Kolajisko N 150*58

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod pixel123 » úte 08 bře, 2022 6:51 pm

tak som skúsil niečo navrhnúť. Niesom si prakticky ničím istý ale také postrehy : ako sa v 80-90. rokoch označovali na slovensku posunové návestidlá ? "Se" bude asi čechizmus, je tak ? okrem toho, neviem či patrí tam kde som ho dal. Tá koľaj je odstavná. zvyšok sa snáď nedá pokaziť ale možno som to dokázal :D na návrhu chýbajú predzvesť a vjazdová návesť S1, nezmestilo sa
Přílohy
IMG_20220308_194739_383.JPG
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod Jirkátor » úte 08 bře, 2022 7:17 pm

Teoreticky by to tak mohlo být. Jen to vjezdové návěstidlo by se jmenovalo L a to druhé S, to skupinové odjezdové by bylo L1-3 nebo S1-3. Předvěsti PřL nebo PřS. To seřaďovací návěstidlo moc smysl nedává, když už tak spíš pro jízdu z té kusé koleje.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod pixel123 » úte 08 bře, 2022 7:35 pm

Jirkátor píše:Teoreticky by to tak mohlo být. Jen to vjezdové návěstidlo by se jmenovalo L a to druhé S, to skupinové odjezdové by bylo L1-3 nebo S1-3. Předvěsti PřL nebo PřS. To seřaďovací návěstidlo moc smysl nedává, když už tak spíš pro jízdu z té kusé koleje.


tak to mam aj oznacene nie ? alebo nechapem.
a to zoradovacie teda otocim smerom Z kolaje. Len taka otazka, vjazd do tejto kolaje je potom riadeny navestidlom S2 ?
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod hank » úte 08 bře, 2022 10:22 pm

Na co potřebuješ to seřazovací návěstidlo? Frekvence provozu asi nebude taková, aby bylo potřeba. Rozhodni se, jaké bude staniční zabezpečovací zařízení. V dané epoše máš několik možností, od návěstidel nezávislých na polohách ručně obsluhovaných výměn až po reléovku s úplnou rychlostní soustavou - viz ty odkazy s výkladem návěstních soustav. Ale i v posledním případě by se v takové pidistanici posun nejspíš povoloval sdruženými odjezdovými návěstidly (na každém zhlaví stačí jedno), zatímco v případě prvním - který bych pro danou situaci nejspíš volil já - by výhybkář (nebo vlakvedoucí, kdyby tam výhybkáři nebyli) vyfasoval od výpravčího pytel klíčů, výpravčí by na vlakvedoucího houkl něco jako "můžete jezdit" a posun by mohl začít. (Samozřejmě trochu přeháním, ale ne zas tak moc...) Nanejvýš by na odjezdovém návěstidle (označovací pás s nestejně širokými bílými a červenými pruhy) svítila červená spolu s bílou (= návěst nezávislá na poloze výměn). Zhlaví by se i přímo projížděla rychlostí 40 km/h a odjezdová návěstidla by stačila třísvětlová - červená, bílá, zelená. Vjezdová návěstidla by pak byla dvousvětlová - červená, zelená - nebo bych nanejvýš přidal blikavou bílou jako přivolávačku (třeba pro vjezd na obsazenou kolej). Nicméně v dané epoše ještě existovala spousta stanic dokonce i bez odjezdových návěstidel.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod Jirkátor » stř 09 bře, 2022 6:40 am

pixel123 píše:
Jirkátor píše:Teoreticky by to tak mohlo být. Jen to vjezdové návěstidlo by se jmenovalo L a to druhé S, to skupinové odjezdové by bylo L1-3 nebo S1-3. Předvěsti PřL nebo PřS. To seřaďovací návěstidlo moc smysl nedává, když už tak spíš pro jízdu z té kusé koleje.


tak to mam aj oznacene nie ? alebo nechapem.
a to zoradovacie teda otocim smerom Z kolaje. Len taka otazka, vjazd do tejto kolaje je potom riadeny navestidlom S2 ?

Ne, nemáš. ;) Vjezdové máš označené jako L1.
Zkusím ti vysvětlit princip, jak je to u nás a předpokládám, že na Slovensku jste si kdysi společný systém označování a číslování ponechali.
Každá trať má administrativně určen svůj začátek a konec.
Pokud si stoupneš zády k začátku tratě a koukáš k jejímu konci, pak ta rovně průjezdná kolej (v 99,9% je to ta, která je pokračováním traťové koleje) se čísluje jako 1.. Ty co jsou od ní vlevo se postupně číslují 3., 5., 7., 9. atd. a ty vpravo zase 2., 4., 6., 8..
Pokud pojedeš směrem od začátku ke konci, pak ta návěstidla, která pro tebe platí mají označení L a ta pro opačný směr jízdy jsou zase S.
Vjezdové návěstidlo na jednokolejné trati se tedy jmenuje L nebo S. Odjezdové má také v názvu L nebo S a navíc číslo koleje, pro kterou platí. Tedy L1, L2, L3 nebo S1, S2, S3 atd. Pokud se ovšem jedná o skupinové odjezdové návěstidlo, pak se přidávají čísla krajních kolejí, pro které platí, takže třeba L 2-7 a v tvém případě L 1-3 a S 1-3.
Seřaďovací návěstidla se číslují postupně 1, 2, 3 a pořád dál, tak jak stojí ve stanici od začátku tratě, takže Se1, Se2, Se3 a dál. Je jedno u které koleje stojí.
Předvěst má označení Př + název návěstidla, pro které platí.
Cestová, oddílová, opakovací a podobná "menšinová" návěstidla jsem vynechal. Ani autoblokem tě nebudu zatěžovat.
U dvoj a více kolejných tratí je to trochu složitější, ale to nejspíš nebudeš potřebovat.

