Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Max » sob 02 črc, 2011 10:47 am

lajblt píše:Toto je ošetřeno předpisem D2. Manipulující nákladní vlak je v mezistaničním úseku pod telefonickým dohledem obou sousedních dopraven.

A tomu mám rozumět jak ?
Myslím dobu, kdy ještě nebyly mobily, ani satelity, zato ale vlaky posunovaly....všude, kde se dalo, a hodně.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod lajblt » sob 02 črc, 2011 11:45 am

Telefonické dorozumívání je způsob komunikace pomocí drážního telefonu používaný už přes 100 let. Když nebyly mobily ani satelity, byly v každé stanici, na každém hradle, hlásce, odbočce služební telefony (to jsou ty bílé krabice s písmenem "T"). A jsou i dneska. Jak prosté, milý Watsone. :P

Vypadalo to asi takhle:
Výpravčí ze stanice A zavolal do stanice B, jestli je trať volná a že do nákladiště pojede manipulační nákladní vlak. Vlak vyjel ze stanice A, kde vlakvedoucí nebo posunovač dostal klíče od výhybek na nákladišti (každé nákladiště přísluší jedné ze stanic, se kterou sousedí). Dojeli do nákladiště, vlakvedoucí zatelefonoval postupně do obou sousedních stanic, že jsou na místě, přestavili krycí návěsidla na "Stůj" a šlo se posunovat. Když posun skončil, vrátili všechny výhybky do základní polohy, návěstidla dali na "Volno" a zase se zavolalo výpravčím obou sousedních stanic, že už skončili. Pak se vrátili do stanice A, vlakvedoucí nebo vedoucí posunu vrátil klíče od výhybek z nákladiště a výpravčí zatelefonoval do stanice B, že trať je opět volná. Případně se rovnou domluvili, jestli vlak může následně pokračovat z A do B.

Nevím, jestli se dneska na tom něco změnilo. Třeba u té vlečky do papíren Bělá jsem se dočetl, že je tam nově (poprvé na ČD) nainstalováno zařízení (protože trať je říízená dálkově z České Lípy), které umožňuje, aby se vlak nemusel vracet do předchozí stanice, ale mohl rovnou pokračovat v jízdě do stanice následující. Tím se ušetří hodně času a nafty.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Max » sob 02 črc, 2011 7:04 pm

Pro představu, jaký býval provoz v "zn". A taky kolik metrů bylo dlouhé.
Přílohy
zast-nakl.jpg
zast-nakl.jpg (24.17 KiB) Zobrazeno 7556 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Antar » ned 21 srp, 2011 4:47 pm

Tak, po pár týdnech opět oživuji tohle vlákno (které je mimochodem už zase zralé na přejmenování :wink: - viz dále)

Po dalších pokusech vylepšit svůj návrh kolejiště jsem se dopracoval k opravdu konečnému návrhu. Šlo o to, že na té původní úvraťovce mi pořád něco nesedělo. Možná, že se nakonec projevila lenost objíždět v každé stanici soupravu :) ... Prostě, vzešlo z toho tohle:

http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#def

Na první pohled žádná změna, ale dolní stanice je tentokrát průjezdná (odbočná). Funkci úvraťové stanice bude plnit stanice horní - ta se také nezměnila, až na kratší most, daný zvýšením úrovně údolí, a výhybku v oblouku za ním, odkud vede trať do malé koncové stanice. "Hlavní trať" (píšu to v uvozovkách, protože s ohledem na délku stanic i vlaků to bude vlastně jen důležitější místní trať) je napojena na skryťák, tvořený oválem se dvěma smyčkami. Pokud chci, můžu kroužit až do úplného zblbnutí - anebo jezdit podle GVD. Boční panel s malým nádražím jsem rozšířil na 45 cm, a přesměroval řeku. Vznikla z toho tak vlastně ta (mnou původně odmítaná) varianta B, navrhovaná Michalem Šuhajdou, jen z dolní stanice vychází o jednu trať víc.
Dvoumístná remíza je nově situována do dolní (odbočné) stanice, v horní úvraťovce jsem místo původní remízy dal vlečku k zemědělskému skladu, takže tam jsou 3 možnosti nakládky a vykládky (bude to chtít 7 rozpojovacích zařízení - na koncích dopravních kolejí 1 a 3 a na vyústění každé z vleček). Provoz mezi odbočnou a úvraťovou stanicí předpokládám silnější, než mezi úvraťovou a koncovou (kde se bude jezdit méně a podle D3).
Po "hlavní" trati dole bude jezdit nějaký kratší rychlík, osobáky budou 810 s vlekem a možná i např. brejlovec se dvěma patry Btmo (ten ale jen na "hlavní" trati). Pro nákladní dopravu počítám s manipulákem taženým hektorem, případně do budoucna ještě s jednou nákladní soupravou, která bude jezdit po "hlavní" trati. Celkem ta hnací vozidla vidím tak na 3-4 lokomotivy a 2 vozy 810.

A teď proč o tom píšu. Stavba je zahájena, rám stojí, koleje a výhybky jsou objednány. Teď je čas popřemýšlet o ovládání. Chci to udělat nejjednodušší, jak to půjde. Zvažoval jsem 4 možnosti:

* FZ1 (mám) a dva pulsní regulátory (chci mít možnost jízdy 2 vlaků). Kolejiště bude rozděleno na řadu samostatných úseků (obě kolejnice přerušeny) a bude se přepínat stylem reg1 - 0 - reg2. To ovšem znamená jednak poměrně složité drátování, a jednak nutnost nějak ošetřit ty přechody na styku napájení, pokud by mělo dojít ke kolizi mezi regulátory (tj. když vlak po blbě přehozené výhybce vjede omylem do působnosti druhého regulátoru, nastaveného jako na potvoru opačným směrem - hlavně to levé zhlaví u odbočné stanice bude problém). Koukal jsem na http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=140&Itemid=98, kde je to pěkně popsáno - ale těch úseků a dalších přepínačů... :o :roll:

* FZ1 a jeden pulsní regulátor. Nepoměrně jednodušší (přerušuje se vždy jen 1 kolejnice), ale může jezdit jen jeden vlak. Ale možná i to by mohlo pro domácí kolejiště stačit, pokud uvažujeme jednočlennou obsluhu a analogové stavění vlakových cest atd.

* Dva jednoduché ovladače od PIKO (ty se dvěma vinutími) - poměrně jednoduché, také přerušení jen 1 koleje (jeden společný zpětný vodič), ale připadá mi to už poněkud zastaralé... Nicméně asi stále použitelné, a za rozumnou cenu.

Smyčky jsou ve všech případech nejspíš jednoduše řešitelné pomocí 4 diod a oboustranných mezerek.

* Digitál. Ale jen do lokomotiv. Základní set se prodává za 2300 - 2800 Kč (Fleischmann, Roco). K tomu dekodéry do mašin. V současné době tohle u mě vede, protože mi to nesmírně usnadní pokládku kolejí - nemusím řešit mezerky v kolejích a zapojení drátů je jednoduché. Ale mám problém s těmi smyčkami. Objevil jsem tohle: http://www.steelectronic.cz/inpage/023-dcc-reverz/. To vypadá jednoduše, ale jak to funguje, pokud je smyčka složitější, a pokud chci ve smyčce zastavit vlak, na který nevidím (pod terénem atd.)?
Dá se použít následující zapojení?

Obrázek

Nebo je třeba to v digitálu ošetřit jiným způsobem?
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Jarda H. » ned 21 srp, 2011 5:12 pm

Antar píše: .....opět oživuji tohle vlákno (které je mimochodem už zase zralé na přejmenování :wink: - viz dále) .....


No vždyť si to přejmenuj, je to tvoje vlákno :!: Otevři si svůj první příspěvek a přepiš název vlákna .....
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2796
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » ned 21 srp, 2011 5:20 pm

Přejmenováno :D Snad to ostatní nezmate :D
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 21 srp, 2011 6:47 pm

Pokud plánuješ provoz v digitálu,tak ty dva úseky nepotřebuješ nijak přerušovat a spínat nějakým přepínačem. :D Přerušíš pouze obě koleje v místech,kde máš označeno a to je vše.Dokonce nemusíš pojíždět smyšku jedním směrem,ale oběma :lol: a klidně v tom SN vlaky vykřižovat.Jiná věc je jak signalizovat zda je vlak na určeném místě,abys mohl s druhým odjet.Já mám k tomu účelu dvě fotobrány,když vlak protne její dráhu,na panelu se mi rozsvítí led u příslušné koleje a zastavím.Postavím z druhé koleje a jedu,navíc mi to signalizuje obsazenou kolej.Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » ned 21 srp, 2011 7:10 pm

To vím, že to není nutné spínat, že stačí ten smyčkový modul a ty mezerky, ale jde mi o to, aby vlak zastavil v tom tunelu sám. Mám za to, že je to takto jednodušší, než ty fotobrány atd. Jistě, pro automatické zastavení vlaku se dají použít nějaké brzdové moduly atd., ale ve skryťáku je to zbytečné. Mně šlo o to, zda to je vůbec takto možné zapojit a zda tam nejsou nějaké "mouchy".
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 21 srp, 2011 7:22 pm

Tohle už se tady někde řešilo,jde o to,že natvrdo vypneš přívod proudu k dekodéru a zase zapneš,což by se jim nemuselo líbit. :D
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » ned 21 srp, 2011 9:21 pm

Právě o to mi šlo, aby se někde něco neodpálilo nebo nezkratovalo. Takže buď to nechat jen na multimyši, nebo zbývá použít tohle:

http://www.steelectronic.cz/inpage/015-dcc-abc/

A místo toho návěstidla dát jen obyčejný spínač.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 23 srp, 2011 1:46 pm

Ahoj,
nevím jestli má ještě cenu žvanit do návrhu, ale u té finální verze mi hodně vadí pididélka tratě od odbočky do koncové stanice. Širá trať je tu kratší než samotná koncová stanice. Vím, že je místa málo, ale řešení s odbočkou celou trať ještě opticky zkrátí. Navíc se tohle řešení používá pouze u místních tratí. Radši bych zkusil lokálku protáhnout až do úvraťové stanice. V úvraťové stanici může být napojena jen do části kolejiště. Třeba jen jedna - dvě dopr. koleje pro lokálku (klidně i kratší než zbytek stanice) a ostatní koleje pro trať z odbočné stanice.
Ještě mě napadlo prohodit úvraťovou a koncovou stanici? I tak by stálo za to trať do koncové stanice ještě protáhnout, ale bojím se, že další oblouk už se do levé části kolejiště rozumně napasovat nedá.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2398
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod chameleon » úte 23 srp, 2011 2:15 pm

Michal má pravdu - a nejlépe trať protáhnout vložením dílu viz tento návrh: http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad/k ... ar_540.gif
Nejdřív bych postavil ten hlavní segment a dle další chuťi stavěl místní trať..
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod MilanS. » úte 23 srp, 2011 2:42 pm

chameleon píše:Michal má pravdu - a nejlépe trať protáhnout vložením dílu viz tento návrh: http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad/k ... ar_540.gif
Nejdřív bych postavil ten hlavní segment a dle další chuťi stavěl místní trať..


Jestli dobře cháůu nejprve stanice pak trať? Jinak plánek přiložím za chvíli.
Uživatelský avatar
MilanS.
 
Příspěvky: 18
Registrován: pon 15 srp, 2011 11:00 am

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod chameleon » úte 23 srp, 2011 2:59 pm

MilanS. píše:
chameleon píše:Michal má pravdu - a nejlépe trať protáhnout vložením dílu viz tento návrh: http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad/k ... ar_540.gif
Nejdřív bych postavil ten hlavní segment a dle další chuťi stavěl místní trať..


Jestli dobře cháůu nejprve stanice pak trať? Jinak plánek přiložím za chvíli.
Myslel jsem jen prodloužení lokálky - kolejiště do tvaru U jinak plán dle poslední verze
Postavit ten segment s hl. + úvrať.nádražím i s odbočkou, a kdyby už nebyla chuť na hada s lokálkou, tak cancour odbočující trati nechá zarůst a basta :P
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » úte 23 srp, 2011 10:10 pm

To s tím zaústěním obou tratí do horní stanice jsem zkoušel, jak pomocí výhybky před zhlavím, tak pomocí spojky z obloukových výhybek, ale pořád kus místa chyběl. Pokud totiž mám podmínku nejmenší oblouk 310 mm, tak se mi tam další vedle něj nevleze - lokálka by musela mít 353 a to znamená posunout vnitřní oblouk 310 do středu kolejiště, ale pak se dole v té skále nad zhlavím dolní stanice nevytočím. Nebo možná za cenu nějaké šílené opěrné zdi, ale to nechci.

Taky se mi to zdá krátké, ale spíš asi použiju to řešení ve tvaru U :wink: Odhadli jste to naprosto správně - napřed se budou stavět ty dva hlavní segmenty a pak se dodělá ta mrňavá stanice (mimochodem, opravdu se jedná o místní, až podružnou a nevýznamnou trať, zamýšlím to tak, že v té horní úvraťové dochází "ke změně řádu tratě". Ale ten segment s tou koncovou stanicí stejně bude odpojitelný a tak bude možno časem vložit segmenty další - pokud mě to bude bavit a budu to mít kam dát :)
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 15 návštevníků