Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod michal_d » úte 04 bře, 2025 11:30 am

Tempotaxi píše:Rád bych znal názor kolegů modelářů.


Můj názor je, že je most moc široký a vypadá to blbě. Osobně bych se snažil jít cestou úzkého mostu a oželel vnitřní konce podvozků - buď zkrátit, nebo zkosit rohy, aby to spolehlivě projelo. Chybí mi fotka z boku na rovné koleji, takže se těžko posuzuje, jak moc jsou konce podvozků pod mostem vidět a tedy, jak moc blbě by to vypadalo...
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 04 bře, 2025 11:44 am

michal_d píše: Chybí mi fotka z boku na rovné koleji, takže se těžko posuzuje, jak moc jsou konce podvozků pod mostem vidět a tedy, jak moc blbě by to vypadalo...

To znamená odstranit skrytý ložiskový domek a konec podvozku odříznout.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod michal_d » úte 04 bře, 2025 12:04 pm

Tempotaxi píše:To znamená odstranit skrytý ložiskový domek a konec podvozku odříznout.


Kdyby to byl můj vůz, tak bych to udělal. Ale je to dost o individuálním přístupu. Já mám radši, když model má na první pohled správné proporce a v detailech je něco jinak, než aby tomu bylo obráceně. Tady bych si sám před sebou snadno obhájil, že chybějící ložiskový domek a konec podélníku je daň za průjezd obloukem. Nebo aspoň najít nějaký kompromis s šířce mostu a detailech na podvozku. Třeba ložiskový domek jenom naznačit o hodně plošší než zbylé viditelné a most rozšířit jen trochu. Takhle se úplně obětoval vzhled mostu kvůli podvozkům, které stejně nejsou v přesném měřítku a kvůli uložení dvojkolí jsou širší (jako úplně všechny modelové podvozky).
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Pavel-HP » úte 04 bře, 2025 12:27 pm

To vnitřní dvojkolí není téměř vidět a tak bych pokrátil podvozky z vnitřní strany, tolik kolik to jen půjde.
Udělal bych správnou šířku mostu a případně ještě obrousil trochu ty vnitřní hrany podvozků
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 04 bře, 2025 12:28 pm

michal_d píše: kvůli uložení dvojkolí jsou širší (jako úplně všechny modelové podvozky).

Ano dvojkolí je širší, když přidám bronzová ložiska a nakonec ložiskový domek, tak vše opravdu široké.
Ve skutečnosti má podvozek rozvor 4 400 mm a první dvojkolí má příčný posun 9 mm a třetí náprava má o 14 mm ztenčené okolky.
Bohužel dostupná dvojkolí jsou jen hrotová. Na tento vůz by se hodila čepová dvojkolí a tím by se zlepšila průjezdnost v oblouku a ložiskové domky by pak nemusely být tak velké.
Další možnost je změnit zešikmení mostu. Celková šířka mostu je 3 018 mm, což je v modelu HO 36 mm, což je opravdu málo. Když odečtu šířku stěn, tak zbývá prostor 30 až 31 mm a to raději méně. Bohužel je k dispozici jen boční a čelní výkres.
Jiné výkresy nejsou.
Zdroj: Nákladní vozy ČSD 1918 – 1950 NADATUR, strana 228.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 04 bře, 2025 12:41 pm

Pavel-HP píše:To vnitřní dvojkolí není téměř vidět a tak bych pokrátil podvozky z vnitřní strany, tolik kolik to jen půjde.
Udělal bych správnou šířku mostu a případně ještě obrousil trochu ty vnitřní hrany podvozků

Jenže zde je problém, v HO je rám podvozku široký 30 až 32 mm. Most má venkovní rozměr 36 mm, když vezmu vnitřní rozměr, tak ten po přepočítání 30 až 31 mm a to vše je natěsno na rovné koleji.
Otázkou je co vše upravit, aby to jezdilo a nebyla to maketa.
Ale jinak, jsou bohužel takové vozy ve skutečnosti, kdy opravdu jezdící model do daného měřítka bude problém vyrobit.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Pavel-HP » úte 04 bře, 2025 1:00 pm

Ještě jedna možnost. Přidat pomocnou příčku do konstrukce mostu a posunout otočný bod o jednu nápravu směrem ku středu mostu.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Milan.D. » úte 04 bře, 2025 1:19 pm

Osobně bych také dal přednost proporčně správnému mostu a pokud bych ho rozšiřoval, tak jen nepatrně, pět milimetrů na šířku navíc je už opravdu vidět. To posunutí otočného bodu ke středu vozu mě taky napadlo a v kombinaci s úpravou ložiskových domů by to mohlo výrazně pomoct. :D
Milan.D.
 
Příspěvky: 336
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 04 bře, 2025 3:28 pm

Tak jsem na hlubinovém voze provedl několik úprav.
Šířka vozů je 28 mm. Což je v pohodě.
Čep jsem posunul o 2 mm a u bočnice jsem horní límec uštípl k čelnici do ztracena.
Tím pádem se most dostal i dál od posledního ložiskového domku.
A hned tam více místa. Je to nepatrně volnější a jízda je tím pádem i lepší.
Když uvážím, že vnitřní rozměr mostu má být 30 až 31 mm, tak při šířce podvozku 28 mm je volný prostor 3 mm, což je na každou stranu 1,5 mm. Což je opravdu málo.

Takže to vidím tak, že tento typ hlubinového vozu bude spíše maketa.

Podobný jízdní problém by byl i u tohoto typu hlubinového vozu.
Obrázek

Asi takto, když budu používat takzvaně tramvajové koleje na kolejišti, tak se najde plno modelů, které nebudu moci prezentovat na kolejišti. Na oblouky přes 1 200 mm a na štíhlé vyhybky opravdu nemám místo a stávající kolejišti by muselo být nejméně 2 x tak velké než je dnes.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 04 bře, 2025 9:46 pm

Dále jsem pokračoval v úpravách hlubinového vozu na přepravu transformátorů.
Nejprve jsem postupně ubrušoval schovanou bočnici rámu podvozku. Pro zlepšení pevnosti se obroušená část napustila vteřinovým lepidlem pro zpevnění a pak se natřela černou barvou.
Most se upravil tak, všechny vzpěry se odřízly. Pak bočnice se přebrousily. Podle výkresu má mít šířka mostu 35 mm. Já mám šířku 36,5 mm. Bohužel i přesto vůz do oblouku vypadával. Takže se spodní část mostu musela brousit na míru 37 mm. Každá bočnice je ve spodní části užší o 0,5 mm. Teprve až teďka vůz projíždí obloukem. Ale přesto se bude muset hlubinový vůz naložit něčím těžkým.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Pavel-HP » stř 05 bře, 2025 6:13 am

Ještě bych zkusil přidat tu pomocnou příčku a posunout otočný čep mezi 3 a 4 nápravu. Teď je mezi 2 a 3, počítáno z vnějšku.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 05 bře, 2025 7:10 am

Pavel-HP píše:Ještě bych zkusil přidat tu pomocnou příčku a posunout otočný čep mezi 3 a 4 nápravu. Teď je mezi 2 a 3, počítáno z vnějšku.

Čep jsem posunul od původního usazení o 2 mm směrem k mostu.

Protože tento vůz má trochu jinou konstrukci uložení mostu, tak jsem chtěl veškeré technické prvky zachovat v rámci určitých možností a přenést do postaveného vozu. Věděl jsem, že určité úpravy se budou muset dělat, že bude muset být určitý kompromis mezi předlohou a modelem. Jen jsem chtěl vědět od modelářské veřejnosti, kam mám zajít, co bude nepřijatelné a naopak co bude akceptováno.
Postavit se dá skoro všechno, udělat fikci je ještě lehčí a meze tvořivosti nezná hranic, ale postavit model, aby odpovídal předloze je daleko horší. Jenže každý model bude mít několik počet chyb, otázkou je, kolik jich může být a jak budou tolerovány. Na voze je právě to pěkné, že část podvozku zasahuje do mostu. A hlavně je to model, který zatím nikdo nemá a možná i mít nebude.

Jinak skoro stejná konstrukce mostu na přepravu transformátorů se využila i u jiných hlubinových vozů.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 06 bře, 2025 4:27 pm

Hlubinový vůz na přepravu transformátorů ČSD Oz 530030 je hotov a naložen transformátorem ČKD.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 06 bře, 2025 4:33 pm

Při stavbě transformátoru jsem použil silniční přepravu transformátoru a právě tento náklad byl předlohou. Ano musel jsem pozměnit rozměry a tím se pozměnil i vzhled transformátoru, protože nákladový prostor v hlubinovém voze zase není tak velký na objemné zakázky. A myslím, že se transformátor povedl.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 06 bře, 2025 4:38 pm

A zde jsou provozní zkoušky hlubinového vozu. Reálná jízda je daleko pomalejší.
Jen jsem chtěl ukázat, že vůz snese i rychlejší jízdu.
https://www.facebook.com/100028229694193/videos/2013406662506773/?idorvanity=199333236751190
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Vítek57 a 1 návštěvník