Zda je vjezd do šturcu řízen skupinovým návěstidlem nelze jednoznačně odpovědět, ale spíš ne a to návěstidlo pro posun platit nebude - červené a bílé označovací pruhy budou mít stejnou šířku. Svolení k posunu bude dávat buď signalista na stavědle (pokud tam tedy bude) nebo výpravčí.

Jestliže budeš chtít použít světelné skupinové odjezdové návěstidlo se 4 světly (tak jak ho tam máš), budeš muset řešit nerozsvícení dolního žlutého světla (rychlost 40km/h na výhybkách) při odjezdu z 1. koleje a naopak jeho svícení z ostatních kolejí. Pokud to nemáš předem vymyšlené, včetně závislosti vjezdového návěstidla na odjezdovém, pak bys možná měl zvážit použití mechanických návěstidel a modelování provozu na nějaké lokálce, kde ta závislost nebyla vždy použita.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod hank » stř 09 bře, 2022 7:23 am

Jirkátor: Zapřaháš vůz před koně. Nejdřív se řeší charakter a frekvence provozu a až pak zabezpečení. Kolik vlaků a jakých denně tam bude jezdit? Kolikrát denně se bude křižovat/předjíždět? Jak často se bude posunovat?

Tohle je nevýhoda vlakodromu: Nedá se nakreslit smysluplný grafikon. Ale i kdybych vyšel z nějaké skutečné trati v epoše III nebo IV, pořád mi to vychází takhle:
- v epoše III ručně obsluhované výhybky bez vazby na návěstidla, jednoramenné vjezdové mechaniky, snížená rychlost 40 km/h na zhlaví i přímo (dosadit rychlostníky!), žádná nebo skupinová mechanická odjezdová návěstidla po jednom na každém zhlaví;
- časem se v epoše IV mohou mechaniky nahradit dvousvětlovými vjezdy s přivolávačkami a jako odjezdová použít skupinová dvousvětlová červená-zelená nebo přidat bílou pro posun - zase stačí na každé zhlaví jedno;
- jestli je traťová rychlost vyšší než 40 km/h a návěsti závisí na poloze výměn, lze použít zjednodušenou rychlostní soustavu, jak byla popsána v jednom z těch odkazů v minulých postech; pak by vjezdová návěstidla byla 5světlová (včetně přivolávačky), ale odjezdová by pořád stačila po jednom na každém zhlaví a byla 4- nebo 5světlová podle toho, zda mají i bílou pro posun.

Obecně bych řekl, že v nějaké stanici, kde se odstavuje jeden vagón denně a to ještě ani ne každý den, se povolení posunu nemusí návěstit vůbec.

Ještě by tu byla jedna primitivnější možnost, jak se koncem epochy III občas řešily stanice přecházející ze zjednodušeného provozu podle D3 na provoz s výpravčím: Použití tzv. vojenských přivolávaček. Toto téma se ve zdejší diskusi řešilo dost podrobně, viz tady nebo tady , kde jsou i odkazy na časopisecké články k tématu. (Obrázek už tam není, kdyby bylo potřeba, mohu dodat.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod Sandy » stř 09 bře, 2022 8:38 am

pixel123 píše:tak som skúsil niečo navrhnúť. Niesom si prakticky ničím istý ale také postrehy : ako sa v 80-90. rokoch označovali na slovensku posunové návestidlá ? "Se" bude asi čechizmus, je tak ? okrem toho, neviem či patrí tam kde som ho dal. Tá koľaj je odstavná. zvyšok sa snáď nedá pokaziť ale možno som to dokázal :D na návrhu chýbajú predzvesť a vjazdová návesť S1, nezmestilo sa

Podívej se sem.
http://iwan.eu07.pl/jw/john_woods2009/planky/
Stanice Hvězdonice
Máš to i s možností přímého vjezdu (a odjezdu) na nakládkovou kolej.
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod sidlo » stř 09 bře, 2022 8:52 am

Hvězdonice není dobrý příklad, protože má návěstidla u každé koleje a zvláštním režimem koleje 3. Autor chce mít skupinová odjezdová návěstidla s návěstěním posunu.
Potom je řešení podle Jirkátor http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=13859&start=30#p306842 a zrušení seřaďovacího návěstidla podle hank http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=13859&start=30#p306848, které v tomto případě postrádá smysl.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod milan ferdián » stř 09 bře, 2022 10:09 am

Kluci, vaše snaha se opět cení, ale nechápu proč se bavíte o návěstidlech, když samotné kolejiště technicky není vyřešené, například stoupání, T.K. horní mezilehlé stanice, atd. :wink: .
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod Jirkátor » stř 09 bře, 2022 10:48 am

milan ferdián píše:Kluci, vaše snaha se opět cení, ale nechápu proč se bavíte o návěstidlech, když samotné kolejiště technicky není vyřešené, například stoupání, T.K. horní mezilehlé stanice, atd. :wink: .
-m-

Protože jsme věděli, že to tu najdeš, nedá ti to a zkusíš mu něco poradit. :wink:
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod pixel123 » stř 09 bře, 2022 11:45 pm

no tak ja by som vzhľadom k požiadavkam a okolnostiam volil návesti tak ako som ukázal na návrhu. Chcem tam mať svetelné návesti. Čo sa týka stúpania, chcem si vytlačiť niečo na skúšobné stavanie trate. Niečo ako prispôsobiteľný "most" s nastaviteľným stúpaním.

Pomaly rozbieham prípravy a odreagujem sa výrobou lámp. Už mám skoro zabehnutý postup pre sériovú výrobu staničných so stupačkami. Vo vlákne moje Nko k tomu dávam obkec :wink: viewtopic.php?f=17&t=12675&p=306876#p306876
Přílohy
IMG_20220309_202259_881.JPG
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod milan ferdián » čtv 10 bře, 2022 11:55 am

Jirkátor píše:Protože jsme věděli, že to tu najdeš, nedá ti to a zkusíš mu něco poradit. :wink:

Ano, ale já si všímám všech kolejišť, hlavně těch N-kových. Jenomže já mám svůj pohled na pixelovo kolejiště a držím se zásady, že já nikomu nechci něco vnucovat. Kolegovi těžko poradím, nevím v čem. Pixel jde svoji cestou a já taky. V čem se lišíme, posoudím v dalším příspěvku.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod milan ferdián » čtv 10 bře, 2022 12:23 pm

V čem je můj pohled v některých bodech na kolejiště rozdílný
pixel123 píše:- Dostatok voľnej krajiny

Souhlasím. Nemám rád zastavěnou plochu na tak malém kolejišti.
pixel123 píše:- Jednoduchá ale nie chudobná premávka

Co to je jednoduchá a přitom bohatý provoz?
pixel123 píše:- Žiadne SN (jednoduchosť stavby aj premávky toto vylučuje- pre mňa teda určite )

Já mám na plánku vratnou smyčku, kde je navíc jedna předjízdná kolej a kusá kolej. Kapacity=dvě vlakové soupravy + plus sólo motorák.
pixel123 píše:- Jedno hlavné nádražie a jedna maličká zástavka

U mě dvě stanice.
pixel123 píše:- Premávka hlavne pre motoráky a maximálne 2 vozňové osobáky

Jestli to chápu, žádná nákladní doprava. U mně provoz zajišťuji dvě nákladní soupravy tažené motorovou lokomotivou moji oblíbenou "Lego" (malé). Osobní dvě 810 s jedním přívěsným vozem 010.
pixel123 píše: zavitnice mi okuliarnik s dvoma osobakmi

Ach jo, opět ve hře brejlovec s ypsylony. Zde se velmi lišíme, ale je to pixelův sen a přání, respektuji. Proto můj plánek vypadá úplně jinak než kolegy.
pixel123 píše:Hlavne ale rozmery vychádzajú z toho čo mám po ruke. Materiál na rám ktorý som mal doma dal málo práce a málo rezania, držiac sa myšlienky "take it easy"

No právě, plocha je velmi malá. Musel jsem hodně skicovat a počítat, co se vůbec na tu plochu vejde. Využil jsem zkušenosti z N-kové kolejiště "Třeboňsko" (Setrack) a použil na traťových kolejí poloměry R228,2 a R205 (flexi).

Mám jen jednu radu. Mezilehlou stanici ponechat jak ji má, ale horní větev klesající tratě, protáhnout až do konce plochy, kvůli klesání/stoupání tratě, jestli chce zachovat svůj plánek kolejiště. :wink:
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod Jirkátor » čtv 10 bře, 2022 12:36 pm

Prostor 1500x580mm je opravdu málo i na eNko. Já sám na 1800x720mm zápasím s místem. I při těchto rozměrech to je o kompromisech a ústupcích. Je potřeba vědět, že i tohle měřítko vyžaduje určitý prostor, pokud to tedy nemá být minikolejiště.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolajisko N 150*58

Příspěvekod hank » čtv 10 bře, 2022 1:05 pm

Jirkátor píše:...pokud to tedy nemá být minikolejiště.

Podle kritérií, která jsme si tady kdysi odsouhlasili, 0,87 m² minikolejiště je.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků