Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 07 črc, 2025 7:27 am

Na kolejišti pak oplen vypadá takto. Zde se právě nepřesnost ztratí.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 07 črc, 2025 7:30 am

Stejný náklad jsem pak položil na pětinápravový oplen.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 07 črc, 2025 7:37 am

Jenže podle fotek má oplen na sobě ještě desku a zajišťovací a stahovací zařízení proti posunu nákladu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 07 črc, 2025 9:28 am

Prostě bočnice má menší rozteč než je plechová podkova.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Luděk » pon 07 črc, 2025 12:59 pm

Nešly by použít místo konzoly samostatné pouzdra zapuštěná do ložiskových domků?
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 215
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 07 črc, 2025 1:40 pm

Luděk píše:Nešly by použít místo konzoly samostatné pouzdra zapuštěná do ložiskových domků?


U ložiskových domků je problém, aby bylo naprosto přesné uložení ve stejné výšce a byla stejná i souosost dvojkolí. Podobné vozy jsem už dělal a musel jsem obrušovat šířku nákolků.
V bronzových ložiskách je osa dvojkolí daleko pevnější než v plechové podkově, která krásně vyrovnává nerovnosti a tím pádem se vše přizpůsobí i bočnímu posunu.
Dále dvojkolí má délku osy od 23,50 až 24,50 mm. Výška ložiska je od 2 mm až do 3 mm a to podle výrobce. Když spočítám nějaký průměr tak jsem na 25 mm, což je rozměr plechové podkovy.
Když přidám bočnici o síle 1 mm, tak už jsem na rozměru 27 mm. Jediná možnost je zapustit bočnice do podkovy, ale pak se bude muset každá bočnice ještě tmelit a brousit do roviny. Dále, jak takové spojení bude pevné a nebude-li při provozu praskat. Pak musím také počítat, aby šlo lehce a bez nějakého poškození modelu vyměnit, nebo očistit dvojkolí. Dalším problémem jsou ložiskové domky. Ložiskový domek má většinou průměr do 3 mm a otvor na ložisko je od 2 až 2,5 mm. Jsou i ložiskové domky, které mají i průměr 3 mm a dokonce i plechová podkova má ložiskové jehlové ložisko o průměru 3 mm.
Problém není vůz postavit, ale problém je postavit model co nejpřesněji. Je mně naprosto jasné, že bude muset být nějaký kompromis, ale právě zaleží, jak velká nebo malá je ta to hranice.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 09 črc, 2025 2:56 pm

Tak pětinápravový oplenový vůz měl plno nedostatků, nepřesností a tak jsem se rozhodl postavit model znovu.
Po všech přepočtech má být vůz široký 25 mm a nárazník má být na kraji čelnice.
Základem je deska, která má šířku 23 mm a jsou přidány dvě bočnice a každá bočnice má tloušťku 0,4 mm. Takže základ rámu je široký 24 mm. Pak je potřeba na hrany bočnice přidat lem o šířce 1 mm. Celková šířka vozu je 26 mm, což je o 1 mm víc, než je přepočet do měřítka.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 13 črc, 2025 11:38 am

Na chvilku jsem pokračoval na pojízdných betonárkách.
Zhotovil se popis:
EMV 93 457 KM - 10
EMV 93 458 KM - 15
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 13 črc, 2025 11:44 am

Další popis vznikl na oplených vozech:
MSV 53 500 a 501
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 23 črc, 2025 9:27 am

Tak jsem pokračoval na pětinápravovém oplenovém voze.
Vyrobil se oplen.
Dále se vyrobila tažná tyč.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 23 črc, 2025 9:29 am

Zde je pak předpokládaný náklad pro chemický průmysl.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 23 črc, 2025 9:32 am

Továrně postavený model nákladu pro chemický průmysl ve 3D tisku.
Detail uložení nákladu.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 23 črc, 2025 2:16 pm

Tak jsem provedl jízdní zkoušku oplenové soupravy. Zatím nedopadla dobře. Samostatné vozy jezdí a je to tak na hraně průjezdnosti obloukem 475 mm. Přitom se skřípěním dvojkolí vůz projede rukou obloukem 380 mm. Ale spojení tyčí dělá problém, že občas vozy vyskakují z kolejí. Zatížil jsem náklad, ale přesto vozy vypadávají. Bude se muset do podvozku přidat olověná závaží a pod budoucí dřevěnou podlahou se bude muset dát plechová zátěž. Do nákladu se bude muset dát další olověná závaží. Pokud to nepomůže, tak se bude muset vymyslet jiné uložení tažné tyče, která bude mít větší výškové i stranové vůle v uložení.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 24 črc, 2025 10:31 am

Pětinápravový oplenový vůz je celkem hotov.
Bylo potřeba do podvozků přidat závaží. Jízdní vlastnosti jsou lepší ale první a páté dvojkolí se bude muset upravit. To znamená snížit nákolek a dále ho udělat i užší.
Dále tažná tyč je moc tuhá, chtělo by to jinak vymyslet spojení dvou pětinápravových podvozků.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4908
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno


PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník