Větší Mankovičky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod _lt_ » úte 28 led, 2025 10:39 am

Ani jedna varianta není správná. Taky jsem vymýšlel jak si naplánovat co nejvíc kolejí do depa, jenže takhle by to ve skutečnosti nebylo.
Tahle remíza bude asi Zruč od KB model, ti u ní píší, že je ještě v Dobrušce a Rokytnici n.J.
Ve všech třech stanicích je remíza pouze s jednou kolejí, většinou bez jámy, zauhlování jen ručně... jenže to většinou na kolejišti nechceme. Předpokládej, že širokodaleko není jiné depo, které by motorový provoz stáhlo pod svoje křídla a tato remízka by byla s koncem parního provozu zrušena. Remíza bude tedy nadále využívaná a za léta provozu (protože nikde není poblíž vhodné depo) byla rozšířena o zauhlování, kterým se živí i lokomotivy jezdící po hlavní trati. Nějaký vlaky tu musí začínat/končit, aby depo nebylo jen místního významu pro lokálku. Tři koleje jakkoliv do paprsků mít ale nebude.
Normálně by popelová jáma, vodní jeřáb a zauhlování byli na jedné koleji za sebou, včetně občasného zásobování. Na to prostě jedna kolej stačí. Tady bych ale ještě přidal druhou, zásobovací kolej, která povede podél před remízu vedle popelové jámy. Tam bude popelový jeřáb nakládající popel z jámy do přistaveného popelového vozu. Poblíž jámy bude i vodní jeřáb. Kousek předtím (popelová jáma a zauhlování musí mít nějakou předepsanou vzdálenost od sebe) bude zauhlování a mezi kolejemi skládka uhlí. Na tu zásobovací kolej, nejblíž stanici a nejdál od popela (klidně v úrovni uhlí), se bude přistavovat ta cisterna pro zbrojení motorové trakce.

Následně v době, kdy pára skončila, tak se v místě zauhlování zbudovalo malé zbrojení s nádržemi nad/pod zemí.
Přílohy
pohled1.JPG
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » úte 28 led, 2025 8:05 pm

Děkuju M. Šuhajdovi, Zlámalíkovi a _It_ za podněty, využiju je. Zkusil jsem tedy sestavu zjednodušit, na jednu kolej k remíze (jáma + voda a dále uhelný výtah a skládka uhlí) a druhou kolej zásobovací, s cisternou. Původní idea byla, že dvojcestná výhybka nahradila původní malou točnu u lokálkové remízy; potřeboval jsem se vejít do krátkého prostoru. Ale když jsem znovu zkoumal mně dostupné podklady, tak opravdu jsou původní návrhy příliš rozsáhlé vzhledem k velikosti a významu stanice... to mi nedošlo. Navrhované rozmístění jsem trochu zpřeházel s ohledem na dostupný prostor. Mezi popelem a uhlím je kus volného místa a cisterna je na druhé straně než popel. Co si o tom myslíte? Děkuju.
varianta č. 4, retušovaný půdorys:
var4.jpg

pohled od kolejiště stanice:
pohled4.jpg
PaTT
 
Příspěvky: 30
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod Zlámalík » úte 28 led, 2025 9:17 pm

Výhybka č. 13 je oblouková, nebo jen klame objektiv? Asi do ní nechceš vrtat, ale ta levá za ní vypadá divně. Vyměnil bych č. 13 a tu za ní za obě dvě pravé, výtopna se tím pádem fous přiblíží k trati a u okraje ti zbude víc místa. Nebo aspoň tu novou dej symetrickou, aby se to tak nelomilo. Ale uvidíš, co na to znalci provozu a reálií, já jsem šestiepošník :-)
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod _lt_ » stř 29 led, 2025 5:42 am

Zlámalík má pravdu, chtělo by to víc stočit k trati. Ten strážní domek bych dal někde na širou trať a místo ní by stačila jen užší boudička pro výhybkáře. Pak by se to nemuselo takhle lámat ke kraji. Výhybka 13 vypadá opravdu obloukově, proto tam ani nepůjde ta oboustranná. Za 13 tedy zkus symetrickou, jak to vyjde...
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » stř 29 led, 2025 7:29 pm

Ano výhybka 13 je oblouková a do ní vrtat opravdu nebudu (úplně mi stačí kutat ven tu oboustrannou, která je už přilepená).
Takhle by to vypadalo pokud vyměním v depu levou výhybku za pravou (obojí EW1). Remíza je teď o fous blíže k trati. Dál už bych jí neposouval, cílem je aby zůstala v "prvním plánu" tedy v úrovni nádraží a za ní zůstal ještě nějaký prostor, aby to mělo při čelním pohledu aspoň trochu hloubku. Přidal jsem rozpracovaný zadní segment, je tam místo tak na úzkou příjezdovou cestu a hned za ní už je skála. Taky mi přišlo dobré zachovat nižší objekty (uhelné figury) před vyššími (remíza) z pohledu diváka (jak naznačoval Zlámalík) a tudíž bych tohle uspořádání asi už nechal.
A ještě mám dotaz: depo je zaústěno do dopravní koleje. Má být v místě červeného špenlíku výkolejka? Děkuju za všechny připomínky a rady.
varianta č. 5:
var5.jpg

pohled5.jpg
PaTT
 
Příspěvky: 30
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod _lt_ » pát 31 led, 2025 5:50 am

Depo zaústěné do dopravní koleje? Myslel jsem, že tohle je někde v minulosti stránek vyřešené a je manipulační.
No nevadí, může být dopravní a bude tam výkolejka v místě červeného špendlíku.
Ale nyní... depo/výtopna má mít oddělený prostor pro manipulaci, tak aby nenarušovala provoz ve stanici, což v tomto případě v přítomnosti té výhybky hned u výkolejky nebude možné.
1. nechat to tak, neb v době výstavby se počítalo s posunem na zásobovací kolej jednou za čas a posun v rámci depa (odstavení lokomotiv v přestávkách mezi výkony na tu zásobovací kolej) nebude.
2. přesunout výhybku mezi uhlí a popelovou jámu a tím vznikne prostor pro nerušené přejíždění lokomotiv z koleje na kolej v rámci depa bez nutnosti volat výpravčímu o odemčení výkolejky.
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod T1158 » pát 31 led, 2025 8:49 am

Hezkým praktickým příkladem je Vršovické depo. Z jedné strany zaústěno do stanice přes st. "U" -kryto výkolejkou a ranžírkou. Od Edenu taktéž-výkolejka, ranžírka -bývalé st. "6". Když jsem na Účku kdysi sloužil, bylo zcela běžné provádět posun jen za první veksl do depa, tedy jen kousek do dopravní koleje a zpět do depa. Tedy ok, jenv případě Mankoviček musí výpravčí počítat s místem pro posun z/do depa.
T1158
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte 24 srp, 2021 3:51 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků