TT: U 250-220-250

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod JiriKTT » stř 15 kvě, 2024 7:21 pm

Michal Šuhajda:
v podstatě souhlasím. S předvěsmi jsem zatim "neprudil", celé návěštění je na několik příspěvků. K vjezdu do skryťáku od odbočky mě vede to, že pokud tam žádné návěstidlo nebude, tak musí být postavena cesta najednou od vjezdu do odbočky až na kolej skryťáku, jinak bude nutné s vlakem zastavit na trati bez viditelného důvodu. Pokud tam bude jakékoliv návěstidlo (třeba hlásky nebo hradla), tak lze postavit cestu jen k tomuto návěstidlu a pak samostatně od tohoto návěstidla do skryťáku. Ale je to jen o požadavku autora, zda to využije, nebo ne.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » stř 15 kvě, 2024 8:32 pm

JiriKTT píše:... tak musí být postavena cesta najednou od vjezdu do odbočky až na kolej skryťáku, jinak bude nutné s vlakem zastavit na trati bez viditelného důvodu...

Nějak ti nerozumím. Co máš na mysli tou postavenou cestou? Myslíš tím přestavení potřebných výhybek na kolejišti, nebo analogii jízdní cesty v reálném provozu, kdy se na návěstidle rozsvítí znak dovolující jízdu.
Už vůbec nerozumím potřebě zastavit s vlakem na trati při jízdě od výhybky do skrytého nádraží. Prostě ta souprava jede do jiného obvodu stanice, který ale není vidět a kvůli tomu přece nemusí cestou zastavovat.

Proběhl jsem celé vlákno a nikde jsem si nevšiml zmínky o tom, jak bude Libor kolejiště ovládat.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » čtv 16 kvě, 2024 4:56 am

Pokud jsem to dobře všechno pochopil, tak prostě vlak zastaví před vjezdovým návěstidlem, počká na VOLNO, potom se rozjede a podle postavení výhybky odbočky (která je za vjezdovým návěstidlem) buď vjede do stanice nebo do skryté části. Druhá možnost je, že vjezdové návěstidlo bude na VOLNO, potom vlak projede bez zastavení opět dle postavené výhybky odbočky buď do stanice nebo do skryté části.
S ovládáním počítám jak ručním (myš + ovládací panel), tak automatickým (PC + RocRail).
Předzvěsti by se mi líbily, ale nevím, jak se mi to tam všechno vejde, to ještě musím prozkoumat a promyslet.
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » čtv 16 kvě, 2024 5:09 am

Předvěst se umisťuje na vzdálenost 400, 700 nebo 1000 metrů před návěstidlem. Je pochopitelné, že není v našich možnostech ji osadit na správnou vzdálenost, ale je divné, když lokomotiva stojí u vjezdového návěstidla a předvěst je uprostřed vlaku. Těch 400m je použito na lokálkách s nízkou traťovou rychlostí. Takhle z plánku neodhadnu, jakou vzdálenost tam máš k dispozici ty.

To zastavení jsem pochopil tak, že má na mysli úsek mezi výhybkou a skrytým nádražím, osazení nějakého návěstidla před výhybkou nikdo nezpochybňuje, jen se řeší, jak ho klasifikovat.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » čtv 16 kvě, 2024 6:30 am

Jirkátor píše:... ale je divné, když lokomotiva stojí u vjezdového návěstidla a předvěst je uprostřed vlaku.

No právě. Mezi výhybkama obou odboček mám cca 70 cm. A to bych na tento úsek měl narvat 2 vjezdová návěstidla + 2 předzvěsti. Ta předzvěst by musela být vždy těsně za vjezdovým návěstidlem pro opačný směr.
A to si teď navíc ještě nejsem jistý, zda se mi vjezdové do jižní stanice vejde vpravo od koleje, zda bych ho náhodou nemusel dát vlevo od koleje + vpravo upozorňovadlo. To by potom bylo na jedné straně koleje vjezdové návěstidlo a hned za ním předzvěst.
Přílohy
09.jpg
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » čtv 16 kvě, 2024 6:40 am

Ještě mne napadá takový dotaz: mohla by být ve směru z jižní do severní nejpve přezvěst a až potom vjezdové návěstidlo pro jižní stanici ? To by mi pomohlo jednak posunout vjezdové návěstidlo tam, kde mám více místa a jednak před jižní stanicí prodloužit úsek pro posun. Nějak tak, jak naznačeno na obrázku. Není to úplná blbost?
Přílohy
10.jpg
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » čtv 16 kvě, 2024 6:45 am

JiriKTT píše:Michal Šuhajda:
v podstatě souhlasím. S předvěsmi jsem zatim "neprudil", celé návěštění je na několik příspěvků. K vjezdu do skryťáku od odbočky mě vede to, že pokud tam žádné návěstidlo nebude, tak musí být postavena cesta najednou od vjezdu do odbočky až na kolej skryťáku, jinak bude nutné s vlakem zastavit na trati bez viditelného důvodu. Pokud tam bude jakékoliv návěstidlo (třeba hlásky nebo hradla), tak lze postavit cestu jen k tomuto návěstidlu a pak samostatně od tohoto návěstidla do skryťáku. Ale je to jen o požadavku autora, zda to využije, nebo ne.

Počítám s tím, že vlak projede odbočku a zmizí někde vzadu (případně v tunelu). Zastaví až ve skryté části.
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » čtv 16 kvě, 2024 7:17 am

Libor píše:Ještě mne napadá takový dotaz: mohla by být ve směru z jižní do severní nejpve přezvěst a až potom vjezdové návěstidlo pro jižní stanici ? To by mi pomohlo jednak posunout vjezdové návěstidlo tam, kde mám více místa a jednak před jižní stanicí prodloužit úsek pro posun. Nějak tak, jak naznačeno na obrázku. Není to úplná blbost?

Proč by ne? Upřímně řečeno, stavíš si to stejně pro sebe a pokud to nebude vadit tobě, tak není co řešit. :wink:
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 16 kvě, 2024 8:25 am

Ahoj,
70 cm je poměrně málo, ale proč ne. Víceméně bude vždy na úrovni návěstidla předvěst pro opačný směr - jak to máš v nákresu. V návěstním předpisu D1 (v akt. verzi oddíl 9 - návěsti při změně provozních a stavebně technických parametrů) jsou uvedeny návěsti umístěné na neostatečnou resp. zkrácenou zábrzdnou vzdálenost.

Mmch. kouzlo původního Milanova návrhu, je v tom, že tam má krátké stanice = krátké vlaky tedy i ten nejdelší vlak (dolní SN - loko + 8 vozů) se vejde mezi odbočky :wink:
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » čtv 16 kvě, 2024 8:38 am

Michal Šuhajda píše: ... Mmch. kouzlo původního Milanova návrhu, je v tom, že tam má krátké stanice = krátké vlaky tedy i ten nejdelší vlak (dolní SN - loko + 8 vozů) se vejde mezi odbočky :wink:

Jasně, nepočítám s vlaky delšími než 50 cm. To jsem měl i v úvodním zadání.
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod JiriKTT » čtv 16 kvě, 2024 7:58 pm

Jirkátor píše:Nějak ti nerozumím. Co máš na mysli tou postavenou cestou? Myslíš tím přestavení potřebných výhybek na kolejišti, nebo analogii jízdní cesty v reálném provozu, kdy se na návěstidle rozsvítí znak dovolující jízdu.
Už vůbec nerozumím potřebě zastavit s vlakem na trati při jízdě od výhybky do skrytého nádraží. Prostě ta souprava jede do jiného obvodu stanice, který ale není vidět a kvůli tomu přece nemusí cestou zastavovat.
Proběhl jsem celé vlákno a nikde jsem si nevšiml zmínky o tom, jak bude Libor kolejiště ovládat.

Postavenou cestou myslím zjednodušené stavění podle skutečnosti v rámci možností na modelu. Ať už obsluha ručně přestaví výhybky a ručně nezávisle na výhybkách rozsvítí návěstidlo, nebo to nakliká na PC a průběh stavění cesty nechá na technice. Ve skutečnosti také máme různé stupně zabezpečovacích zařízení.
Zastavení jsme zmiňoval v případě, že by cesta od vjezdu do odbočky končila na traťové koleji. Pak hrozí, že výhybky ve skryté stanici nebudou postaveny na volnou kolej a vlak bude muset na traťové koleji zastavit. V tom případě by mi přišlo logické, aby tam bylo návěstidlo, které by zastavení zdůvodnilo. Libor mezi tím uvedl, že počítá s jízdou od vjezdu až do skryté stanice, takže to už není významné.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » stř 12 čer, 2024 3:52 am

Testovací jízdy ...
Přílohy
11.jpg
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » stř 12 čer, 2024 5:49 pm

A jak ty jízdy dopadly?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » čtv 13 čer, 2024 3:54 am

Jirkátor píše:A jak ty jízdy dopadly?

V zásadě dobře, jedno místo musím lehce doladit, jinak ok. Ale nefungují mi dvě výhybky, lépe řečeno dva přestavníky MP1. Při jejich osazování jsem je zkoušel, fungovaly dobře. Ale teď se tváří, jako že tam vůbec nejsou. Ještě jsem se nedostal k tomu, zjistit v čem je problém.
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod ondřej001 » čtv 13 čer, 2024 5:35 am

Zdar, u těch přestavníků MP1 musí dojet cyklus na koncoví spínač. Pokud se stane z nějakého důvodu, např. po delší době neježdění dochází k dilatacím materiálu - léto - zima. Možná je to k smíchu, ale já to také řešil. V zimě v pohodě, v létě jsem nejezdil a v zimě problém. Stačilo povolit krabičku, nebo vysunout strunu. Najednou se rozjel na koncák a zase to fungovalo. Samozřejmě jsem to měl u té nejhůře dostupné vyhýbky na celém kolejišti.
Proto opakuji:
-opravdu zkontrolovat otvor - oválný , zda se nedotýká struna o boky

-pozor po zaštěrkování, i kamínek 000nic je neřešitelný problém, zkontrolovat i lupou kolejivo ve vyhýbce - také jsem našel :wink: +

-seřízení chodu se cvaknutím koncového spínače - nejlépe i poslechem

- nastavit na dekodéru - bez času sepnutí - on se vypne sám - má na to koncáky - vlastní zkušenost

Vím, že tady na foru je tady dost negativ na MP1, ale když se pochopí jak to funguje a seřídí se to, tak jsou s cela funkční
ondřej001
 
Příspěvky: 350
Registrován: čtv 19 lis, 2020 6:48 pm
Bydliště: Mnichovo Hradiště

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků