Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » ned 03 zář, 2023 8:15 pm

radula63 píše:Vypadá to dobře.
Možná, teda zcela určitě, by měla vjezdová návěstidla být minimálně o délku posunového dílu před kolejovou spojkou. Ve skutečnosti by "kryly" i tu kolejovou spojku.
Nebo je alespoň přemísti těsně před výhybky kolejové spojky. Takhle, jak to máš, to bije strašně do očí. Viz. foto.
Příloha Photo 26.03.2023 12 31 54.jpg je dlouhodobě nedostupná.


Po delší době jsem se opět dostal ke kolejišti a jelikož se budu (jak jsem napsal dříve) zabývat návěstidly, aby byla vyndávací, tak jsem musel (chtě nechtě) přistoupit k větším úpravám na kolejišti a tak budu i řešit návěstidla, co byla za poloviční kolejovou spojkou. Tak jak je na obrázku, posunu je. A nyní dotaz, nebo spíše jak si to představuji. Vjezdová návěstidla posunu "před" výhybky. A teď, kam dát trpaslíky pro posun. A nebo spíš, jestli je tam vůbec dávat.
Photo 26.03.2023 12 31 54.jpg

Tady jsem upravil jednu dřívější fotku. Vjezdová před spojku, první dotaz, jestli mají být ve stejné úropvni, nebo tak jak jsem nakreslil. A pak co s těmi trpaslíky? Nebude stačit pro posun rozsvítit na vjezdovém posun (červená + blikající bílá). Podle obrázku, co dával Miloš_P, tak by mi to dávalo smysl, kdyby byly trpaslíci před výhybkami, ale vjezdová ještě podstatně dál. Ale to už by mi nedávalo žádný smysl, vjezdovka by byla skoro 2 oblouky před vlastní stanicí (a ještě za plánovaným kopcem). No a nebo je tady druhá možnost, na tuhle kolejovou spojku se vyprdnout a nedávat jí tam a pak nechat trpaslíky kde jsou a vjezdová návěstidla v podstatě taky tam kde jsou nyní?
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JiriKTT » ned 03 zář, 2023 8:57 pm

Červená a kmitavá bílá není posun ale přivolávací návěst (platí pro vlak) - s posunem nemá nic společnéhio. A posun na vjezdové návěstidlo nepatří (není tam potřeba).
Vjezdová návěstidla kryjí stanici a umísťujíse tak daleko, aby se mezi krajní výhybku a vjezdové návěstidlo vešel nejdelší předpokládaný posun. Před horem první výhybky by tedy mělo být seřaďovací návěstidlo (trpaslík), před námezníkem druhé výhybky bude trpaslík pro druhou kolej (nevím, kde je na modelu začátek trati, tedy jak je číslování). Před těmito návěstidly bude prostor pro posun (minimálně na délku lokomotivy), pak bude označník, pak by v reálu bylo minimálně 50m a pak vjezdová návěstidla. Pokud jde o vzájemnou polohu vjezdových návěstidel, tak většinou jsou na stejné úrovni. Není to ale nutné. Pokud budo v různých polohách, tak ve skutečnosti by se posuzovalo, zda vlivem oblouku nemůže dojít k záměně vnímání návěstidel pro sousední koleje.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JenikPluto » pon 04 zář, 2023 6:10 am

Ja mam na kolejisti podobne misto, jen mam jeste v oblouku dole spojku na druhou kolej. Vjezdova navestidla jsem dal zhruba tam, kde mas v horni casti naznacena nova mista (od hrotu leve vymeny to je asi 25 cm), trpaslici seradovaci navestidla pak ja pise Jirik. Je to jen na kratky posunovy dil (loko+1-2 vozy), je to kompromis mezi tim, co se mi vejde do kolejiste a skutecnosti. Skutecny stav napr. tady (tam je vzdalenost mezi vjezdovym a seradovacim kolem 320 metru).

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 449
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 04 zář, 2023 6:13 am

Tak jsem ještě včera přemýšlel (když jsem nemohl usnout) a nakonec jsem došel k závěru, že tuto kolejovou spojku zruším, protože tam nedává význam (jako vůbec). Protože na rovném úseku před tou zatáčkou je DKS. No a pak jsem přemýšlel ještě dál a říkal jsem si, že na celý můj vlakodrom je jedna DKS asi málo a jen jedno místo, kde se dá přejet z jedné koleje na druhou taky málo. No a tak jsem si začal hrát s myšlenkou, za tunel dát ještě jednu DKS. Takže si to musím namodelovat, jestli by se mi to tam vešlo, protože DKS od PECO má osovou vzdálenost kolejí jen 26mm a všude jinde mám 34mm. U té první DKS je to na rovném úseku a tam to bylo vcelku jednoduché, poloměry zatáček jsem před tím rovným úsekem upravil. Ale tady na výjezdu z tunelu by to bylo trochu složitější. No obrázek napoví.
DKS.jpg
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JenikPluto » pon 04 zář, 2023 7:23 am

Kacirska myslenka - co tu DKS nahore vyhodit (a pouzit u toho skrytaku) a dat druhou jednoduchou spojku do toho dolniho oblouku (na te fotce)?

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 449
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 04 zář, 2023 7:53 am

Do toho oblouku se nevejde. Tedy vešla by se z jiného kolejiva a výhybky s izolovanou srdcovkou a to nechci. Ono úplně původně tam ta DKS nahoře nebyla, pak jsem ji dodal, když už byl spodek postavenej a tak jsem to už nechtěl rozhrabávat. Ale jelikož teď budu hrabat návěstidla a zjistil jsem, že toho musím předělat víc (z čehož byla nadšená hlavně manželka), tak jsem se ponořil do myšlenek a zase přemejšlím. Ale ono to je asi tak správně, myšlením se práce množí a stavba kolejiště je nikdy nekončící maraton....

Ale jinak zkusím si namodelovat s klasikou PECO (jak 55, tak 80) nějakou spojku dole do oblouku a uvidím, jestli by se to tam fakt nevlezlo. Ale tuším, že asi ne. To by muselo bejt PECO s tou izolovanou srdcovkou a to se mi nelíbí, kdysi u Fleischmann kolejiva mi izolovaná srdcovka vadila při jízdě a tak už bych toto nechtěl.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JenikPluto » pon 04 zář, 2023 11:05 am

Protoze PECO nema dost male oblouky na tenhle ucel, pouzil jsem Trix vymenu (a samozrejme i pravou variantu), upravil jsem si prestavnik a zamaskoval sterkem. Neni to uplne idealni - vzhledove, ale projede to vsechno, co mam. S PECO 80 se to da spojit bez problemu.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 449
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 04 zář, 2023 11:23 am

Tohle mě taky napadlo, ale nakonec jsem trochu upravil myšlenky a vymyslel následující (a jako vždy si myslím, že to je nejlepší varianta) a jako vždy očekávám, že mě někdo vyvede z omylu :mrgreen:
Takže myšlenka následující : Poloviční kolejovou spojku před nádražím jsem zrušil, zůstanou tam tedy jen 2 rovné koleje. Dvojitou kolejovou spojku na tom rovném úseku nechám (mám ji tam zadělanou) a druhou dvojitou kolejovou spojku dám za výjezd ze SN, polovinou v tunelu a kousek vidící ven.
Přeskládal jsem trochu koleje ve SN (tam na estetiku dlabu)
SN přeskliádané.jpg

Vzdálenosti kolejí jsou dány a v místě 26 jsem oba oblouky trochu zvětšil, abych se tam vyhnul s dlouhejma osobákama (toto ještě v reálu otestuju na cvičné koleji a desce - bože super věc je DXF a laser gravírka). Ostatní vzdálenosti jsou OK, to už mám vyzkoušeno a věřím, že i ta 26 vyjde dobře, podobné oblouky mám u nájezdu na tu horní kolejovou spojku a vejde se.
SN výjezd.jpg

Na druhé straně DKS to vychází i opticky lépe, tam jsem to musel udělat i trochu opticky, aby to oku lahodilo, takže se tam oblouky rozcházejhí z 26 na 34 a dále pokračují jako 34 a tady jsem dal oblouky poměrně velkorysé, co se vešlo, aby to navazovalo na díly, co už jsou hotové.
Evidentně pěkně vyjdou o servopřestavníky pod deskou, výjimečně se netrefím do prkna.
Tak jestli k tomu má někdo nějaké poznatky, případně nějaké faktické nedostatky tohoto návrhu (na které jsem nepřišel), sem s nimi.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » pon 04 zář, 2023 12:44 pm

To umístění DKS hned u SN je rozumné, nynější DKS moc smysl nemá, ale chápu že by se Ti nechtělo ji demontovat. Vyzkoušej si ale, zda nebude problém s míjením rychlíkových vozů na té volné trati. Pokud jde o SN, nestálo by za úvahu dát mezi DKS a první výhybku v SN na vnější straně krátké vybočení a tím úhel trochu rozevřít?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 04 zář, 2023 2:45 pm

Ahoj Honzo, míjení rychlíkových vozů jsem dneska zkoušel (pro jistotu) na nájezdu do horního nádraží a tam jsou poloměry o trochu menší než tady a vozy se vyhnou. Stejně tak na dvojkolejce u hlavního nádraží je R250 vnitřní a R284 vnější a vozy se vyhnou. Sice je to natěsno, ale dokonce to odpovídá i NEM.
IMG_0072.jpg

Sice to je jak skládací metr, ale na tak malým prostoru prostě nic estetičtějšího asi vymyslet nelze (s dlouhým nádražím). Takže když se to vejde tady, tak za DKS by neměl být problém vůbec, tam jsou oblouky podstatně mírnější a tak vybočení vozů nebude tak velké.
Nad tím posunem výhybky ještě pouvažuju, taky se mi to zdá ještě pořád dost natěsno a tak si to zkusím posunout. Tady by posun mohl jít, ve SN s tou první polovinou kolejí nelze hýbat (teda lze vše, ale nerad bych).
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 04 zář, 2023 4:06 pm

SN nakloněná výhybka.jpg

Tak jsem ještě modeloval a modeloval a vymodeloval jsem docela opticky ucházející řešení, kde jsem vrchní výhybku otočil o 2 stupně a tím pádem jsem se dostal k tomu, aby selé SN mohlo mít rozteče 34mm a teprve až u DKS se snížila rozteč na 26mm, takže by neměl být vůbec žádný problém s průjezdem rychlíkových vozů.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » sob 09 zář, 2023 11:02 am

Měl bych opět jeden dotaz na znalce návěstidel. Používají se trpaslíci na posun i na kusých kolejích, nebo i jinde, ne jen před vjezdem do stanice? Konkrétně mi jde o to, jestli k depu dát trpaslíky, nebo klasická stožárová návěstidla? Nějak "opticky" by mi tam seděli trpaslíci víc, než stožáry.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jirkátor » sob 09 zář, 2023 11:40 am

Co jsem tak okoukal v reálu, tak se trpasličí nepoužívají jako náhrada Označníku, jinak jsou vidět všude. Klidně je tam dej. Navíc mají výhodu, že se jim, při jejich výšce, snadněji vyhneš a neulomíš je.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » sob 09 zář, 2023 2:29 pm

Díky za podporu mého názoru, co jsem i v reálu viděl, tak jsem viděl jak stožáry, tak trpaslíky, ale zajímalo mě, jestli v tom není nějakej smysl, kterej jsem nepochopil (jako kde stožár a kde trpaslík). Mám totiž takový pocit, že jsem na jednom odstavném nádraží viděl jak stožáry (těch bylo více), tak občas i trpaslíka.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Ivan » sob 09 zář, 2023 2:46 pm

Nejsem odborník, ale jsem si vcelku jistý, že užití trpaslíků spíše souvisí s prostorovými možnostmi.

K depu bych osobně dal spíše trpaslíky, ale mohl by tam být i stožár.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2061
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků