kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod dansemacabre » pát 04 lis, 2022 10:33 am

Díky za tip, s tou "plackou" jsem právě myslel základní rám, 10mm styroduru a nějaké lože. Ale už nic víc.
Jo a cestou těch bočních přestavníků od Tillgu jsem zatím šel proto, že nekladou moc nároky na přesnost a není třeba je pozicovat a vrtat zespoda desky. Zatím jsem teda vůbec nedomyslel, jak je pak všechny zapojit a připravit na digitál. Centrálu mám Digikejs5000.

Kdybych opustil myšlenku skrytého nádraží a nechal vše přístupné a odkryté, tak by to mohlo vypadat takhle. Dokonce se mi to s vaší vydatnou pomocí v řešení levého záhlaví povedlo vyskládat skoro celé z kusovek. Tahle varianta elegantně řeší všechno potřebné, tedy zůstává v ní R310 jako nejmenší oblouk, stoupání se vleze do 3,5 a odpadá spousta výhybek a řešení nepřístupného skryťáku. Ten skryťák mohu časem postavit úplně zvlášť, vlevo kolejiště vedou dvě trasy směrem k budoucímu napojení. Musím říct, že s tímhle jsem už dost spokojený. (po napojení sice nebude moc dávat smysl, že vlečky vedou z hlavní koleje, ale co se dá dělat...
Přílohy
chrpov_new.jpg
Naposledy upravil dansemacabre dne pát 04 lis, 2022 12:29 pm, celkově upraveno 6
dansemacabre
 
Příspěvky: 37
Registrován: ned 25 zář, 2022 10:35 am

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod hank61 » pát 04 lis, 2022 11:03 am

dansemacabre píše:No a pak je tu ještě možnost vrátit se úplně na začátek k původnímu plánku od Milana Ferdiána jen s minimem úprav. Což znamená oblouk ke koncovému nádraží 280mm, stoupání 4° a odkrytí (teď už ne skrytého) nádraží zmenšeného na dvě koleje, případně jeho umístění za kulisu.


Tak do tohohle bych teda já pro začátek s klidem šel. I tak si na tom dost mákneš. Jinak komplet digitál neznamená, že nemůžeš řídit kolejiště ručně. Je to mimo jiné velice vhodná příprava na situaci, kdybys v budoucnu chtěl využít různé možnosti automatického provozu. (např.: pendlující 810 mezi odbočnou a koncovou stanicí apod.) :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod radula63 » pát 04 lis, 2022 12:39 pm

hank61 píše:
dansemacabre píše:No a pak je tu ještě možnost vrátit se úplně na začátek k původnímu plánku od Milana Ferdiána jen s minimem úprav. Což znamená oblouk ke koncovému nádraží 280mm, stoupání 4° a odkrytí (teď už ne skrytého) nádraží zmenšeného na dvě koleje, případně jeho umístění za kulisu.


Tak do tohohle bych teda já pro začátek s klidem šel. I tak si na tom dost mákneš...

Tak pod tohle se podepíšu taky.
Levé zhlaví v odbočné stanici se mi už líbí. Viditelná část je takřka totožná, jen zrcadlově otočená s mojí Odbočnou podle Milana F. .
Skryťák bude schovaný (ty 2 koleje) a nebo přístupné za kulisou (viz. třeba Sluníčko) ? Podle umístění koncové stanice to vypadá na kulisu podle Sluníčka. Nejmenší poloměr 310mm plně schvaluji, do menšího bych fakt nešel - některé modely nižší poloměry nemají rády a zároveň už to nevypadá hezky (viz. pojem skládací metr).
Přeji hodně úspěchů do stavby :wink:
Radek
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1369
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod dansemacabre » pát 04 lis, 2022 12:48 pm

Zvažuju, jestli bude za kulisou (čímž mohu nechat přístupný i prostor uvnitř kopce), nebo to vůbec nebude skryťák, ale klasická viditelná volná trať umístěná v terénu (a tím pádem budu mít zavřený kopec).
Ještě varianta 2 s vlečkou/odstavnou kolejí na koncovém nádraží (pokud bude kulisa, musí být vlečka umístěná níž, čímž ale vznikne esíčko)
Přílohy
chrpov_new2.jpg
dansemacabre
 
Příspěvky: 37
Registrován: ned 25 zář, 2022 10:35 am

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod StandaR » pát 04 lis, 2022 1:20 pm

Výhodu to má tu, že opravdu můžeš postavit ten spodní okruh bez problémů a začít šoupat tam a zpět.

Ale trochu bych ještě opravdu zapřemýšlel nad tím postupem stavby, nemá cenu to teď páchat na rychlo, jen aby se zjistilo že automatika bude za měsíc nejžádanější funkce. Pěkně v klidu si to rozmyslet, nechat to týden ležet, pak se nad tím zase zamyslet jestli se mezitím nenašly nové myšlenky. Je to sice trochu nebezpečné v tom že pak týdny mizí a nic se nestaví (Taky jsem chtěl už letos o vánocích jezdit), ale byla by škoda něco několikrát předělávat jen kvůli nutnosti mít to rychle
H0 V Epocha osobní, VI Epocha Nákladní

Víc změněných plánů, než kdy výrobci vyrobili modelů :)
StandaR
 
Příspěvky: 742
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Zlámalík » pát 04 lis, 2022 2:50 pm

Bacha na ty výšky - nevím, jak to počítáš stavebně, ale mně to stoupání vyšlo takto a to se mi moc dobré nezdá.

Snímek obrazovky 2022-11-04 153203.jpg

Vyjet s vlakem oblouk r310 o stoupání přes 5 promile bude těžké a budou se ti rozpojovat spřáhla ve zlomu nivelety. Každé prodloužení stoupání bude ku prospěchu!

A pozor i na vzájemnou polohu tratí u pravé strany panelu - počítej cca 50 mm potřebné šířky pro každý směr - vozidlo v oblouku potřebuje víc místa (cca 44 mm), musíš tam mít opěrnou zídku, nad ní zábradlí tak daleko, aby se o něj neotíraly vozy a pod zídkou příkop a zase tolik místa, abys vozy nedřel o zídku uvnitř oblouku.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2644
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Ivan » pát 04 lis, 2022 7:19 pm

Já se taky přidávám, že do toho odkrytého SN klidně jít. Nevím, zda ses koukal ke mne, tak trocha inspirace, jak pak kulisa může vypadat.

pozor, mám ji hodně lámanou, což je v zásadě špatně :mrgreen: , ale i tak jsem se rozhodl do toho jít, prostě mám málo místa a ve výsledku bude hodně zakrytá stromy. Už mám v tisku i druhou část, možná stihnu přes víkend pokračování.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2061
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Jirka1984 » pát 04 lis, 2022 7:44 pm

Ahoj,podělím se taky se svou zkušenosti.
Jak se říká Nikdy neříkej Nikdy tak to opravdu platí. Své kolejiště jsem začal stavět cca před 1,5rokem. Je teda větší ale měl jsem podobný úmysl s ovládáním jako ty. Digital jízda, analog prestavniky. Žádný počítač.
Nakonec mám digital jízda i výhybky. No a čím déle jezdím sem a tam začínám přemýšlet o řízení počítačem jak pise Abe Simson.
Aspoň si během stavby koleji udělej úseky abys nemusel pak někde složité řezat a paměť koleje. Ja to nastesti udělal...
Takže pokračování stavby druhého nádraží jde na čas k ledu a budu vyckavat a přemýšlet.
Poznatek: během stavby se vše mění a je jinak než na začátku.
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod jirmicz » pát 04 lis, 2022 7:52 pm

Ahoj, jestli taky můžu přidat můj názor. Ta poslední varianta se mi líbí a tím odkrytým SN i ty kusé koleje nahoře. To stoupání je velké nahoru. Jenže s tím prostě nic neuděláš na tak malém prostoru. Ale stejně nahoru bude jezdit jenom motoráky max. nějaký krátký náklad. Co mám mojí osmičku, tak tam stoupání do horní stanice mám též velké. Nevypadá to úplně nejlépe, je to prostě kompromis.
jirmicz
 
Příspěvky: 250
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Turnov

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Ivan » pát 04 lis, 2022 7:59 pm

Já ještě zapomněl poznámku k přestavníkům. Tillig povrchové hodně promysli, každopádně kolejiště tímto ztratí hooodně na vzhledu. Před stavbě jsem se dost bál instalace přestavníků, ale nebylo to nakonec vůbec těžké. Zvilil jsem MP1 kvůli jejich velikosti a jednoduchosti na montáž. Nejsou sice dokonalé (výlisky na kytu nedokonale zapadají do spodku), ale mám jich na mini 14, provoz jen občasný a pořád všechny chodí spolehlivě. Můžeš použít samo i jiné, ale opravdu zvaž jejich umístění pod desku.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2061
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Jirkátor » pát 04 lis, 2022 8:52 pm

dansemacabre píše:...Ovládání kolejiště jsem chtěl analogové s přípravou na digitál hlavně proto, abych to mohl sám ovládat, ne aby se kolejiště ovládalo samo...

Mezi analogovým ovládáním a ovládáním prostřednictvím PC je ještě dost jiných možností. Já si vybral třeba MGP viewtopic.php?f=1&t=12586&start=75#p274592 a nelituji, ale jsou samozřejmě i jiné systémy.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod dansemacabre » pát 04 lis, 2022 8:54 pm

Takže tohle je snad finál. Velikost po zvětšení rozestupu kolejí 95x148 a víc už ani ťuk!
Vlečku jsem nakonec umístil trochu níž, aby nebyla hned u kulisy.
Stoupání na 70mm koncového nádraží mi teď vychází na krásných 2,5° v prvním úseku v tunelu a 3° ve druhém.
Dvě kolmé koleje z levé strany jsou příprava na možné napojení na rozšíření/skryťák, prozatím odstavná kolej.

S těmi přestavníky si rád nechám poradit. Vzal jsem si do začátku pár kusů, co mi poradili na prodejně, protože jsem se nechtěl patlat s jejich umisťováním někde zespoda, hledáním správné pozice a štelováním na milimetry. Nechám si to ale ještě uležet. MP1 jsou ve výsledku levnější a jdou napojit rovnou na dekodér. Co se týče úseků trati: to bych si právě rád připravil předem, protože to skoro nic nestojí. Jestli jsem to správně pochopil, tak na přípravu stačí na vhodné úseky použít izolační spojky a nechat místo na modul obsazenosti? Než to budu rešit doopravdy, uplyne ještě hodně času, ale teď bych rád alespoň postavil ty koleje s nějakou základní přípravou, abych pak už nemusel nic řezat.
Přílohy
TT_CHRPOV_new.jpg
dansemacabre
 
Příspěvky: 37
Registrován: ned 25 zář, 2022 10:35 am

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Jirkátor » pát 04 lis, 2022 9:00 pm

Alternativou k MP1 jsou modelářská serva.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod HonzaM » sob 05 lis, 2022 8:16 am

dansemacabre píše:
S těmi přestavníky si rád nechám poradit. Vzal jsem si do začátku pár kusů, co mi poradili na prodejně, protože jsem se nechtěl patlat s jejich umisťováním někde zespoda, hledáním správné pozice a štelováním na milimetry. Nechám si to ale ještě uležet. MP1 jsou ve výsledku levnější a jdou napojit rovnou na dekodér.

Nevím jak to myslíš s výhodou napojení MP1 přímo na dekodér. Úplně stejně se přímo na dekodér připojují i serva, u serv je snazší nastavení polohy, tim i velikosti přítlaku jazyků výhybky a rychlosti pohybu. Ani cenově nevychází MP1 lépe. Jeden MP1 stojí 300 Kč, 5 ks tedy přijde na 1500 Kč. Dekodér pro 5 MP1 například 810 Kč, dekodér pro pět serv stojí stejně, servo s držákem stojí 160 Kč, 5 ks tedy 800 Kč. Asi se najdou jak levnější dekodéry pro serva, tak samotná serva s držáky. U serv ale pozor na poměr kvalita versus cena, najdeš velice levná serva, ale brzo se s nimi rozloučíš a budeš je muset měnit.
Naposledy upravil HonzaM dne sob 05 lis, 2022 12:56 pm, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod chphoto » sob 05 lis, 2022 11:58 am

Zapojím se se svou zkušeností. Používal jsem jak MP1, tak klasické povrchové přestavníky, tak serva. Jednoznačně nejhorší variantou byly povrchové přestavníky, MP1 dobrá volba, ale nastavení posuvu jen na 3 hodnoty je dost omezující, ale dá se vyřešit použitím různých strun (ty originální jsou k ničemu) a tím vyřešit přítlak a stejně tak i různou sílou základní desky a podloží. Dá se to vyštelovat. Aktuálně na kolejišti používám serva, k nim jsem si vytisknul držáky (ale daj se koupit i originál držáky od různých výrobců) a ve spojení s dekodérem Servo5 od MGP je to velmi dobrá alternativa k ostatním systémům. A není problém ovládat Servo5 jak tlačítky (analogově), tak digitálně pro případ, že by se člověk rozhodl pro digitalizaci. Takže zvážil bych i tuto možnost. V jednom mém vláknu je popis, jak jsem vybíral přestavníky viewtopic.php?f=7&t=13542
Naposledy upravil chphoto dne sob 05 lis, 2022 3:14 pm, celkově upraveno 3
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků