TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » pon 20 led, 2025 9:10 am

JiriKTT píše:Vjezdová návěstidla by měla být spíš žlutá / červená, protože strojvedoucí by měl být upozorněn, že povolením vjezdu do stanice není předvěštěno povolení odjezdu. Proč jsou některá odjezdová návěstidla s bílou a jiná ne? Spíš bych v tomto případě volil pouze zelená / červená a pruhy stejné šíře - platná jen pro vlak.
V Řeporyjích bych použil obě návěstidla stožárová, obě jsou u manipulačních kolejí, asi v obou případech výjezd z vlečky. V Rudné opět u manipulačních kolejí stožárová, ve zhlaví obě trpasličí. Jen mám celkově problém s tím, zda použít jakákoliv seřaďovací návěstidla. Ale když už ve stanicích, kde nejsou všechna návěstidla potřebná pro řízení posunu (odjezdová u každé koleje a seřaďovací), tak bych je dal jen u výjezdů z vleček. Každopádně ta dvě ve zhlaví v Rudné - proč zrovna na těchto místech?


Děkuji za reakci a pokusím se snad z většiny obhájit :)
Nad vjezdovými návěstidly ještě zauvažuji, protože tam máš samozřejmě pravdu a žlutá by tam měla být a svítit tedy vždy s polečně se zelenou, když na výjezdu nebule zelená. Co se týká odjezdových návěstidel, tak třísvětelná mam tam kde provádím posun a dvousvětelné je tedy v místech kde posun neoprobíhá - tam by tedy možná stálo za to i návěstidla osadit s pruhy stejné šíře.

Co se týká seřaďovacích, tak tam je volba stožárových a trpasličích především z důvodu estetiky, kde trpasličí je takové zajímavé ozvláštnění a zejména u seřaďovacích mi to přijde i častější. Dalším důvodem je tak trochu pojistka, kdy u hrany kolejiště se snažím trochu eliminovat možné ulomení. Pravé seřaďovací stožárové návěstidlo v Řeporyjích navíc plní funkci skupinového, tedy platí pro všechny ty tři odstavné koleje na vlečce, takže tam jsem ho dal záměrně aby bylo jakože více viditelné ze všech těhlech kolejí. Co se týká Rudné, tak zde jsou krom jednoho všechny trpasličí především z toho ozvláštnění. To u skládkové koleje pak i z bezpečnostně preventivních důvodů a to u té krátké odstavné koleje (zde bude zbrojení naftou), tak z výše uvedeného důvodu, že u delších lokomotiv by strojvedoucí v mašině musel lízat sklo, aby na něj viděl, tak proto opět trpasličí a na opačné straně, aby mohlo být přeci jen o kousek dál a tím lépe viditelné (viz dřívější příspěvek). Jediné stožárové je tak na vjezdu od Berouna a tam je i ve skutečnosti, tak jsem ho tam také nechal. Ono i že posun je plánován jen do tohoto směru je také převzato ze skutečnosti a vlastně se mi to i líbí a vlastně odtud je mnohem lepší přehled o nádraží, než kdyby se zajíždělo do toho obloukového vjezdu směrem do Hostivic. Abych nezapomněl, tak to poslední trpasličí je u občas využívané krátké koleje k odstavení buď lokomotivy, nebo motorového vozu.

Každopádně máš pravdu, že u takto malých stanic, navíc s ne dálkově řízeným provozem by zde nejspíše žádná seřaďovací návěstidla nebyla, ale jak už jsem psal výše. Úplně bez návěstidel jsem to nechtěl, tak proto jsem si jich tam těhlech pár (podle mě nejpodstatnějších) dal.
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 59
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod jozef » pon 20 led, 2025 9:55 am

ešte sa vrátim k tej tráve. Tá koľaj na obrázku je celá zanesená naviatým prachom, hlinou alebo iným bordelom nie sú tam vidieť pražce ani upevnenie koľajníc a tak je ta koľaj celá pokrytá nejako vegetáciou , ale povedal by som, že sú to skôr nejaké nízke dvojkličnolisté rastliny ,ak by si to chcel napodobniť tak si myslím, že by bolo lepšie požiť ten purex ale nie taký zelený, a statiku len pár malých trsov a okolo toho zarážadla.
jozef
 
Příspěvky: 40
Registrován: úte 03 zář, 2024 12:15 pm

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Luděk » pon 20 led, 2025 12:06 pm

petr2023 píše: Žlutá by tam měla být a svítit tedy vždy s polečně se zelenou, když na výjezdu nebule zelená.

Pokud na odjezdu nebude svítit zelená, tak by na vjezdu měla svítit pouze žlutá
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 209
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 20 led, 2025 12:41 pm

Doporučoval bych, před dalším návrhem prostudovat např. Masinky2003
Při náhradě mechanických návěstidel byla používána vjezdová návěstidla se dvěma světly (zelená/červená), v tom případě je důležitý je rychlostník 40, který omezuje rychlost přes zhlaví.
Celá navržená kombinace dvousvětelných návěstidel a ranžírek mi přijde dost zvláštní. U stanice osazené seřaďovacími návěstidly bych čekal bych na hlavních návěstidlech rychlostní soustavu. Tedy odjezdová návěstidla i se žlutou na vedlejších kolejích a dvěma žlutými u vjezdu, samozřejmě všechna návěstidla včetně bílé pro přivolávací návěsti.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » pon 20 led, 2025 1:35 pm

Michal Šuhajda píše:Doporučoval bych, před dalším návrhem prostudovat např. Masinky2003


Ano, tenhle web také dost často navštěvuji a v podstatě jsem se držel odstavce 3.1.b, jen s tím rozdílem, že vjezdové nemají bílou - nějak jsem nepochopil k čemu by tam měla být :mrgreen: (Tabulky s omezením rychlosti na 40km/h už tam mám i teď, aby byl kamarád při ježdění obeznámen :D - trochu je i vidět na jednom z vložených obrázků). Co se týká těch seřaďovacích návěstidel, tak jak jsem psal. Jsem si vědom toho, že by tam v reálu s největší pravděpodobností nebyly, ale já si je tam přidal, aby to nebylo tak strohé a nemyslím si, že to je až tak moc špatně.

Co se týká návěstidel s rychlostní sousatvou, tak od těch jsem se oprostil hlavně kvůli tomu mému analogu a trochu si i ulehčil život s drátováním :P
Naposledy upravil petr2023 dne úte 21 led, 2025 12:47 pm, celkově upraveno 1
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 59
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Jirkátor » pon 20 led, 2025 4:22 pm

petr2023 píše:Co se týká návěstidel s rychlostní sousatvou, tak od těch jsem se oprostil hlavně kvůli tomu mému analogu a trochu si tak ulehčení života s drátováním :P

A co MGP? Lze ho používat i při analogovém řízení jízd vlaků a zvládá českou rychlostní návěstní soustavu.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod JiriKTT » pon 20 led, 2025 7:56 pm

petr2023 píše:Děkuji za reakci a pokusím se snad z většiny obhájit :)
Nad vjezdovými návěstidly ještě zauvažuji, protože tam máš samozřejmě pravdu a žlutá by tam měla být a svítit tedy vždy s polečně se zelenou, když na výjezdu nebule zelená. Co se týká odjezdových návěstidel, tak třísvětelná mam tam kde provádím posun a dvousvětelné je tedy v místech kde posun neoprobíhá - tam by tedy možná stálo za to i návěstidla osadit s pruhy stejné šíře.

Co se týká seřaďovacích, tak tam je volba stožárových a trpasličích především z důvodu estetiky, kde trpasličí je takové zajímavé ozvláštnění a zejména u seřaďovacích mi to přijde i častější. Dalším důvodem je tak trochu pojistka, kdy u hrany kolejiště se snažím trochu eliminovat možné ulomení. Pravé seřaďovací stožárové návěstidlo v Řeporyjích navíc plní funkci skupinového, tedy platí pro všechny ty tři odstavné koleje na vlečce, takže tam jsem ho dal záměrně aby bylo jakože více viditelné ze všech těhlech kolejí. Co se týká Rudné, tak zde jsou krom jednoho všechny trpasličí především z toho ozvláštnění. To u skládkové koleje pak i z bezpečnostně preventivních důvodů a to u té krátké odstavné koleje (zde bude zbrojení naftou), tak z výše uvedeného důvodu, že u delších lokomotiv by strojvedoucí v mašině musel lízat sklo, aby na něj viděl, tak proto opět trpasličí a na opačné straně, aby mohlo být přeci jen o kousek dál a tím lépe viditelné (viz dřívější příspěvek). Jediné stožárové je tak na vjezdu od Berouna a tam je i ve skutečnosti, tak jsem ho tam také nechal. Ono i že posun je plánován jen do tohoto směru je také převzato ze skutečnosti a vlastně se mi to i líbí a vlastně odtud je mnohem lepší přehled o nádraží, než kdyby se zajíždělo do toho obloukového vjezdu směrem do Hostivic. Abych nezapomněl, tak to poslední trpasličí je u občas využívané krátké koleje k odstavení buď lokomotivy, nebo motorového vozu.

Nejsem si jist, zda jsi můj příspěvek pochopil. Žlutá by přicházela na vjezdových návěstidlech v úvahu místo zelené. Záleží na epoše, kam bude model datován. Dřív se vjezdová návěstidla nepředvěstící odjezdová dělala se zelenou, dnes by tam byla byla spíš žlutá. Ta seřaďovací bych tam stále nedával, maximálně krytí vjezdů z vleček. Pokud ale trváš na těch na zhlaví v Rudné, tak pozor na umístění vůči námezníku, šachta na fotce je špatně. Dál pozor na natočení těch odjezdů, aby byly správně vidět ze staničních kolejí. Opět šachty v Rudné, co předpokládám, že jsou pro odjezdová návěstidla, jsou natočeny rovnoběžně s kolejemi ve zhlaví, což ale nezaručuje svícení proti očekávanému místu stání vlaků.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » úte 21 led, 2025 10:51 am

Aha, tak žlutou místo zelené jsem opravdu nepochopil. Osobně se soustřeďuji na současnost, takže VI., každopádně jezdím tam stejně se vším. Ostatně při zakončení roku jsme jezdili čtyřku :D

Jinak ta seřaďovací návěstidla jsou v podstatě jen jak píšeš na krytí výjezdů z vleček/kusých kolejí až na ta dvě (na vjezdu od Berouna a to další na té spojce). To na vjezdu je i v reálu a tím, že i já když posunuji, tak jezdím jen na tuto stranu, tak tam to návěstidlo dává smysl. Navíc vlastně kreje nádraží pro případ, že by se mělo posunovat v době, kdy může jet do/z směru Hostivic vlak. Je tedy možné posunovat, počkat až vlak projede a následně se vrátit s posunem do nádraží. To trpasličí na té spojce slouží k povolení vjezdu do nádraží v případě odstavené lokomotivy/motoráku na této koleji.

Co se natočení týká, tak máš pravdu a u tohoto odjezdového (směr Beroun) jsem na to zapoměl a dal ho rovnoběžně, ač by mělo být natočeno více do nádraží, u ostatních by to mělo být v pořádku.
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 59
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » pát 07 bře, 2025 7:29 am

Luděk píše:Pokud na odjezdu nebude svítit zelená, tak by na vjezdu měla svítit pouze žlutá


Nedalo mi to a ta žlutá mi stále v hlavě vězela. Po několika testech s růzdným zapojením jsem na konec došel s nad již k funkčnímu řešení. Obyčejná dvousvětelná vjezdová návěstidla tak nahradím čtyřsvětelnými. Funkčnost by měla být zajištěna taková, že pokud na odjezdovém návěstidle není volno, tak na vjezdovém svítí žlutá. Pokud ale na odjezdovém návěstidle bude volno, tak i na vjezdovém bude svítit zelená.
Přílohy
460.JPG
460.JPG (5.72 KiB) Zobrazeno 2136 krát
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 59
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Jirkátor » pát 07 bře, 2025 10:20 am

To je správně, ale jen pro jízdu po "rovné " koleji, pro jizdu vedlejším směrem už to nestačí.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » pát 07 bře, 2025 11:53 am

Jen pro zajímavost. Proč? Rychlostní soustavu zde nemám,takže rychlost jak rovně, tak do odbočky je shodná a tudíž by mělo být jedno kudy souprava stanicí projede.
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 59
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » pát 07 bře, 2025 12:20 pm

petr2023 píše:
t29 píše:Ke stěně za smyčku a Řeporyje by se za kulisu vešlo skryté nádraží, abys na Smíchov poslal jeden vlak a zpátky přijel jiný.

No je pravdou, že o malém SN v místě nazvaném LOM (uvedená smyčka) ještě o výhybce a kusé koleji zvažuji ...


Doba pokročila, několik zkušebních jízdních setkání proběhlo a tak se plán ještě stále upravuje. Jak zde na fóru někdo už napsal "uzrál", tak i umne došlo k jistým změnám. Díky volbě segmentového kolejiště jsou některé změny prostě možné. Později sem vložím lepší obrázky, ale tou nejčerstvější novinkou bude osazení oné již před více než rokem zvažované výhybky s kusou kolejí dlouhou cca 240mm pro odstavení nějakého toho motoráku (Kvatro, dvojče 810 apod.) Na současný panel se to stále vejde, takže není potřeba moc velkých změn, jen vytržení posledních dvou obloukových kolejí R1, které se nahradí onou výhybkou a dorovnávacími kolejemi.
Přílohy
Smycka_PHA-v2.jpg
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 59
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Jirkátor » pát 07 bře, 2025 2:56 pm

petr2023 píše:Jen pro zajímavost. Proč? Rychlostní soustavu zde nemám,takže rychlost jak rovně, tak do odbočky je shodná a tudíž by mělo být jedno kudy souprava stanicí projede.

Pokud budeš mít před zhlavím rychlostník "40", tak ano.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod adix » sob 08 bře, 2025 6:49 am

Nebylo by škoda mít stanice podle reálu, ale návěstní systém na půl, jen se žlutou?
adix
 
Příspěvky: 103
Registrován: pon 01 dub, 2019 11:30 am

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Jirkátor » sob 08 bře, 2025 10:17 am

Často se to používá, pokud stavitel nezvládne rychlostní návěstní soustavu zapojit.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků