Tak, po pár týdnech opět oživuji tohle vlákno (které je mimochodem už zase zralé na přejmenování
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- viz dále)
Po dalších pokusech vylepšit svůj návrh kolejiště jsem se dopracoval k opravdu konečnému návrhu. Šlo o to, že na té původní úvraťovce mi pořád něco nesedělo. Možná, že se nakonec projevila lenost objíždět v každé stanici soupravu
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
... Prostě, vzešlo z toho tohle:
http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#defNa první pohled žádná změna, ale dolní stanice je tentokrát průjezdná (odbočná). Funkci úvraťové stanice bude plnit stanice horní - ta se také nezměnila, až na kratší most, daný zvýšením úrovně údolí, a výhybku v oblouku za ním, odkud vede trať do malé koncové stanice. "Hlavní trať" (píšu to v uvozovkách, protože s ohledem na délku stanic i vlaků to bude vlastně jen důležitější místní trať) je napojena na skryťák, tvořený oválem se dvěma smyčkami. Pokud chci, můžu kroužit až do úplného zblbnutí - anebo jezdit podle GVD. Boční panel s malým nádražím jsem rozšířil na 45 cm, a přesměroval řeku. Vznikla z toho tak vlastně ta (mnou původně odmítaná) varianta
B, navrhovaná Michalem Šuhajdou, jen z dolní stanice vychází o jednu trať víc.
Dvoumístná remíza je nově situována do dolní (odbočné) stanice, v horní úvraťovce jsem místo původní remízy dal vlečku k zemědělskému skladu, takže tam jsou 3 možnosti nakládky a vykládky (bude to chtít 7 rozpojovacích zařízení - na koncích dopravních kolejí 1 a 3 a na vyústění každé z vleček). Provoz mezi odbočnou a úvraťovou stanicí předpokládám silnější, než mezi úvraťovou a koncovou (kde se bude jezdit méně a podle D3).
Po "hlavní" trati dole bude jezdit nějaký kratší rychlík, osobáky budou 810 s vlekem a možná i např. brejlovec se dvěma patry Btmo (ten ale jen na "hlavní" trati). Pro nákladní dopravu počítám s manipulákem taženým hektorem, případně do budoucna ještě s jednou nákladní soupravou, která bude jezdit po "hlavní" trati. Celkem ta hnací vozidla vidím tak na 3-4 lokomotivy a 2 vozy 810.
A teď proč o tom píšu. Stavba je zahájena, rám stojí, koleje a výhybky jsou objednány. Teď je čas popřemýšlet o ovládání. Chci to udělat nejjednodušší, jak to půjde. Zvažoval jsem 4 možnosti:
* FZ1 (mám) a dva pulsní regulátory (chci mít možnost jízdy 2 vlaků). Kolejiště bude rozděleno na řadu samostatných úseků (obě kolejnice přerušeny) a bude se přepínat stylem reg1 - 0 - reg2. To ovšem znamená jednak poměrně složité drátování, a jednak nutnost nějak ošetřit ty přechody na styku napájení, pokud by mělo dojít ke kolizi mezi regulátory (tj. když vlak po blbě přehozené výhybce vjede omylem do působnosti druhého regulátoru, nastaveného jako na potvoru opačným směrem - hlavně to levé zhlaví u odbočné stanice bude problém). Koukal jsem na
http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=140&Itemid=98, kde je to pěkně popsáno - ale těch úseků a dalších přepínačů...
* FZ1 a jeden pulsní regulátor. Nepoměrně jednodušší (přerušuje se vždy jen 1 kolejnice), ale může jezdit jen jeden vlak. Ale možná i to by mohlo pro domácí kolejiště stačit, pokud uvažujeme jednočlennou obsluhu a analogové stavění vlakových cest atd.
* Dva jednoduché ovladače od PIKO (ty se dvěma vinutími) - poměrně jednoduché, také přerušení jen 1 koleje (jeden společný zpětný vodič), ale připadá mi to už poněkud zastaralé... Nicméně asi stále použitelné, a za rozumnou cenu.
Smyčky jsou ve všech případech nejspíš jednoduše řešitelné pomocí 4 diod a oboustranných mezerek.
* Digitál. Ale jen do lokomotiv. Základní set se prodává za 2300 - 2800 Kč (Fleischmann, Roco). K tomu dekodéry do mašin. V současné době tohle u mě vede, protože mi to nesmírně usnadní pokládku kolejí - nemusím řešit mezerky v kolejích a zapojení drátů je jednoduché. Ale mám problém s těmi smyčkami. Objevil jsem tohle:
http://www.steelectronic.cz/inpage/023-dcc-reverz/. To vypadá jednoduše, ale jak to funguje, pokud je smyčka složitější, a pokud chci ve smyčce zastavit vlak, na který nevidím (pod terénem atd.)?
Dá se použít následující zapojení?
![Obrázek](http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad/digital_smycka.jpg)
Nebo je třeba to v digitálu ošetřit jiným způsobem?