Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod sidlo » úte 19 led, 2021 1:03 pm

Zkus ho nahradit 7815.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod jipol57 » úte 19 led, 2021 1:06 pm

Zkus změřit, jestli tam skutečně těch 12V je. Těsně u přestavníků. Jestli nemáš nějaký přechoďák cestou. Já je moc neznám, ale co by tam mělo být za problém? Motorek s převodama. Jak jednoduché. Že by moje čínská serva po cca 30Kč, byla na vyšší úrovni?
Ještě mě napadá, že by mohl být problém ve vodivosti kontaktů koncových spínačů.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 19 led, 2021 9:31 pm

No Tomáši, nerad to píšu, ale vítej v klubu. Stejně potíže jsem měl před Vánoci. Zvýšení napětí na cca 14V pomohlo, ale jen u některých výhybek. Některé zlobí stále a pravděpodobnost přestavení je 50/50.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod miroslav lengyel » stř 20 led, 2021 8:09 am

Zlatý Fleischmann. :D
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod radeksindy » stř 20 led, 2021 8:34 am

v mezích vůlí "zavrklat" s jezdcem (samozřejmě to nepáčím přes převody), vylézt, zmáčknout tlačítko a zase to jde (jeden nejde pořád).


Moje zkušenosti s MP5 jsou krátké (jen pár měsíců), ale zatím pozitivní. Tím zavrkláním se dokončí pohyb přestavníku a vznikne kontakt, který je nutný pro zahájení zpětného pohybu. Táhlo od přestavníku musí být v kombinaci se zdvihem dostatečně pružné, aby to umožnilo skutečně dojet do koncové polohy. Stačí aby to bylo na konci trochu tuhé a už to nejde. Jaký máš nastavený zdvih přestavníku?
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod hopeter » stř 20 led, 2021 11:04 am

Tak tomu říkám kauf. Zvednout napětí přes udávané výrobcem , zavrglat , pošťouchnout ... :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3050
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod Fox » stř 20 led, 2021 12:19 pm

Mám doma asi 15ks nefunkčních MP1 (starší výrobní série). Slíbil jsem si, že se je "jednou" pokusím spravit. Jak tak čtu popis Tvojí závady, viděl bych to nejspíš na mechanicko-elektrický problém s mikrospínačem, který přepíná směr pohybu po dojetí do krajní polohy. Taky se mi stalo, že jsem tomu musel pomáhat rukou, když byla struna moc tuhá, nebo otvor pro strunu na jednu stranu příliš malý a naráželo to do podkladové desky. Tím pádem MPčko nedokázalo doběhnout do krajní polohy a zastavilo se. To by vysvětlovalo, že se situace poněkud zlepší když se přidá voltáž - motorek má větší sílu na dojetí do krajní polohy. (Ber to Tomáši prosím jen jako radu od stolu - tzv. "hraběcí rada" :lol: )
Edit: viz výše příspěvek "radeksindy"
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1410
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod lajblt » stř 20 led, 2021 5:39 pm

Pánové, díky za rady, v pátek se na to podívám (dneska jsem běhal po doktorech a zítra jdu do práce :) ). Škoda, že se k MPx přestavníkům nedodává podobná šablona jako k Želvám, protože by to podle mě minimalizovalo počet "křivých montáží", kdy se podobné problémy mohou vyskytnout. Po včerejším "vrklání" nakonec chodí 7 přestavníků z 8, ale chodím kolem toho po špičkách. Napadá mě teď možná příčina - den předtím, než to přestalo chodit, jsem sochal nové sypané nástupiště a musím říct, že ne zrovna jemně (dlátem) - když jsem zpomezi kolejí dloubal to staré, tedy štěrk s disperzí, byť prolitý vodou, kinklalo se celé kolejiště. Stojí sice na spoustě noh (každý segment má čtyři vlastní), ale jak jsou segmenty pevně sešroubovány k sobě, tak se případný pohyb přenáší hlavně na ty nohy (kývá se to pomalu celé sem a tam jako kyvadlo). Takže zřejmě mohlo dojít k poruše geometrie přestavníků, sice malé (stanice je až na druhé straně kolejiště), ale přesto významné. Zajímavé je, že v té přední sochané stanici to na Hoffmany přímo pod nástupištěm, staré patnáct let, nemělo sebemenší vliv. Ten jeden MP5 ještě zkusím vyndat a vyzkoušet na stole.

2 Fox: Martine, mám aspoň kapku štěstí, vyhrál jsem Kocoura, co jezdí bezvadně na první pokus a úplně potichu. Brejlovci z první série a Bardotka, stará tři roky, vedle něj přímo řvou. :)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod jipol57 » stř 20 led, 2021 7:26 pm

Můžu mít dotaz? Není to můj problém, ale jsem zvídavý a chtěl bych mít jasno.
Já přestavníky MPx neznám a naživo jsem je ještě neviděl. Ale podle toho co tady čtu, to znamená, že musí dosáhnout krajní polohy, aby se mohl přestavit opačně. A když je v mezipoloze, tak nepřestavuje žádným směrem? To by bylo nějaké divné, nepraktické zapojení. Existuje někde schema vnitřního zapojení?

A nebo je to problém ve spojitosti s DCC, že když je někam přestaveno, tak DCC systém, tím směrem už další stejný signál pro přestavení už nevyšle? Jen opačný, ale na ten přestavník nereaguje, protože není v té pozici z které má přestavovat. Nebo jak to funguje? Nedovedu si vysvětlit, proč by vám v mezipoloze, neměl přestavovat.
Napsal jsem to dobře pro pochopení dotazu?
Podle mě, je naprosto běžné, že se přestavník může do mezipolohy samovolně dostat. Třeba těmi otřesy, ja píše Laiblt.

Já sám přestavuji servama, ale ne přes DCC, ale z centrálního "mozku". U každého serva mám přepínač, pro signál o stavu polohy. A při každém zapnutí (oživení) kolejiště, program projede všechny přestavníky, a podle polohy přestavení, do serva pustím krátký signál své polohy. Říkám tomu "potvrzení polohy". Mám na svém kolejišti 69 přestavníků, a zatím bez problémů. Po zapnutí je to asi 20 vteřin "potvrzování", než je všechno READY.
To potvrzení polohy každého přestavníku asi v DCC nepůjde, že?
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

OT - inicializace přestavníků

Příspěvekod sidlo » stř 20 led, 2021 7:46 pm

V JMRI je na to skript. Ten si pamatuje poslední polohu výhybek a po zapnutí systému ji obnoví/potvrdí.
https://www.jmri.org/jython/TurnoutStatePersistence.py
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod lajblt » stř 20 led, 2021 8:09 pm

Pokud MP5 zůstane viset předtím, než sepne koncový mikrospínač, nelze ho přestavit do opačné polohy.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod jipol57 » stř 20 led, 2021 9:07 pm

lajblt píše:Pokud MP5 zůstane viset předtím, než sepne koncový mikrospínač, nelze ho přestavit do opačné polohy.

Takže je to tak, jak se domnívám. DCC už nový signál nevyšle protože si "myslí", že už tam je, a na opačné přestavení přestavník nereaguje, protože tam není.
Tak to je ale docela nevyhovující systém. Vždyť do té mezipolohy se může dostat úplně běžně. Třeba když nechtěně podhodím výhybku pod vagonem. Když kolečko stojící mezi jazykem a opornicí, zabrání přestavníku dojet na doraz. A už nepůjde přestavit tam ani zpět.
Fakt je to takhle nedořešené? A co potom? Jen násilně přestavník na ten doraz dotlačit?

Sidlo: Já moc ty DCC systémy neovládám. JMRI asi nepoužívá každý. Ale stejně by to snad řešilo jen počáteční inicializaci. Ne například to podhození za provozu.
Podle mě by to chtělo ty přestavníky nějak upravit. Vždyť jak už jsem psal dříve, Je to jen motorek s převodama a koncáky. Nic složitého.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod lajblt » stř 20 led, 2021 9:19 pm

Mám analogové ovládání, tudíž tisknu tlačítko tak dlouho, dokud přestavník nedojede do koncové polohy (MP5 není impulsní přestavník, to je až MP6) a nepřestane vrčet (zpětné hlášení neindikuje přesný dojezd - spínač zpětného hlášení sepne dříve, než koncový vypínač). Pokud bych tlačítko omylem pustil dříve, stačí ho stisknout znovu a pokud je všechno v pořádku, přestavník dojede do původně zvolené polohy. Ovšem pokud přestavník dojede do konce, vypne se motor, ale NESEPNE mikrospínač pro přestavení do druhé polohy (uvnitř přestavníku), zůstane přestavník viset a nereaguje. Při přestavování je slyšet cvakání mikrospínačů, cvakne to tuším 3x.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod jipol57 » stř 20 led, 2021 9:52 pm

"Ovšem pokud přestavník dojede do konce, vypne se motor"
Tím koncem myslíš uvnitř přestavníku? Nebo jazyk na pornici? Jako že má přestavník funkci, že když to mechanicky neutáhne a zastavi se, tak je to pro něho konec?

"ale NESEPNE mikrospínač pro přestavení"
Ale přesto nedosáhl na koncový mikrospínač?


A nebo k mikrospínači dosáhne, motorek tím vypne, ale po zastavení se kousek vrátí a spínač zase rozepne? A při dalším požadavku, přestavník nevi kde je a tak raději nejede nikam.

Chtělo by to to vnitřní schema.

Edit: Asi by to vyřešila ještě jemnější struna. Aby ten přestavník jezdil od dorazu k dorazu a překonával jen minimální síly. Pokud teda ne zásah do softu v čipu. Asi to je řízené čipem, předpokládám.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Místní dráha Landek - Snědava (segmentové kolejiště)

Příspěvekod radeksindy » stř 20 led, 2021 10:25 pm

jipol57:

1. Motor se nevypne, pouze se mechanicky zablokuje. Dál to už prostě nejde.
2. Pomocný spínač, který je využit pro zpětné hlášení nebo pro přepínání srdovky má větší/delší vačku. Aby byla jistota, že došlo k sepnutí před vypnutím motoru.

Vnitřní zapojení neznám, asi budu muset jeden obětovat a rozebrat. Jemnější struna je jedna možná pomoc, druhá spočívá ve změně zdvihu. Používám pouze 3 mm, pro výhybky H0 a menší to určitě stačí.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Vítek57 a 2 návštevníků