TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod miroussm » sob 15 bře, 2025 9:05 pm

Možná je to úplná blbost, ale co takhle přidat demontovatelný díl a poslat přes něj lokálku k hlavnímu panelu, klesla by o úroveň níž a zajela by do skrytého nádraží? Není to velká blbost?
Přílohy
Návrh.jpg
miroussm
 
Příspěvky: 52
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Zlámalík » sob 15 bře, 2025 11:20 pm

Je to blbost, sorry. Nedává to provozní a prostorovou logiku. Teda pokud si na ni hrajeme. Vlak odjede do Jilemnice a za chvíli jede po ulici v Martinicích z druhé strany?
Jestli chceš z lokáky někam odjet, pak jednu kolej vytáhni podél zdi rovně za nějakou kulisu, za kterou se motorák schová - a po čase pojede zpět. Nebo za kulisou udělej koleje dvě, abys tam mohl objet s lokomotivou i vlak.
Tu horní stanici bych se ale snažil udělat úzkou a co nejkratší - kvůli místu pro manipulaci. 60 cm je totiž málo, tam se rozumně nevejdeš a budeš si věci, které budou na kraji, lámat. A ani si to neužiješ.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Zlámalík » sob 15 bře, 2025 11:27 pm

Michal Šuhajda píše:Navrh příjemné odkrývá hlavní trať, ale za cenu výrazné redukce délky vedlejší trati.
Z dlouhé lokálky se tak stane spíš jen „vlečka”, kde vlak po jednom oblouku dojede do koncové stanice a navíc bez možnosti prodloužit jízdu vlaku např. prostojem v tunelu.

No jo, no. Kolega chtěl hlavní trať, tak jsem navrhl hlavní trať. Chtěl jsem víc vystihnout ty Martinice s loukami a lesy - okolo žádné tunely ani velehory nejsou, tratě vedou spíše rovně po návrší.
Kdyby se stálo o tunel moc, uděal bych ho v pravém dolním koutě.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod milan ferdián » ned 16 bře, 2025 10:26 am

Poloměry oblouků zvětšete. Jo a naučte se používat kreslící programy, když už je máte :mrgreen: .
-m-
Přílohy
Úprava miroussm.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 17 bře, 2025 2:16 pm

Ještě mi nedala spát možnost posunout Martinice k zadní stěně. Vzhledem ke vzdálenosti by to nemusel být zase tak velký problém dosáhnout, tak jsem to zkusil nakreslit. Pokud. By se dosah zdál problém, není problém část s Martinicemi zúžit jako v předchozích návrzích.
Zkusil jsem zohlednit připomínky, které jsem zaregistroval (a které mi utkvěly v děravé paměti :).
Např. jsem omezil počet tunelů, takže vlaky mizí i jiným způsobem. Hlavní trať do Kunčic mizí pod silničním mostem (trik okoukaný od Milana Ferdiána - 1. kniha kol. Drsná Stěna)- uznávám, že mimo přímý pohled je použití tohoto triku lepší. Lokálka se pro změnu dvakrát zanoří do porostu. Ten je proto zvýrazněn, ač jinak jsem krajinu moc nenaznačoval. Ovšem neodpustil jsem si potok s kamenným obloukový viaduktem, když se žádný z Jizerských mostů nevejde.
Pro upřesnění jsem doplnil přibližné výškové vedení tratí - kóty začínající + jako výchozí rovina je zvolena skrytá stanice s kótou +0.
Protože kolejiště bez skrytého nádraží je poloviční, doplnil jsem i SN. Je ve spodní části obrázku.
Taky jsem doplnil fiktivní pokračování trati do Rokytnice - dobrý nápad od Zlámalíka. Jen místo jednoduchého kousku trati je navržena dvoukolejná přesuvna (ruční), s délkou kolejí cca 600 mm, ale pokud to místo umožní klidně by šla prodloužit. Na druhou stranu, pokud by na ni nebylo místo, dá se redukovat na jedinou kolej pro motorák. Nicméně hezký provozní motiv může být např. pravidelné zkracování Mn vlaků resp. odvěšování /přivěšování zátěže k Mn vlaku v Jilemnici.
Tato situace je nakonec vidět i na obrázku. V Jilemnici křižuje Mn vlak z Rokytnice s MOs v podání 810+010+810, který jede opačným směrem. do Rokytnice. Vlaková četa odvěsila lokomotivu 742 od vlaku (2xEs, Zek, Dsd). Lokomotiva před příjezdem osobního vlaku stačila zajet na vlečku, kde vyzvedne tři plné vozy Uacs. Ty po odjezdu MOs do Rokytnice ve stanici objede a připojí k Mn vlaku, s kterým bude pokračovat do Martinic..
V druhé části kolejiště ke stanici Martinice mezi loukami a remízky stoupá R 960 Krakonoš, kde soupravu 853+3xBnp+853, výjimečně nahradil trutnovský Brejlovec 750 a 4xB. (Důvod náhrady kupodivu není neschopnost 853, ale to že 853 nemám nakreslenou) :D .

PS: Přemýšlel jestli neudělat Jilemnici dle skutečnosti (4 koleje, výtopna…), ale to už nechám na případném staviteli.
PPS: Návrh kolejiště je vyvěšen už od pondělí. Díky tomu, že nebyla zatím žádná reakce, řešil jsem postupné doplňování obrázku editací, ale už s tím končím ;)
Přílohy
TT-Miroussm05.jpg
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod miroussm » sob 22 bře, 2025 9:06 pm

Omlouvám se, vůbec jsem teď týden neměl čas reagovat. V jakém programu to kreslíš? Moc nerozumím tomu, jak funguje ta ruční přesuvna, jak to vlastně v reálu vypadá. Znám to ze skutečného provozu, myslím, že v depu na Masaryčce byla, ale co tím docílím tady?

Jinak i tento návrh vypadá parádně. Ano, i já velmi reálně uvažuji, že bych vytvořil dle skutečnosti buď Jilemnici nebo Rokytnici.
miroussm
 
Příspěvky: 52
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 23 bře, 2025 6:04 am

Ahoj,
kresleno je to v autoCADu, vytištěno do pdf. Barvičky jsem doplňoval v Paintbrushi (Malování) při ukládání souboru jako jpg, aby šel nahrát na fórum.
Výkres můžu poslat v některém z uvedených formátů, případně mohu dodělat délkové kóty, poloměry apod.
Přesuvna jsou v tomto případě dvě koleje na na desce, kde je možný horizontální posun (ve vedení a např. z nabytkkových šuplíků kolmo na osu koleje. Fígl je v tom, že na rozdíl od depa přesouváš celý vlak. Parádní přesuvnu má Zlámalík na kolejišti Malá Paka. Podívej se buď v sekci Mini kolejiště, nebo na jeho web.
V Tvém případě by byla možná ještě lepší řešení vertikální přesuvna. Ta je podstatně užší - jen na jednu kolej, protože koleje s vlaky jsou v rámu nad sebou (jako ve vitríně) a pohybují se nahoru a dolů.
PS: krajina je naznačená jen velmi hrubě, víceméně jen v místech kde má souvislost s vedením trati (maskování výjezdů, apod.)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod miroussm » úte 25 bře, 2025 10:37 am

Koukám na to, už to chápu. Mimochodem, Zlámalík má krásné kolejiště. Ty fotky vypadají jak reálný provoz.

No tak abych to shrnul. Padlo tu hodně nápadů úpravy mého původního nákresu. Nutno říci, že všechny k lepšímu. Mám vybrané dvě varianty z posledních dní. Hodím si to do wintracku a rozhodnu se, kterou cestou půjdu. Možná si cestou kartonů namodeluju rozvržení kolejiště v pokoji, abych měl jistotu, že se všude pohodlně dostanu.
miroussm
 
Příspěvky: 52
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod HonzaM » úte 25 bře, 2025 3:56 pm

miroussm píše:Koukám na to, už to chápu. Mimochodem, Zlámalík má krásné kolejiště. Ty fotky vypadají jak reálný provoz.

No tak abych to shrnul. Padlo tu hodně nápadů úpravy mého původního nákresu. Nutno říci, že všechny k lepšímu. Mám vybrané dvě varianty z posledních dní. Hodím si to do wintracku a rozhodnu se, kterou cestou půjdu. Možná si cestou kartonů namodeluju rozvržení kolejiště v pokoji, abych měl jistotu, že se všude pohodlně dostanu.

To namodelování rozvržení rozhodně doporučuji, osvědčilo se mi například pro zjištění obtížné dosažitelnosti do rohu, když jsem si návrh kolejiště vytiskl ve skutečné velikosti (1:1) v XtrackCADu. Podle mého názoru je málo prostoru těch 65 cm mezi hlavní částí kolejiště a protější koncovou stanici. Zkuste si třeba postavit proti sobě dva stoly na tuto vzdálenost a zkusit si jaká tam bude možná manipulace. A třeba si na ty stoly dejte vytištěný návrh. Tam také budete vidět jaká bude dosažitelnost na celou předpokládanou šířku navrženého kolejiště. Návrh si lze vytvořit ve zvoleném měřítku a následně ho vytisknout - lze to i v měřítku 1:1 na tiskárně pro papír A4 a pak to složit. V příloze je takto vytvořen návrh nyní mnou budovaného kolejiště. V knihovně aplikace XtrackCAD je možné najít kolejivo řady měřítek a výrobců, já jsem to navrhoval z kolejiva PECO Code 55 (velikost N). V aplikaci lze jednoduše vytvářet i trať z flexi kolejí, lze si přitom předem určit minimální povolený radius
Přílohy
pravé zhlaví.jpg
levý roh.jpg
celý pravý segment.jpg
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod miroussm » stř 26 bře, 2025 6:28 pm

Ano, to si právě říkám, jestli se do těch 65 cm nějak rozumně vejdu. Přeci jen tam člověk musí vyvíjet nějakou činnost.
miroussm
 
Příspěvky: 52
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Zlámalík » stř 26 bře, 2025 7:37 pm

Já bych se tedy, nejen obrazně, raději držel při zdi. Dokonce bych asi i uvažoval o kolejišti jen podél té šikminy, ani bych to nezalamoval. Osmdesát centimetrů na kolejiště, osmdesát na sebe. To je ideální po všech stránkách. Zkusil bych projít fórum, Milanových plánků na dlouhý formát najdeš několik, i když to dá trochu práce (plus samozřejmě jsou jeho v knížkách).

Pro začátek sem dám jen tři odkazy - jeden na prakticky hotovou věc, kterou si jen prodloužíš, a druhý jako inspiraci, ale při troše snahy by se to taky dalo, a jeden lehce netradiční.
viewtopic.php?f=49&t=14607&start=15#p327097
viewtopic.php?f=49&t=13739#p303565
viewtopic.php?f=1&t=4883#p89531

Taky mysli na to, že čím složitější to vymyslíš, tím menší je šance, že to postavíš. Doporučím kolejiště dělit na manipulovatelné a odnositelné kusy, velikosti tak max. jídelního stolu, položené na nějakém rámu. Pro stavbu, opravy, stěhování...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod HonzaM » sob 29 bře, 2025 9:09 am

Zlámalíkův návrh je rozumný, včetně jeho doporučení nedělat ani zalomení do L - při šířce panelu 80 cm do rohu nedosáhneš (mám vyzkoušeno na nyní budovaném rozšíření kolejiště a to mám jen šíŕku 60 cm. Platí také “méně je často více”, čím složitější bude kolejiště, tím méně je pravděpodobné že ho dostavíš. Přečti si SZ kterou jsem ti adresoval.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod miroussm » stř 09 dub, 2025 10:12 am

Vy mi kluci dáváte :D. To jsem v podstatě u toho prapůvodního návhu. Každopádně minimálně zalomení do L tam chci. Už jen proto, abych tam nějak logicky vměstnal druhou stanici a nejak rozumně. No první krok bude, že si opravdu pomocí stolu nasimuluju rozvržení v prostoru. Jinak co se složitosti týká, mně to nepříjde právě tak moc složité ty návrhy. Celkem jednoduché stanice, žádná dvoukolejka, minimum mostů a tunelů.
miroussm
 
Příspěvky: 52
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků