Moje stanice v TT - profil U

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod Jeňa Sova » čtv 03 kvě, 2012 7:24 pm

Já bych teda aspoň rozdělil jednu a druhou půlku stanice. Na každé zhlaví tedy dvě skupinové návěstidla. Potom by musela být ovšem traťová rychlost přes stanici 40 km/h, návěstěná před krajní výhybkou rychlostníkem. Každé skupinové tedy pro tři koleje. Nech polohy stůj/40 a volno (žlutá a zelená), popř. stůj/volno. Těch seřazovacích bych tam narval víc, než jen do/z depa. Např na ty kusé koleje. Tu kolej úplně nahoře bych asi taky udělal jen se seřazovacími návěstidly, proto ty skupinové (odjezdové) jen pro tři koleje. Možností je spousta, i v jednoduché verzi. Tuhle, co jsem popsal, za chvíli nakreslím, ať vidíš, jak jsem to myslel.
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod Jeňa Sova » čtv 03 kvě, 2012 7:54 pm

Jak jsem slíbil, tak je :D

Černé čáry od návěstidel znázornují pro které koleje návěstidlo platí. jestli máš nějaké dotazy k mé verzi, sem s nimi. takto bych to viděl asi jako nejjednodušší a přitom celkem reálné. Samozřejmě, jak jsem psal, možností je spousta.
Přílohy
Boy.rough.jpg
Naposledy upravil Jeňa Sova dne pát 04 kvě, 2012 7:32 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod lajblt » čtv 03 kvě, 2012 10:48 pm

Pokud jsou ve zhlaví jen nesloučené skupinové odjezdy, je podle mě nesmysl dávat k manipulačním kolejím samostatná seřaďovací návěstidla jako u reléovky. Ta kusá kolej nahoře je zabezpečená kolejovou spojkou, návěstidla nepotřebuje. Na opačném konci namísto návěstidla osadit výkolejku s návěstidlem (v modelu možné vynechat).

Pokud budou odjezdová návěstidla dvě na každém zhlaví, už je mezi nimi ve skutečnosti závislost (v této stanici nelze postavit na volno obě současně) a jsou závislá minimálně klíčovou závislostí na výhybkách ve své části zhlaví (tj. nejsou nezávislá na výměnách). Řešení s jediným nesloučeným odjezdovým návěstidlem vyhoví podmínce "pokud možno žádné závislosti".
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod E27 » pát 04 kvě, 2012 4:40 am

Ja mám jednu poznámku k tým skupinovým návestidlám.
V prípade tejto stanice a chcenia ponechania skupinových návestidiel je potrebné už doplniť k skupinovému návestidlu na spodku aj indikátor s číslami (zelenými), ktoré ukazujú číslo koľaje, z ktorej je postavená vlaková cesta. Nemusí byť tento indikátor funkčný, ale aspoň by som ho tam naznačil....
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod lajblt » pát 04 kvě, 2012 8:18 am

Proč indikátor zrovna ke spodnímu skupinovému návěstidlu? Buď k oběma a pak i návěštění rychlosti nebo jen samotný odjezd.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod E27 » pát 04 kvě, 2012 8:56 am

lajblt píše:Proč indikátor zrovna ke spodnímu skupinovému návěstidlu? Buď k oběma a pak i návěštění rychlosti nebo jen samotný odjezd.

Som sa asi zle vyjadril, na všetky návestidlá skupinové indikátor na spodok. Teda návestidlo a pod to indikátor :wink:
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod Jeňa Sova » pát 04 kvě, 2012 9:22 am

Indikátory nejsou potřeba, když bude "červený" výpravčí ;)
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod E27 » pát 04 kvě, 2012 10:15 am

:wink: Tak dobre, ale neviem si predstaviť ako pôjde výpravca za dažďa vypraviť nákladný vlak zo 6 koľaje ak to rátam tak, že nepárne sú bližšie k staničnej budove. :D
Dobre, ale ja som rýpal a opäť by som ti poradil inú vec, ktorá sa už moc nepoužíva, ale sem by sa hodila: Vložené návestidlá by som dal ku každej koľaji. Tým pádom bude svietiť návesť odchodové návestidlo (skupinové) dovoľuje jazdu vlaku.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod vmucha » pát 04 kvě, 2012 10:20 am

Když bude pršet nebo ho budou bolet nohy, může použít staniční rozhlas.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod lajblt » pát 04 kvě, 2012 3:55 pm

Když budou vložená návěstidla, budou zase závislá na poloze výhybek. A to je už slušná drátařina. Ale dá se to (vzhledem k použitým přestavníkům) udělat pomocí zpětného ohlasu výhybek i bez relé (před 20 lety mi to tak fungovalo). :) Tedy pokud všechny přestavníky ten zpětný ohlas mají, protože BTTB dělala přestavníky (ty ploché) i bez něj (měly přepínací "čudlík" bílý místo červeného). Pokud to bude už novější konstrukce (má vevnitř ten červený plast s velkou plochou), bude to fungovat docela spolehlivě. A dá se to v rámci "sjednocení designu" pohodlně kombinovat s BTTB klávesnicemi a relátky 8410. :D
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod boy.rough » pát 04 kvě, 2012 6:52 pm

Pánové,
děkuji za snahu a příspěvky. Neměl jsem ani ponětí jakou vlnu názorů spustím.
Nyní malá poznámka:
Čistě teoreticky - když nepoužiji ani jeden Váš návrh (mimochodem velice si toho vážím, že se mi snažíte pomoct) a udělal bych to tak jak to mám na prvním segmentu, tzn. že u každé koleje bude návěstidlo č/z, tak to tak může také být?
A nyní podpoznámka - návěstidlo u každé koleje = tři dráty ke každému návěstidlu = tři dráty navíc = nemám místo.
Proto se mi líbí první verze návěstidla jen na zhlaví a do depa.
Nyní prosím o vyjádření odborníka na "+" a "-" na verzi návěstidel jen na zhlaví a do depa.
Děkuji.
Olda
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán) a opravdu s nimi nemám problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 630
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod lajblt » pát 04 kvě, 2012 8:03 pm

Pokud budeš mít návěstidlo u každé koleje, už potřebuješ závislost na pojížděných výhybkách. Ve skutečnosti se to řeší v nejjednodušším případě klíčovou závislostí, např. ústředním zámkem (ÚZ). Každá výhybka má dva klíče (přímo/odbočka) a každé návěstidlo má pak výsledný klíč, který jde vyjmout z ÚZ, jen když jsou tam uzamčeny všechny klíče od výhybek v jízdní cestě. A jen ten jeden klíč pak jde zamknout v panelu návěstidel a to pak postavit na "volno".

V modelu se tohle samozřejmě řeší elektricky. Tudíž už to bude drátařina.

Na obrázku jsem se pokusil navrhnout zabezpečovací zařízení pro 2 skupinová odjezdová návěstidla (L1-5, L2-6) na "druhém" zhlaví (stavědlo II, tam co nejsou "angličani"). Skládá se ze 7 optočlenů (á 2,50 Kč :) - zajištění závislosti výhybek na návěstidlech), 3 tlačítek (přestavení návěstidel na "Volno" + rušení závěru výměn), 4 relé (2 pro návěstidla, 1 pro přestavení návěstidel na "Stůj", čtvrté relé závoruje výměny při přestavení návěstidla na "Volno"), 2 tranzistorů (zesilovače pro relé) a několika odporů a diod. Optočleny jsou zapojeny stranou diod na zpětné hlášení přestavníků a spínají jen tehdy, pokud je výhybka v odpovídající poloze. Pokud nejsou sepnuté všechny, nelze přestavit návěstidlo. Relé mají jeden přepínací kontakt. Celková cena zapojení je asi 200,- Kč.

Návěstidlo L1-5 je závislé na výhybkách IX, XIV, XV, XVI a XVII. Výhybka IX musí být pro jízdu vlaku v základní poloze (tj. na kolej 5 - podmínka zabezpečení vlakové cesty proti ohrožení z boku, je-li kolej 7 manipulační), výhybky XIV a XVI pak v poloze přímo. Výhybky XV a XVII jsou odvratné výhybky, opět zabezpečující vlakovou cestu proti ohrožení z boku. Takže návěstidlo L1-5 lze postavit na "Volno" jen za těchto podmínek.

Návěstidlo L2-6 je závislé jen na výhybkách XV a XVI, které musejí být pro jízdu vlaku "do odbočky". V této kolejové skupině nejsou manipulační koleje, tudíž není zapotřebí zahrnovat do závislosti další výhybky.

Závěr výměn se ruší ručně stiskem rozpínacího tlačítka poté, co vlak opustil zhlaví. Lze samozřejmě udělat i samočinně (jako na elektromechanice) pomocí detektoru obsazení (celé zhlaví je jeden izolovaný úsek), který drží relé sepnuté i potom, co návěstidlo spadne na "Stůj".

Přidáním závislosti L1-5 na výhybce XII lze realizovat rychlostní návěstní soustavu. Návěstidlo L2-6 v tom případě bude vždy ukazovat pro jízdu vlaku "Rychlost 40 km/h a volno" (odjíždí se vždy "do odbočky"). Návěstidla lze realizovat i jako sloučená (návěst "posun dovolen" návěstí pak červeným a klidným bílým světlem = nezabezpečený posun).

Pokud je tu někdo přes zabezpečovací zařízení, snad mi odpustí případné drobné nepřesnosti. :D
Přílohy
boy.rough2.jpg
Schéma kolejiště
boy.rough2.jpg (15.53 KiB) Zobrazeno 6434 krát
boy.rough.jpg
Stavědlo II
Naposledy upravil lajblt dne sob 05 kvě, 2012 8:59 am, celkově upraveno 10
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod lajblt » pát 04 kvě, 2012 8:20 pm

2 boy.rough: Každé návěstidlo = jen dva dráty (jeden spíná relé, druhý je zpětné hlášení pro zelené světlo). Zem je společná, tudíž stačí jeden drát dostatečného průměru pro všechna zařízení na daném segmentu. Stavědlo zabuduj do segmentu, ušetříš si dráty. Venku nechej jen ovládací panel.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod boy.rough » sob 05 kvě, 2012 12:40 pm

Jéé, tak to jsem netušil, že to je tak "jednoduchý" :oops: . Už teď jsem z toho celý vedle sebe :shock: .
Olda.
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán) a opravdu s nimi nemám problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 630
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: Moje stanice v TT - profil U

Příspěvekod lajblt » sob 05 kvě, 2012 1:14 pm

Fakt to není těžký. :) To schéma stavědla II se vejde na 1/4 univerzální desky plošných spojů z GME. Do desky dáš optosnímače, odpory, diody a relátka. Přepínače IX-XVII jsou kontakty zpětného hlášení na přestavnících. Mimo plošňák budeš mít jen tlačítka na ovládacím panelu a přivedeš k němu navíc jen 3 dráty pro tlačítka a 2 dráty pro indikaci zelené LED na návěstidle (když je odjezdové návěstidlo na "Stůj", není na panelu ZZ v dopravní kanceláři žádná návěst - odjezdová návěstidla nemají na indikačním panelu červená světla). Všechna ostatní drátařina bude jen v rámci modulu zhlaví. Oproti současnému stavu skoro žádná změna.

Pokud bys chtěl návěstidla u každé koleje, už to nebude o tolik složitější (přibudou 4 optosnímače navázané na 4 další výhybky) a příslušné dráty k ovládacímu panelu.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků