žst. Podlesník

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod Max » úte 20 dub, 2010 12:25 pm

Na názvu stanice nezáleží, je to jen ukázka, že i v malé stanici může být točna i s velkou remízou. A že tam stojí dodnes.

Jmenuje se Dolní Lipka, zatímco v "sudetech" takto překládali do češtiny název stanice Niederlindewiesse. Ta druhá je Chornice.

V té Dolní Lipce ale tak velkou topírnu určitě neměli kvůli lokálce do Štítů, navíc se domnívám, že tu topírnu tam postavli ještě dávno před stavbou lokálky. Dvě topírny i s točnou bývaly i ve Šternberku - tam taky není žádná odbočka. Zde to bylo přesně to samé.

V obou stanicích se stýkaly dvě různé dráhy, a tedy tam končily jejich vlaky.
A právě tohle by byl ten důvod pro postavení topírny i v nácestné stanici bez odbočky (na kolejišti).
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 20 dub, 2010 1:14 pm

Myslím, že si neodporujeme, ve všech případech musel být k eistenci depa nějaký důvod..
Moc to v Lipce neznám, ale řekl bych, že dodnes přežila právě kvůli trati do Štítů. I když, teď už je aspoň z pohledu osobní dopravy odbočnou tratí ta do Hanušovic. Podobně v Chornici, která je lokálkovým "uzlem".
Zatímco ve Štenberku depo nepřežilo, protože pro něj už není uplatnění.

Ten název je vhodné uvést. Pro inspiraci je vždycky lepší prohlídnout si celou stanici včetně okolí.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Radek » úte 20 dub, 2010 2:12 pm

:cry:
Naposledy upravil Radek dne úte 20 dub, 2010 2:25 pm, celkově upraveno 1
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod radekkrupka » úte 20 dub, 2010 2:13 pm

Možná řeknu blbost, ale točna by se dala v nějaké stanici možná odůvodnit tím, že tam bylo potřeba otáčet lokomotivy? To by ovšem asi v dané stanici musely nějaké vlaky končit, případně otáčet úvratí na odbočku, která je mimo stanici?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod milan ferdián » úte 20 dub, 2010 2:44 pm

Kluci,již jsem psal několikrát,točna výhradně patřila parnímu provozu.Pro diesel nebo elektro nemá žádný význam.Že dodatečně po zrušení parního provozu ponechali točny ,hlavně ve velkých lokomotivních depech,tak jen proto ,aby si využili stávající prostory pro deponování již nových trakcí. :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod radekkrupka » úte 20 dub, 2010 3:03 pm

milan ferdián píše:Kluci,již jsem psal několikrát,točna výhradně patřila parnímu provozu.Pro diesel nebo elektro nemá žádný význam.Že dodatečně po zrušení parního provozu ponechali točny ,hlavně ve velkých lokomotivních depech,tak jen proto ,aby si využili stávající prostory pro deponování již nových trakcí. :wink:

Já to tak samozřejmě myslel... jako "pozůstatek"
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod yurax » úte 20 dub, 2010 3:50 pm

Michal Šuhajda píše:Co se týká dotazu na stanic, některé dráhy různých společností byly propojené spojkou jen z donucení (vojenské důvody) Transverzálka ATE je typický příklad kromě Úštěka mě napadl i Liberec, kde byla koncová stanice ATE kus od stanice SNDVB(trať Pardubice-Liberec) a hned vedla byla stanička dráhy do Jablonce a Tanvaldu. Teprve po přestavbě zajížděly vlaky až do společné stanice.


V tom pripade rozumim, byvaly to relikvie liberalismu v budovani zeleznic a soukromnicke podnikatelske kreativity... Nenapadlo mne to, uvazoval jsem o draze vzdy jako o celku. Dokonce i v hre transport tycoon jsem zatvrzele odmital budovat samostatne drazky a mel jsem vse sesitovane a propojene a dokonce moznost, ze pri zapnute konkurenci ma vice spolecnosti vzajemne nezavisle trati a nepropojene nadrazi v jednom meste mi tenkrat koncem 90. let a se znalosti mapy CD prisla naprosto zhuverila a fantaskni :)
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Příspěvekod milan ferdián » úte 20 dub, 2010 7:13 pm

Neustále řešíme jestli točnu ano nebo ne.Zde máte seznam stanic ,kde točny byly součástí lokomotivního depa,tam kde je písmeno velké X tak točna,byla bokem,samostatná.Seznam není úplný a názvy stanic jsou převzaté s původním názvem.Okolo 1938 :?:

Aš v Čechách X __ Blatno u Jesenice__Cheb__Bakov nad Jizerou__Lysá nad Labem__Mladá Boleslavhl.nádr.__Bílina X __Česká Třebová__Německý Brod__Hostivice X __Kolín__Karlovy Vary hor.nádr. +dol.nádr. __Kadaň-Prunéřov X __Louny__Horní Cerekev__Kralupy nad Vltavou__Lužná-Líšany__Česká Lípa__Děčín dol.nádr.+hor.nádr.__Louka-Horní Litvínov__Praha Mas.nádr.__Praha Wils.nádr.__Praha-Bubny__Most__Obrnice__Nymburk__Všetaty__Velký Osek__Počerady__Podmokly__Plzeň seř.nádr.__Přerov__Rumburk__Teplice__Teplice lesní brána X __Úpoříny X __Varnsdorf X __Ústí nad Labem __Žatec__Žatec město X __
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod rawen » úte 20 dub, 2010 7:47 pm

V Prostějově - místním je točna dodnes... Dřív to asi byl Prostějov hl., než postavili nové.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1894
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod Max » úte 20 dub, 2010 7:56 pm

radekkrupka :
Možná řeknu blbost, ale točna by se dala v nějaké stanici možná odůvodnit tím, že tam bylo potřeba otáčet lokomotivy? To by ovšem asi v dané stanici musely nějaké vlaky končit, případně otáčet úvratí na odbočku, která je mimo stanici .

Ano, i tohle by mohlo být.
Třeba lokálka Sadová-Smiřice odbočovala z trati HK-Ostroměř až v odbočce Hněvčeves. V Sadové byla topírna, a je možné, že tam kdysi mohla být i točna. Třeba jako v Kopidlně, průměr asi 3 metry. Takže Sadová bývala obyčejná maličká stanice , asi 3 koleje, a přesto měla topírnu (plus točnu ???).
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 21 dub, 2010 7:05 am

milan ferdián píše:Neustále řešíme jestli točnu ano nebo ne.Zde máte seznam stanic ,kde točny byly součástí lokomotivního depa,tam kde je písmeno velké X tak točna,byla bokem,samostatná.Seznam není úplný a názvy stanic jsou převzaté s původním názvem.Okolo 1938 :?:

Aš v Čechách X __ Blatno u Jesenice__Cheb__Bakov nad Jizerou__Lysá nad Labem__Mladá Boleslavhl.nádr.__Bílina X __Česká Třebová__Německý Brod__Hostivice X __Kolín__Karlovy Vary hor.nádr. +dol.nádr. __Kadaň-Prunéřov X __Louny__Horní Cerekev__Kralupy nad Vltavou__Lužná-Líšany__Česká Lípa__Děčín dol.nádr.+hor.nádr.__Louka-Horní Litvínov__Praha Mas.nádr.__Praha Wils.nádr.__Praha-Bubny__Most__Obrnice__Nymburk__Všetaty__Velký Osek__Počerady__Podmokly__Plzeň seř.nádr.__Přerov__Rumburk__Teplice__Teplice lesní brána X __Úpoříny X __Varnsdorf X __Ústí nad Labem __Žatec__Žatec město X __


Ahoj Milane,
ten seznam se mi zdá nějak prořídlý.
Trochu bych to doplnil, ale ani potom určitě nebude úplný. Sepsal jsem místa, která jsem viděl na vlastní oči.
+ - točna již neexistuje
Bečov n/T., Beroun+, České Velenice, České Budějovice, Domažlice+, Babín (Horažďovice předm.), Klatovy, Mariánské Lázně, Praha - Nusle (Vršovice), Rakovník, Ražice+, Protivín;Zdice

Pak se tu objevil již zmíněná D. Lipka, Chornice
Naposledy upravil Michal Šuhajda dne stř 21 dub, 2010 7:13 am, celkově upraveno 1
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Yarda » stř 21 dub, 2010 7:12 am

Horažďovice, Ražice, Protivín, Veselí n/L, Tábor....
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 21 dub, 2010 7:14 am

Na ty tři (H,R,P) jsem si vzpomněl dodatečně, a vzpomínám dál jak si v duchu projíždím stanice, ale Yarda byl rychlejší...
Otázka pro znalce místních poměrů Byla točna i ve Strakonicích? dodnes je tam rotundä (byť jen dvoumístná), nebo jen stavěli podle jednotných plánů?
Naposledy upravil Michal Šuhajda dne stř 21 dub, 2010 7:17 am, celkově upraveno 1
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Yarda » stř 21 dub, 2010 7:17 am

V Ražicích už je jen rotunda bez točny. Ve Strakonicích je dvoumístná rotunda bez točny, s vjezdem přes výhybku, točna možná kdysi bývala...
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 21 dub, 2010 7:33 am

Všiml jsem si, že toto vlákno je zdvojeno i v Tématu Podklady ke stavbě, kam se hodí líp. Doporučuju přesunout debatu ohledně točen tam, a tady se věnovat kolejišti Podlesník. Pokud se tedy kiski nenaštval a má zájem....
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník