopravníkem?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » čtv 31 pro, 2020 9:53 am

Tak jsem hledal, co se dá sehnat za pásové dopravníky v TT a v podstatě není moc položek na výběr. Dostupný by byl tento typ. Je vhodný? Mám tedy tři možnosti:

1) Jeřáb - ten by ale pravděpodobně byl zbourán a asi by nikdo nestavěl nějakou zvláštní konstrukci, která by ho nahradila
2) Nakladač - to je asi reálné, neb by se dal sehnat a existuje docela vhodný model
3) Pásový dopravník - i to je dobrá varianta a asi levnější, jen si nejsem jist, zda model odpovídá potřebám
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Jirkátor » čtv 31 pro, 2020 11:21 am

Nedej jen na mne, ale já bych tam dal ten dopravník. Když ho pořádně napatinuješ, tak to bude paráda. Do hromady uhlí vrazit lopatu a máš to vyřešené.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Ronoath » čtv 31 pro, 2020 1:25 pm

Mému oku nelahodí systém "celé depo vměstnám na jednu kolej". Vyřešil bych to ještě jinak:

Máme divoké devadesátky, páry jsou dlouho historií. Z původně většího depa nechali jednu kolej a původně přistavenou výtopnu, upravenou pro traťovku. Zbytek (točna, rotunda) se nacházela mimo kolejiště a byla zlikvidována. Jámu nechali, nechtělo se ji nikomu zasypávat. Vodní jeřáb je také funkční. Když vyvstala potřeba "mít ustájenou páru" a zbrojit ji pro občasné jízdy, vyřešilo se to takto: Traťovka se vystěhoval, výtopnu opět obsadila pára. Reaktivovala se jáma . Popel z ní se po zaplnění vytáhne na přistavené nákladní auto. Pára přitom dozbrojí vodu. Nákladní auto přiveze porci uhlí pro jízdu, protože "figury" zrušili a nechat ležet hromadu uhlí na volně přístupném prostoru zavání hospodářskými ztrátami :lol: Nakonec se onen vůz naloží nepořádek z jámy a je uklizeno. V bývalém depu tedy zůstane jen špína po hromadě uhlí a další flek po popelu.
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 229
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod vojtas » čtv 31 pro, 2020 4:09 pm

Ronoath:
Přesto to není tak neobvyklé. Z hlavy třeba Brandýs nad Labem staré nádraží, dnes Zápská. Tam byla jednomístná výtopna jen s jednou kolejí. Přesto je vedle velká ubytovací budova depa.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků