Zdravím Vás po menšej odmlke by som sa s Vami podelil o pár zaujímavostí, ktoré môže každý modelár využiť pre svoje koľajisko tak, ako to využívam ja a snažím sa o zakomponovanie týchto krásnych diel do modelovej velkosti a sveta.
Štiavnické vrchy, časť prvá.Už od 13 storočia sú tieto kopce zásobou striebra a zlata. A môže sa o tomto pohorí hovoriť ako o kolíske alebo priekopníkovi ťažby nerastných surovín. Centrom je samozrejme Banská Štiavnica. Ja som sa vybral práve sem. Cestu som si volil kľukatú pomedzi rôzne dediny a lesy, kde sa ukrýva to krásne čaro. Šachty a štôlne.
Začíname málo významnou, ale za to dôležitou dedinkou a tou sú
Hodruša-Hámre. Banícka obec, ktorej existencia sa spája s baníctvom a ťažbou zlato-strieborných rúd v 13. a 14. storocí. Som rád, že ostal v tejto obci dôkaz v podobe šachty Mayer. Staršia nižšia šachtová veža z roku 1928 je nitovanej konštrukcie, je to výrobok železiarní v Hronci. Šachta Mayer 1 hlboká 108 m bola vyrazená v rokoch 1805 – 1807 v súvislosti s razením Voznickej dedičnej štôlne ako dopravná a vetracia šachta.
Vyššia šachtová veža je z 80 rokov 20 storočia. Šachta Mayer 2 bola tiež vyrazená ako prevádzková, dopravná a vetracia šachta v súvislosti s razením Novej odvodňovacej štôlne, ktorá mala nahradiť Voznickú dedičnú štôlňu, ktorá však slúži dodnes. Areál oboch šácht tvorí zaujímavú skupinu banských diel s rovnakým účelom s odstupom takmer 100 rokov.

Štôlňa k šachte Lill. Veľmi dôležitá súčasť, ktorá slúžila na odvodnenie. Pretože voda a štôlne k sebe nejdú, v lesoch nájdeme mnoho dedičných odvodnovacích štôlní, ktoré slúžili aj na pohon bánskych zariadení. Prekop je dlhý cca 200m.

V Hodruši nájdeme poslednú baňu. Jej názov neviem, ale 3x denne vybehne zo štôlničky vláčik, ktorý vyvezie von rudu. Zlatonosnú rudu.
Tá sa potom vysypáva pomocou rotačných výklopníkov do korby nákladných áut.



Cestou do Banskej Štiavnice narazíme na šachtu, teda jej torzo, ktorá slúžila do roku 1993. Veža ostala, zbytok sa stal majetok kultúrnej menšiny zaoberajúcej sa ťažbou šrotu, tehál a všetkého, čo sa dá speňažiť. Nakoľko som sa bál, zastavil som autom radšej ďalej spravil pár foto.

Dorazil som do Banskej Štavnice, konkrétne bánske múzeum v prírode.
Veľmi pekné.
V úvode pár foto a v ďalšej časti zábery z fárania do bane.
Ťažný stroj

Stroj k ťažnej veži tuším Ján. Jedná sa o obežné lano.

Ťažná veža dolu Ondrej. Presnú hĺbku Vám nepoviem, ale sprístupnená je prostredníctvom štôlne Bartolomej po úroveň prvého a druhého patra. Informácie je, že patier je tu 13, ale prieskum sa podaril tuším po 4 patro z dôvodu nedostatku vzduchu a zatopení.

Medzi šachtou Ondrej a Bartolomejskou štôlňou je zaujímavý šikmý výťah. Super námet pre úzku dráhu.



Bánsky inšpekčný vozík

A ideme do bane.

Nakoniec moja osobnosť z iného dolu a iných vrchov. Ale to na budúce. Tak Zdar boh a hor sa do modelovania

