Nádraží Letohrad

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » stř 09 lis, 2016 2:17 pm

z jedoucího auta, dcera řídila...
Přílohy
22 Černovírská rovinka.jpg
23 Před Hutwaldem.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » stř 09 lis, 2016 7:38 pm

Překreslil jsem návrh kolejiště, minimalizoval jsem počet kolejí. Čtyři pro osobní dopravu a tři nákladní dopravu a zajištění posunu. Předpokládaným použitím kolejových spojek snad dostalo nádraží realističtější tvary. Výhybkami 15 st. a menším počtem kolejí se zkrátila obě zhlaví. V modelu není možné zachovat strukturu, že “nákladní koleje” jsou umístěny v jedné polovině délky a depo v druhé.
Nakonec to byl religt z minulosti, který skutečnému provozu nevyhovoval, takže se musely nákladní koleje ruznými úpravami prodlužovat. Nákladní koleje nechávám přes celou délku a depo umísťuji paralelně.
Nakonec depo je limitujícím faktorem. Abych zmenšil jeho délku, zmenšil jsem počet stání v “kulaté topírně” z 5 na 4 a tím jsem mohl použít standardní modelářskou točnu Fleischann s úhlem mezi sousedními kolejemi 15 st. V reálu to je 9 st. Průměr točny 183 mm velmi dobře odpovídá reálu (15,9 m). Tím se výrazně zkrátila potřebná délka pro umístění “kulaté topírny”. “Dlouhá topírna” má délku 40m a ještě tam bylo dost místa, aby před ní v zóně přetápěče mohly na každé koleji stát za sebou dvě dlouhé lokomotivy. To samozřejmě nepůjde. Průjezd mezi oběma topírnami chci zachovat. V prostoru nových dílen stál původně uhelný výtah a kolem něho byly skládky uhlí a kolejničky pro uhelné vozíky. Také tam byl popelový kanál a odpopelovací jeřáb, pomoci které se popel z kanálu vybíral a sypal do vygónu na sousední koleji.
Depo bych mohl zkrátit tím, že zmenším počet stání v kulaté topírně na tři. Tím bych mohl přiblížit, která topírnu obchází. V tomto návrhu mi vychází déla nádraží na 4,2 m. Uhlopříčka místnosti je 6 m. Zmenšením počtu stání na 3 bych získal asi 20cm. Mohl bych odjezdovou kolej na Lichkov a soubězný výtah pro posun zkrátit o 0,5 m a potřebnou délku dohnat v oblouku. Tím bych zkrátil “rovnou délku” nádraží na 3,5 m. Udělat to kratší už asi doopravdy nepůjde. Vygeneroval jsem 3D pohled návrhu tak, aby zhruba odpovídal fotce. Do fotky jsem zvýraznil koleje v depu včetně trianglu, aby šlo oboje porovnat. Je to takhle lepší?
Přílohy
Letohrad5_0_3D.jpg
Nadrazi Letohrad upr exp.jpg
Letohrad5_0out.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » čtv 10 lis, 2016 7:00 am

Ještě pár současných fotek z depa...
Přílohy
Jeřáb před dlouhou topírnou.jpg
Jeřáb před dlouhou topírnou
Dlouhá topírna od západu.jpg
Dlouhá topírna od západu
Hradlo 1.jpg
Hradloč.1
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » čtv 10 lis, 2016 7:02 am

Točna a nejbližší okolí...
Přílohy
Točna.jpg
Točna
Průhled přes točnu.jpg
Průhle mezi kulatou a dlouhou topírnou
Kanál před točnou.jpg
Kanál před točnou
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » čtv 10 lis, 2016 7:06 am

Vodárna, zbrojení pro diesly a nové dílny...
Přílohy
Vodárna od severu.jpg
Vodárna
Zbrojení.jpg
Zbrojení pro motorovou trakci
Opravna Sergejů.jpg
Nové dílny a popelový kanál
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » čtv 10 lis, 2016 7:08 am

Vodárna a triangl...
Přílohy
Vrcholová výhybka trianglu.jpg
Vrcholová výhybka trianglu
Na trianglu.jpg
Na trianglu
Vodárna od jihu.jpg
Vodárna
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod HonzaM » čtv 10 lis, 2016 11:03 pm

Tobyška píše:V tomto návrhu mi vychází déla nádraží na 4,2 m. Uhlopříčka místnosti je 6 m. Zmenšením počtu stání na 3 bych získal asi 20cm. Mohl bych odjezdovou kolej na Lichkov a soubězný výtah pro posun zkrátit o 0,5 m a potřebnou délku dohnat v oblouku. Tím bych zkrátil “rovnou délku” nádraží na 3,5 m. Udělat to kratší už asi doopravdy nepůjde. Vygeneroval jsem 3D pohled návrhu tak, aby zhruba odpovídal fotce. Do fotky jsem zvýraznil koleje v depu včetně trianglu, aby šlo oboje porovnat. Je to takhle lepší?

Délka nádraží a délky staničních kolejí uvedené na plánku odpovídají spíše N-ku. Bylo by dobře aby sis zkusil jak dlouhé vlaky se v H0 na jednotlivé staniční koleje vejdou. Nádraží je to velice zajímavé, ale má-li v něm probíhat provoz blížící se reálu, nemůže být v měřítku H0 v tomto rozsahu v místnosti této velikosti. Je samozřejmé, že se u modelu musí udělat určité kompromisy pokud jde o délky stanic a staničních kolejí, ale není dost dobře možné mít nádraží tak krátké, aby se na nejdelší staniční kolej vešel rychlík jen se třemi nebo nanejvýš čtyřmi vozy.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod jirkan » pát 11 lis, 2016 1:38 am

Ať počítám, jak počítám, tak mi to na tu nejdelší kolej vychází na rychlík se sedmi vozy........
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod HonzaM » pát 11 lis, 2016 6:08 am

jirkan píše:Ať počítám, jak počítám, tak mi to na tu nejdelší kolej vychází na rychlík se sedmi vozy........

Jak jsou dlouhé rychlíkové vozy x H0, mejí modelovou délku, nebo jsou krácené? Jak je dlouhá celá sedmovozová souprava RailJet? V N je to 128 cm, přepočteno na H0 je to 235 cm. Podle plánku stanice je nejdelší kolej 2167 mm, ovšem to je mezi srdcovkami a ne mezi námezníky. A je to jen jediná kolej. Já mám v nádraží tři hlavní koleje 160 cm (od námezníku k námezníku).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pát 11 lis, 2016 7:06 am

Pánové díky za reakci.
Délky rovných úseků kolejí (mezi výhybkami) mi v tom upraveném návrhu vychází pro jednotlivé takto:
č.6 - 1280 mm, č.4 - 1620 mm, č.2 - 2060 mm, č.1 - 2270 mm, č.3 - 2043 mm, č.5 - 1600 mm, č.7 - 1200 mm. Číslování kolejí je dopsáno do jedné z fotek.
Rychlíkový vagón Y má v H0 délku 280 mm. Takže na průjezdnou kolej č.1 by se tak tak vešel rychlík 475.1 + 7 dlouhých vozů. I když tak dlouhé vlaky jsem ani nepředpokládal.
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pát 11 lis, 2016 7:31 am

Jde mi o sedmdesátá léta. V té době tam projížděly dva páry rychlíků denně. Balt-Orient z Prahy do Polska, ten mohl mít i více než 7 vozů a Jesenický rychlík, který byl určitě kratší. Jinak to byly osobáky: 2x M240.0 + 2x Balm, někdy tam suplovala M131.1. A pak páry 354.1 + Ds + 2x Bai, 464.0 nebo 475.1 + Dsd(Rybák) + 4x Ba (viz fotky). Delší byly náklady.
Přílohy
475_1.jpg
464_0.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pát 11 lis, 2016 1:14 pm

No, přiznám se, že mě hodně vyděsil ten Milanův nápad, složit kolejové spojky z výhybek, tak aby mezi oběmi kolejemi ve spojce byla standardní vzdálenost, tj. v našem případě 59 mm. Samozřejmě, že tím koleje v nádraží dostanou řád a vypadá to mnohem lépe. Stáhl jsem si fotky výhybek od Tilliga a udělal několik zjednodušených výkresů. Zjistil jsem, že ta jejich geometrie je rafinovanější než jsem předpokládal. Že by mělo jít spojit dvě křižovatky a dvě výhybky do jednoho úspornějšího kompletu. Dokonce by mělo jít místo rovných výhybek použít obloukové a tak dosáhnout, že konce spojky se již budou rozbíhat. Tím by se ušetřilo místo.
Zdá se, že střední křižovatka by se vytvořila z odříznutých kolejnic. Klíčem by mělo být přesné oříznutí kolejnic pod správným úhlem. To by se pomocí přípravků mělo podařit. Střední pražcové pole se bude muset udělat nové, předpokládám, že by se vytisko na 3d tiskárně.
Nemáte někdo se složenou kolejovou spojkou zkušenost? Předem dík za názory...
Přílohy
Rozšířená dvojitá spojka.jpg
Na výkres spojky jsem se snažil poskládat fotky, no fotky jsou jen fotky, takže to úplně nesouhlasí, ale mělo by to jít. Teoreticky
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Brejla » pát 11 lis, 2016 1:47 pm

Když jsem to AutoCadu narychlo zkusil, tak s výhybkami EW2 a 30° křižovatkou by to mělo vyjít. S EW1 to nevychází. Průsečíky a tedy řezy vychází do obloukové části a asi i srdcovek. Ale krk na to nedám :mrgreen:
Edit: Zapomněl jsem na ty obloukové. S těmi to nevyjde určitě.
Naposledy upravil Brejla dne pát 11 lis, 2016 2:07 pm, celkově upraveno 1
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod vmucha » pát 11 lis, 2016 1:48 pm

Jestli jsi na FCB, tak KK-koleje

Je tam i fotka dost podobného zhlaví.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Myšpulín » pát 11 lis, 2016 3:03 pm

Nevím jak u Elite, ale u původního kolejiva Code 100 se prostřední díl prodával samostatně. A bylo možné koupit celé složené DKK. V případě potřeby stačilo vzít pilku a na vhodném místě říznout a místo výhybky použít tu opačnou (pak vedl přímý směr do křížení) nebo ji nahradit angličanem. Pak ovšem byl největší slabinou právě angličan, který se ve výrobě dlouho neudržel a byl nahrazován Pilzem, který stál za ... Po výměně za Piko (stejná geometrie, rozdílná délka) opět v poho. Ale jak píšu, v Elite jsem to nestudoval a nevím, jestli by šel po odstranění kolejnic Code 100 použít pro vlastní stavbu z Code (teď nevím, 82 ? ).
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků